Kannattaa kaivella Intian ulostuloja, ovat olleet varsin tyytymättömiä ryssien Su-30:iin ja uudet kaupat on jäissä. Tässä jutussa mainitaan yleisesti, että käytettävyys on alle 50 %, mutta ei sitä kuinka paljon alle. Täytyy kuitenkin olla todella heikko, koska Intia ilmavoimat ei näe mahdolliseksi suorittaa kaikkia rauhan ajan tehtäviään vaikka sillä on n. 270 Su-30:stä, 65 MiG-29, 54 pian eläköityvää MiG-21:stä ja vielä Miragea ynnä muuta siihen päälle.
Se, että MiG-21:t lentää edelleen kertoo aika paljon Su-30:sten luotettavuudesta. Toki ne voi kaikki olla maanantaikappaleita kun ne on kasattu Intiassa.
India and Russia have had a long-standing security cooperation partnership, with India relying heavily on Russian weapons and equipment for its armed forces. However, Indian Prime Minister
www.airuniversity.af.edu
As the Indian Air Force (IAF) enters its 91st year, an apparent ‘code-red’ seems to have been sounded by its top leadership over the declining fighter squadron strength, raising the questions around how many combat jets India has available and how many it needs to fight a war.
euro-sd.com
Tässä on vähän tarkemmin infoa Intian tukialuksilta operoivista MiG-29K hävittäjistä. Kahdella miljardilla haisevaa paskaa joka ei toimi.
The Indian Navy's primary fighter operating from the aircraft carrier INS Vikramaditya faces operational deficiencies due to defects in engines, airframes and fly-by-wire systems, according to a report by India's autonomous auditor.
www.defensenews.com
However, Prakash is highly critical of what he called the "lethargy" by the Russians in the manufacturing and maintenance of the aircraft.
On problems with the engine, the CAG report said: "Since induction in February 2010, 40 engines (62 percent) of twin-engined MiG-29K have been withdrawn from service/rejected due to design-related defects."
Additionally, the serviceability of the warplanes was low, ranging from 21.30 percent to 47.14 percent, according to the report.
"The roots of these problems (serviceability and defects) lie in the extremely poor quality control in the Russian military-industrial complex and dismal product support being rendered by the Russian industry to the Indian Navy for the past 25 years," Prakash said. "This is in spite of the fact that the development of the MiG-29K has been totally funded by the Indian Navy."
On how the aircraft could affect combat worthiness of the Navy, the CAG report said: "The service life of MiG -29K is 6,000 hours or 25 years (whichever is earlier) but the deficiencies and snags in the aircraft is likely to reduce the operational life of the aircraft, thereby affecting combat worthiness of [the Indian] Navy."
Detailing the defects of the engine on MiG-29K, the report noted that "even as the RD-33 MK engine (mounted on MiG-29K) was considered an advancement over the engine of the MiG-29K, its reliability remains questionable."
"The engine-design defects should be rectified with the utmost urgency at the Russians' cost," Prakash said. "Any respectable company, conscious of its reputation, would attend to this. But the oligarchs who control the Russian military-industrial complex are too brazen, for two reasons: (a) they know that India has not choice and (b) they are confident that Indian politicians will never turn the screw on them."
Liittyy aivan olennaisesti tähän sotaan, koska ryssät eivät olleet valmistautuneet pitkään sotaan, heidän kalustonsa on paskaa jopa rauhan aikana naurettavan heikon luotettavuuden vuoksi niin nyt nähdään reaaliaikaisesti, että Venäjän ilmavoimilla käy lentokuntoiset koneet vähiin eikä se pysty tuottamaan uusia kuin minimaalisen määrän.
Jos Intian MiG-29K koneiden käytettävyys on 21-47 % välillä niiden käyttöiän alkupuoliskolla niin ei kannata odottaa kovin korkeita lukuja siellä käyttöiän loppupuoliskolla koska vioilla on tapana kumuloitua ja huoltotarpeen nousta laitteen ikääntyessä. En ole yhtään parempia lukuja venäläisten koneille, jopa huonompia koska niillä lennetään sota-oloissa, isommilla kuormilla (pommit&ohjukset aina mukana sekä korkeat polttoainemäärät), varaosina käytetään kannibalisoituja osia hyvin laajasti ja niitä ammutaan silloin tällöin.
Kun Ukraina pystyy iskemään drooneilla edes osittain noihin harvoihin Venäjän ilmailuteollisuuden kannalta kriittisiin kohteisiin (kuten tällä viikolla Smolensk ja aiemmin muitakin) niin tilanne voi heikentyä nopeastikin kun komponenteista tulee pulaa.