Ukrainan erikoisjoukkoja Sudanissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aika erikoiselta vaikuttaa, että Ukrainalla riittäisi mielenkiintoa tai resursseja tuollaiseen voiman projektioon, mutta onhan se tietty mahdollista.Ukrainan erikoisjoukkoja Sudanissa.
Päivän luvut suhteessa viimeaikaisiin keskiarvoihin ja kokonaismääriin:Päivän luvut:
Category | Change | 7d | 14d | 30d | Total |
---|---|---|---|---|---|
Personnel | +520 | 518.6 | 549.3 | 535.0 | 477.3 (273980) |
Tanks | +7 | 7.3 | 9.9 | 9.2 | 8.1 (4635) |
APVs | +17 | 10.9 | 13.3 | 14.0 | 15.4 (8868) |
Artillery | +34 | 27.7 | 29.4 | 27.7 | 10.6 (6096) |
MLRS | +1 | 1.9 | 2.2 | 2.0 | 1.4 (779) |
Anti-aircraft Systems | - | 1.3 | 1.5 | 1.2 | 0.9 (526) |
Aircraft | - | - | - | - | 0.5 (315) |
Helicopters | - | - | - | - | 0.6 (316) |
UAVs | +37 | 24.4 | 21.6 | 17.1 | 8.4 (4821) |
Missiles | - | 3.4 | 2.3 | 2.4 | 2.6 (1479) |
Warships / Boats | - | 0.1 | 0.1 | 0.1 | 0.03 (20) |
Submarines | - | 0.1 | 0.1 | - | 0.00 (1) |
Other Vehicles | +32 | 27.0 | 31.6 | 31.4 | 15.0 (8633) |
Special Equipment | +3 | 3.1 | 3.9 | 3.7 | 1.6 (906) |
Category | Change | 7d | 14d | 30d | Total |
---|---|---|---|---|---|
Personnel | +520 | 3630 | 7690 | 16050 | 273980 |
Tanks | +7 | 51 | 138 | 277 | 4635 |
APVs | +17 | 76 | 186 | 419 | 8868 |
Artillery | +34 | 194 | 411 | 832 | 6096 |
MLRS | +1 | 13 | 31 | 60 | 779 |
Anti-aircraft Systems | - | 9 | 21 | 37 | 526 |
Aircraft | - | - | - | - | 315 |
Helicopters | - | - | - | - | 316 |
UAVs | +37 | 171 | 302 | 512 | 4821 |
Missiles | - | 24 | 32 | 73 | 1479 |
Warships / Boats | - | 1 | 1 | 2 | 20 |
Submarines | - | 1 | 1 | 1 | 1 |
Other Vehicles | +32 | 189 | 443 | 941 | 8633 |
Special Equipment | +3 | 22 | 54 | 112 | 906 |
Eiköhän yksi normaali kännykkä sisällä sen laskentatehon ja kaikki liittymät mitä drooni tarvitsee.Tässä on pielessä se perusjuttu, että tavallisia pöytätietokoneiden osia ei laiteta droneihin. Linkkaa yksikin miehittämätön drone, jossa on PC-keskusyksikkö sisällä. Vaikkapa DJI:n dronet ovat oikein hyvä lähtökohta tutustua mitä niissä on sisällä. Sodan drone-videoista näkee, että valtaosa on vain parin kilon kokoisia maksimissaan ja jos on isompia, niin se johtuu kuorman kantokyvystä.
