Ukrainan konflikti/sota

Onko joku pitänyt listaa paljon venäjä sanoo tuhonneensa Ukrainan koneita yms? Sais kunnon lauantai illan naurut. Siellä viedään jo varmaa jenkkienkin viimeisiä koneita.
Venäjän puolustusministeriön tiedotteissa on lopussa kokonaissaldo ja tämänpäiväisessä on seuravat luvut:
In total, 504 airplanes and 253 helicopters, 8,127 unmanned aerial vehicles, 441 air defence missile systems, 12,828 tanks and other armoured fighting vehicles, 1,166 combat vehicles equipped with MLRS, 6,843 field artillery guns and mortars, as well as 14,515 units of special military equipment have been destroyed during the special military operation.
 

"Sometimes it's necessary": Ukraine's spy chief reveals his participation in combat​

SATURDAY, 21 OCTOBER 2023

Sometimes it's necessary: Ukraine's spy chief reveals his participation in combat

Kyrylo Budanov, Chief of Defence Intelligence of Ukraine (DIU), has explained that he has taken part in the fighting to encourage Ukrainian soldiers.

Quote from Budanov: "Sometimes it's necessary (to participate in battles – ed.).
We are all human beings. And sometimes everybody feels scared. Sometimes I find ways to do it (to encourage the soldiers – ed.)."

Details: Budanov was asked whether the risk of losing the head of intelligence during the fighting was justified, and he described the question as "purely rhetorical".

Quote from Budanov: "If it gives a positive result, it means it was the correct thing to do. If there is no positive result, then it was a mistake. The winners are not judged."

Background: Budanov participated in a special operation to liberate the village of Ruska Lozova in Kharkiv Oblast in late April 2022.
--
 
Mahdollisesti mielenkiintoista, toki kyseessä on ainoastaan tämä yksi Il-76MD mutta oletan että sota-aikana hyvin monet koneet lentävät paljon rauhanaikaista enemmän:

Interesting statistics of Il-76MD RF-96900, 196th VTAP regiment in Tver, which crashed in Dushanbe.

During almost 40 first years it made 3,173 flights, i.e. 6-7 per month.

Over the last 29 months - 1,058 flights, or 36 per month.

Flights were quite short, on average 1.4 hours.


MUOKKAUS: halusin ymmärtää, miten nuo numero on laskettu alla olevasta kuvasta. Muutama numero on tietysti ilmiselvä, koska ovat samat kuin kuvassa mutta osa ei. Tässä parin termin käännökset:

Наработка СНЭ - наработка с начала эксплуатации. (часов/циклов) = Operating time of SNE - operating time since the beginning of operation. (hours/cycles)
Наработка ППР - наработка после последнего ремонта = PPR operating time - operating time after the last repair (hours/cycles)

Edellinen huolto tapahtui 26.5.2021 eli sopivasti hieman ennen Ukrainaan hyökkäämistä. Sen jälkeen koneella on lennetty 1440 tuntia / 1058 sykliä (nousu - lento - laskeutuminen) eli 1440 / 1058 = 1,361 tuntia per lento (keskiarvo) eli noin 1,4 tuntia per lento.

Aikaväli 26.5.2021 - 19.10.2023 tarkoittaa 876 päivää eli noin 29 kuukautta. Täten voidaan laskea 1058 / 29 = 36,483 lentoa per kuukausi (keskiarvo) eli noin 36-37 per kuukausi.

Koneen käyttöönoton jälkeen sillä on lennetty 6054 tuntia / 4231 sykliä eli aikavälillä 12.2.1982 - 26.5.2021 ("almost 40 years" mutta tarkemmin sanottuna 39 vuotta 3 kuukautta 14 päivää) sillä oli lennetty 6054 - 1440 = 4614 tuntia ja 4231 - 1058 = 3173 sykliä tai lentoa.

39 vuotta on sama kuin 468 kuukautta, joten voidaan laskea 3173 / 468 = 6,7799 lentoa per kuukausi (keskiarvo) eli toisin sanoen 6-7 lentoa per kuukausi.

