Ukrainan konflikti/sota

Ei ole infograafia mutta näin pikaisesti kalibreja laukaisemaan kykenevät alukset ryssän Mustanmeren laivastossa, ainakin paperilla:

- 6 Kilo(pr. 636.3, Naton luokitus Improved Kilo)-luokan sukellusvenettä, vanhempi pr. 877 Alrosa ilmeisemmin ei pysty. Kaksi näistä on kuitenkin toistaiseksi poissa Mustalta mereltä ja yksi saanut vaurioita.
- 3 Admiral Grigorovich(pr. 11356) -luokan fregattia, 8 VLS kennoa jokaisessa. Yksi ilmeisesti poissa, toinen(Makarov) mahdollisesti ottanut osumaa.
- 3-4 Buyan-M(pr. 21631)-luokan korvettia, 8 VLS kennoa. Lisäksi kanavia pitkin mahdollisesti Kaspianmereltä tuotuja. Ainakin yksi vaurioitunut.
- 1 Karakurt(pr. 22800)-luokan korvetti, 8 VLS.


Mikä on sitten todellisuus, kuka tietää. Teoriassa noita muualla olevia kai voi tuoda takaisin Mustalle merelle, mutta pois eivät enää pääse. Ja Kilot on tosiaan valmistettu Pietarissa, tuolla taas tuskin on osaamista tehdä mitään oikeaa huoltoa. Varsinkaan nyt kun kuivatelakka on liekeissä.

Tämä on se kuva jota hain, tosin ei ole merkitty VLS-määriä per alus. Tämä on siis "alukset Mustallamerellä" ja kuva on viime vuodelta, joten ei ole päivitetty menetyksiä / väitettyjä menetyksiä. Pikaisesti vilkaisten tämä twitter-tili ei ole ollut kovin aktiivinen viime kuukausien aikana joten ei ehkä kannata odottaa päivitettyä versiota tälle (jos ei sitten laadi sellaista itse).

Onko kuva ajantasainen tai yleensäkin täysin oikein, sitä en tiedä. En ole seurannut Venäjän laivaston toimintaa kuin pintapuoleisesti, ehkä joku osaa kommentoida tätä paremmin.

MUOKKAUS: viestin kommenttien perusteella hänellä on aikomus päivittää kuva, mutta sanoo että haluaa odottaa ainakin muutaman päivän jotta saadaan lisätietoa menetyksistä (sanoo että haluaa odottaa että tuoreita iskuja seurannut hype ehtii kuolemaan, mikä on aina fiksua).

1694626034017.png

 
Viimeksi muokattu:
Mitähän pikku-Kimi saa vastineeksi. Taktista vai strategista? Olisi Putinilta vittumainen veto antaa Kimille ICBM vastavetona ATACMSista.
Lil kim saa suuresti kaipaamaansa huomiota kansainvälisillä tatameilla (tai niin hänelle on ainakin kerrottu), ei välttämättä mitään muuta. Tai sitten viljaa. Eihän ryssätkään ole niin tampioita, että antaisivat kehittyneempää ohjusteknologiaansa? Eihän?
 
Mitähän pikku-Kimi saa vastineeksi. Taktista vai strategista? Olisi Putinilta vittumainen veto antaa Kimille ICBM vastavetona ATACMSista.
Kimillä on jo omatekemä. Yltävät halutessaan USAn länsiosiin.
 
Ei ole infograafia mutta näin pikaisesti kalibreja laukaisemaan kykenevät alukset ryssän Mustanmeren laivastossa, ainakin paperilla:

- 6 Kilo(pr. 636.3, Naton luokitus Improved Kilo)-luokan sukellusvenettä, vanhempi pr. 877 Alrosa ilmeisemmin ei pysty. Kaksi näistä on kuitenkin toistaiseksi poissa Mustalta mereltä ja yksi saanut vaurioita.
- 3 Admiral Grigorovich(pr. 11356) -luokan fregattia, 8 VLS kennoa jokaisessa. Yksi ilmeisesti poissa, toinen(Makarov) mahdollisesti ottanut osumaa.
- 3-4 Buyan-M(pr. 21631)-luokan korvettia, 8 VLS kennoa. Lisäksi kanavia pitkin mahdollisesti Kaspianmereltä tuotuja. Ainakin yksi vaurioitunut.
- 1 Karakurt(pr. 22800)-luokan korvetti, 8 VLS.


