Ukrainan konflikti/sota


Tämä uutinen selittää aika pitkälle sen, miksi venäjä jatkaa tätä sotaa, vaikka siinä ei ole enää mitään järkeä, niin taloudellisesti kuin sotilaallisesti. Eli kyseessä on ihan raakaa kulutus-sota, jossa putin pelaa vain aikaa, jotta länsi antaa periksi. Toisaalta, tämä antaa aika hyvän vihjeen siitä, miten tämä sota päättyy ja miksi tulitauko on huono idea. Eli, joko venäläiset ajavat oman armeijansa loppuun tai sitten joku taho venäjällä kyllästyy tähän touhuun ja syrjäyttää putinin.

Toisaalta, olisi kiva tietää, että onko putinilla kuitenkin olemassa jokin "piste", jolloin hänen on pakko antaa periksi? Eli, oisko jossain vaiheessa mahdollista, putin ns. luovuttaa, koska hän joutuu keskittymään sisäisiin turvallisuusongelmiin, ihan vaan pysyäkseen hengissä? Kumminkin pitää muistaa, että putin on loppujenlopuksi pelkuri ja rotta, joka ei varmaa ole valmis itse kuolemaan venäjän "suuruuden" vuoksi.
Se piste meni ajat sitte... Kyllä putlerikin tietää, että reisillehän tämä meni.... Ei vaan voi lopettaa, kun tietää myöskin sen, että silloin putoaa pää... Ei ryssillä oo mitään voiton mahollisuuksia, toiveet on vähän, ku niillä toisilla natseilla Rooseveltin kuolemasta...
 
Yritin kaivella mikä on ollut itäisen lentokaluston käytettävyys länsimaissa. MIG ja MI kalustoa on ollut Suomessa, Puolassa jne. paljonkin. Näissä maissa huolto on taatusti hallitumpaa kuin ryssän armeijassa mutta saisi suoraan viitteen esim. maanantaikappaleiden määrään. Automaatio ryssälässä on vähäistä ja käsityön määrä suurta lentokalustonkin tuotannossa.
Vertailtavuus ei kuitenkaan ole 100%, koska nuo lännessä käytössä olleet ja olevat itäkoneet ovat 99% valmistettu neuvostoliitossa, missä työkulttuuri ja korruption määrä kaikesta huolimatta oli mittakaavoja parempi kuin tämän vuosituhannen aikana venäjällä koskaan. Toki sillä saataisiin arvioitua todennäköistä ylärajaa venäjän kaluston käytettävyysprosentille.
Itseäni kiinnostaisi jos jostain löytyisi jotain tilastodataan vaikka edesmenneen MIG-21 fleetin käytettävyydestä täällä tai uudempien miggien Puolassa.. Oliko siellä minkäverran veriaatiota yksilöiden laadussa ja paljonko koneista oli lentokelpoisia keskimäärin. Tämän pohjalta voisi laskea hyvin tilannetta ryssän suhistimien ja suristimien osalta, siellä ei ainakaan parempaan pystytä. USA vetää siellä 50-60% tasolla ja vähän vaikeaa uskoa että ryssimällä edes tuohon tasoon päästäisiin.
Nämä tiedot lienevät tällä hetkellä aika monen punaleiman takana. Liian kiinnostavaa tietoa siis. Ukrainan ilmavoimat kun koostuvat juuri tästä vanhan neuvostoliiton aikaisesta kalustosta, niin näillä tiedoilla fsb/gru/yms voisivat liian helposti arvioida Ukrainan ilmavoimien suorituskykyä ja sen kehitystä sodan jatkuessa. Toki heillä on käytössään myös omat arkistonsa ja ajankohtaiset tietonsa, mutta heidän huollon tasollaan nuo tiedot tuottavat varmasti alakanttiin olevia arvioita.
 
Yritin kaivella mikä on ollut itäisen lentokaluston käytettävyys länsimaissa. MIG ja MI kalustoa on ollut Suomessa, Puolassa jne. paljonkin. Näissä maissa huolto on taatusti hallitumpaa kuin ryssän armeijassa mutta saisi suoraan viitteen esim. maanantaikappaleiden määrään. Automaatio ryssälässä on vähäistä ja käsityön määrä suurta lentokalustonkin tuotannossa.