Sinänsä ilmiselvää, mutta oli pakko selvittää itselle miten nuo numerot on saatu.

Tuosta voidaan myös laskea näin: 36,483 x 1,361 = 49,653363 tuntia per kuukausi, jonka voi pyöristää 50 tuntia per kuukausi. Se tarkoittaisi hieman vajaa 600 lentotuntia per vuosi, tämä siis tälle yhdelle sotilasrahtikoneelle.

Mietin myös tätä: kyseessä oli toinen tälle kyseiselle koneelle tehty huolto, joten voidaanko laskea 4614 / 2 = 2307 tuntia per huoltoväli? Lentojen määrä olisi 3173 / 2 = 1586,5 lentoa per huoltoväli.

JOS näin voisi laskea, nähdään että koneen lentotunnit tai lentojen määrät eivät olleet vielä saavuttaneet seuraavan huollon rajoja:

1440 / 2307 = 0,6242 eli 62% lentotunneista
1058 / 1586,5 = 0,66687 eli 66,7% lennoista

Toisaalta jos oletetaan että sama keskiarvoinen kuormitus jatkuisi, voidaan laskea:

2307 - 1440 = 867 tuntia jäljellä ennen seuraavaa huoltoa, joten 50 tuntia per kuukausi tarkoittaa että seuraava huolto pitäisi tehdä 17,34 kuukauden kuluttua.

1586,5 - 1058 = 528,5 lentoa jäljellä ennen seuraavaa huoltoa, joten 36,483 lentoa per kuukausi tarkoittaa että seuraava huolto pitäisi tehdä 14,486 kuukauden kuluttua.

Vuosi ja 2,5 kuukautta seuraavaan huoltoon.

HUOM: edellinen huolto oli 26.5.2021 eli noin 29 kuukautta sitten, joten toisen ja kolmannen huollon väliksi saataisiin 29 + 14,486 = 43,486 kuukautta eli 3,62 vuotta tai 3 vuotta 7,5 kuukautta.

Näiden raskaiden rahtikoneiden tapauksessa tuo tuntuu hyvin lyhyeltä ajalta, vastahan se oli huollossa ja nyt joutuisi viemään uudestaan. Kertoo omaa kieltään sota-ajan kuormituksesta (olettaen etten tehnyt virheitä laskelmissani ja oletuksissani). Sopii verrata sotaa edeltäneeseen aikaan koneen valmistumisen ja toisen huollon välillä oli 39 vuotta joten keskiarvoisesti kone on käynyt huollettavana 19,5 vuoden välein. Tietysti vuoden ja kuukauden eivät ole identtisiä, toisinaan lennetään enemmän ja toisinaan vähemmän. Silti, onhan tuossa raju ero entiseen jos alle neljä vuotta lentämistä ja uudestaan huoltoon. Sitä se jatkuva kova käyttö tarkoittaa.

1697904856544.png


-

Tässä yksi lähde kuvalle, spoilerin takana kuvan tekstien konekäännös:

Official material circulating online about the circumstances of the loss of an Il-76MD military transport aircraft of the Russian Aerospace Forces in Gissar (Dushanbe) in Tajikistan on October 19 [The photos has been cleaned by artificial intelligence]

https://t.me/bmpd_cast/17770

1697905452307.png

Information on the Il-76MD series aircraft. No. 2609

Aircraft type: Il-76MD
Cep. No. 2609 Head No. 0023435034
Board. No. 86900
Affiliation: military unit 41486 (air. Tver)
Date of issue: 02/12/1982 TAPO named after. Chkalova
Date of last repair: 05/26/2021 JSC "123 ARZ"
Number of repairs - 2.
Operating time of SNE: 6054 l.h. /4231 floors PPR operating time: 1440 l.h. / 1058 floors

Circumstances:

10/19/2023 at 22-03 (Moscow time) during takeoff from the air. Gissar (Dushanbe) during the take-off run the crew heard a bang on the right, a fire in the 4th control unit, and the aircraft lost power. The aircraft is pulled to the right from the runway, the crew abandons the aircraft. The plane burned down. The crew is alive.

