Ukrainan konflikti/sota

Olen yrittänyt kaivaa parempaa tietoa ja vihjeitä siitä mikä mättää ryssän polttoainejalostuksessa. Ja lopultakin löytyi hyvää yhteenvetoa:
https://charter97.org/en/news/2023/9/8/562984/

Lyhyesti: ongelmaa on kypsytetty jo pitkään ja polttoainepula ei ole ihan heti helpottamassa.

Verotuksellisista ryöstöllisistä syistä ryssän sisämarkkinan polttoainehuolto on ollut vähän kakkosprioriteetin juttu ja sen vuoksi ajoittaisia saatavuusongelmia on ollut silloin-tällöin. Ryssän oma jalostuskapasiteetti on tehty halvalla ja se kykenee käyttämään vain kevyttä raakaöljyä. Raskas on myyty Eurooppaan putkia pitkin. Muu maailman öljymarkkina perustuu pääosin kevyeen joten raskaalle ei ole markkinoita Euroopan ulkopuolella. Joten nyt yli vuoden pakotteiden jälkeen ryssän varastoto on ylitäynnä erittäin raskasta öljyä kun vain kevyt on kelvannut markkinoille. Kevyttä taasen ei ole. Joten ryssän jalostamoilla ei ole nyt sitä raaka-ainetta.

Urals on siis sekoitus pääosin käyttökelvottoman raskasta ja kevyttä öljyä. Nyt tuo kevyt on myyty pois ja jokapaikka täynnä sitä käyttökelvotonta laatua. Jotta tilanne ratkeaa niin nyt tarvitaan sen 1-1,5 vuoden tuotannon verran kevyttä öljyä jotta varastot voidaan sekoittaa Uralsiksi. Joten ryssän pitää lopettaa kevyen öljynvienti tuoksi ajaksi tai ostaa lisää kevyttä muualta tuon 1,5vuoden tuotannon verran. Tämäkin ratkaisu vaatii ne Urals kykyiset Eurooppalaiset jalostamot työhön, ryssän omiin jalostamoihin pitää pistää huomattavasti enemmän sitä kevyttä sekaan. Pelkällä ryssän omalla jalostuksella puhutaan jo useamman vuoden tuotannosta kevyen öljyn osalta että blendaus sopii sinne. Tai sitten pitää rakentaa jalostamot uudestaan niin että raskas öljy sopii niihin.

Ilmeisesti putkien varrella olevat jalostamot ei suoraan putki-uralssilla toimi vaan vaativat lisäksi junarahtina kevyttä sekaan. Tai ainakin osa vaatii tuon kevennyksen.

Raskaan öljyn ominaisuus on siis suuri rikkipitoisuus ja erittäin syövyttävä luonne. Kevyen öljyn jalostamo syöpyy puhki hyvin nopeasti jos sinne laittaa raskasta.

Ehkä se "ryssiä" alkaa olla tämän mokan suhteen sittenkin aikas kevyt sana. Kukaan ei tainnut varautua siihen että tämä kolmenpäivän erikoinen kestää vuosia.
Ukrainan kannattaa selvittää missä raskasta kyetään jalostamaan ja iskeä sinne tai iskeä kevyen öljyn varastoihin ryssälässä.
 
Tässä on monta skenaariota tarjolla. Raaka-tosiasia on että puttelilla on akuutti valuuttapula joten on mahdollista että kaiken kevyen öljyn markkinoille myynnin lisäksi on käytetty myös ne varmuusvarastot. Myyty sisä- ja ulkomarkkinoille. Seteliselkärankainen koruptiopyramidi jota myös keskushallinnoksi idän ihmemaassa kutsutaan romahtaa heti kun taalat loppuu. Mikäs sen kätevämpää kuin dumpata kaikki myytävä ulos. Jos sitä varmuusvarastoa olisi niin ei ne pumput olisi tyhjänä. Samalla Kiina/Intia on tasan sanellut sen öljyn laadun, tuskin sinne on raskas kelvannut mitenkään.

No se on hyvä nyt puttelin arpoa että pienennetäänkö öljyn vientiä vai jätetään vatnikit ilman polttoaineita. Yksi teoria on myös että jalostamoja yritettiin ajaa raskaalla ja nyt ne on sen takia huollossa kun syöpyivät puhki. Lisäksi tietysti Ukraina avittaa tässä iskemällä jalostamoja ja öljyvarastoja vastaan.
Huvittavasti ryssällä on tässä asiassa tasan yksi etu länteen verrattuna. Siellä ei tarvitse liiemmin hakea ympäristölupia ja tapella eri oikeusasteissa. Aloittamiseen riittää, kun kreml toteaa isällisesti, notta eiköhän perusteta jalostamo. Loppuun saattaminen onkin sitten kokonaan toinen juttu.
 
