UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Paljonkohan vekottimelle tulee hintaa? Pelkästää kaasuturbiinimoottori maksanee luksusauton verran.


Tuossa kokoluokassa tarvitaan muuttuvalapakulmaiset roottorit (swashplate) eli rakenteesta tulee väkisin monimutkainen. Mitähän etua tuolla saavutetaan perinteiseen helikopteriin verrattuna? Jos pyrstöroottori on ongelma, niin sitten vaikka kaksi vastakkaisiin suuntiin pyörivää pääroottoria. Tehon voisi ottaa mekaanisella vaihteella suoraan turbiinilta, mikä parantaisi hyötysuhdetta ja turhaa painoa jäisi pois. Vai saako nelikopterille helpommin rahoitusta, koska sitä voi sanoa drooniksi eikä miehittämättömäksi helikopteriksi?
Mietin tuota tekniikkaa itsekin. Sähkömoottorinelikoptereissa ohjaus hoidetaan kutakin moottoria erikseen käskien, sähköllä suht helppoa. Miten homma hoidetaan poltto-/turbiinimoottorilla? Onko siinä 4x säätyvä lapakulma, joku variaattorivaihteisto kullekin ropelille vai suuret sähkömoottorit ja turbiini vain pyörittää generaattoria?
 
Mietin tuota tekniikkaa itsekin. Sähkömoottorinelikoptereissa ohjaus hoidetaan kutakin moottoria erikseen käskien, sähköllä suht helppoa. Miten homma hoidetaan poltto-/turbiinimoottorilla? Onko siinä 4x säätyvä lapakulma, joku variaattorivaihteisto kullekin ropelille vai suuret sähkömoottorit ja turbiini vain pyörittää generaattoria?

Kuvittelin aluksi, että voimansiirto olisi sähköinen mutta se taitaakin olla mekaaninen. Kuvassa härveli on purettuna kolmeen osaan kuljetusta varten.
Edessä on rungon puolikkaat ja niiden takana näkyy moottoriyksikkö. Tämä versio on selvästi mäntämoottorilla mutta turbiiniversion voimansiirto lienee ainakin perusratkaisuiltaan samanlainen. Jos tulkitsen kuvaa oikein, niin moottoriyksikössä näkyy "moottoripyörän ketju", minkä yläpää on juuri oikeassa kohdassa molemmille sivuille lähteviä "voimanulosottoja" varten. Lisäksi roottorien navoissa näkyy ohjauslevyt sekä lapakulmien kääntämiseen tarvittavat nivelet.

Voi olla, että nelikopterissa riittää oikeaa helikopteria yksinkertaisempi ohjauslevy, mikä toteuttaa vain noususauvaa (eli kollektiivivipua) vastaavan toiminnon. Nelikopterin kallistaminen onnistuu miksaamalla eri roottorien noususauvat sopivasti. Lisäksi ristikkäiset roottorit pyörivät eri suuntiin, mikä todennäköisesti mahdollistaa suuntaohjauksen ilman, että kallistus muuttuu samalla. Muutaman videon katselin ja niiden perusteella kaikki roottorit näyttäisivät pyörivän aina samalla nopeudella, mikä viittaisi mekaaniseen välitykseen.
 
Kuvittelin aluksi, että voimansiirto olisi sähköinen mutta se taitaakin olla mekaaninen. Kuvassa härveli on purettuna kolmeen osaan kuljetusta varten.

Edessä on rungon puolikkaat ja niiden takana näkyy moottoriyksikkö. Tämä versio on selvästi mäntämoottorilla mutta turbiiniversion voimansiirto lienee ainakin perusratkaisuiltaan samanlainen. Jos tulkitsen kuvaa oikein, niin moottoriyksikössä näkyy "moottoripyörän ketju", minkä yläpää on juuri oikeassa kohdassa molemmille sivuille lähteviä "voimanulosottoja" varten. Lisäksi roottorien navoissa näkyy ohjauslevyt sekä lapakulmien kääntämiseen tarvittavat nivelet.

Voi olla, että nelikopterissa riittää oikeaa helikopteria yksinkertaisempi ohjauslevy, mikä toteuttaa vain noususauvaa (eli kollektiivivipua) vastaavan toiminnon. Nelikopterin kallistaminen onnistuu miksaamalla eri roottorien noususauvat sopivasti. Lisäksi ristikkäiset roottorit pyörivät eri suuntiin, mikä todennäköisesti mahdollistaa suuntaohjauksen ilman, että kallistus muuttuu samalla. Muutaman videon katselin ja niiden perusteella kaikki roottorit näyttäisivät pyörivän aina samalla nopeudella, mikä viittaisi mekaaniseen välitykseen.
Tarkemmissa kuvissa näkyy selkeästi pitch linkit eli roottoreissa on lapakulman säätö. Luultavasti ohjaus on järjestetty juuri kuten sanot eli pelkällä kollektiiviohjauksella. Lapakulmaohjauksen kanssa muuttuvasta pyörimisnopeudesta ei ole hyötyä ohjaukseen.

Usean roottorin käyttäminen symmetrisessä rungossa tekee laitteen enimmäkseen immuunin tuulen suunnalle, mikä helpottanee ohjausta. Pienemmät roottorit ovat myös yksinkertaisempia valmistaa eikä ole pyrstöroottoria hukkaamassa tehoa. Sen sijaan painoa ja indusoitua vastusta on enemmän kuin vaikkapa Chinookin tyylisessä tandem-rotorissa.
 