Korruptoituneessa maassa on helppo oikaista kaluston huollos ja jättää ne maanantaikappaleet käyttämättömiksi. Näin saadaan suoraan optimoitua parhaat käyttöön kun niiden ylläpito on halvinta. Ongelmat alkaa vasta kun tulee kalustotappioita, kestävimmät räjähtääkin kappaleiksi ja käsiin jää se osa jota saa rempata urakalla kokoajan. Näin lentokelpoisen kaluston huoltotarve kasvaa exponenttiaalisesti: käytetään enemmän ikääntyviä huonompia yksilöitä.

Itseäni kiinnostaisi jos jostain löytyisi jotain tilastodataan vaikka edesmenneen MIG-21 fleetin käytettävyydestä täällä tai uudempien miggien Puolassa.. Oliko siellä minkäverran veriaatiota yksilöiden laadussa ja paljonko koneista oli lentokelpoisia keskimäärin. Tämän pohjalta voisi laskea hyvin tilannetta ryssän suhistimien ja suristimien osalta, siellä ei ainakaan parempaan pystytä. USA vetää siellä 50-60% tasolla ja vähän vaikeaa uskoa että ryssimällä edes tuohon tasoon päästäisiin.

Kannattaa kaivella Intian ulostuloja, ovat olleet varsin tyytymättömiä ryssien Su-30:iin ja uudet kaupat on jäissä. Tässä jutussa mainitaan yleisesti, että käytettävyys on alle 50 %, mutta ei sitä kuinka paljon alle. Täytyy kuitenkin olla todella heikko, koska Intia ilmavoimat ei näe mahdolliseksi suorittaa kaikkia rauhan ajan tehtäviään vaikka sillä on n. 270 Su-30:stä, 65 MiG-29, 54 pian eläköityvää MiG-21:stä ja vielä Miragea ynnä muuta siihen päälle.

Se, että MiG-21:t lentää edelleen kertoo aika paljon Su-30:sten luotettavuudesta. Toki ne voi kaikki olla maanantaikappaleita kun ne on kasattu Intiassa.



Tässä on vähän tarkemmin infoa Intian tukialuksilta operoivista MiG-29K hävittäjistä. Kahdella miljardilla haisevaa paskaa joka ei toimi.


However, Prakash is highly critical of what he called the "lethargy" by the Russians in the manufacturing and maintenance of the aircraft.

On problems with the engine, the CAG report said: "Since induction in February 2010, 40 engines (62 percent) of twin-engined MiG-29K have been withdrawn from service/rejected due to design-related defects."

Additionally, the serviceability of the warplanes was low, ranging from 21.30 percent to 47.14 percent, according to the report.
"The roots of these problems (serviceability and defects) lie in the extremely poor quality control in the Russian military-industrial complex and dismal product support being rendered by the Russian industry to the Indian Navy for the past 25 years,"
Prakash said. "This is in spite of the fact that the development of the MiG-29K has been totally funded by the Indian Navy."

On how the aircraft could affect combat worthiness of the Navy, the CAG report said: "The service life of MiG -29K is 6,000 hours or 25 years (whichever is earlier) but the deficiencies and snags in the aircraft is likely to reduce the operational life of the aircraft, thereby affecting combat worthiness of [the Indian] Navy."

Detailing the defects of the engine on MiG-29K, the report noted that "even as the RD-33 MK engine (mounted on MiG-29K) was considered an advancement over the engine of the MiG-29K, its reliability remains questionable."

"The engine-design defects should be rectified with the utmost urgency at the Russians' cost," Prakash said. "Any respectable company, conscious of its reputation, would attend to this. But the oligarchs who control the Russian military-industrial complex are too brazen, for two reasons: (a) they know that India has not choice and (b) they are confident that Indian politicians will never turn the screw on them."

Liittyy aivan olennaisesti tähän sotaan, koska ryssät eivät olleet valmistautuneet pitkään sotaan, heidän kalustonsa on paskaa jopa rauhan aikana naurettavan heikon luotettavuuden vuoksi niin nyt nähdään reaaliaikaisesti, että Venäjän ilmavoimilla käy lentokuntoiset koneet vähiin eikä se pysty tuottamaan uusia kuin minimaalisen määrän.

