Ukrainan konflikti/sota

Ukrainan sisällissodasta
Tämä on juuri se vedenjakaja, onko kyseessä sisällissota vai ei. Käytännössä ainoa vaikutusvaltaa omaava taho, joka julkisesti puhuu Ukrainnan sisällissodasta on Venäjän poliittinen johto.

Käyttämällä tästä konfliktista termiä sisällissota syyllistyy yksiselitteisesti väärän tiedon edistämiseen eli kansankilelellä valehteluun.
 
Suomessa ei voi jäädä Venäjän "propagandajyrän" alle, koska täällä ei sellaista propagandaa esiinny. Suomessa venäläistä näkökulmaa ei yksinkertaisesti esitetä, ei ainakaan valtamediassa.



En väittänytkään.


Höpöhöpö. Aika yksipuolista Venäjän demonisointia ja Kiovan tekemien sotarikosten valkopesua ja ignooraamista tämä on ollut. Olen lukenut foorumia useamman viikon ajan.


Minä olen Donbassin asukkaiden puolella. Heitä vastaan hyökättiin. Heillä on oikeus puolustaa itseään.
Ja heti menit skeidalle! Luottakaamme tässä vaikka Etyj:iin, YK:hon, Amnestyyn, you name it, niin hyökkääjä on kyllä selvillä. Lopetan nyt itse tähän, olet vanha hahmo uudella nimimerkillä. Yritä ensi kerralla älykkäämmin!
 
Ukrainan Mainilan laukaukset? Ukraina ampui itse itseään?

Ja tämä ei ollut trollausta, koska vastaavia syytöksiä on täälläkin esitetty aina, kun Donetskiin ja muihin separatistien hallussa pitämiin asutuskeskuksiin on ammuttu kranaattitulta.
Ei Venäjä ole sodassa Ukrainan kanssa. Ihan samalla tapaa kun Neuvostoliittokaan ei ollut sodassa Suomen kanssa.

 
Tämä on juuri se vedenjakaja, onko kyseessä sisällissota vai ei. Käytännössä ainoa vaikutusvaltaa omaava taho, joka julkisesti puhuu Ukrainnan sisällissodasta on Venäjän poliittinen johto.

Käyttämällä tästä konfliktista termiä sisällissota syyllistyy yksiselitteisesti väärän tiedon edistämiseen eli kansankilelellä valehteluun.

Sota jossa valtaosa rintamalinjojen molemminpuolin taistelevista sotilaista on saman maan kansalaisia, on sisällissota.

Valtaosa Ukrainan sotaan osallistuvista sotilaista ja militanteista on Ukrainan kansalaisia. Joten kyseessä on sisällissota.
 
Mutta joka tapauksessa em. kirjoitukset olivat aika laimeita esimerkiksi nimimerkki Maidanin rasistisiin ja ksenofobisiin kirjoituksiin. Jos täällä oltaisiin tasapuolisia, olisi Maidan bannattu ajat sitten.
Oikean ja väärän kuten totuuden ja valheen suhteen ei olla tasapuolisia.

Taas Kremlin "talking point", eli "kaikki valehtelee". Tämä sota on Putinin fasistihallinnon aloittama, piste.
 
Oikean ja väärän kuten totuuden ja valheen suhteen ei olla tasapuolisia.

Taas Kremlin "talking point", eli "kaikki valehtelee". Tämä sota on Putinin fasistihallinnon aloittama, piste.
Väärin. Te määrittelette sen mikä on "oikein" ja mikä on "väärin".

Jos joku edustaa teidän näkökulmastanne "väärää" mielipidettä, teidän reaktionne ei ole argumentointi ja oman mielipiteenne osoittaminen oikeaksi, vaan "väärän" mielipiteen omaavien bannaaminen.

Jossakin tällaista kutsutaan totalitarismiksi.

Niin, ja sota sai alkunsa siitä, kun Kiovan vallankaapparit toivat tankkinsa Donbassiin. Siitä kaikki alkoi.
 
Väärin. Te määrittelette sen mikä on "oikein" ja mikä on "väärin".