Mikä on sitten todellisuus, kuka tietää. Teoriassa noita muualla olevia kai voi tuoda takaisin Mustalle merelle, mutta pois eivät enää pääse. Ja Kilot on tosiaan valmistettu Pietarissa, tuolla taas tuskin on osaamista tehdä mitään oikeaa huoltoa. Varsinkaan nyt kun kuivatelakka on liekeissä.
Yksi Mustan Meren kilo taitaa olla nytkin Pietarissa huollossa.
 
Olen yrittänyt kaivaa parempaa tietoa ja vihjeitä siitä mikä mättää ryssän polttoainejalostuksessa. Ja lopultakin löytyi hyvää yhteenvetoa:
https://charter97.org/en/news/2023/9/8/562984/

Lyhyesti: ongelmaa on kypsytetty jo pitkään ja polttoainepula ei ole ihan heti helpottamassa.

Verotuksellisista ryöstöllisistä syistä ryssän sisämarkkinan polttoainehuolto on ollut vähän kakkosprioriteetin juttu ja sen vuoksi ajoittaisia saatavuusongelmia on ollut silloin-tällöin. Ryssän oma jalostuskapasiteetti on tehty halvalla ja se kykenee käyttämään vain kevyttä raakaöljyä. Raskas on myyty Eurooppaan putkia pitkin. Muu maailman öljymarkkina perustuu pääosin kevyeen joten raskaalle ei ole markkinoita Euroopan ulkopuolella. Joten nyt yli vuoden pakotteiden jälkeen ryssän varastoto on ylitäynnä erittäin raskasta öljyä kun vain kevyt on kelvannut markkinoille. Kevyttä taasen ei ole. Joten ryssän jalostamoilla ei ole nyt sitä raaka-ainetta.

Urals on siis sekoitus pääosin käyttökelvottoman raskasta ja kevyttä öljyä. Nyt tuo kevyt on myyty pois ja jokapaikka täynnä sitä käyttökelvotonta laatua. Jotta tilanne ratkeaa niin nyt tarvitaan sen 1-1,5 vuoden tuotannon verran kevyttä öljyä jotta varastot voidaan sekoittaa Uralsiksi. Joten ryssän pitää lopettaa kevyen öljynvienti tuoksi ajaksi tai ostaa lisää kevyttä muualta tuon 1,5vuoden tuotannon verran. Tämäkin ratkaisu vaatii ne Urals kykyiset Eurooppalaiset jalostamot työhön, ryssän omiin jalostamoihin pitää pistää huomattavasti enemmän sitä kevyttä sekaan. Pelkällä ryssän omalla jalostuksella puhutaan jo useamman vuoden tuotannosta kevyen öljyn osalta että blendaus sopii sinne. Tai sitten pitää rakentaa jalostamot uudestaan niin että raskas öljy sopii niihin.

Ilmeisesti putkien varrella olevat jalostamot ei suoraan putki-uralssilla toimi vaan vaativat lisäksi junarahtina kevyttä sekaan. Tai ainakin osa vaatii tuon kevennyksen.

Raskaan öljyn ominaisuus on siis suuri rikkipitoisuus ja erittäin syövyttävä luonne. Kevyen öljyn jalostamo syöpyy puhki hyvin nopeasti jos sinne laittaa raskasta.

Ehkä se "ryssiä" alkaa olla tämän mokan suhteen sittenkin aikas kevyt sana. Kukaan ei tainnut varautua siihen että tämä kolmenpäivän erikoinen kestää vuosia.
 
Olen yrittänyt kaivaa parempaa tietoa ja vihjeitä siitä mikä mättää ryssän polttoainejalostuksessa. Ja lopultakin löytyi hyvää yhteenvetoa:
https://charter97.org/en/news/2023/9/8/562984/

Lyhyesti: ongelmaa on kypsytetty jo pitkään ja polttoainepula ei ole ihan heti helpottamassa.