Jos Intian MiG-29K koneiden käytettävyys on 21-47 % välillä niiden käyttöiän alkupuoliskolla niin ei kannata odottaa kovin korkeita lukuja siellä käyttöiän loppupuoliskolla koska vioilla on tapana kumuloitua ja huoltotarpeen nousta laitteen ikääntyessä. En ole yhtään parempia lukuja venäläisten koneille, jopa huonompia koska niillä lennetään sota-oloissa, isommilla kuormilla (pommit&ohjukset aina mukana sekä korkeat polttoainemäärät), varaosina käytetään kannibalisoituja osia hyvin laajasti ja niitä ammutaan silloin tällöin.

Kun Ukraina pystyy iskemään drooneilla edes osittain noihin harvoihin Venäjän ilmailuteollisuuden kannalta kriittisiin kohteisiin (kuten tällä viikolla Smolensk ja aiemmin muitakin) niin tilanne voi heikentyä nopeastikin kun komponenteista tulee pulaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihtteksi hyvä haastattelu kotimaisessa lehdessä:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009892192.html

Barryn kommenteista tärkein on ehkä huomio puttelin pitkänlinjan tähtäimestä, eli alueiden valloituksesta.

Tulitauko ja jopa rauha ryssän kanssa on ihan yhtä tyhjää ja merkityksetöntä. Ainoa aito reitti Ukrainalle on tuhota ryssän sotilaallinen kyky ja rauha kestää sitten tasan sen aikaa kun sotilaallinen kyky puuttuu. Tähänhän Ukraina nyt tähtää eli valutetaan musikka ja rautavarannot tyhjiin Ukrainan aroille. Mitään rauhaa ei tule vaikka ryssän työntäisi ulos Ukrainasta, vasta ryssälän totaalinen sotilaallinen tuho tuo sen rauhan.

Tuo on erittäin hyvä haastattelu :coffee:

On ihan turha pohtia Putinin seuraajaa sillä seuraava Putin on melko varmasti vähintäänkin yhtä laajentumishimoinen kusipää kun nykyinenkin.

– Voisiko olla uusi aggressiivisempi Putin? Kyllä. Mutta on muistettava, että silloin Venäjä olisi myös menettänyt paljon resurssejaan sodassa.

Ydinaseita Venäjä ei käytä koska ei uskalla kun tietää että siinä kävisi huonosti myös Venäjälle ja varsinkin Putinille.

– Vähemmän huolissani olen eskalaation mahdollisuudesta, en ole oikeastaan alun perinkään ollut siitä kovin huolissani. Se, että Putin käyttäisi ydinaseita ja Yhdysvallat joutuisi puuttumaan peliin, en näe sitä mahdollisena, Pavel sanoo.

– Jos olet Putin, mistä olet eniten peloissasi? Että vaarannat elämäsi ja asemasi. Paras tapa Putinille vaarantaa elämä ja asema, on käyttää ydinaseita.

Tätä sotaa ei ratkaista Moskovassa eikä Putinin bunkkerissa. Se ratkaistaan Ukrainan taistelukentillä ja jatkuu tasan niin kauan kun Venäjän voimat ovat niin lopussa että sen on pakko poistua kaikilta alueilta ja alistua kohtaloonsa. Tästä johtuen sota jatkuu vielä jokusen vuoden mikä voi tuntua pitkältä ajalta mutta on hyvä muistaa että Ukrainassa on sodittu kohta kymmenen vuotta. Nyt ollaan kuitenkin tilanteessa missä Ukraina hyökkää ja Venäjä puolustautuu ja se on hyvä asia.

– On mielenkiintoista, että tällä hetkellä Venäjän tavoite on nimenomaan pitää vallassa saamiaan alueita, ei valloittaa lisää alueita. Meidän tulisi ajatella, että se on oikeastaan hyvä asia. Venäjä on saatu varpailleen. On myös hyvä pitää heidät varpaillaan niin kauan kuin mahdollista.

Kun sota jatkuu vielä pitkään niin keskeisin kysymys on miesvoiman riittävyys.

Huolissaan Pavel on siitä, miten paljon miesvahvuutta Ukrainalla on käytettävissä. Tämä on hänen mukaansa keskeinen kysymys sodan kannalta.

Venäjällä on vielä toistaiseksi helposti uhrattavaa tykinruokaa huomattavasti enemmän kun Ukrainalla joka tästäkin syystä pyrkii pitämään omat miestappiot mahdollisimman pieninä mikä ei tietenkään nykyisissä osuhteissa kaikilla alueilla ole ollenkaan helppoa eikä aina mahdollistakaan.

