Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mielelläni opin uutta, kerrotko, mikä meni väärin?Nyt on kyllä aika höpöä.
Up in the ass of dimitriTässä kyllä saa euroille vastinetta aivan reilulla kädellä.
Miinoitettu?Joku, väitetysti venäläiset laittaneet feikkiruumiita tuhoutuneen vaunun katolle.. mikähän tässäkin lienee päämäärä.
Nyt on villiä tarinaa Ukrainan drone olisi ollut ohjaamassa tulta, kun silmiin osui pari ryssän hävittäjää. Ja loput tiedämme. Uusi tili itselle, mutta 51k postausta, 10k seuraajaa niin menkööt. Ainakin koneen profiili on omaan silmään jotain muuta kuin Su-34
Eikai su-34:set noin matalalla ole lentäneet. Melko korkealta on videoiden perusteella liitopommeja paiskottu.Su-25 kait enemmänkin näyttää.
Ajattelin keväällä että kesäkuun alussa ilmestyisi joko 12 tai 16 konetta ilman ilmoitusta. Niillä olisi saanut jonkin pienen kaistaleen hetkeksi shokkitilaan vastahyökkäystä varten.Twitterissähän alkoi jo f-16 spekulointi, yksi laivue olisi jo Ukrainassa. 12 hävittäjää+3 harjoituskonetta. Mutta hyvin epämääräisiä lähteitä vielä.
Muistelisin että jossain oli kommentoitu tätä twiittiä missä 4x FAB 500 että olisi uusi määrä, aiemmin olisi ollut vain kaksi kerrallaan.Mielenkiintoisia numeroita ryssän pudottamien liitopommien määristä.
Russian Air Force. Use of FAB-250/500/1500 bombs with UMPK modules (by Su-34):
Su-34s repeatedly dropped 70-120 FABs every day (depending on the weather)
- October 2023: over 1,000
- November 2023: over 1,200
- December 1-22: nearly 400 (worse weather conditions)
Ukrainian rating: https://youtube.com/live/WeKnBB-Oy g0?si=TJRg45v1Y6Y5hJ_m
- FABs dropped from a distance of approx. 40 km
- after the destruction of 3 x Su-34, an expected 10-fold decrease in the number of attacks using FAB
- it could have been the OP SAMP/T or Patriot system
-
Muistan nähneeni näitä aikaisemminkin, mistä jäänyt mieleen "noin tuhat per kuukausi". Jos joku on kerännyt näitä numeroita talteen, kiinnostava tieto (mahtoiko olla sillä islantilaisella datamiehellä?). Nämä ovat tietysti Ukrainan julkisuuteen kertomia määriä.
Sääolosuhteiden vaikutus on tietysti selvä, koska hävittäjien täytyy kyetä kuljettamaan pommit kohteen lähelle. Silti raju lasku kokonaismäärässä joulukuussa, jos vertaa aikaisempiin kuukausiin.
Mielenkiintoinen myös tuo pommien pudotusetäisyys, tämän mukaan noin 40 km kohteesta eli riittävän kauas yltävä ilmatorjunta kyennee estämään näiden käytön.
Mikä määrä lentosuoritteita tarvitaan tuohon "70-120 kpl liitopommeja per päivä"?
Su-34 koneen asekuorma (näin ainakin teoriassa): LÄHDE
Katso liite: 89431
Eli teoriassa tämän mukaan voitaisiin kuormata 6 x FAB-500 tai 3 x FAB-1500. Oletan että UMPK moduuli ei vaikuta määrään, ei ainakaan painon osalta - tosin en ole tutkinut kuvia, miten hyvin tämä teoria toteutuu käytännössä. Ryssän pommikoneiden osalta on nähty että ne laukaisevat useimmiten selvästi teoreettista maksimikuormaa pienempiä määriä risteilyohjuksia. Arvaan että Su-34 osalta voisi olla sama tilanne, mutta paha mennä vannomaan kun en ole tutkinut kuvia ja videoita riittävän innokkaasti.
Lentosuoritteiden määrä riippuu tietysti siitä, kuinka monta pommia Su-34 kantaa kerrallaan ja minkä kokoisista pommeista on kyse. "70-120 kpl liitopommeja per päivä". JOS tuo yllä kerrottu asekuorma olisi toteutunut myös käytännössä (mitä hieman epäilen) niin 6 x FAB-500 pommeja per lento tarkoittaisi että 120 kpl liitopommeja per päivä vaatisi 20 kpl tällaisia lentoja. Jos syystä tai toisesta Su-34 kantaisikin vain 3 x FAB-500 pommeja per lento niin silloin lentojen määrä olisi kaksinkertainen eli 40 kpl per päivä.
