-TripleX-
Respected Leader
DX yhteydessä MiG-29 elinkaareksi oli arvioitu 15 vuotta. Onko noilla Su verrattuna noin suuret erot?
Moottorien elinkaari on huomattavan paljon lyhyempi. Useiden lähteiden mukaan täydellinen huolto on tarkoitus tehdä 1000 h välein ja maksimi on 3000 tai 4000 h. Intialaisten mukaan tuossa maksimissa on puolet liikaa.
Koneessa on kaksi moottoria ja niillä lennetään jotakuinkin 20-30 tehtävää kuukaudessa ja keskimääräinen kesto lienee noin 3 h eli 60-90 h tulee kuukaudessa. Koneille tulee huoltoväli täyteen noin 11-16 kk välein ja moottorin koko elinkaari noin 22-60 kk aikana riippuen kuormituksen tasosta ja huollon onnistumisesta. Sen jälkeen olisi tarvetta uusille moteille.
Koska varaosien puutteesta on kuultu Kiinasta ja Intiasta valitusta kohta 15 vuotta liittyen ryssien lentokonemoottoreihin niin sieltä ei ole tulossa 9-10 mottia kuukaudessa pelkästään noin sadan SU-34:n pitämiseen lentokelpoisena (plus kaikki muut konemallit sekä uus tuotanto) ja tuollainen määrä pitäisi tulla ilman menetyksiäkin, jokaisessa pudotuksessa menee kaksi moottoria todennäköisesti sieltä lyhyimmästä päästä elinkaarta.
Laskelma ei edes huomioi sitä, että valtaosa kalustosta ei ollut uutta vaan jo noin vuosikymmenen käytettyä koulutuksessa sekä Syyriassa jne. joten todellinen tilanne on vielä huonompi.
Kannattaa miettiä miksi VKS ei tue massiivisella ilmakampanjalla näitä Avdiivkan, Bahmutin ja Kupianskin hyökkäyksiä, eikö se olisi aika loogista että ennen hyökkäystä ja osin sen aikana tehtäisiin tuhansia lentotehtäviä painopisteisiin mutta ei näy ei kuulu.
Se kertoo enemmän kuin tuhat sanaa siitä, että kalustoa säästetään pakon edessä.