Ja tähän loppuun se kaikkein tärkein viesti...

Helpoiten ennustettava asia sodassa on tällä hetkellä Pavelin mukaan se, että ollaan eräänlaisessa pattitilanteessa.

– Mutta toisaalta on myös ennen ollut armeijan pattitilanteita, jotka on ratkaistu.


Sota on hyvin vaikeasti ennustettava, mutta olen positiivinen ja uskon, että Ukraina voittaa. Ei voi olla olemassa muita vaihtoehtoja, kuin Ukrainan voitto.

maxresdefault.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Tämä uutinen selittää aika pitkälle sen, miksi venäjä jatkaa tätä sotaa, vaikka siinä ei ole enää mitään järkeä, niin taloudellisesti kuin sotilaallisesti. Eli kyseessä on ihan raakaa kulutus-sota, jossa putin pelaa vain aikaa, jotta länsi antaa periksi. Toisaalta, tämä antaa aika hyvän vihjeen siitä, miten tämä sota päättyy ja miksi tulitauko on huono idea. Eli, joko venäläiset ajavat oman armeijansa loppuun tai sitten joku taho venäjällä kyllästyy tähän touhuun ja syrjäyttää putinin.

Toisaalta, olisi kiva tietää, että onko putinilla kuitenkin olemassa jokin "piste", jolloin hänen on pakko antaa periksi? Eli, oisko jossain vaiheessa mahdollista, putin ns. luovuttaa, koska hän joutuu keskittymään sisäisiin turvallisuusongelmiin, ihan vaan pysyäkseen hengissä? Kumminkin pitää muistaa, että putin on loppujenlopuksi pelkuri ja rotta, joka ei varmaa ole valmis itse kuolemaan venäjän "suuruuden" vuoksi.
Tuo on nimenomaan se mielenkiintoinen kysymys. Luulen, että tuota pistettä ei ole, jossa Putin hylkäisi nykyisen strategiansa ja päätöksensä jatkaa sotaa. Tähän pätee hyvin Sunken cost fallacy eli ns. uponneiden kustannusten harha. Olen seurannut pörssiyritysten tarinaa vieressä, jossa kymmeniä miljoonia painetaan sileäksi ymmärtäen ettei lopputulos vastaa tavoitteita ja sama pätee hallitusten tekemiin päätöksiin. Esimerkkejä löytyy loputtomiin. Putinin on henkilökohtaisesti pakko jatkaa ja selittää tuota seikkailua parhain päin kunnes aika jättää. Pakotien voi korkeintaan tarjota vain jokin etäisesti voitoksi selitettävä tapahtuma (Krimin säilyminen hallinnassa?)
 
Taitaa vaan olla niin että nuilla lennetään niin kauan kuin se pysyy suurinpiirtein kasassa. Alkavat vaan hajoamaan kynsiin (toivottavasti ilmassa) ja samalla loppuu vähäisenkään pätevyyden omaavat pilotit.
Nimenomaan näin. Lännessä on moninkertaiset turvamarginaalit standardit, ja kalusto pyritään huoltamaan ennakoivasti ja poistetaan ns. täysin palvelleena taatusti ennen kuin minkäänlaista, edes teoreettista riskitason nousua on havaittavissa. Ryssälän suunnalla toimitaan toisin, ja lopputulema saattaa olla se että heikäläisillä metodeilla saadaan kalustosta jopa enemmän tunteja irti kuin täällä. Toki ei turvallisesti, mutta eihän sota koskaan ole turvallista. Onko sillä nyt väliä kuollaanko tehtävässä rintamalla ilmatorjuntaohjukseen, vai linjojen takana rungon väsymismurtuman seurauksena...

Eli en pidättelisi hengitystä vielä, vasta sitten kun noita alkaa tipahdella ties minkälaisissa onnettomuuksissa oikein urakalla.
 
Päivän luvut:
382986872_664706425842439_1412895915164839705_n.jpg
Ryssän tykistöä lyödään kuin vierasta sikaa :solthum:

Jos ryssä saa varikoilta kunnostettua 400 tykkiä kuussa, kaksi tällaista päivää, ja viikon työ on valunut hukkaan. Kun ryssä valitsee varikolta parhaat aihiot kunnostettavaksi, aihioiden laadun heikentyminen tulee hidastamaan kunnostusnopeutta. Yhdessä Ukrainan vastatykistötoiminnan kanssa tämä johtaa ryssätykistön kulumiseen.