Housut jalassa vielä, mutta tuon Robotyne ja Novoprokopivkan välissä sijaittevan ryssien linnotteen valtaaminen olis kohtalaisen kriittinen voitto ukeille, ei pelkästään Novoprokopivkan suuntaan etenemisen suhteen mutta mahdollistais myös helpomman hyökkäysreitin länteen Kopanin suuntaan. Petrenko kirjotti aiheesta että "The Ukrainian Armed Forces advanced in the large Novoprokopovsky stronghold, which is the key to Novoprokopovka", mutta kartta ei vielä näytä tuota koko puolustusasemaa ukejen hallussa vaikka ovatkin kartan mukaan ottaneet siivua haltuun sen suuntaan. Toivotaan parasta mutta odotellaan vahvistuksia.


Edit. Ja ettei jää epäselväks millasesta kompleksista kyse, alla ilmakuvaa alueesta:

bWVkaWEvRjU3VENMQlc4QUEwcnhGLmpwZw==
 
Housut jalassa vielä, mutta tuon Robotyne ja Novoprokopivkan välissä sijaittevan ryssien linnotteen valtaaminen olis kohtalaisen kriittinen voitto ukeille, ei pelkästään Novoprokopivkan suuntaan etenemisen suhteen mutta mahdollistais myös helpomman hyökkäysreitin länteen Kopanin suuntaan. Petrenko kirjotti aiheesta että "The Ukrainian Armed Forces advanced in the large Novoprokopovsky stronghold, which is the key to Novoprokopovka", mutta kartta ei vielä näytä tuota koko puolustusasemaa ukejen hallussa vaikka ovatkin kartan mukaan ottaneet siivua haltuun sen suuntaan. Toivotaan parasta mutta odotellaan vahvistuksia.


Edit. Ja ettei jää epäselväks millasesta kompleksista kyse, alla ilmakuvaa alueesta:
Tuolla; melkein tuntee myötätuntoa tätä videon kuvannutta venäläissotilasta kohtaan, tuntuu sentään tajuavan realiteetit.

 
Viimeksi muokattu:
Uskon että tämä pitää paikkansa suuremmassa kuvassa, mutta toisaalta ryssä ei ole käyttänyt juuri lainkaan risteilyohjuksia tai ballistisia ohjuksia syyskuun aikana, kaikki pitkälle yltävät iskut on tehty Shahed-136/131 droneilla. Oletan että ohjusten tuotanto jatkuu kuten aikaisemminkin, joten jonkinlainen varastojen kerääminen on menossa. Miten suuret varastot kyetään kerryttämään, se on eri asia. Samoin se, mitä hyötyä siitä on siinä vaiheessa kun ohjuksia aletaan käyttämään (Ukraina on osoittanut erinomaista kykyä näiden torjunnassa, poislukien Kh-22, Onyx sekä osittain Kinzhalit).

GUR denies the NYT's data on Russia's missile build-up: "The Russian Federation cannot even come close to returning to the pre-war level of missile stocks,"

- Yusov notes


 
Olen yrittänyt kaivaa parempaa tietoa ja vihjeitä siitä mikä mättää ryssän polttoainejalostuksessa. Ja lopultakin löytyi hyvää yhteenvetoa:
https://charter97.org/en/news/2023/9/8/562984/

Lyhyesti: ongelmaa on kypsytetty jo pitkään ja polttoainepula ei ole ihan heti helpottamassa.

Verotuksellisista ryöstöllisistä syistä ryssän sisämarkkinan polttoainehuolto on ollut vähän kakkosprioriteetin juttu ja sen vuoksi ajoittaisia saatavuusongelmia on ollut silloin-tällöin. Ryssän oma jalostuskapasiteetti on tehty halvalla ja se kykenee käyttämään vain kevyttä raakaöljyä. Raskas on myyty Eurooppaan putkia pitkin. Muu maailman öljymarkkina perustuu pääosin kevyeen joten raskaalle ei ole markkinoita Euroopan ulkopuolella. Joten nyt yli vuoden pakotteiden jälkeen ryssän varastoto on ylitäynnä erittäin raskasta öljyä kun vain kevyt on kelvannut markkinoille. Kevyttä taasen ei ole. Joten ryssän jalostamoilla ei ole nyt sitä raaka-ainetta.

