Ukrainan konflikti/sota

Hyvä kysymys. Muistan jo aikaisemmin lukeneeni artikkelin selvästi isompien, nestemäistä polttoainetta käyttäviä rakettimoottoreiden 3D-tulostamisesta. Tosin ne olivat alusta asti suunniteltu valmistettaviksi 3D-printtaamalla. Esimerkiksi polttoainesuuttimien geometria oli niin monimutkainen, että niiden valmistaminen perinteisillä menetelmillä olisi ollut mahdotonta.

Yksittäinen 3D-printteri voi olla hidas mutta tuotanto skaalautuu lineaarisesti tulostimia lisäämällä. Ensin tulostetaan tuhat 3D-printteriä ja vasta sitten siirrytään tulostamaan raketteja... Printterifarmin pyörittämiseen varmasti tarvitaan ihan omanlaistaan osaamista mutta sanoisin, että sillä päästään vieläkin suurempaan automaatioasteeseen kuin esimerkiksi CNC-pajassa. Myös rakettimoottorien kokoonpanossa tarvitaan vähemmän käsityötä, koska osakokonaisuudet ovat isompia ja niitä on vähemmän.
Jep, ja jos valetaan on seuraavia työvaiheita valun jälkeen, koneistusta jne. Ainakin osa tulosteista on suoraan kelpoisia eteenpäin. Printteri korvaa siis työvaiheita ja koneita ja koneenkäyttäjiä, tehtaan lattiatason logistiikkaa jneValuun verrattuna tilavaadekin on eri. En tosin osaa sanoa tuotetaanko printterien tarvitsemia speciaaleja tulostusaineita missä volyymeissä, ja skaalautuvatko ne miten jos tuotanto räjähtää vauhtiin.
 
Jep, ja jos valetaan on seuraavia työvaiheita valun jälkeen, koneistusta jne. Ainakin osa tulosteista on suoraan kelpoisia eteenpäin. Printteri korvaa siis työvaiheita ja koneita ja koneenkäyttäjiä, tehtaan lattiatason logistiikkaa jneValuun verrattuna tilavaadekin on eri. En tosin osaa sanoa tuotetaanko printterien tarvitsemia speciaaleja tulostusaineita missä volyymeissä, ja skaalautuvatko ne miten jos tuotanto räjähtää vauhtiin.
Osan koko vs printterin koko ja teknologia vaikuttavat myös. Metallien kanssa usein käytetty jauhepetiprosessi voi valmistaa yhdellä ajolla niin monta kappaletta kuin printterin tilavuuteen mahtuu. Toki ajo hidastuu, kun laseria pitää pyörittää pidempään per kerros, mutta uuden jauhekerroksen levitys vie saman ajan oli työn alla yksi tai sata kappaletta. Jotkin hartsiprintterit pystyvät valottamaan koko kerroksen kerralla, jolloin kopioiden lukumäärä ei vaikuta ajon kestoon laisinkaan, mutta niistä materiaaleista ei rakettimoottoreita valmisteta.
 
Turkista on viety tämän vuoden aikana yli 144 miljoonalla eurolla Kremlin haluamia tuotteita Venäjälle ja viiteen entiseen neuvostotasavaltaan, joiden epäillään toimivan väliasemina kuljetuksissa. Summa on kolme kertaa suurempi kuin vuosi sitten ja noin viisi kertaa suurempi kuin vuosien 2015–2021 keskiarvo.
Listalla on mikrosiruja, viestintälaitteita ja optisia tuotteita.


On se kumma, kun tätä ei saada kuriin, siis vientiä ryssille ja turkkia!

Yksi sana: bulvaanit.

Hyvin vaikea näitä virtoja on saada kuriin, helpointa on tietysti puuttua siihen toimintaan mitä harrastetaan ns. kotimaassa. Ulkomaiden asioihin puuttuminen on aina vaikeampaa, vaikka oltaisiinkin "samanmielisiä" (Turkin osalta tämä ei ole selvää, niin paljon ovat poukkoilleet).