Verotuksellisista ryöstöllisistä syistä ryssän sisämarkkinan polttoainehuolto on ollut vähän kakkosprioriteetin juttu ja sen vuoksi ajoittaisia saatavuusongelmia on ollut silloin-tällöin. Ryssän oma jalostuskapasiteetti on tehty halvalla ja se kykenee käyttämään vain kevyttä raakaöljyä. Raskas on myyty Eurooppaan putkia pitkin. Muu maailman öljymarkkina perustuu pääosin kevyeen joten raskaalle ei ole markkinoita Euroopan ulkopuolella. Joten nyt yli vuoden pakotteiden jälkeen ryssän varastoto on ylitäynnä erittäin raskasta öljyä kun vain kevyt on kelvannut markkinoille. Kevyttä taasen ei ole. Joten ryssän jalostamoilla ei ole nyt sitä raaka-ainetta.

Urals on siis sekoitus pääosin käyttökelvottoman raskasta ja kevyttä öljyä. Nyt tuo kevyt on myyty pois ja jokapaikka täynnä sitä käyttökelvotonta laatua. Jotta tilanne ratkeaa niin nyt tarvitaan sen 1-1,5 vuoden tuotannon verran kevyttä öljyä jotta varastot voidaan sekoittaa Uralsiksi. Joten ryssän pitää lopettaa kevyen öljynvienti tuoksi ajaksi tai ostaa lisää kevyttä muualta tuon 1,5vuoden tuotannon verran. Tämäkin ratkaisu vaatii ne Urals kykyiset Eurooppalaiset jalostamot työhön, ryssän omiin jalostamoihin pitää pistää huomattavasti enemmän sitä kevyttä sekaan. Pelkällä ryssän omalla jalostuksella puhutaan jo useamman vuoden tuotannosta kevyen öljyn osalta että blendaus sopii sinne. Tai sitten pitää rakentaa jalostamot uudestaan niin että raskas öljy sopii niihin.

Ilmeisesti putkien varrella olevat jalostamot ei suoraan putki-uralssilla toimi vaan vaativat lisäksi junarahtina kevyttä sekaan. Tai ainakin osa vaatii tuon kevennyksen.

Raskaan öljyn ominaisuus on siis suuri rikkipitoisuus ja erittäin syövyttävä luonne. Kevyen öljyn jalostamo syöpyy puhki hyvin nopeasti jos sinne laittaa raskasta.

Ehkä se "ryssiä" alkaa olla tämän mokan suhteen sittenkin aikas kevyt sana. Kukaan ei tainnut varautua siihen että tämä kolmenpäivän erikoinen kestää vuosia.
Tyhjästä jos aloittavat uuden jalostamon rakentamisen, tulee ensimmäiset tynnyrilliset bensaa joskus puolentoista - kahden vuoden päästä (edit. tosi kunnianhimoinen aikataulu, jossain luki, että tehokkaan ja suurtuotantoon kykenevän jalostamon perustaminen green fieldinä on 5-7 vuoden projekti). Toki, jos pystyvät konvertoimaan jonkin nykyisistä jalostamoistaan, voidaan päästä nopeammin liikkeelle. Tässäkin haasteena taitaa olla länsimaisen teknologian tarve. Siihen asti syödään varmuusvarastoja, jotka luultavasti eivät ole alkuunkaan riittävät johtuen mm. kaikenkattavasta ryssinnästä ja nussimisesta. Eli saattaa olla tekemätön paikka. Hitto, tässä voi nyt oikeasti olla sodan päättävä tilanne käsillä!
 
Viimeksi muokattu:
Olen yrittänyt kaivaa parempaa tietoa ja vihjeitä siitä mikä mättää ryssän polttoainejalostuksessa. Ja lopultakin löytyi hyvää yhteenvetoa:
https://charter97.org/en/news/2023/9/8/562984/

Lyhyesti: ongelmaa on kypsytetty jo pitkään ja polttoainepula ei ole ihan heti helpottamassa.