Urals on siis sekoitus pääosin käyttökelvottoman raskasta ja kevyttä öljyä. Nyt tuo kevyt on myyty pois ja jokapaikka täynnä sitä käyttökelvotonta laatua. Jotta tilanne ratkeaa niin nyt tarvitaan sen 1-1,5 vuoden tuotannon verran kevyttä öljyä jotta varastot voidaan sekoittaa Uralsiksi. Joten ryssän pitää lopettaa kevyen öljynvienti tuoksi ajaksi tai ostaa lisää kevyttä muualta tuon 1,5vuoden tuotannon verran. Tämäkin ratkaisu vaatii ne Urals kykyiset Eurooppalaiset jalostamot työhön, ryssän omiin jalostamoihin pitää pistää huomattavasti enemmän sitä kevyttä sekaan. Pelkällä ryssän omalla jalostuksella puhutaan jo useamman vuoden tuotannosta kevyen öljyn osalta että blendaus sopii sinne. Tai sitten pitää rakentaa jalostamot uudestaan niin että raskas öljy sopii niihin.

Ilmeisesti putkien varrella olevat jalostamot ei suoraan putki-uralssilla toimi vaan vaativat lisäksi junarahtina kevyttä sekaan. Tai ainakin osa vaatii tuon kevennyksen.

Raskaan öljyn ominaisuus on siis suuri rikkipitoisuus ja erittäin syövyttävä luonne. Kevyen öljyn jalostamo syöpyy puhki hyvin nopeasti jos sinne laittaa raskasta.

Ehkä se "ryssiä" alkaa olla tämän mokan suhteen sittenkin aikas kevyt sana. Kukaan ei tainnut varautua siihen että tämä kolmenpäivän erikoinen kestää vuosia.
Nigeriahan kunnostautui tässä taannoin vähän vastaavassa. Omien jalostamojen rakentaminen ja ylläpito koettiin turhan kalliiksi, joten luonnollisesti päätyivät viemään raakaöljyä ja tuomaan öljyjalosteita. Kun jalosteiden hinnat nousivat oli tilanne hupskeikkaa se, että Nigeriasta loppui bensa-asemilta pumpuilta tavara ja sähköverkosta elektronin juoksu. Matkapuhelinverkko pimeni koska "antennit" toimivat aggregaateilla. Ja sitä rataa.

Ihan sopivaa viitekehystä ryssälle taas. Kehitysmaa mikä kehitysmaa, vaikka voissa paistaisi.
 
Budanovin mukaan Pohjois-Korea olisi toimittanut ainakin 122mm ja 152mm kranaatteja sekä Gradien raketteja jo ainakin kuukauden ajan. Taisipa Shoigun Pohjois-Korean vierailun aikaan olla huhua että joku sopimus olisi solmittu jo ennen sitä.

Iso kysymys: mistä johtuu Kimin tuore vierailu Venäjällä? Lisää neuvotteluja vai osa aikaisempaa sopimusta eli näkyvä vierailu jota Putin isännöi?

“North Korea has been supplying Russia with weapons for a month and a half,” Budanov said.

According to him, the Russian Federation receives 122-mm and 152-mm projectiles as well as missiles for Grad MLRS.


 
Washington Post huhuilee Muskin siirtäneen osan Starlink-järjestelmän kontrollista Pentagonille. Näin hän ottaisi etäisyyttä saamaansa kritiikkiin ja järjestelmän käyttöön Ukrainassa.

WaPo:

Elon Musk decided to transfer control of the part of the Starlink satellite Internet, which is used in the war in Ukraine, to the Pentagon.

His biographer Walter Isaacson reported this in an interview with the Washington Post.

According to Isaacson, Musk is dissatisfied with the harsh criticism addressed to him and, in his opinion, unfair accusations.



-

MUOKKAUS: DefMon näkee että tässä ei ole mitään uutta ja viittaa aikaisempaan uutisointiin Pentagonin ostamista Starlink-antenneista:

Space Karen didn't decide to do anything. This is an old deal made earlier during the summer and is not some kind of change of heart from Space Karen.

 
Viimeksi muokattu:
Muutama siteeraus tuoreesta New York Times artikkelista:

"Before the war, one senior Western defense official said, Russia could make 100 tanks a year; now they are producing 200. Western officials also believe Russia is on track to manufacture two million artillery shells a year"

1694632687991.png

"Russia has managed to overcome sanctions and export controls imposed by the West to expand its missile production beyond prewar levels, according to U.S., European and Ukrainian officials,"

https://www.nytimes.com/2023/09/13/us/politics/russia-sanctions-missile-production.html

-

There are, however, long term issues of economic and political sustainability to keep in mind here


1694632657765.png

 
Ukrainan varapuolustusministeri Hanna Maliar sanoi valtakunnallisessa uutislähetyksessä, että Venäjä on lisännyt hyökkäyksiään idässä Donetskin alueen Marinkassa ja Avdiivkassa. Asiasta kertoo Ukrainska Pravda.