Ei tarvi teitiellä. Vastaan vain omista kirjoituksistani.

Jos joku edustaa teidän näkökulmastanne "väärää" mielipidettä, teidän reaktionne ei ole argumentointi ja oman mielipiteenne osoittaminen oikeaksi, vaan "väärän" mielipiteen omaavien bannaaminen.

Jossakin tällaista kutsutaan totalitarismiksi.

Eikö ole aika noloa että kun Lavrov puhui paskaa Münchenissä sali täynnä valtionpäämiehiä, ministereitä ja entisiä ministereitä nauroi ja buuasi hänelle! Siinä sinun "totuutesi"


Niin, ja sota sai alkunsa siitä, kun Kiovan vallankaapparit toivat tankkinsa Donbassiin. Siitä kaikki alkoi.
Konflikti sai alkuunsa kun fasistiklikki kaappasi Krimin vastoin kansainvälistä lakia ja oikeisperiaatteita. Jatkaa edelleen laitonta miehitystä.

Sota alkoi kun Girkin/Strelkov muualta tulleine asemiehineen alkoi miehittää toisen maan hallintorakennuksia. Pitkään tehdyt valmistelut laitettiin liikkeelle, ja paikalliset Venäjän agentit, jotka olivat vuosikausia treenanneet Venäjällä ryhtyivät toimiin. Esiin kaivettiin tuhatmäärissä Kiinasta tilatut "kansantasavaltojen liput, suunnitelman mukaisesti.

Turha kai mun on näitä vastailla kun aina tulee samanlainen uusi nimimerkki.
 
Ukrainan armeijan ylipäällikkö Muzhenko myöntää,

Ihan kuin muistaisin Neuvostoliitossa joskus pidetyn muutamia oikeudenkäyntejä, joissa syytetty 'myönsi' yhtä ja toista, motiivinaan toive, että sukulaiset tai edes osa pelastuisivat itseään kommunisteiksi kutsuneen fasistilauman murhanhimolta.
Ylipäällikön tilanteen ymmärtää hyvin kun sijoittaa tuohon sukulaisten rooliin Ukrainan.

Poikkeuksellisesti vastaan trolliin, koska analogia istuu niin hyvin kaikkeen muuhunkin, mitä tuolla nyt tapahtuu.
 
Juu, Röllikkähän se täällä. Oikea Putin-Rölli!

Niin, "te" juuri. Tämän foorumin kirjoittajat. Te "oikean mielipiteen" omaavat (=bannaamattomat).

Sanonpa nyt oman mielipiteeni tähän "rölliköintiin" tähänkin ketjuun.

Olen keskustellut Ukrainan kriisistä/sodasta sen alkuhetkistä saakka (joskaan en tällä foorumilla) ja keskustellut myös venäläismielisten kanssa kuin myös neutraaleiden (suomettuneiden henkilöiden kanssa, joiden mielestä Venäjän etu on myös huomioitava tilanteessa) ja pidän näitä keskusteluja ensiarvoisen tärkeinä, koska ne pakottavat myös minut tarkastelemaan tiettyjä asenteitani ja näkökantojani - mutta tärkeää mielestäni on se kuinka ne mielipiteet esitetään (vaikka olisivat vastakkaisia kuin minun). Jos perusta on se, että puhutaan silkkaa potaskaa ja kiistetään Venäjän osallisuus tilanteeseen en minä jaksa kovinkaan kauaa tällaisen henkilön kanssa keskustella - en kyllä siirry haistattelulinjallekaan vaan jätän noteeramatta hänet.

Sen sijaan jos keskustelu on asiallista ja toista kunnioittavaa (mielipide eroista huolimatta) näen tällaiset keskustelut äärimmäisen kehittävinä ja kiehtovina. Tällä foorumilla sen luonteesta johtuen tietty konsensus on ehkäpä hallitseva mutta on täällä myös asiallisia ja kiihkottomia puolueettomuutta kannattavia henkilöitä - kuten @Johannes (jota minä en oikein osaa miksikään röllikäksi laskea vaan puolueettomuuslinjan kannattajaksi ja siksi "ansiomerkkinsä" on aiheeton) ja ainakin minä luen mielelläni hänen viestejä, koska niissä on ideaa ja ajatusta ja useimmiten ne on perusteltuja kannanottoja (vaikka en niitä allekirjoittaisikaan).

vlad.
 
