Ukrainan konflikti/sota

Muutama siteeraus tuoreesta New York Times artikkelista:

"Before the war, one senior Western defense official said, Russia could make 100 tanks a year; now they are producing 200. Western officials also believe Russia is on track to manufacture two million artillery shells a year"

Katso liite: 83762

"Russia has managed to overcome sanctions and export controls imposed by the West to expand its missile production beyond prewar levels, according to U.S., European and Ukrainian officials,"

https://www.nytimes.com/2023/09/13/us/politics/russia-sanctions-missile-production.html

-

There are, however, long term issues of economic and political sustainability to keep in mind here


Katso liite: 83761


John Ridge kritisoi tätä artikkelia ryssän risteilyohjustuotannon osalta, lainaan ketjusta pari viestiä:

It is misleading to suggest this is a recent development. Russian cruise missile production has expanded dramatically from an average of 30 Kh-101s and Kalibrs between FEB and NOV 2022 to an average of 60 per month by MAY 2023.

This information has been in the public domain for 9+ months and it is deeply frustrating to see journalists acting like this is brand new information.

If NYT had bothered to research Russian cruise missile expenditure, they would know this isn’t possible. They expended ~200 CMs per month last winter. At absolute most, they are producing 100 per month currently. They are trying to make up the difference with Shahed-136s.

-

The Kh-55 hasn’t been manufactured in at least a decade. Presumably they are referring to the Kh-101, in which case this is still demonstrably false based on data published by the Ukrainian MoD.


Hän viittaa Kyiv Independent 28.8.2023 julkaisemaan dataan, jonka mukaan ryssällä olisi jäljellä ainakin 585 kpl risteilyohjuksia / ohjuksia jotka yltävät yli 500km päähän:

Russian forces possess around 270 Iskander ballistic and cruise missiles, 140 Kalibr cruise missiles, roughly 100 cruise missiles of Kh-101, Kh-555, and Kh-55 designs, and around 75 Kh-47M2 Kinzhal air-launched ballistic missiles, according to Skibitskyi.


-

MUOKKAUS: John Ridge on kirjoittanut aikaisemminkin ryssän risteilyohjustuotannon tilanteesta ja linkitti yllä jaetussa ketjussaan aikaisemman viestiketjunsa, joka on sekin lukemisen arvoinen. Sisältää viittaukset kulloistenkin arvioiden antajoihin, usein lähteenä Budanov tai GUR yleisemmin:

 
Romania siirtää ilmatorjuntaa Ukrainan rajalle.



Itse olen odottanut kovasti että Puolaan ja Romaniaan tippuisi vielä jokunen drone tai vaikkapa ohjus, jonka jälkeen kyseiset maat ilmoittaisivat alkavansa ennalta ehkäisevästi torjumaan jo Ukrainan puolella maiden raja-aluetta lähestyvät uhat. Torjuntavyöhyke voisi olla vaikka 20km. Tai 200km, eihän sitä tiedä mihin se ohjus on tarkoitettu osumaan ja jos suunta vaikuttaa uhkaavalta (kohti länttä) niin varman päälle kannattaa aina toimia, ehh? Ei se ryssäkään voisi oikein uikuttaa asiasta jos niiltä lipsuisi vielä lisää tavaraa väärälle puolelle rajaa, etenkin jos sattuisi tulemaan kuolonuhreja.

Rajan pintaan vaan ohjuspatteria niin saturaatiohyökkäyksistä esim. kohti Lviviä katoaa teho.

No niin, kuka haluaa tietää lottonumerot lauantaille?
 