Verotuksellisista ryöstöllisistä syistä ryssän sisämarkkinan polttoainehuolto on ollut vähän kakkosprioriteetin juttu ja sen vuoksi ajoittaisia saatavuusongelmia on ollut silloin-tällöin. Ryssän oma jalostuskapasiteetti on tehty halvalla ja se kykenee käyttämään vain kevyttä raakaöljyä. Raskas on myyty Eurooppaan putkia pitkin. Muu maailman öljymarkkina perustuu pääosin kevyeen joten raskaalle ei ole markkinoita Euroopan ulkopuolella. Joten nyt yli vuoden pakotteiden jälkeen ryssän varastoto on ylitäynnä erittäin raskasta öljyä kun vain kevyt on kelvannut markkinoille. Kevyttä taasen ei ole. Joten ryssän jalostamoilla ei ole nyt sitä raaka-ainetta.

Urals on siis sekoitus pääosin käyttökelvottoman raskasta ja kevyttä öljyä. Nyt tuo kevyt on myyty pois ja jokapaikka täynnä sitä käyttökelvotonta laatua. Jotta tilanne ratkeaa niin nyt tarvitaan sen 1-1,5 vuoden tuotannon verran kevyttä öljyä jotta varastot voidaan sekoittaa Uralsiksi. Joten ryssän pitää lopettaa kevyen öljynvienti tuoksi ajaksi tai ostaa lisää kevyttä muualta tuon 1,5vuoden tuotannon verran. Tämäkin ratkaisu vaatii ne Urals kykyiset Eurooppalaiset jalostamot työhön, ryssän omiin jalostamoihin pitää pistää huomattavasti enemmän sitä kevyttä sekaan. Pelkällä ryssän omalla jalostuksella puhutaan jo useamman vuoden tuotannosta kevyen öljyn osalta että blendaus sopii sinne. Tai sitten pitää rakentaa jalostamot uudestaan niin että raskas öljy sopii niihin.

Ilmeisesti putkien varrella olevat jalostamot ei suoraan putki-uralssilla toimi vaan vaativat lisäksi junarahtina kevyttä sekaan. Tai ainakin osa vaatii tuon kevennyksen.

Raskaan öljyn ominaisuus on siis suuri rikkipitoisuus ja erittäin syövyttävä luonne. Kevyen öljyn jalostamo syöpyy puhki hyvin nopeasti jos sinne laittaa raskasta.

Ehkä se "ryssiä" alkaa olla tämän mokan suhteen sittenkin aikas kevyt sana. Kukaan ei tainnut varautua siihen että tämä kolmenpäivän erikoinen kestää vuosia.
Kiitos sinulle sinnikkyydestä tiedon etsinnän suhteen, saimme mekin oppia uusia mielenkiintoisia yksityiskohtia tästäkin aiheesta. Ja kiitos aikaisemmistakin teknisistä viesteistä.
 
Ka-52:n moottoreita valmisti "Motor Sich"-niminen firma Ukrainassa ennen Venäjän hyökkäystä.

Onko tiedossa muuta sotatarviketta tai -kalukstoa mitä Venäjä on hankkinut Ukrainasta?
Eikö Motor Sits valmistanut useita eri moottorityyppejä, paitsi helikoptereihin myös hävittäjiin ja kuljetus- ja koulutuskoneisiin. Eri tyyppisten ohjusten ohjausjärjestelmiä ja ohjuksia on myös tehty Ukrainassa ryssälän tarpeita varten.

Tästä voi tsekata kaikki lentokonetyypit joihin Motor Sits on toimittanut moottorit.
 
Ka-52:n moottoreita valmisti "Motor Sich"-niminen firma Ukrainassa ennen Venäjän hyökkäystä.

Onko tiedossa muuta sotatarviketta tai -kalukstoa mitä Venäjä on hankkinut Ukrainasta?
Ivchenko-Progress valmisti moottorit Mil-26:n ja Be-200:n, molempiin näihin Venäjällä koitetaan kiireellä kehitellä muunnoksia Aviadvigatel PD-14-moottorista.
 