Esimerkkinä emolevy. Pöytäkoneen emolevyllä on kokoa lähinnä siksi, että siihen saa kytkettyä hyvin monenlaista härpäkettä ja siihen on myös integroitu ilmassa täysin turhia osia. Lähtökohtana jos osia ei vaihdeta, irrotettavat kortit ja isot liittimet ovat täysin väärä valinta. Esim. drone EI tarvi langallista nettiä, pyöriviä kovalevyjä, äänipiiriä, ledivalojen vilkutusohjainta, videokuvan ulostuloja ja muuta vastaavaa. PC:n emolevyllä yleensä virtaliitinkin on valtavan iso historiallisista syistä. Esim. ISA-kortit tarvitsivat negatiivisia jännitteitä suoraan virtalähteeltä. On pöytäkoneita, missä on vaan 12V liitin ja sekin riittää. Saman tien johdoista lähtee painoa pois. On paljon fiksumpaa tehdä erikoisvalmisteinen levy, jossa on ainoastaan oleelliset osat. PC:n emolevyltä hyödyllinen on lähinnä virransyöttö. CPU, GPU, RAM, SSD ja langattomat piirit ja anturit integroidaan. Kun GPU ja CPU on integroitu, toimii mobiililaitteista ja Applen M1/M2-läppäreistä tuttu tapa yhdistää muistit eli näytönohjain ei tarvitse erikseen toista settiä muistia. Teratavun SSD ja 32 GB muistia on kummatkin sormen kynnen kokoisia. Yhdistetty CPU+GPU on esim. neljän postimerkin levyinen ja pari milliä paksu. Langattomia moduuleita ja kameroita löytyy vaikka Raspberry Pille ja siitä näkee kokoluokkaa. Laitteen TDP mitoitetaan jäähdytyksen ja virransyötön mukaan. Pelitietokoneissa on ihan pielessä tehon budjetointi. 5% laskentatehon lisäys voi lisätä sähkötehon kulutusta 300W. Esim. ytimien rinnakkain lisääminen voi lisätä kuormaa vain lineaarisesti kun yhdestä piiristä kellottaminen neliöllisesti.
Ymmärrän tuon näkökannan mutta...miten tuollaisen linnoituksen muutenkaan tekisi? Pakkohan ne ampuma-aukot on olla siihen suuntaan, josta Ukraina on tulossa?Ihan kivan näköistä asemaa, mutta noissa on kaksi ongelmaa. Tuollainen asema on staattinen, joten kun se sijaintia on paljastettu, niin se on paljastettu. Eikä tuollaista korjata eikä siirretä tulen alla. Toinen iso ongelma on se, että ampuma-aukot on pakko olla Ukrainan joukkojen suuntaa. Joten sellainen on aika makea maali CV90:n tai Bradleyn Bushmasterille. Ei käy sitä ryssää kateeksi, joka tuolla asemissa silloin, kun vedetään pari sarjaa sirpalekranaattia sisään. Myös droneille nuo ovat helppoja maaleja.
Tässähän tuo venäläisen linnoittautumisen paradoksi juuri on. Suurin uhka Ukrainalle on miinat, ei linnoitteet. Nykypäiväisissä sodassa kun hyökätään kiinteiden linnotteiden kimppuun modernilla kalustolla, niin kyllä puolustaja kärsii paljon suuremmat tappiot, jos vaan hyökkääjä malttaa olla ottamatta turhia riskejä. Toki en väitä, että nuo linnoitteet ihan turhia on, mutta jos venäjällä oikeasti olisi joukkoja ja kalustoa, niin nähtäisiin ihan eri tyyppistä sotaa. Joten venäjä kaivautuu noihin vain ja ainoastaan sen takia, kun muuta ei enään ole. Ja noissa on helppo myös pitää mobikit kurissa ja estää niiden vetäytyminen.Ymmärrän tuon näkökannan mutta...miten tuollaisen linnoituksen muutenkaan tekisi? Pakkohan ne ampuma-aukot on olla siihen suuntaan, josta Ukraina on tulossa?
Ja ei kai sellasta dynaamista juoksuhautaa, jota voi tarpeen tullen nopeesti siirtää, ole kellään?
Eikä kelvannut edes muiden vaunujen varaosiksi?Mikä mahtaa olla sellainen vika/kuluneisuus, jota Ukrainan armeija ei pysty korjaamaan?