Venäläisillä on todennäköisesti yksi mahdollisuus jollakin lailla paikata ongelmaa. Kazakstanin öljynviennistä maailmalle iso osa on kulkenut Mustan meren kautta putkea pitkin Novorosiskijn satamasta. Ukrainan drooni-iskun jälkeen iso osa tankkeriroudaajista päätti fokusoida liiketoimintansa uudelleen ja jätti Mustan meren kuljetukset venäläisten ikiomaksi businekseksi. Ilmeisesti tämä sattui kazakkeja. Heidän uralsinsa on kevyempää laatua kuin venäläisten paksumpi mönjä. Kazakeilla on ongelma, kun pitäisi jonnekin saada tungettua reiästä tunkevä öljy ja putki Mustan meren kautta on poikki. Eli luontevin ratkaisu on myydä tavaraa venäläisille. Varsinkin kun putketkin ovat jo valmiina. Saattaa myös olla, että kazakit myyvät venäläisille valmiita tuotteita. Kazakstan on panostanut jalostusarvon nostoon ja muun muuassa Neste engineering tuonne toimitti kuralsin jalostamiseen sopivaa jalostamo-osaamista. Se, että venäläiset pystyisivät muuttamaan omaa jalostusprosessiaan on yhtä helppo juttu kuin venäläisen mönkijän roudaaminen kuun pinnalle ehjänä. Lopputulos on sama. Joka tapauksessa Puten jo ennestään konkurssin partaalla heiluvalle taloudelle ongelman ratkaisu ei ole mikään sellainen pikkuerä, joka hoidetaan tuosta vaan.

Saattaa olla, että näemme yllättäen huolimatonta tupakointia niillä jalostamoilla, jotka ovat Kazakstanista tulevan putken varrella.
Azeri öljy putken kauta turkkiin Ja välimerelle..
 
Steve Carell Lol GIF





 
Viimeksi muokattu:
Skyn James Matthews kysyy Muskilta, ovatko hänen egonsa ja tietämättömyytensä maksaneet ukrainalaisille ihmishenkiä sen jälkeen,
kun miljardööri myönsi estäneensä Ukrainan hyökkäyksen Venäjää vastaan.

Myös The Business Insiderin mukaan kirja väitti, että puhuttuaan Venäjän Yhdysvaltain-suurlähettilään Anatoli Antonovin kanssa
Muskia varoitettiin Venäjää vastatoimista ydinaseilla.


 
Yleisemminkin UVZ on ainoa toimija Venäjällä jolla on (edes jonkinlainen) osaaminen panssarivaunujen valmistuksesta ja kokoonpanosta. Kukaan muu ei tee sitä ja UVZ:nkin osalta viimeiset viisi vuotta ovat olleet hiljaisempia myös viennin osalta. Kaikki muut tekevät joko vanhojen vaunujen modernisointia (joka sekin on valtaosaksi UVZ:n heiniä, poislukien T-80BVM jota tekee Omsktransmash) tai sitten varastovaunujen remontointia ja peruskorjausta. Siitä on pitkä matka täysin uuden panssarivaunun valmistukseen ja kokoonpanoon.

Jos lukemani lähteet ovat oikein, niin Omsktransmash valmisti viimeisen T-80 perheen vaunun vuonna 1996. Siitä on 27 vuotta aikaa joten voinee sanoa että suurella todennäköisyydellä kaikki kylmän sodan aikainen osaaminen on joko eläkkeellä tai irtisanottu aikoja sitten. Samoin kaikki alihankintaverkot ovat kuolleet ja oletan että valtaosa osavalmistajista myös. Niin siinä käy kun tuotanto päättyy. Ei ole myöskään helppoa kaivaa vanhoja piirustuksia esiin ja aloittaa tuotantoa uudestaan, riippuu täysin siitä, millaisia koneistuksia ja tuotantoprosesseja vaunun eri osien valmistus vaatii. Oletan että T-80U vaunujen kaasuturbiinien valmistus päättyi myös 1990-luvulla ja niille tuskin on ollut muuta käyttöä jossain toisessa ajoneuvossa eli sitä ei ole ollut tuotannossa hyvin pitkään aikaan.

Burlak-torniprojekti puolestaan kuoli noin 15 vuotta sitten ja oli silloinkin olemassa paperilla ja parin prototyypin muodossa. Todettiin silloin liian kalliiksi.