Näköjään suomessakin on herätty.
Kyllä suomalaiset hanskaa nämä. Kun on julkisuuteenkin hehkutettu, että Suomessa on maailman kärkikastia olevaa droneosaamista, niin se ei ole ollut siis mitään tyhjää markkinointipuhetta. Suomalaiset on kirjaimellisesti ollut kehittämässä näitä nykypäivän hehkutettuja droneja...Täältä tulee myös kenties tämän hetken parhaat anti-drone järjestelmät.
 
Onko tietoa, mikä mikähän tuollaisen hinta on? Ja nojaako kiina-komponentteihin vai onko tuossa mietitty myös hankintaketjua?
ST Microelectronicsin logo näkyy pääsirussa olevan. Pientä riskiä siitä että firman pääkonttori on sveitsissä, mutta ilmeisesti sirutuotantolaitoksiakin löytyy myös Euroopan alueelta. Noin laadullisesti ST:n mikrokontrollerisirut tunnetaan tehokkaina ja luotettavina.
 
Mahtavaa.

Mutta miksei noi postaa noita uutisia X:ssä niinkuin kaikki muutkin? Siellä ne seuraajat, kiinnostuneet ja yhteistyökumppanitkin ovat.

Mistä firmasta on kyse?
 
Koesarja Ukrainaan kenttätesteihin. Korjataan viat ja puutteet. Sen jälkeen harjoitellaan tuotannon skaalaamista. Osa varusmiehille koulutuskäyttöön ja loput Ukrainaan. Turha näitä on varastossa seisottaa. Ukrainasta pari drooniukkoa opettamaan lennätystekniikkaa ja taktiikkajuttuja. Logistiikka- ja muut organisaatiokuviot hierotaan Suomen tarpeita vastaaviksi.
 
Kuka viellä täällä lukee X:n viestejä, en mie ainakaan.
Koko sivistynyt maailma. Varsinkin kaikki tekno-orientoituneet, AI kiinnostuneet yms. asiantuntijat. Kaikki piilaakson kurkot. Ne ihmiset siis kellä on merkitystä? Miten muuten edes pysyisit mukana AI kehityksen kelkassa?
 
Onko tietoa, mikä mikähän tuollaisen hinta on? Ja nojaako kiina-komponentteihin vai onko tuossa mietitty myös hankintaketjua?
Aliexpressissä noin vastaava tuote maksaa esim 53 €.

Toivottavasti Suomessa valmistetaan myös muita tarvittavia komponetteja. Merkityksellisimpiä lienevät radioyhteyteen liittyvät osat. Niissä olisi kaikkein tärkeintä olla oma osaaminen ja tuotanto joka pystyy mukautumaan tilanteeseen nopeasti.
 
Aliexpressissä noin vastaava tuote maksaa esim 53 €.

Toivottavasti Suomessa valmistetaan myös muita tarvittavia komponetteja. Merkityksellisimpiä lienevät radioyhteyteen liittyvät osat. Niissä olisi kaikkein tärkeintä olla oma osaaminen ja tuotanto joka pystyy mukautumaan tilanteeseen nopeasti.
Joo "tehty Suomessa" ei hirveästi lohduta jos osat on kiinalaisia. Kotimainen tietysti paras, mutta EU, Japani jne. yhtälailla. Toki jos oikein vaikeaan tilanteeseen ajaudutaan eli ei puhuta vain kauppasodasta vaan oikeista konflikteista, niin Japanikin on logistisesti aika haastavassa paikassa.
 
En nyt näistä tiedä mutta hyvin suuri osa noista piireistä tulee kyllä muualta kuin Kiinasta. Kiinalaiset kokoonpanevat omia tuotteitaan globaaleista komponenteista niinkuin muutkin. Kiina on varmasti lisännyt puolijohteiden tuotantoaan, toki.

Ajatus siitä että kaikki komponentit valmistettaisiin Suomessa on hieman utopistinen kyllä, Suomessa ei taida olla yliopisto- ja tutkimuslaitosten pienimuotoisten juttujen lisäksi ihan oikeita puolijohteiden valmistuslinjoja.

Jos sellainen halutaan huoltovarmuussyistä, niin silloin veronmaksajien pitäisi laittaa kättä taskuun.

Järkevää voisi olla varata noita tarvittavia komponentteja muutamia miljoonia kappaleita varastoihin puskureiksi jos droonien tuotantoa pitää lisätä yhtäkkiä, ja maailmalta niiden saaminen vaikeutuu hetkeksi. Kustannukset olisivat varmaan kymmenissä miljoonissa korkeintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Järkevää voisi olla varata noita tarvittavia komponentteja muutamia miljoonia kappaleita varastoihin puskureiksi jos droonien tuotantoa pitää lisätä yhtäkkiä, ja maailmalta niiden saaminen vaikeutuu hetkeksi. Kustannukset olisivat varmaan kymmenissä miljoonissa korkeintaan.
Tuossa vain tulee niiden komponenttien ominaisuuksien vanheneminen pian vastaan.
 
Yli 10km valokuitu on ilmeisesti paljon kalliimpaa /metri kuin lyhyemmät. Pitää olla virheetön todella pitkältä matkalta.

Sen lisäksi laadukkaampaa yksimuotokuitua, missä erbiumia yms eksoottisia materiaaleja että vaimennus minimoitu. Esim paksuusvaihtelu pitänee olla max mikrometriluokkaa.

Jos tehtaalla oli tulipalo, kuten pari viikkoa sitten taisi olla, niin eihän sitä saa ikinä puhdistettua.
 
Back
Top