Tällä samalla tyylillä haluttua tavaraa on saatu hankittua vuosikymmenien ajan, ellei jopa iät ja ajat.

Eipä silti, näiden virtojen kuristaminen ja vaikeuttaminen vaikuttaa kuitenkin osansa eli ei se ole hyödytöntä työtä. Tekee ryssän sodankäynnin vaikeammaksi, mutta ei pysäytä sitä.
 
Tyytymättömyys kasvaa omaisten joukossa ja ilmeisen kovaa tahtia...
Näin se alkoi myös 1918..
Gulakit kutsuu, ei tässä tartte ryssälän suuntaa enää arvailla. Käytännössä Ukrainan sota on jo nyt syössyt ryssälän talouskurimukseen mistä ei ole olemassa mitään nopeaa ulospääsyä. Sotatalous jossa tuotetaan vain sotatarviketta on väistämätön suunta. Sama koskee tietysti väestöphjanluontia, eli naiset synnytyskoneiksi tuottamaan musikkaa etulinjaan. Tätähän se todellisuus Ukrainassa on.

Ukrainan kannalta kriittistä alkaa olla ne puttelin uudelleenvalinnan järjestelyt, sitä liikekannallepanoa ja laajaa pakkovärväystä on vielä väistelty. On menty puhtaasti ruplan voimalla palkka-armeijana. No se ruplanarvo alkaa olla melkoisen keinotekoinen ja keinotekoinenkin joudutaan tekohengittämään keskuspankin korkoaseella. Eiköhän se tilanne muutu vaalien jälkeen, ruplan arvokin lähtee taas vapaaseen liitoon kun keinot on lopussa. Ilman ulkoisesti toimivaa valuuttaa se palkka-armeija ei taida marssia. Sitten mennään sen sulkukomppanian määräämään tahtiin.
 
Kazakstanissa annettiin 6 vuoden ja 8 kuukauden tuomio miehelle joka taisteli ja haavoittui Wagnerin riveissä Bahmutissa, vankilatuomion lisäksi Wagnerilta saatu palkka takavarikoitiin.
A resident of Karaganda region was sentenced for fighting in "Wagner"

The pre-trial investigative bodies charged the resident with part 3 of Article 170 of the Criminal Code, in particular, that the mercenary was involved in armed conflict, military operations and other violent actions aimed at overthrowing and destroying the constitutional structure or violating the territorial integrity of the state.

In March of this year, at his home in Topar, Karaganda region, the defendant learned about the private military company "Wagner" through the social network "VKontakte" and agreed to participate in military operations in Ukraine in order to receive a monetary reward.

Then he went to the territory of Russia and joined the above-mentioned CHVK, where he underwent military training. At the end of April, he went to the city of Bakhmut, located on the territory of Ukraine, and took part in actions aimed at destroying the constitutional structure and territorial integrity of Ukraine, during which he was wounded.

At the court session, the prosecutor asked the defendant to confiscate the money received as a hireling and to impose a prison sentence of 6 years and 8 months on him.

The defense attorney requested that the defendant be sentenced to a non-custodial sentence.

In addition to the defendant's full confession of guilt, his guilt in committing the offense was confirmed by the evidence gathered in the case.

It should be noted that the sanction of part 3 of Article 170 provides for confiscation of property and imprisonment for a term of 7 to 10 years.

Court Sh. recognized as a situation that facilitates full confession of guilt. At the same time, the court took into account that no aggravating circumstances were found in the actions of the defendant.

"The court applied the requirements of clause 2) of part 2 of article 55 to a resident of Karaganda region, taking into account the presence of mitigating circumstances and the absence of aggravating circumstances, that is, when committing a serious crime, the term or amount of punishment should not exceed two-thirds, that is 6 years and 8 months constitutes", the court report says.

By the court verdict of August 28, 2023 Sh. was sentenced to 6 years and 8 months of imprisonment, confiscating the money received as a mercenary. He will serve his sentence in a medium security institution.