Mielenkiintoista kaikesta huolimatta seurata, mihin tämä "T-80 panssarivaunujen uustuotannon käynnistäminen" johtaa - jos mihinkään. Kahden vaunuperheen (T-72/T-90 ja T-80) pitäminen tuotannossa samaan aikaan kuulostaa typerältä ajatukselta mutta Neuvostoliiton aikaan näitä oli kolme yhtäaikaa, joten ehkä tässäkään eivät opi omasta historiastaan. Toisaalta mielestäni on selvää että Venäjän päättävissä piireissä on T-80 vaunujen ja Omsktransmashin faneja / kannattajia, koska vaunuperhe on pidetty miltei väkisin hengissä Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, vaikka virallisesti se piti hylätä 1990-luvulla. Silti näitä on pidetty (pienissä määrin) aktiivijoukkojen käytössä ja niitä on peruskorjattu ja modernisoitu jatkuvasti. Huhujen mukaan peruskorjauksia olisi tehty enemmän kuin mitä oli tarve, mistä lie syystä.
Neukkulan ajan tuotannosta (jota T-80U vielä oli) on kuitenkin huomioitava, että siinä huomattavasti suurempi määrä tapahtui tehtaissa itsessään eikä alihankintana, verrattuna länsimaiseen (toki lännessäkin oli enemmän niin entisaikana).

Kaasuturbiinien valmistus tuskin päättyi, sillä T-80BVM:ssä on GTD-1250TF, olettaen että osa rungoista on ollut ennen päivittämistään T-80B tai T-80BV, niin niihin on pitänyt asentaa uudet kaasuturbiinit, koska vanhoissa B-malleissa oli 1000-sarjalainen. Suunnittelija Klimov on tosiaan Pietarissa kuten aiemmin kirjoitin, mutta valmistaja on Kalugassa oleva KADVI, tämän sivuilla on tuoreehkoja kuvia kaasuturbiinilinjastosta. GTD-1250:aa (tai siis 1250-hevosvoimaista KADVI:n kaasuturbiinia) on Belaz-dumpperivalmistajan mukaan protoiltu tänä vuonna heidän raskaaseen dumpperiinsa maakaasusyötöllä (niin, nythän Venäjällä on pulaa dieselistä, mutta ylitarjontaa maakaasusta), joten ilmeisesti tuotannon on oltava jollain tasolla käynnissä.

Burlak-tornia taas on 2021 nähty kuvissa testatun juuri T-80BVM:n rungon päällä, joten ainakin jollain tasolla projekti on yhä elossa (kumpikin on Omsktransmashin tuotantoa; T-80BVM näkyi julkisuudessa ensimmäisen kerran 2017):

Kyllä, varastoo löytyy mutta kun murkulat olis raahattava Vladivostokin kautta sen kenttäkevyet ~9000km raiteita pitkin (jotka on täysin tukossa jo valmiiks) pelipaikoille niin en näe yhtään mahdollisuuksia lieville logistisille häiriöille, etenkin jos raiteitten ohjausjärjestelmille sattuis jotain ikäviä huolimattomaan savukkeitten käyttöön liittyviä palotapartumia tai harmillisia siltaromahduksia matkan varrella. Eiköhän ukeilla oo jotain jäyniä suunnitteilla Siperian rataverkostoo kohtaan mikäli P-Korean murkuloita alkaa kentälle ilmestyyn, koska ryssä ei todellakaan oo mitään perus 152mm murkulaa lentokoneilla rahtaamassa.
P-Korean kohdalla kysymykseen voisi tulla myös vanhempi vaunukanta, siellähän on paljon T-62-pohjaista ja ilmeisesti myös T-72-pohjaista vaunukalustoa. Jos Venäjä maksaa näistä kullassa tai öljyssä, niin se varmasti miellyttää P-Koreaa.
 
Krimin niemimaalla toimiva Atesh-vastarintaliike ilmoitti keskiviikkoiltana olleensa mukana toteuttamassa Sevastopolin satamaan edellisenä yönä tehtyä ohjusiskua, jossa vaurioitui kaksi Venäjän laivaston alusta.

Telegramissa julkaistussa viestissä liike kertoi jäsentensä työskennelleen viikon ajan aktiivisesti paikantaakseen Krimin niemimaan tärkeitä sotilaskohteita. Atesh kiitti myös Sevastopolin paikallisia asukkaita tiedoista, kuvista sekä koordinaateista, joita nämä olivat toimittaneet liikkeen mukaan päivittäin.

- Mukana oli useilla eri tahoilla toimivia agentteja: siviilejä, Venäjän Mustanmeren laivaston sotilashenkilöstöä sekä telakan työntekijöitä. Työ johti suuren maihinnousualuksen Minskin sekä Rostov-on-Don-sukellusveneen päätymiseen kohteiksi menestyksellä, Atesh tiedotti.

