pitkäpyssy
Luutnantti
Itse olen tullut pohdinnoissani siihen tulokseen, että Blizkrig aikakausi on ohi. Rommel itse kirjasi muistiinpanoihinsa, että hänen taktiset tankkimanooverinsä ovat nyt loppu koska vastapuolella on ilmaherruus. Ilmaherruus pitää olla vähintään 50-50 tai ainakin edes lähelle sitä, jotta mitään suurempaa voi yrittää taktisesti (löytyy Rommel papers kirjasta). Nyt Ukrainassa sanotaan, että kummallakaan ei ole ilmaherruutta. Tässä ollaan kuitenkin väärässä, koska ilmaherruus pitää nyt droneaikakaudella jakaa erikseen niihin kaikkiin osa-alueisiin mitä ilmavoimavoimien tehtäviin kuuluu. On tiedustelua, tulenjohtoa, täsmäiskuja, pommituksia, ilmatorjuntaa jne. Nämäkin voi jakaa vielä tarkempiin omiin alaluokituksiinsa. Näin huomaamme, että molemmilla on "ilmaherruus" ainakin hetkellisesti osassa näistä alaluokista. Tästä johtuen suuret operaatiot kusevat väkisinkin. Pienelläkin sumputuksella saadaan iso joukko-osasto pysähtymään ja sitten kun siihen sumppuun tuhotaan tarpeeksi kalustoa se alkaa sumputtaa itse itseään. Ajoura ei ole missään tarpeeksi leveä jos siihen tuhotaan riittävästi kalustoa miinoilla, droneilla, heittimillä ja olalta ammuttavilla tulenjohdon ollessa tarkkaa. Siksi tarvitaan läpimurto elektronisessa sodankäynnissä, jotta kaikki vastapuolen dronet saadaan pois tai sitten riittävä hävittäjäkalusto jolla pystyy 24/7 perjaatteella pehmentämään pari viikkoa vastapuolen asemia ennen kuin lähdetään ajamaan eteenpäin.6000 MBT tykistöä/heittimiä menee nyt todella rajusti. Samoin "other" vehicles/fuel tanks. Joskus ne vaan loppuu. Niin se vain on. Ja ennen kuin joku pessimisti ehtii sanomaan, että niin menee Ukrainaltakin, niin sanon, että ei mene. Ukrainalla ei ole ikimaailmassa ollut 8574 tykkiä/heitintä. Se on pojat ja tytöt täysin järjetön määrä. Jossain myös zyzzä yrittää kovasti, todella kovasti, kun IFV ja MBT sarake kasvaa tuota tahtia.
Kestäkää Ukrainan sankarit, kestäkää. Thank God they are so stupid, miettikää, jos nämä määrät vaunuja ajettaisiin yhteen painopisteeseen ja sen läpi? Ei riittäisi Ukrainalla aseet ja ohjukset sitä vyöryä lopettamaan. Mutta ei, kaaliapurevat ali-ihmiset vaan hyökkivät sieltä täältä hivutellen, ja kuolevat kasoihin. Sama määrä tappioita varmaan tulisi, mutta vain hetkellisesti, kun saisivat ladun auki, nyt nuo örkit kuolevat hitaasti hivuttamalla. Kyllä tässä on pakosti jotain 4D shakkia oltava, ei kukaan vuonna 2024 voi toimia näin? Paitsi örkit, näemmä..