Kyllä, mutta puolustajalla pitää olla myös kyky valvoa miinoitetta sekä estää sen raivaaminen. Linnoitetuista asemista se käynee paremmin kuin ihan tasamaalta. Ja se perinteinen epäsuorakin kiusaa vähemmän kun viitsii kaivautua. Niin sitä on ainakin tähän asti opetettu.Tässähän tuo venäläisen linnoittautumisen paradoksi juuri on. Suurin uhka Ukrainalle on miinat, ei linnoitteet.
Jos laiva on törmännyt miinaan uskoisin sen tapahtuneen mieluummin merellä kuin tuossa Tonavan varrella missä pienempiä aluksia on. Sataman ulkopuolella merellä on aallonmurtajan näköisiä rakennelmia. Olisko tapahtunut siellä suunnalla?Yritin katsoa missä tuo silta on mutta en sitä pikaisesti vilkaisten Sulinasta löydä.
Tässä hyvä drone kuva Sulinan sataman yläpuolelta :
Irtomiinahan tuo on, voi olla ajelehtinu ihan mihin vain.. taas kutitellaan NATOn punaisia rajoja.Jos laiva on törmännyt miinaan uskoisin sen tapahtuneen mieluummin merellä kuin tuossa Tonavan varrella missä pienempiä aluksia on. Sataman ulkopuolella merellä on aallonmurtajan näköisiä rakennelmia. Olisko tapahtunut siellä suunnalla?
Merellä 13 km Sulinasta itäänYritin katsoa missä tuo silta on mutta en sitä pikaisesti vilkaisten Sulinasta löydä.
Tässä hyvä drone kuva Sulinan sataman yläpuolelta :
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.www.google.com
Aika erikoiselta vaikuttaa, että Ukrainalla riittäisi mielenkiintoa tai resursseja tuollaiseen voiman projektioon, mutta onhan se tietty mahdollista.
Perhe- ja tuttavapiirissä minua pidettiin avoimesti foliohattuna, kun kerroin tuolloin vastaavista ajatuksista. En vaan osannut ajatella Ivaloa, vaan oletin Ahvenanmaan todelliseksi kohteeksi. Noinkohan saamme milloinkaan tietää, miten lähellä skenaarioiden toteutuminen oli?
Ukraina todella taistelee, jotta meidän ei tarvitse, ansaiten näin kunnioituksemme ja kiitoksemme.
Tuo pudonneen SU-34:sen kuvassa vesileima peittää kyllä aivan liian täydellisesti istuinten alueen. Kun kaivaa SU-34 ohjaamokuvia niin istuinten "kiskot" on niin että ylin puola näkyy ja sen ylä-alapuolella on yhtäpaljon tilaa istuimen yläosan reunaan. Ja vain tuo istuimen yläosan reunaan näkyvä osa kiskiskosta jää vesileiman alta näkösälle. Eli onko penkit koneessa ja kuoliko pilotit koneeseen todellisuudessa on ihan hyvä epäilys tässä.
Aika lattana on tonttiin tultu, mikä viittaisi siihen, ettei puhallus ole ollut päällä ja painopiste melko keskellä. Kabiinin lasit ovat tiessään, mikä on tietty voinut tapahtua jossain kohtaa ilman, että olisi hypätty. Veikkaukseni kuitenkin on, että tuon kuvan koneen heittoistuimia on käytetty.Tuo pudonneen SU-34:sen kuvassa vesileima peittää kyllä aivan liian täydellisesti istuinten alueen. Kun kaivaa SU-34 ohjaamokuvia niin istuinten "kiskot" on niin että ylin puola näkyy ja sen ylä-alapuolella on yhtäpaljon tilaa istuimen yläosan reunaan. Ja vain tuo istuimen yläosan reunaan näkyvä osa kiskiskosta jää vesileiman alta näkösälle. Eli onko penkit koneessa ja kuoliko pilotit koneeseen todellisuudessa on ihan hyvä epäilys tässä.