The court verdict entered into legal force.
https://kaz.nur.kz/society/2048191-...yny-vagner-quramynda-sogysqany-usin-sottaldy/
 
Super Tucano olisi kieltämättä komea lisä ilmavoimien arsenaaliin. Sen operointi sopii lähinnä matalan uhkatason alueille eli vihollisen ilmatorjunnan tai hävittäjätorjunnan toiminta-alueilla sillä ei voi operoida.

Olisi varmasti hyvä ampumaan alas Iranin droneja, mutta kukapa olisi arvannut vielä 2 vuotta sitten, että Venäjä aloittaa mopedi-droneilla terroripommittamaan siviiliasutuskeskuksia. Ehkä Super Tucano on kuitenkin liian kallis tähän tehtävään, jos sen voi hoitaa vaikkapa Marksman-tyyppisellä ammusilmatorjunnalla maasta käsin.

Ukraina on suuren pinta-alan maa ja suuria kaupunkeja on hajallaan pitkin maata. Montako Marskmania tarvitaan tärkeimpien kohteiden JA omien joukkojen suojaamiseen? Liian monta, sanoisin.

Super Tucanon etu olisi juuri siinä että ne voidaan ohjata aina tarpeen mukaan sinne missä uhka on tai mistä se tulee. Ei tietenkään voida lentää vihollisen ilmavoimien tai ilmatorjunnan vaikutuspiirissä mutta ryssän iskujen kohteet ovatkin syvällä Ukrainan alueella.

Vedin potkurikoneen tähän lähinnä siitä syystä että sen operointi on halpaa verrattuna suihkuhävittäjään mutta sinänsä näin suuressa sodassa tuolla ei välttämättä olisi merkitystä. Pisara meressä niin sanotusti. Suuremman kokonaisuuden kannalta olisi tärkeintä että niiden "oikeiden hävittäjien" lentotunteja saataisiin karsittua, jotta niillä voidaan tehdä "oikeita töitä" kauemmin. Toisaalta en muista kuulleeni viime kuukausien aikana että Ukraina olisi torjunut Shahed-136/131 droneja tai risteilyohjuksia hävittäjillä. Viime vuonna menettivät ainakin yhden MiG-29 koneen näissä töissä, mikä on liian kova hinta mutta toki pakon sanelema.

Tässä mielessä ei siis olisi juurikaan väliä, hoitaako tehtävää potkurikone vai esim. pilottien lentokoulutuksessa käytettävä kevyt suihkuhävittäjä (olettaen että siihen saa sopivat asejärjestelmät kiinni). Toistaiseksi Ukraina on pärjännyt ns. perinteisellä ilmatorjunnalla mutta ryssä ei ole vielä iskenyt suurella voimalla. Sanoisin että pari päivää sitten nähty 75 kpl Shahed-136/131 dronen hyökkäyksen voinee laskea tämän talven ensimmäiseksi suurhyökkäykseksi. Oletan että vastaavassa kokoluokassa ja suurempiakin tullaan näkemään tänä talvena kenties kerran per viikko, ehkä jopa tiheämmin. Ryssällä pitäisi olla mitä käyttää: väitetysti varastoissa olisi 900 kpl kauas yltäviä risteily- ja ballisia ohjuksia ja Shahed-136/131 droneja voidaan selvästi käyttää 300-400 kpl per kuukausi. Kenties Iranin kanssa tehty sopimus pitää drone- ja muut materiaalivirrat liikkeellä ainakin tulevan talven ajan ja samaan aikaan ryssän omaa dronetuotantoa ajetaan ylös.