 
Viimeksi muokattu:
Tämä on hyvä tieto, jos käyttää Google Mapsia ja tarvitsee jonkin paikan koordinaatit. Uusi tieto minulle, ei välttämättä kaikille:

You can finally directly copy the coordinates of a location your mouse is hovering over within google earth or google maps. This makes geolocating things so much faster!

1. Use the desktop web app for google maps or google earth.
2. Hover over the location you want to geolocate
3. Right click and directly copy the coordinates


 
T-90A saanut paitsi naamioverkon niin myös "cape cage" virityksen jossa roikkuvat ketjut.

Jos kyseessä on tuore eikä vahva kuva, se kertoisi että ihan kaikkia T-90A vaunuja ei ole menetetty muttei toisaalta viety UVZ:lle T-90M modernisointia varten (aihioksi siihen).

T-90A with chain grill.

1697911077844.png



-

Kommenteissa kiinnitetään huomiota tornin Kontakt-5 elementtien väliseen rakoon, jota ei pitäisi olla T-90A vaunuissa. Kommentoija AFV Recognition joka tuntee venäläiset vaunut ja kaluston:

Kommentti: What’s interesting about this T-90A is the Kontakt-5 ERA fitment on the turret, it has gaps between the tiles, but T-90A’s do not normally have gaps between the tiles.

Vieraan kysymys: Are you suggesting that this is the 1992 model?

Vastaus: I don’t believe so, because the Obr.1992 doesn’t have the separate 2x smoke grenade dischargers as you can see on this one.
 
Viimeksi muokattu:
Ryssät pölähtävät pitkin kenturaa kun jokin PST ohjus HE-ammuksella saapuu paikalle, Avdiivkasta.


Pantsir tuhottuna Luhanskissa.


Ukrainan 47. Mekanisoitu prikaati aloitti vastahyökkäysen kesäkuun alussa ja nyt se siirretty taustalle, noin 4 kk se jaksoi puskea eteenpäin, varmasti uusia vahvistustuksia tulee mutta siellä reenataan uutta yritystä varten. Kovia kokenut prikaati, mutta paineessa ne timantit muodostuvat.

 
Viimeksi muokattu:
Nix. .eli lainausta poistettu

Eli tulkitsen näitä huhuja seuraavasti: talven ajalle ei olisi suunnitelmia laajoista tai suurista hyökkäyksistä vaan pyrittäisiin pitämään nykyiset asemat huhtikuuhun 2024 asti. Ryssän MoD puolestaan laatii listat 750 000 reserviläisestä maaliskuuhun 2024 mennessä ja huhtikuusta 2024 alkaen aloitettaisiin näiden reservien koulutus / kertauttaminen (ei kaikkia yhtäaikaa vaan järjestelmän kykyjen mukaan, tosin "kertauttaminen" voidaan varmaan laittaa heittomerkkien sisään).

Eli suomeksi sanottuna: talven aikana pyrittäisiin jäädyttämään tilanne ja pitämään nykyiset asemat. Seuraava suurempi mobilisaatio tehtäisiin lopputalvesta 2024 ja jos oletetaan että osa joukoista saataisiin koottua, koulutettua ja varustettua kuukaudessa tai parissa, niitä voitaisiin käyttää touko- tai kesäkuussa 2024.

Eli odotettaisiin raskaimman mutakauden yli.

Nax.. poistettu lainausta

Erinomaisen hyvä ja analysoiva viesti. Eli huhtikuussa 2024 ryssät alkavat mobilisoimaan ja kouluttamaan reservejään, aivan kuin itsekin tulkitsen tuosta sekalaisesta informaatiosta.

Onko Sinulla tai muilla käsitystä näistä reserveistä? Keitä (siis tarkoitan etnistä jakoa) he ovat, mikä heidän varustuksensa on ja millä tavalla em. reserviläisten kotirintama mahtaa olla valmisteltu? Mistä nämä 0,75 miljoonaa supersoturia oikein tulevat?
 
Back
Top