Kun ryssän tykistö heikkenee, sen kyky vastatykistötoimintaan, miinoitteiden valvontaan ja Ukrainan hyökkäyksien torjuntaan heikkenee. Tulevana talvena Ukraina tulee hivuttamaan pienillä tykistön tukemilla jalkaväkiyksiköillä. Luulen, että ensi kesänä mutakauden loputtua ryssän kulunut tykistö ei pysty pysäyttämään mekanisoitua hyökkäystä.

Tämä tietysti sillä varauksella, ettei ryssälä romahda taloudellisesti ennen sitä.
 
Taitaa vaan olla niin että nuilla lennetään niin kauan kuin se pysyy suurinpiirtein kasassa. Alkavat vaan hajoamaan kynsiin (toivottavasti ilmassa) ja samalla loppuu vähäisenkään pätevyyden omaavat pilotit.
Noissahan on heittoistuimet. Tosin, jos normimeininki niin niiden huollot on 120% tekemättä ja ajopanoksetkin on myyty jo ajat sitten uudenvuodenraketeiksi! 😂
 
Ryssälän armeijan totaalinen tuhokaan ei riitä, koska he voivat rakentaa sen uusiksi. Tämän vuoksi pakotteita on pidettävä voimassa ja ryssälä eristettävä täysin muusta maailmasta, kunnes suostuvat luopumaan armeijastaan. Muuten ei ole rauhaa.

Venäjän sotilaallinen voima perustuu hyvin suurelta osin Neuvostoliiton jäämistöön. Kyky aseiden uudistuotantoon on aika rajattu. Eli kun Neuvostoliiton jäämistö on kulunut loppuun niin jäljelle jää Venäjä joka on aivan olennaisesti heikompi kuin mitä se tähän asti on ollut.

Toisaalta en usko, että lännenkään etu olisi se, että Venäjä täysin luopuisi armeijastaan. Jos maassa ei ole armeijaa niin siellä on kohta jonkun toisen armeija, ja sen seurauksena Pietari saattaisi pian olla kiinalainen kaupunki.
 
Ylen MOT tehnyt hyvän artikkelin siitä, kuinka Suomen kautta salakuljetetaan venäjälle pakotteiden kohteina olevia uusia autoja. Kikka on perinteinen "kuljetus kazakstaniin", mistä täällä on kirjoitettu jo yli vuoden ajan.

Nyt kun asiaa tuodaan julki, niin toivottavasti valvontaa tiukennetaan. Tullia ja rajaa tästä on turha arvostella, sillä he toimivat lain ja asetusten mukaan. Lääke ongelmaan olisi kieltää tavaran kauttakulku venäjän kautta, mutta tällä lääkkeellä olisi sivuoireena taloudellisia menetyksiä myös legitiimeille yrityksille.


 
Nimenomaan näin. Lännessä on moninkertaiset turvamarginaalit standardit, ja kalusto pyritään huoltamaan ennakoivasti ja poistetaan ns. täysin palvelleena taatusti ennen kuin minkäänlaista, edes teoreettista riskitason nousua on havaittavissa. Ryssälän suunnalla toimitaan toisin, ja lopputulema saattaa olla se että heikäläisillä metodeilla saadaan kalustosta jopa enemmän tunteja irti kuin täällä. Toki ei turvallisesti, mutta eihän sota koskaan ole turvallista. Onko sillä nyt väliä kuollaanko tehtävässä rintamalla ilmatorjuntaohjukseen, vai linjojen takana rungon väsymismurtuman seurauksena...
En tunne asiaa, mutta voin silti kommentoida..

Eiköhän lännessäkin ole toiset laskelmat hyväksyttävistä lentotunneista, jos käydään sotaa tai jopa kansallista henkiinjäämistaistelua.
 
Tuo on nimenomaan se mielenkiintoinen kysymys. Luulen, että tuota pistettä ei ole, jossa Putin hylkäisi nykyisen strategiansa ja päätöksensä jatkaa sotaa. Tähän pätee hyvin Sunken cost fallacy eli ns. uponneiden kustannusten harha. Olen seurannut pörssiyritysten tarinaa vieressä, jossa kymmeniä miljoonia painetaan sileäksi ymmärtäen ettei lopputulos vastaa tavoitteita ja sama pätee hallitusten tekemiin päätöksiin. Esimerkkejä löytyy loputtomiin. Putinin on henkilökohtaisesti pakko jatkaa ja selittää tuota seikkailua parhain päin kunnes aika jättää. Pakotien voi korkeintaan tarjota vain jokin etäisesti voitoksi selitettävä tapahtuma (Krimin säilyminen hallinnassa?)