Sanoisin että aiheellisin kritiikki tätä "ehdotelmaa" vastaan on tämä: torjunnan näkökulmasta on helpompaa jos ollaan varmoja että ilmassa ei lennä yhtään omaa konetta vaan kaikki tutkissa näkyvät kohteet ovat vihollisen ja siten torjuntatulen kohteena. Hyvin aiheellinen kritiikki ja uskon että kattavan, kaikille näkyvän ilmatilannekuvan jakaminen ei ole välttämättä mahdollista. Ukraina on joutunut rakentamaan nykyisen tilkkutäkin sota-ajan oloissa, mikä rajoittanee asiaa. MUTTA tuollainen toiminta ei ole mahdotonta eli rakennetaan torjunta siten että perinteinen ammus- ja ohjusilmatorjunta on vastuullinen tietyistä alueista, joiden ylle ei mennä omilla koneilla ja niiden tukena, näiden alueiden ulkopuolella on sitten potkurikoneiden / kevyiden suihkuhävittäjien reviiri.

Ajatus oli rakentaa kokonaisuus jossa eri osat tukevat toisiaan. Tutkia ja ohjusvaunuja + ammusilmatorjuntaa ei yksinkertaisesti riitä joka paikkaan ja niiden on tärkeää suojella taistelevia joukkoja sekä näiden selustan kohteita ja logistiikkaa. Ryssä puolestaan pyrkii iskemään kriittiseen infraan ja siviilikohteisiin, jolloin osa ilmatorjunnasta on pakko sitoa näiden suojaksi (tai sitten pitäisi hyväksyä siviilitappiot, mihin moni valtio ei olisi valmis ryhtymään - kriittisen infran osalta tappioita ei juurikaan voida hyväksyä). JOS tuon varsinaisen ilmatorjunnan takana olisi tietty määrä lentäviä, nopealiikkeisiä "torjuntajoukkoja", se tukisi kokonaisuutta ja mahdollistaisi sen että kauempana sijaitsevien kohteiden ilmatorjunnasta voidaan siirtää osa taistelevien joukkojen suojaksi (olettaen että potkurikoneilla / hävittäjillä tehtävä torjunta on tarpeeksi tehokasta).

ISO MUTTA: tällaista touhua ei ole juurikaan nähty joten oletan että sille on käypäinen syy. Raha on varmasti yksi tekijä. Toinen, tärkeämpi lienee se että kaikkien uusien asejärjestelmien koulutus ja käyttöönotto vie aikaa ja sitoo resursseja. Pitää olla selvä, looginen syy että nämä kannattaa sitoa ko. järjestelmään eli siitä pitää saada riittävä hyöty. Kenties minun ehdotuksen kohdalla tämä ei ole selvää?

En nyt osaa sanoa, mitä kevyttä koulutussuihkuhävittäjää Ukrainan ilmavoimat käyttävät uusien pilottien alkuopetukseen, mutta kenties niiden hyödyntäminen tällaisessa roolissa olisi helpoimmin ja nopeimmin tehtävissä? Olettaen että niihin saa tiettyjä asejärjestelmiä kiinni, sellaisia joilla voi kokeilla ampua alas droneja. Nämä koneet lentävät joka tapauksessa kun uusia pilotteja koulutetaan ja samalla saisivat kokemusta tietynlaisista tehtävistä, kuitenkin turvallisesti oman ilmatorjunnan sateenvarjon alla ja kaukana etulinjasta. Koska näitä koneita operoidaan joka ikinen päivä, tässä ei olisi kyseessä uuden konetyypin ostaminen, käyttöönotto ja operointi.

Vaan kenties sillekin on syynsä ettei tällaiseen ole ryhdytty? Ehkä sille on jokin tekninen este tai ehkä ei ole toistaiseksi koettu tarvetta sille? Ainakin ilmoitusten mukaan valtaosa droneista ja risteilyohjuksista on kyetty torjumaan joten siinäkö se syy?
 
Viimeksi muokattu:
Schneiderilta aamukatsausta eri rintamilta. Ei ihmeempiä mutta melko positiivinen Ukrainan kannalta, tosin Andyllä tuntuu olevan vähän optimistinen tapa katsoa asioita kun on häntä nyt jo pidempään seurannut.