Kupianskin ja Lymanin rintamilla Itä-Ukrainassa Venäjän joukkojen hyökkäysinto on puolestaan laantunut.

Maliar kuitenkin korostaa, että Venäjä ei ole hylännyt suunnitelmia valloittaa Kupiansk sekä Doneskin ja Luhanskin alueet.

Ukraina etenee Bahmutin rintamalla, jossa maan asevoimat saavat Maliarin mukaan "jatkuvasti voittoja".

Vapautetuilla alueilla, kuten Robotynen alueella etelässä, tiiviit taistelut kuitenkin jatkuvat, sillä venäläiset eivät halua antaa periksi, toteaa Maliar.
 
Washington Post huhuilee Muskin siirtäneen osan Starlink-järjestelmän kontrollista Pentagonille. Näin hän ottaisi etäisyyttä saamaansa kritiikkiin ja järjestelmän käyttöön Ukrainassa.

WaPo:

Elon Musk decided to transfer control of the part of the Starlink satellite Internet, which is used in the war in Ukraine, to the Pentagon.

His biographer Walter Isaacson reported this in an interview with the Washington Post.

According to Isaacson, Musk is dissatisfied with the harsh criticism addressed to him and, in his opinion, unfair accusations.


En pidä kaverista mutta tässä tuli se Starlink uutinen kirjaan perustuen kyllä ilmeisesti virheellisesti läpi. Musk ei sulkenut Starlinkiä estääkseen Ukrainan iskun Sevastopoliin, vaan Starlink ei koskaan Krimin alueella toiminutkaan, vaan tässä tapauksessa oli kieltäytynyt hetkellisesti avaamasta sitä myös sinne. Same same but different.
 
Tuolla; melkein tuntee myötätuntoa tätä videon kuvannutta venäläissotilasta kohtaan, tuntuu sentään tajuavan realiteetit.

Tässä Ukrainan drone vehtaamassa venäläisten mitä ilmeisemmin nyt jo luovuttamaa juoksuhautaa Verboven länsipuolella:


Aikamoista tuolla "rotankolossa" odotella, milloin Ukrainan dronet on näköetäisyydellä..
 
Linkki

Why is Ukraine focused on striking Russian landing ships?

The ships are designed to save Russian logistics at the moment when the Ukrainian Defense Forces cut the railway line running through Tokmak. After that, the Russians plan to supply fuel to their army group in the occupied areas of Zaporizhzhia region (and in the southern part of Donetsk region) via occupied Mariupol, transferring fuel and heavy cargoes with the help of seacraft.

By the way, that's why the Russians are now working on restoring the railroad branch at the Mariupol port. If Ukraine is able to cut the artery running through Tokmak (it is already used very little due to the approaching frontline), and deprive the Russian Black Sea Fleet of transportation opportunities, this, in fact, creates a kind of A2AD zone (anti-access and area denial zone) for Russian logistics. And without fuel (and a regular supply of ammunition, medical supplies, equipment, etc.) it is quite difficult to fight, mildly speaking.

✒️: Yigal Levin
 
Housut jalassa vielä, mutta tuon Robotyne ja Novoprokopivkan välissä sijaittevan ryssien linnotteen valtaaminen olis kohtalaisen kriittinen voitto ukeille, ei pelkästään Novoprokopivkan suuntaan etenemisen suhteen mutta mahdollistais myös helpomman hyökkäysreitin länteen Kopanin suuntaan. Petrenko kirjotti aiheesta että "The Ukrainian Armed Forces advanced in the large Novoprokopovsky stronghold, which is the key to Novoprokopovka", mutta kartta ei vielä näytä tuota koko puolustusasemaa ukejen hallussa vaikka ovatkin kartan mukaan ottaneet siivua haltuun sen suuntaan. Toivotaan parasta mutta odotellaan vahvistuksia.


Edit. Ja ettei jää epäselväks millasesta kompleksista kyse, alla ilmakuvaa alueesta:

bWVkaWEvRjU3VENMQlc4QUEwcnhGLmpwZw==
Altakasteluhelmen tiimin kartassa alue nyt myös kokonaisuudessaan merkattu siniselle. Voisin uskoa tällä perusteella. Uskoisin myös deepstaten vahvistavan tämän illan tulevassa päivityksessä..
kastehelmi_novoproko.jpg
 
Olen yrittänyt kaivaa parempaa tietoa ja vihjeitä siitä mikä mättää ryssän polttoainejalostuksessa. Ja lopultakin löytyi hyvää yhteenvetoa:
https://charter97.org/en/news/2023/9/8/562984/

Lyhyesti: ongelmaa on kypsytetty jo pitkään ja polttoainepula ei ole ihan heti helpottamassa.