Girkinin porukka ei vieläkään pysy hiljaa vaan luettelee tosiasioita siitä miten ukrainalaiset suhtautuu heihin

'Girkin's aides speak of how they feel ashamed of the role they have played in Eastern Ukraine.Girkin's henchmen here speak of how old women approach them in the street in occupied cities like Severodonetsk, and say, 'Son, you came to us to 'free' us. From what have you freed us? From food? From water? From electricity? What precisely have you freed us from?'And the aide says here that he has no answer for these people, and feels ashamed.
 
Yksi Mustan Meren kilo taitaa olla nytkin Pietarissa huollossa.
Melkoinen 300 miljoonan dollarssin pömpeli:

F54q0QgWwAAEgPQ
 
Girkinin porukka ei vieläkään pysy hiljaa vaan luettelee tosiasioita siitä miten ukrainalaiset suhtautuu heihin

'Girkin's aides speak of how they feel ashamed of the role they have played in Eastern Ukraine.Girkin's henchmen here speak of how old women approach them in the street in occupied cities like Severodonetsk, and say, 'Son, you came to us to 'free' us. From what have you freed us? From food? From water? From electricity? What precisely have you freed us from?'And the aide says here that he has no answer for these people, and feels ashamed.
Nyt alkoi katuminen.. taitaa haagi pelottaa persereikiä. Haetaankohan tässä nyt samaa, mikä NavalHyin kohdalla tehosi. Vähän kun olet vastaan putleria, niin muutut pyhimykseksi, olkoonkin, että olet vaatinut neukkula 2.0llaa, jossa Krim on osa neukkulaa.. Nössö pahis näistä mieleen tulee, oltais sitte varjojen liigaa, kun alotettiin. Kunnialla hirteen vaan jokainen sotarikollinen, voivat tehdä lavalla välit selväksi Jumalan kanssa, maallinen taipaleensa oli pelkkää pahantekoa.
 
Tyhjästä jos aloittavat uuden jalostamon rakentamisen, tulee ensimmäiset tynnyrilliset bensaa joskus puolentoista - kahden vuoden päästä (edit. tosi kunnianhimoinen aikataulu, jossain luki, että tehokkaan ja suurtuotantoon kykenevän jalostamon perustaminen green fieldinä on 5-7 vuoden projekti). Toki, jos pystyvät konvertoimaan jonkin nykyisistä jalostamoistaan, voidaan päästä nopeammin liikkeelle. Tässäkin haasteena taitaa olla länsimaisen teknologian tarve. Siihen asti syödään varmuusvarastoja, jotka luultavasti eivät ole alkuunkaan riittävät johtuen mm. kaikenkattavasta ryssinnästä ja nussimisesta. Eli saattaa olla tekemätön paikka. Hitto, tässä voi nyt oikeasti olla sodan päättävä tilanne käsillä!
Tässä on monta skenaariota tarjolla. Raaka-tosiasia on että puttelilla on akuutti valuuttapula joten on mahdollista että kaiken kevyen öljyn markkinoille myynnin lisäksi on käytetty myös ne varmuusvarastot. Myyty sisä- ja ulkomarkkinoille. Seteliselkärankainen koruptiopyramidi jota myös keskushallinnoksi idän ihmemaassa kutsutaan romahtaa heti kun taalat loppuu. Mikäs sen kätevämpää kuin dumpata kaikki myytävä ulos. Jos sitä varmuusvarastoa olisi niin ei ne pumput olisi tyhjänä. Samalla Kiina/Intia on tasan sanellut sen öljyn laadun, tuskin sinne on raskas kelvannut mitenkään.

No se on hyvä nyt puttelin arpoa että pienennetäänkö öljyn vientiä vai jätetään vatnikit ilman polttoaineita. Yksi teoria on myös että jalostamoja yritettiin ajaa raskaalla ja nyt ne on sen takia huollossa kun syöpyivät puhki. Lisäksi tietysti Ukraina avittaa tässä iskemällä jalostamoja ja öljyvarastoja vastaan.
 
Back
Top