Hersonin osalta arvellaan, että Ukrainalla olisi jo 500 miestä joen eteläpuolella. Pohjoisen puolelle Ukraina on tuonut yhä lisää tykistöä yms. epäsuoraa tukemaan hyökkäystä.

Päivän luvuista vielä sen verran, että tuossa ehkä näkyy että dronet pääsivät eilen lentämään päivän-parin tauon jälkeen ja tuhoamaan ryssän kalustoa etulinjan takaa.

 
Martin Tuitero kommentoi Richard Verekerin kuvaajaa ja siinä nähtävää BMP-vaunujen osuuden laskua, tämä on siis niiden prosenttiosuus "miehistönkuljetusvaunuista" (niiden todennetuista menetyksistä):

In a period in which Russian armor losses have skyrocketed, the proportion of BMPs sinks from 60% to 40% of total armor. Same with the MT-LBs. The fields in Siberia are emptying and there is no longer enough reach to the front.

1701259102411.png

-

Richard Vereker viestiketjun teksti ja täsmentävä kuva:

Something is happening with the composition of Russia's Armard Vehicle Fleet. And it could be significant. The Promotion of BMPs that are showing up in the losses has dropped significantly since September, it was about 60% for a year, but has now dropped to below 40% in November, (and below 30% in the last 2 weeks) For background BMPs have always made up a lot of the Russian IFV/APC inventory. About 30% at the start of the war, but rising through the first year, as the large stock of old BMPs in storage was reactivated on mass.

So what's changed?

Well, there was some satellite analyses recently that indicated most of the remaining BMPs in storage were the older BMP-1s, almost all the BMP-2s have now left storage. but that can't be the full story as the ratio of losses has been moving to more BMP-2s over the last 4 months. I think all of the easily reactivated BMPs (1s or 2s) have been reactivated. Russia can still do full rebuilds of old BMPs but it takes a lot of time to do each one, If you are going to do that then you might as well rebuild a BMP-2. I might be jumping to a conclusion, the evidence is not there yet to be conclusive, or even close. But, that is where the evidence is pointing IMO. I will keep monitoring Russian losses, making graphs, and updating on here.

I'll just add that while I have never tried to fight a battle across muddy fields in November, my limited understanding is that when it gets to November and the mud arrives, it is better if you can use tracked vehicles, not wheeled ones as the. both can and do get stuck, but wheeled ones do even more often. so if you have enough Vehicles to choose from, swap to tracked. but Russia is doing the opposite. Suggesting this is not chosen, this is Russia just using what it has.

This graph gives a breakdown of the BMP type's losses over time. for the first 16 months of the War the BMP-1s increased in prevalence, at about parity with BMP-2s. However, that has been declining since July, and are now at half BMP-1 losses.


1701259173970.png


-

BMP-vaunujen prosenttiosuus "miehistönkuljetusvaunuista" (niiden todennetuista menetyksistä) oli sodan ensimmäisten yhdeksän kuukauden ajan noin 40% mutta nousi sen jälkeen nopeasti 60% ja pysyi noin 50-60% tasolla melkein vuoden ajan. Viimeisen kahden kuukauden aikana on kuitenkin nähty jyrkkä lasku takaisin 40% tienoille. Jatkuuko lasku ja tasoittuuko se, sen aika näyttää.

Mielenkiintoinen havainto joka tapauksessa. Osaksi kuukausien välistä vaihtelua varmasti selittää se, mitkä joukot taistelevat ja kuolevat eli mitä kalustoa niillä on käytössä, MUTTA pidemmän aikavälin trendit kertonevat siitä, mitä kalustoa ryssän armeijalla on yleisesti käytettävänä. Täten näille trendeille täytyy olla jokin looginen selitys.

Vereker itse pohtii että nyt alkanut mutakausi ja talvikausi ovat sopivampaa aikaa tela-ajoneuvoille kuin pyöräajoneuvoille, joten voisi kuvitella että trendi menisi toiseen suuntaan. Lisäksi BMP:t ovat parempia taisteluajoneuvoja kuin esim. MT-LB joten ei ole loogista että BMP-vaunujen osuus tappioista pienenee ja MT-LB osuus kasvaa.