Verotuksellisista ryöstöllisistä syistä ryssän sisämarkkinan polttoainehuolto on ollut vähän kakkosprioriteetin juttu ja sen vuoksi ajoittaisia saatavuusongelmia on ollut silloin-tällöin. Ryssän oma jalostuskapasiteetti on tehty halvalla ja se kykenee käyttämään vain kevyttä raakaöljyä. Raskas on myyty Eurooppaan putkia pitkin. Muu maailman öljymarkkina perustuu pääosin kevyeen joten raskaalle ei ole markkinoita Euroopan ulkopuolella. Joten nyt yli vuoden pakotteiden jälkeen ryssän varastoto on ylitäynnä erittäin raskasta öljyä kun vain kevyt on kelvannut markkinoille. Kevyttä taasen ei ole. Joten ryssän jalostamoilla ei ole nyt sitä raaka-ainetta.

Urals on siis sekoitus pääosin käyttökelvottoman raskasta ja kevyttä öljyä. Nyt tuo kevyt on myyty pois ja jokapaikka täynnä sitä käyttökelvotonta laatua. Jotta tilanne ratkeaa niin nyt tarvitaan sen 1-1,5 vuoden tuotannon verran kevyttä öljyä jotta varastot voidaan sekoittaa Uralsiksi. Joten ryssän pitää lopettaa kevyen öljynvienti tuoksi ajaksi tai ostaa lisää kevyttä muualta tuon 1,5vuoden tuotannon verran. Tämäkin ratkaisu vaatii ne Urals kykyiset Eurooppalaiset jalostamot työhön, ryssän omiin jalostamoihin pitää pistää huomattavasti enemmän sitä kevyttä sekaan. Pelkällä ryssän omalla jalostuksella puhutaan jo useamman vuoden tuotannosta kevyen öljyn osalta että blendaus sopii sinne. Tai sitten pitää rakentaa jalostamot uudestaan niin että raskas öljy sopii niihin.

Ilmeisesti putkien varrella olevat jalostamot ei suoraan putki-uralssilla toimi vaan vaativat lisäksi junarahtina kevyttä sekaan. Tai ainakin osa vaatii tuon kevennyksen.

Raskaan öljyn ominaisuus on siis suuri rikkipitoisuus ja erittäin syövyttävä luonne. Kevyen öljyn jalostamo syöpyy puhki hyvin nopeasti jos sinne laittaa raskasta.

Ehkä se "ryssiä" alkaa olla tämän mokan suhteen sittenkin aikas kevyt sana. Kukaan ei tainnut varautua siihen että tämä kolmenpäivän erikoinen kestää vuosia.
Venäläisillä on todennäköisesti yksi mahdollisuus jollakin lailla paikata ongelmaa. Kazakstanin öljynviennistä maailmalle iso osa on kulkenut Mustan meren kautta putkea pitkin Novorosiskijn satamasta. Ukrainan drooni-iskun jälkeen iso osa tankkeriroudaajista päätti fokusoida liiketoimintansa uudelleen ja jätti Mustan meren kuljetukset venäläisten ikiomaksi businekseksi. Ilmeisesti tämä sattui kazakkeja. Heidän uralsinsa on kevyempää laatua kuin venäläisten paksumpi mönjä. Kazakeilla on ongelma, kun pitäisi jonnekin saada tungettua reiästä tunkevä öljy ja putki Mustan meren kautta on poikki. Eli luontevin ratkaisu on myydä tavaraa venäläisille. Varsinkin kun putketkin ovat jo valmiina. Saattaa myös olla, että kazakit myyvät venäläisille valmiita tuotteita. Kazakstan on panostanut jalostusarvon nostoon ja muun muuassa Neste engineering tuonne toimitti kuralsin jalostamiseen sopivaa jalostamo-osaamista. Se, että venäläiset pystyisivät muuttamaan omaa jalostusprosessiaan on yhtä helppo juttu kuin venäläisen mönkijän roudaaminen kuun pinnalle ehjänä. Lopputulos on sama. Joka tapauksessa Puten jo ennestään konkurssin partaalla heiluvalle taloudelle ongelman ratkaisu ei ole mikään sellainen pikkuerä, joka hoidetaan tuosta vaan.

Saattaa olla, että näemme yllättäen huolimatonta tupakointia niillä jalostamoilla, jotka ovat Kazakstanista tulevan putken varrella.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top