Putin ei tätä sotaa lopeta kun pakon edessä ja siitä ollaan vielä kaukana jos jotain todella yllättävää ei tapahdu. Putin on ajautunut ja ajanut itsensä tilanteeseen missä luovuttaminen vapaaehtoisesti ei ole vaihtoehto.

Yksi tapa nopeuttaa sodan päättymistä jossain vaiheessa kaukana tulevaisuudessa voisi olla Krimin jättäminen Venäjän haltuun määräajaksi jonkinlaisella vuokrasopimuksella mutta siinäkin olisi isot riskit Ukrainalle ja vähän epäilen että eivät sellaista kaiken koetun jälkeen tule edes harkitsemaan. Ukraina on todennut moneen kertaan että tarkoitus ei ole ainoastaan voittaa sotaa vaan myös estää Venäjän tulevat aggressiot ja sehän onnistuu vain yhdellä tavalla. Venäjä ja varsinkin sen sotilaallinen voima pitää iskeä niin tohjoksi että se ei nouse siitä omille jaloilleen kun joskus vuosikymmenien kuluttua eikä välttämättä vielä silloinkaan. Se on näillä näkymin nykyisissä asetelmissa ja näillä voimasuhteilla ihan mahdollista mutta ei tapahdu helposti eikä todellakaan tänään tai huomenna.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa kaivella Intian ulostuloja, ovat olleet varsin tyytymättömiä ryssien Su-30:iin ja uudet kaupat on jäissä. Tässä jutussa mainitaan yleisesti, että käytettävyys on alle 50 %, mutta ei sitä kuinka paljon alle. Täytyy kuitenkin olla todella heikko, koska Intia ilmavoimat ei näe mahdolliseksi suorittaa kaikkia rauhan ajan tehtäviään vaikka sillä on n. 270 Su-30:stä, 65 MiG-29, 54 pian eläköityvää MiG-21:stä ja vielä Miragea ynnä muuta siihen päälle.

Se, että MiG-21:t lentää edelleen kertoo aika paljon Su-30:sten luotettavuudesta. Toki ne voi kaikki olla maanantaikappaleita kun ne on kasattu Intiassa.



Tässä on vähän tarkemmin infoa Intian tukialuksilta operoivista MiG-29K hävittäjistä. Kahdella miljardilla haisevaa paskaa joka ei toimi.


However, Prakash is highly critical of what he called the "lethargy" by the Russians in the manufacturing and maintenance of the aircraft.

On problems with the engine, the CAG report said: "Since induction in February 2010, 40 engines (62 percent) of twin-engined MiG-29K have been withdrawn from service/rejected due to design-related defects."

Additionally, the serviceability of the warplanes was low, ranging from 21.30 percent to 47.14 percent, according to the report.
"The roots of these problems (serviceability and defects) lie in the extremely poor quality control in the Russian military-industrial complex and dismal product support being rendered by the Russian industry to the Indian Navy for the past 25 years,"
Prakash said. "This is in spite of the fact that the development of the MiG-29K has been totally funded by the Indian Navy."

On how the aircraft could affect combat worthiness of the Navy, the CAG report said: "The service life of MiG -29K is 6,000 hours or 25 years (whichever is earlier) but the deficiencies and snags in the aircraft is likely to reduce the operational life of the aircraft, thereby affecting combat worthiness of [the Indian] Navy."

Detailing the defects of the engine on MiG-29K, the report noted that "even as the RD-33 MK engine (mounted on MiG-29K) was considered an advancement over the engine of the MiG-29K, its reliability remains questionable."

"The engine-design defects should be rectified with the utmost urgency at the Russians' cost," Prakash said. "Any respectable company, conscious of its reputation, would attend to this. But the oligarchs who control the Russian military-industrial complex are too brazen, for two reasons: (a) they know that India has not choice and (b) they are confident that Indian politicians will never turn the screw on them."