Yleisesti ottaen vaikuttaa siltä että helposti aktivoitavissa olleet BMP-varastovaunut on nyt aktivoitu ja aktivointimäärät per kuukausi ovat aikaisempaa pienemmät. Laajemman trendin perusteella näiden varastojen syöntiin meni noin vuosi. Kun BMP-vaunuja on aikaisempaa vähemmän tarjolla, niitä joudutaan korvaamaan BTR- ja MT-LB vaunuilla, kenties jopa sellaisissa tehtävissä joihin nämä vaunut ovat huonommin soveltuvia.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin mielenkiintoinen havainto, tässä toinen 27.11.2023 myrskyn aikana maahan pudonnut Shahed-136/131 tai Geran-2 (ryssän "versio" iranilaisesta dronesta). Ensimmäinen löytyi Krimiltä, tämä toinen Kubanin alueelta:

Another kamikaze drone, Shahed-131/136, was found in Kuban, one of those launched on the stormy night of November 27.

This is what happens to Shahed-131/136 if you launch them in bad weather.

By the way, the serial numbers on the drones are Y881 and Y882.


1701261224420.png


-

Näiden kahden dronen "sarjanumerot" ovat Y881 ja Y882.

Voisiko tämä tarkoittaa että ryssä on valmistanut omalla dronetehtaalla ainakin 882 kpl näitä droneja? Väkisin tällainen ajatus tulee mieleen ja sopisi yleisemmin siihen kuvaan, mikä heidän tehtaastaan on ollut eli tuotannon piti alkaa keväällä 2023 mutta sen alkamisen on sanottu viivästyneen ja tuotannon olleen pitkään aikataulusta jäljessä. Julkisuuteen vuodetun suunnitelman mukaan heidän tehtaansa pitäisi kyetä itsenäiseen dronejen rungon valmistukseen mutta kaikki sisuskalut toimitettaisiin Iranista vuodenvaihteeseen asti ja 1.1.2024 alkaen tehtaan pitäisi kyetä toimimaan itsenäisesti, Iranista tulevista tavaravirroista riippumatta:

1701261597174.png

Tällainen "noin 900 kpl" on suuri määrä mutta ei mahdottoman suuri määrä, koska alkuperäisen suunnitelman mukaisesti tehtaan olisi pitänyt kyetä valmistamaan Stage 1 aikana 600 kpl droneja (Iranin toimittamien komponenttien kokoonpano, ei omaa tuotantoa) ja 27.11.2023 mennessä 8/9 Stage 2 vaiheeseen lasketusta määrästä eli 8/9 x 1332 = 1 184 kpl. Näiden summa on 1 784 kpl ja kuin sattumalta tuo "noin 900 kpl" olisi noin 50% tästä tavoitteesta.

En pidä tätä lainkaan mahdottomana ajatuksena. Voidaan myös spekuloida, että Iran olisi toimittanut sovitun määrän komponentteja eli Stage 1 vaiheen droneja mutta kenties hitaampaan tahtiin kuin mitä tuo suunnitelma edellytti. JOS näin olisi käynyt, silloin on mahdollista että Stage 2 vaiheen osalta todellinen valmistettu määrä olisi vain noin 300 kpl.

MUTTA kenties näin ei ole, koska kenties Iranin toimittamissa droneissa oli "sarjanumero" jo valmiiksi ja vasta ne dronet, joiden rungon Venäjä on valmistanut itse (Stage 2 ja 3) ovat saaneet heikäläisen sarjanumeron?

Sanoisin että tämä jälkimmäinen vaihtoehto tuntuisi loogisemmalta. JOS asia olisikin näin, silloin tämä 900 kpl pitäisi laskea suunnitelman Stage 2 vaiheesta ja edustaisi 900 / 1 184 = 0,76014 eli 76% alkuperäisen suunnitelman tavoitteesta.