Tällaisessa pommituksessa ei välttämättä kerry lentotunteja kovin paljoa (jos lentomatkat ovat lyhyitä) mutta toinen merkittävä tekijä lentokoneiden elinkaaressa on "syklien" määrä mikä tarkoittaa yleensä nousu-lasku -tapahtumaa eli montako nousuja ja laskua koneelle on tullut. Rajusti liikehtivien hävittäjien tapauksessa kiihtyvyydet ja näiden kuormitusten määrä on oma asiansa sitten. Se mitä haluan sanoa tällä on tämä: vaikka kenties lentotunteja ei tulisikaan paljoa (silti huomattavan paljon verrattuna rauhanaikaisiin) niin "syklien" määrä kasvannee rivakasti. Jossain vaiheessa mitoituksen yläraja tulee vastaan ja koneen olisi aika mennä merkittävämpää huoltoon.
Su-34 koneet ovat tuotannossa ja niitä valmistuu noin 10 kpl per vuosi, mutta toisaalta kova kuormitus syö olemassaolevien koneiden elinkaarta. Hävittäjien osalta kuulee usein puheita noin 30 vuoden elinkaaresta, mutta tämä on laskettu rauhanajan kuormitukselle. Mitä enemmän ryssä käyttää hävittäjiään, sitä nopeammin niiden elinkaari kuluu eli todellinen käyttöikä on selvästi vähemmän kuin tuo 30 vuotta - ja siten ne joudutaan korvaamaan uusilla hävittäjillä suunniteltua aikaisemmin. Tähän voi reagoida muutamalla tavalla:
1) valmistetaan suurempi määrä uusia koneita per vuosi, mutta tämä on kallista eikä välttämättä mahdollista
2) lennetään koneilla enemmän kuin mitä laskelmat sallivat, hyväksytään koneiden menetykset erilaisten vaurioiden myötä (riskinä koneiden menetys, lentäjien menetys yms.), mutta tätä ei voi tehdä rajattomasti
3) lennetään koneilla vähemmän per vuosi, jotta saadaan venytettyä käyttöikää pidemmäksi (huono idea jos on tarkoitus ylläpitää lentäjien osaamista)
4) hyväksytään se että ilmavoimilla on pienempi määrä hävittäjiä käytössään (Venäjä on maantieteellisesti suuri maa joten tämä ei ole houkutteleva vaihtoehto)
Ei ole selvää "hyvää vaihtoehtoa" mutta sellaista elämä on: jos jotain käytetään paljon, se kuluu käytössä ja jossain vaiheessa raja tulee vastaan. Kun ryssä ryhtyi käyttämään näitä liitopommeja ns. raskaan tykistön korvikkeena, moni muisti että heille jäi Neuvostoliiton perintönä hyvin suuri määrä näitä isoja tyhmiä rautapommeja. Toisaalta kyllä, pitää paikkansa mutta näiden runsasta käyttöä ei voi pitää kovin "halpana" ratkaisuna, kun otetaan huomioon hävittäjien kuluminen.
Laura Solanko on Venäjän talouden tuntijoiden kärkipäätä jota ei kannata kovin kevein perustein lähteä haastamaan.Nyt olisin tahtonut kovasti jututtaa tätä asiantuntijaa. Miksi venäjän talous kestää ja mitä tuo kestäminen tarkoittaa ?
Venäjän valtion kassa on ollut raskaasti miinuksella 2022 joulukuusta. Kassan kaikista tuloista 40% käytetään sotilasmenoihin. Inflaatio on korkea ja kielii työvoiman vähyydestä ja kustannusten karkaamisesta ja tavaroiden saatavuuden heikentymisestä.
Kaasumarkkinat ovat menneet ja Urals on hinta on nyt surkea ja huonon välillä. Lisäksi tiedetään että öljytulot ovat romahtaneet - ne voi kaivaa ministeriön omista datoista.
Korkotaso on huima ja se maksaa. Öljyjalosteet ei käy kaupaksi kun kaikki muut jalostaa itse. OPEC kiroaa USA itse pumppaamaa öljyä koska se pitää hinta tason alhaisena. Saudit tarvitsevat 6kk halvan jakson USA itsenäisten pumppaajien kaatamiseen mutta sitä ei venäjä kestä ja sinä aikana kuitenkin amerikkalaiset vain ostaisivat sopivan määrän öljyä tyhjinä oleviin strategisiin reserveihinsä. Venäläiset eivät saa lainaa ja heillä on käsissään rupiaa valuuttana paljon mitä he eivät saa vaihdettua muuhun valuuttaan. Putket ei vedä sinne missä on uudet asiakkaat ja tankkerit on romuja ja niiden matkat on tolkuttoman pitkiä.
Eli en ihan niele suoriltaan vielä tuota Suomen pankin asiantuntijaa. Olisi kiva kun olisi YLE toimittajat päteviä ja vähän haastaisivat. Lähteet muuten pääosin Joe Blogs ja hän käyttää julkisia lähteitä.