Liittyy aivan olennaisesti tähän sotaan, koska ryssät eivät olleet valmistautuneet pitkään sotaan, heidän kalustonsa on paskaa jopa rauhan aikana naurettavan heikon luotettavuuden vuoksi niin nyt nähdään reaaliaikaisesti, että Venäjän ilmavoimilla käy lentokuntoiset koneet vähiin eikä se pysty tuottamaan uusia kuin minimaalisen määrän.

Jos Intian MiG-29K koneiden käytettävyys on 21-47 % välillä niiden käyttöiän alkupuoliskolla niin ei kannata odottaa kovin korkeita lukuja siellä käyttöiän loppupuoliskolla koska vioilla on tapana kumuloitua ja huoltotarpeen nousta laitteen ikääntyessä. En ole yhtään parempia lukuja venäläisten koneille, jopa huonompia koska niillä lennetään sota-oloissa, isommilla kuormilla (pommit&ohjukset aina mukana sekä korkeat polttoainemäärät), varaosina käytetään kannibalisoituja osia hyvin laajasti ja niitä ammutaan silloin tällöin.

Kun Ukraina pystyy iskemään drooneilla edes osittain noihin harvoihin Venäjän ilmailuteollisuuden kannalta kriittisiin kohteisiin (kuten tällä viikolla Smolensk ja aiemmin muitakin) niin tilanne voi heikentyä nopeastikin kun komponenteista tulee pulaa.
Kiintoisa postaus. Varsinkin tämä kohta: "This is in spite of the fact that the development of the MiG-29K has been totally funded by the Indian Navy."
Elikkä puttelin kaverit (tai kenukunta) on vetäny päältä 80% tai sinne päin niin vähillä on pitänyt pärjätä kehityksessä ja tulos on sen mukaista. Vähemmästäkin intialaisia vituttaa.
 
Tuo on nimenomaan se mielenkiintoinen kysymys. Luulen, että tuota pistettä ei ole, jossa Putin hylkäisi nykyisen strategiansa ja päätöksensä jatkaa sotaa. Tähän pätee hyvin Sunken cost fallacy eli ns. uponneiden kustannusten harha. Olen seurannut pörssiyritysten tarinaa vieressä, jossa kymmeniä miljoonia painetaan sileäksi ymmärtäen ettei lopputulos vastaa tavoitteita ja sama pätee hallitusten tekemiin päätöksiin. Esimerkkejä löytyy loputtomiin. Putinin on henkilökohtaisesti pakko jatkaa ja selittää tuota seikkailua parhain päin kunnes aika jättää. Pakotien voi korkeintaan tarjota vain jokin etäisesti voitoksi selitettävä tapahtuma (Krimin säilyminen hallinnassa?)
Mutta toisaalta, jos putinin tilanne on se, että periksi ei voi antaa, eikä Plan B:tä ole ja samaan alkaa loppumaan niin aseet kuin sotilaatkin? Eihän tuo hirveän hyvältä näytä venäjä kannalta. Pohjois-koreassa on käyty kerjuulla, varastojen pohjalta kaivetaan T-55:sia ja ilmavoimat on pelattu pihalle jo aikoja sitten. Ja jos nuo Ukrainan ilmoittamat luvut pitävät edes osapuilleen paikkansa, niin ei venäjällä ole kyllä mitään mahdollisuutta jatkaa tätä sotaa "vuosia". Voisin kuvitella, että kremlissä haluttaisiin laskea tämän sodan intensiteettiä huomattavasti matalemmalle tasolle, mutta ei taida Ukraina lähteä siihen, joten tämä on venäjälle aikamoinen pattitilanne.

Ison kysymys tässä lienee se, saako Ukraina puskettu läpimurron Asovanmerelle ennen talvea? Jos saa, niin silloin Krimin on motissa, jonka huoltaminen lienee varsinkin talvella venäjälle todella vaikeaa tai jopa mahdotonta. Oletuksena tässä on se, että Ukraina kykenee tuhoamaan tuo Kerchin salmen sillan, koska sille avautuu uusi hyökkäysreitti pohjoisesta. Tässä tilanteessa venäjä ei myöskään voi suostua minkään sortin tulitaukoon, koska silloin putin ei ole saavuttanut tällä sodalla yhtään mitään. Eikä venäjällä ole enään voimia aloittaa vastahyökkäystä näin syksyllä/talvella.