En pidä tätäkään mahdottomana.

Tässä pitäisi katsoa taaksepäin eli missä vaiheessa nähtiin ensimmäisen kerran "Geran-2" merkinnällä varustettuja droneja? Muistelen että melko nopeasti Shahed-136/131 käytön alkamisen jälkeen koska ryssä ja Iran halusivat hämärtää niiden alkuperää? Ehkä muistan väärin?

On myös täysin mahdollista että tulkitsen "sarjanumeroita" liian kirjaimellisesti: kenties juokseva numero on juuri se miltä näyttää mutta sitä edeltävällä kirjaimella on myös merkitystä? Kenties se kertoo esim. eränumeron eli mikä tuotantoerä on kyseessä? Tällöin näin karkea laskelma, mitä tein yllä, menee metsään. HUOM: lisäksi on mahdollista että juokseva numero ei ole alkanut ykkösestä.

-

MUOKKAUS: kenties tuosta numerosta ei voida tehdä tuollaisia johtopäätöksiä, ei ainakaan ilman lisätietoa. Löysin tällaisen kuvan, kuvan lähde:

https://smartencyclopedia.org/content/hesa-shahed-136/

1701263207426.png

Tässä toinen kuva ja sen kuvateksti joka löytyy linkin takaa: LÄHDE

Debris from an Iranian Shahed-136 drone also known as the Geran-2 in the Kharkiv region on October 6, 2022. STRINGER / REUTERS

1701263356603.png
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin mielenkiintoinen havainto, tässä toinen 27.11.2023 myrskyn aikana maahan pudonnut Shahed-136/131 tai Geran-2 (ryssän "versio" iranilaisesta dronesta). Ensimmäinen löytyi Krimiltä, tämä toinen Kubanin alueelta:

Another kamikaze drone, Shahed-131/136, was found in Kuban, one of those launched on the stormy night of November 27.

This is what happens to Shahed-131/136 if you launch them in bad weather.

By the way, the serial numbers on the drones are Y881 and Y882.


Katso liite: 88041


-

Näiden kahden dronen "sarjanumerot" ovat Y881 ja Y882.

Voisiko tämä tarkoittaa että ryssä on valmistanut omalla dronetehtaalla ainakin 882 kpl näitä droneja? Väkisin tällainen ajatus tulee mieleen ja sopisi yleisemmin siihen kuvaan, mikä heidän tehtaastaan on ollut eli tuotannon piti alkaa keväällä 2023 mutta sen alkamisen on sanottu viivästyneen ja tuotannon olleen pitkään aikataulusta jäljessä. Julkisuuteen vuodetun suunnitelman mukaan heidän tehtaansa pitäisi kyetä itsenäiseen dronejen rungon valmistukseen mutta kaikki sisuskalut toimitettaisiin Iranista vuodenvaihteeseen asti ja 1.1.2024 alkaen tehtaan pitäisi kyetä toimimaan itsenäisesti, Iranista tulevista tavaravirroista riippumatta:

Katso liite: 88042

Tällainen "noin 900 kpl" on suuri määrä mutta ei mahdottoman suuri määrä, koska alkuperäisen suunnitelman mukaisesti tehtaan olisi pitänyt kyetä valmistamaan Stage 1 aikana 600 kpl droneja (Iranin toimittamien komponenttien kokoonpano, ei omaa tuotantoa) ja 27.11.2023 mennessä 8/9 Stage 2 vaiheeseen lasketusta määrästä eli 8/9 x 1332 = 1 184 kpl. Näiden summa on 1 784 kpl ja kuin sattumalta tuo "noin 900 kpl" olisi noin 50% tästä tavoitteesta.

En pidä tätä lainkaan mahdottomana ajatuksena. Voidaan myös spekuloida, että Iran olisi toimittanut sovitun määrän komponentteja eli Stage 1 vaiheen droneja mutta kenties hitaampaan tahtiin kuin mitä tuo suunnitelma edellytti. JOS näin olisi käynyt, silloin on mahdollista että Stage 2 vaiheen osalta todellinen valmistettu määrä olisi vain noin 300 kpl.