IS
 
Azeri öljy putken kauta turkkiin Ja välimerelle..
Azerien putket ei vedä tarpeeksi ja matkalla pitäisi vielä päästä Kaspian meren yli laivalla. Kazakstanin öljy kulkee Venäjän kautta ja vaikka ovat yrittäneet päästä venäläisistä parhaansa mukaan eroon, niin ei vaan käy putken käänteessä.

Muistelen muuten jostain lukeneeni, että Kazakstan sotkee prosessissaan maakasua öljyn sekaan, että siitä tulee markkinoiden kaipaamaa uralsia kevyempää öljyä.

Vaikka Kazakstan joutuu todennäköisesti pakosta jeesaamaan venäläisiä polttoainepulassaan, niin halvalla tuokaan ratkaisu ei synny. Eikä hetkessä. Kuten tuossa Teknohipin linkkaamassa artikkelissa todetaan, niin edelleen ongelma on mitä tehdä prosessin lopputuloksena syntyville raskaimmille jakeille. Kun määrät ovat sen verran isot, että ei niitä oikein voi taigallekaan dumpata venäläiseen tyyliin.

Kazakstanista vielä sen verran, että maa ei ole mikään ryssälä. Siellä on investoitu prosesseihin ja tuotantoon. Eli heidän tuotteensa ja prosessinsa ovat todennäköisesti kunnossa. Mitä ei voi sanoa venäläisten touhuista.
 
Mitähän tuo tarkoittaa? Onko tietoa että Kiina tai p korea yrittää jotain?

Ilmeisesti länsimaiden dominointia vastustavia maita löytyy sen verran että Ukrainan sota ei ole mikään väliaikainen kupru vaan globaali vääntö vallasta tulee jatkumaan senkin jälkeen kun tämä sota joskus loppuu tai vaimenee jäätyneeksi konfliktiksi kuten vaikka Korean sodan jälkeen on käynyt.
 
Tyhjästä jos aloittavat uuden jalostamon rakentamisen, tulee ensimmäiset tynnyrilliset bensaa joskus puolentoista - kahden vuoden päästä (edit. tosi kunnianhimoinen aikataulu, jossain luki, että tehokkaan ja suurtuotantoon kykenevän jalostamon perustaminen green fieldinä on 5-7 vuoden projekti). Toki, jos pystyvät konvertoimaan jonkin nykyisistä jalostamoistaan, voidaan päästä nopeammin liikkeelle. Tässäkin haasteena taitaa olla länsimaisen teknologian tarve. Siihen asti syödään varmuusvarastoja, jotka luultavasti eivät ole alkuunkaan riittävät johtuen mm. kaikenkattavasta ryssinnästä ja nussimisesta. Eli saattaa olla tekemätön paikka. Hitto, tässä voi nyt oikeasti olla sodan päättävä tilanne käsillä!

Mun oma järkeni sanoisi että rysy kannattaisi antaa raskas öljy pois. Sen järjestäminen ei olisi helppoa ja kulut jäisi käteen.

Siellä myös luki että Venäjä saattaisi ostaa kevyttä öljyä Iranista. Sitä pitäisi ostaa jonkin verran, ihan vähä ei riittäisi. Sen tiedän että öljyä on talvella pumpattava koko ajan lisää varsinkin Siperiassa koska jos öljy ei putkissa pysy liikkeessä se jäätyy ja putki vaurioituu. Näin putkirikkoja on tapahtunut aiemmin kun Neuvostoliitto hajosi kun logistiikka petti (clusterf) . Joten vaikea ymmärtää miten öljyn ostaminen lisää auttaisi.

Jos moskoviitin jalostamo räjähtää niin kiva ymmärtää vaikutukset jos yksityiskohdat pitää paikkaansa, varsinkin tulevana talvena. Kiitos linkistä !!! Kaiken järjen mukaan joku analyytikko pohtii asiaa yötä päivää ja pohtii että millä räjähteellä seuraavaksi saisi vaikutettua monimutkaiseen ketjuun.
 
Kupjanskin suunnan kehityksestä. Ei ole Venäjä juuri mitään saanut aikaan (varoitus, alempi on Kastehelmen mietteitä:
Edit: Porauslauttojen valtauksesta:
 
Back
Top