Jos taas Ukraina ei saa läpimurtoa ennen talvea, niin talvesta tulee todella verinen linjaa puolustaville venäläisille. Ukrainalla on ymmärtääkseni jo laadullinen ja määrällinen ylivoima tykistössä ja vastaavissa asejärjestelmissä. Näillä Ukraina pystyy pitämään paineen päällä koko talven, ilman että venäjän pystyy oikeastaan tekemään yhtään mitään. Ja jos nuo nykyiset tappioluvut pysyvät samana koko talven, niin tuon linjan pitäminen voi maksaa venäjälle noin neljännesmiljoona sotilasta, yhteensä kuolleina ja haavoittuneina. Plus siellä tuhottu kalusto päälle.
 
Toisaalta en usko, että lännenkään etu olisi se, että Venäjä täysin luopuisi armeijastaan. Jos maassa ei ole armeijaa niin siellä on kohta jonkun toisen armeija, ja sen seurauksena Pietari saattaisi pian olla kiinalainen kaupunki.
Tekisi ihan hyvää ryssille päästä välillä kotiorjan asemasta vieraan vallan orjiksi. Ne osaa kyllä muiden kyykyttämisen, joten olisi jo korkea aika pistää ne kaivamaan ojaa kiinalaisille yliherroille ja opetella uusia ajatuksia kiinalaisilla kesäleireillä.
 
Yksi tapa nopeuttaa sodan päättymistä jossain vaiheessa kaukana tulevaisuudessa voisi olla Krimin jättäminen Venäjän haltuun määräajaksi jonkinlaisella vuokrasopimuksella mutta siinäkin olisi isot riskit Ukrainalle ja vähän epäilen että eivät sellaista kaiken koetun jälkeen tule edes harkitsemaan. Ukraina on todennut moneen kertaan että tarkoitus ei ole ainoastaan voittaa sotaa vaan myös estää Venäjän tulevat aggressiot ja sehän onnistuu vain yhdellä tavalla. Venäjä ja varsinkin sen sotilaallinen voima pitää iskeä niin tohjoksi että se ei nouse siitä omille jaloilleen kun joskus vuosikymmenien kuluttua eikä välttämättä vielä silloinkaan. Se on näillä näkymin nykyisissä asetelmissa ja näillä voimasuhteilla ihan mahdollista mutta ei tapahdu helposti eikä todellakaan tänään tai huomenna.
Vuokrasopimusta minäkin ideoin kauan sitten sodan alussa ja jo ennen tätä nykyistä sotaakin, ja se olisi saattanut olla Ukrainalle edullinen vaihtoehto kun oli altavastaajana, mutta nythän asiat ovat muuttuneet ja tuskin tuohon enää lähdetään muuta kuin aivan pakon edessä.

Ainakin joskus ennen tätä nykyistä sotaa olisi voinut olla rakentava vaihtoehto, että Venäjä lähtee Donbassista vittuun, mutta saa vastineeksi hallita Krimiä "laillisesti" ja kansainvälisen yhteisön hyväksymänä vuokra-ajan loppuun asti.

Ei Krimin luovutus Venäjälle kuitenkaan enää ole realistista. Se on aivan liian keskeinen tukijalka Ukrainan puolustuksessa, puhumattakaan ympärillä olevista luonnonvaroista. Ja liikaa on jo verta virrannut, että enää periksi helpolla annettaisiin.
 
ja sen seurauksena Pietari saattaisi pian olla kiinalainen kaupunki.
Ja tämän seurauksena saattaisi myös Suomea kohdata ennennäkemätön nousukausi vaikkei "uusi naapuri" nyt aina kovin paljoa välittäisi meidän neuvoistamme, tai niistä paljon puhutuista arvoistamme. Sama pätisi myös zenäläisiin, siis musikoille koittaisi luultavasti ennennäkemätön hyvinvointi ja toimiva yhteiskunta.
 
Ja tämän seurauksena saattaisi myös Suomea kohdata ennennäkemätön nousukausi vaikkei "uusi naapuri" nyt aina kovin paljoa välittäisi meidän neuvoistamme, tai niistä paljon puhutuista arvoistamme. Sama pätisi myös zenäläisiin, siis musikoille koittaisi luultavasti ennennäkemätön hyvinvointi ja toimiva yhteiskunta.
Kiinasta tulisi tällöin liian vahva peluri maailman markkinoilla koska se hallitsisi ryssän öljyä ja muitakin luonnonvaroja.
 
Back
Top