MUTTA kenties näin ei ole, koska kenties Iranin toimittamissa droneissa oli "sarjanumero" jo valmiiksi ja vasta ne dronet, joiden rungon Venäjä on valmistanut itse (Stage 2 ja 3) ovat saaneet heikäläisen sarjanumeron?

Sanoisin että tämä jälkimmäinen vaihtoehto tuntuisi loogisemmalta. JOS asia olisikin näin, silloin tämä 900 kpl pitäisi laskea suunnitelman Stage 2 vaiheesta ja edustaisi 900 / 1 184 = 0,76014 eli 76% alkuperäisen suunnitelman tavoitteesta.

En pidä tätäkään mahdottomana.
Ihan hyvä että Jazov on kuollut, kyllä vanhaa puna-armeijan kaartia hävettäisi että ryssä joutuu tyytymään joihinkin potkurikäyttöisiin ohjusten korvikkeisiin näin 80 vuotta V2 ja suihkumoottorin keksimisen jälkeen. No laittavat dynamon Jazovin arkkuun niin saavat puttelille hehkukulampun valoa kun viimeinenkin Moskovan sähköasem muuntaja poksahtaa. Kyllä tuolla voi olla levotonta haudassa jos toisessakin.
 
En nyt osaa sanoa, mitä kevyttä koulutussuihkuhävittäjää Ukrainan ilmavoimat käyttävät uusien pilottien alkuopetukseen, mutta kenties niiden hyödyntäminen tällaisessa roolissa olisi helpoimmin ja nopeimmin tehtävissä? Olettaen että niihin saa tiettyjä asejärjestelmiä kiinni, sellaisia joilla voi kokeilla ampua alas droneja. Nämä koneet lentävät joka tapauksessa kun uusia pilotteja koulutetaan ja samalla saisivat kokemusta tietynlaisista tehtävistä, kuitenkin turvallisesti oman ilmatorjunnan sateenvarjon alla ja kaukana etulinjasta. Koska näitä koneita operoidaan joka ikinen päivä, tässä ei olisi kyseessä uuden konetyypin ostaminen, käyttöönotto ja operointi.


Vaan kenties sillekin on syynsä ettei tällaiseen ole ryhdytty? Ehkä sille on jokin tekninen este tai ehkä ei ole toistaiseksi koettu tarvetta sille? Ainakin ilmoitusten mukaan valtaosa droneista ja risteilyohjuksista on kyetty torjumaan joten siinäkö se syy?
Tarkalle alaversiolle en löydä 100% vahvistusta, mutta todennäköisesti L-39C eli Albatrosin alkuperäinen sarjatuotantoversio. Siinä ei ole tykkiä ja vain kaksi siipiripustinta ja niidenkin kantokyky on heikko. Eli samalle lennolle ei saa ohjuksia ja lisäpolttoainesäiliöitä mukaan ja toiminta-aika jää pakosta lyhyeksi. Voisin kuvitella että lentäjien kouluttaminen F-16-putkeen työnnettäväksi on nähty tärkeämmäksi.
Näiden kahden dronen "sarjanumerot" ovat Y881 ja Y882.
Aivan peräkkäiset, mielenkiintoista. Epätodennäköistä että olisi lähetetty eri paikasta matkaan. Löytöpaikat ovat kuitenkin sellaiset, että nämä on uskottavasti voitu lähettää samasta paikasta. Lähetyspaikka juuri Kubanin alueella, lentoreitti Krimin yli Odessan seudulle. Saksantankkiongelman simppelimmällä kaavalla nuo ennustaisivat karvan yli 1300 dronen valmistusmäärää, mutta tuossa pohjalla olevat oletukset eivät välttämättä päde tähän tuotantoon vaikka sarjanumero olisikin yksinkertainen juokseva numero.
 
Back
Top