"Kivisen mielestä puheet, joissa Suomi rinnastetaan Ukrainan kaltaisten maiden kanssa, ovat haitaksi Suomelle."

Miksi?

Ai niin: Hear no evil......
 
Näilläkin Ukrainalaisilla näyttäisi olevan kiinalaiset BaoFeng halpisradiot. Melko helppo vastapuolen kuunnella....

Johannes
Ei vastapuoli voi jokaiseen viestiin tai puheluun reagoida ja jos kantama on pieni niin ei kaikki edes kuulu + jos on katvetta tai esteitä. Todennäköisesti siellä pyritään kuuntelemaan strategisissa paikoissa ja esim komppania tai pataljoona tasolla käytäviä keskusteluja.
 
Kunnioitus nousi, ketterä ja nopea. Ja se torni kääntyy nopeasti.. ei kannata ampua ohi

Kertakäyttöaseissa se etu että ammuksen osuessa (ohi ei ammuta) poistuu pst mies jo sammalikko pöllyten takavasemmalle. Tankit kun harvoin kuleksii yksinään niin pikainen poistumismahdollisuus on huomattava etu.
(pst ohjusmiehet ja sinkomiehet lienee lyhytikäisintä porukkaa taistelukosketuksen muodostumisen jälkeen)
 
uainfo.org:n sivuilta kuvia Donetskin Sergei Prokofjevin kv. lentoasemalta:
Как сейчас выглядит донецкий аэропорт. ФОТОРЕПОРТАЖ.

Tällä hetkellä tuntuu hyvin kaukaiselta sellainen ajatus, että vielä joku päivä Donetskissa vierailisin - minua ei sinne saa niin kauan kun kaupunki on "kansantasavaltojen" ja Venäjän hallinnassa, mutta vapaaseen Donetskiin olen toki valmis palaamaan L:n kanssa ystäviä tapaamaan. Elokuisena aamuna 2013 lähdin kentältä UIA:n lennolla Kiovaan. Kyseinen hetki tuntuu nyt olevan kauempana menneisyydessä mitä se todellisuudessa onkaan...

vlad.
 
Ilmeisesti Kramatorsk..huh..huh, tämä siis Ukrainan armeijan hallitsemaa aluetta.
 
Muzhenkon sanomisista (29.1.2015)...

Ukrainan puolustusministeri 30.1.2015, Kiev Post:
"Ukrainian Defense Minister Stepan Poltorak claims that Russian military servicemen are fighting against Ukrainian government forces in eastern Ukraine, although it is hard to identify them, as they bear no insignia or other identification signs."

Ja: RT/sputnik kirjoittaa V.Muzhenkon sanoneen että “Right now the Ukrainian army is not engaged in combat operations against Russian regular units” ja että "he had information about Russian civilian and military individuals fighting alongside independence supporters in the country’s east."

Kommentti ei tosiaan ole linjassa Ukrainan muun hallinnon kanssa, eikä sen kanssa minkä näemme kentällä ja kuulemme haastatteluissa jne. Voi viitata siihen ettei voi todistaa tuhansien nähtyjen venäläissotilaiden olevan venäjän valtion suorassa ohjauksessa (Russian-Government-controlled -termi).

Viktor Muzhenko on ollut monen mielestä yksi iso syyllinen Ukrainan armeijan tappioille, petturi jopa. Esim: "Heletei and Muzhenko must share the responsibility for the Ilovaisk tragedy" Kesällä häntä kritisoitiin mm. siitä että lähetti sotilaita miehistönkuljetusvaunulla "itsemurhatehtävään" hakemaan kapinallisalueelle pudonneen lentokoneen henkilöstöä ...
Ihmettelen miksi on vielä "virassaan".
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top