Ukrainan konflikti/sota

Siellä on taas mietitty minkä vuoden rajat halutaan ja haaveiltu Lissabonin kansan tasavallasta, kas kun ei puhuta vuoden 1471 rajoista.
Russian propagandists decided that reviving the Soviet Union wasn’t enough and that they should return to 1913 (when Finland and part of Poland were under the Russian Empire).Then they decided to start talking, saying that if they move back even more, they’ll return Alaska, and they even found a candidate to be its governor and mentioned “Lisbon’s People’s Republic.”They’d never stop if they destroyed Ukraine. Russia wants much more.

Viimeksi muokattu:
Näin voi olla mutta ne ovat olleet nostoja niin sanotusti hyväksytyiltä twiittaajilta ym. Joten sinänsä asiaankuuluvaa pohdintaa, ei tiltun uutisten jakamista.
Toisaalta, kannatta miettiä onko tuossa mitään järkeä, että poimit ns. "rusinat" pullasta ja keskityt nostamaan vain negatiivisesti Ukrainaan liittyviä uutisia? Tässä itse kukin alkaa miettimään, että mikä tässä on taustalla, vaikka oikeita uutisia olisivatkin? Itse olen erittäin Ukrainamielinen ja keskityn nostamaan Ukrainan kannalta positiivisiä asioita ja yritän samalla valaa uskoa muihin, sekä omalla pienellä panoksella taistella venäjän narratiivejä ja disinformaatiota vastaan. Tämä on se minun pieni sotani ja syy, miksi minä tänne kirjoitan. Mutta, olisin todella kiinnostunut ymmärtämään sinun motivaatiota ja syitä kirjoittaa tänne? Jokin syy tässä on taustalla, mutta mikä se on?

Toisaalta, kannatta miettiä onko tuossa mitään järkeä, että poimit ns. "rusinat" pullasta ja keskityt nostamaan vain negatiivisesti Ukrainaan liittyviä uutisia? Tässä itse kukin alkaa miettimään, että mikä tässä on taustalla, vaikka oikeita uutisia olisivatkin? Itse olen erittäin Ukrainamielinen ja keskityn nostamaan Ukrainan kannalta positiivisiä asioita ja yritän samalla valaa uskoa muihin, sekä omalla pienellä panoksella taistella venäjän narratiivejä ja disinformaatiota vastaan. Tämä on se minun pieni sotani ja syy, miksi minä tänne kirjoitan. Mutta, olisin todella kiinnostunut ymmärtämään sinun motivaatiota ja syitä kirjoittaa tänne? Jokin syy tässä on taustalla, mutta mikä se on?
Olen seurannut sotaa aktiivisesti alusta lähtien, luultavasti olen sitten harvoja kirjoittajia, jotka eivät pidä realismina 1991 rajojen palautusta ja koko alueen tyhjentämistä ryssistä. Kun tänne pääsääntöisesti nostetaan lähinnä Ukrainan asevoimien ilmoituksia, olen halunnut tuoda myös sen toisen puolen esiin siitä, miten sota etenee ja miltä arviot näyttävät erinäköisten asiantuntijoiden ja analyytikoiden silmissä. Tottakai voin sen lopettaa, mikäli näin vaaditaan ja siirtyä sivusta seuraajaksi.Omassa työssäni olen tekemisissä asioiden kanssa, jotka linkittyvät myös siihen disinformaatioon ja sen tunnistamiseen. Tämä on aktiivisin ja tutuin foorumi minulle sotaa seurata, myös asiantuntevin,joten tietysti tänne tulee kirjoiteltua. Useampi vuosi tullut jäsenenä oltua.

Voisiko Ukrainan tilannetta yrittää analysoida kattavemmin kuin pelkillä latteuksilla "Ukrainan vastahyökkäys epäonnistui" tai "Venäjä häviää"? Yksi yksinkertainen malli on SWOT-analyysi Ukrainan tilanteesta 5.1.2024. Tämä on luonnollisesti järkyttävä yksinkertaistus, mutta sen jaksaa / voi tehdä paria perjantai-illan kotimaista Karhua maistellessa! Täydentäkää ihmeessä omilla huomioillanne!

Vahvuudet
  • erittäin motivoituneet joukot
  • vahva kotirintaman tuki
  • osa joukoista alkaa olla taisteluteknisellä tasolla todella ammattimaisia
  • Drone-toiminta kehittynyt todella ammattimaiseksi ja määrältään merkittäväksi
  • luova kyky toteuttaa iskuja syvällä Venäjän alueella
  • erittäin vahva ilmatorjunta
  • epäsymmetrinen sodankäyntikyky meririntamalla
  • täysin suvereeni tiedustelukyky ja tilannnetietoisuus, tosin lännen tuella
  • strateginen sodankäyntikyky, erityisesti länsimaiden tuen saaminen Ukrainan avuksi
  • selkeä sodankäynnin tavoite (Voitto ja vuoden 1991 rajat)
Heikkoudet
  • taktisen ja operatiivisen tason osaamispuutteet, osin neuvostoaikainen komentorakenne
  • sotajoukkojen vahvuus suhteessa väestöpotentiaaliin
  • mobilisaation viipyminen ja ongelmat sen toteuttamisessa
  • ilmavoimien erittäin rajoitetut resurssit
  • korruptio
  • resurssit
  • riippuvuus ulkomaisesta tuesta
  • a-tarviketilanne varauksin (emme täysin tiedä todellista tilannetta)
Mahdollisuudet
  • Venäjän kaavamainen ja epäammattimainen sodankäynti
  • Mahdollinen Venäjän rintaman murtuminen jollain rintamanosalla avaa paljon mahdollisuuksia
  • Länsimailla on vielä varastossa tehokkaita asetyyppejä, joita Ukrainalla ei ole ollut käytössä (mm. Taurus, ATACMS poislukien näyte-erä)
  • Israelin liittyminen Ukrainan tukijaksi
  • Venäjän sisäisen tilanteen muuttuminen radikaalisti huonommaksi
  • Venäjän asevoimien korruptio, huono koheesio ja huono motivaatio
  • Ukrainan nopeasti kehittyvä oma sotateollisuus ml. kehittyneiden aseiden tuotanto
Uhat
  • Lännen, erityisesti USA:n tuen loppuminen tai merkittävä väheneminen
  • Ukrainan sisäinen eripura esimerkiksi poliittisen ja sotilaallisen johdon välillä
  • Venäjän onnistuminen polittiseen johtoon vaikuttamisessa, esimerkkinä Zelenskyin salamurha
  • Lännen positiivisen mielipiteen muuttuminen ("Ukraina ei saa mitään aikaiseksi")
  • Venäjä onnistuu saamaan uusia liittolaisia, jotka ovat halukkaita tukemaan Venäjää
  • Merkittävä kriisi tai sota muulla alueella, joka vie lännen huomion

Kokonaisuutena olen vahvasti sitä mieltä, että Ukrainalla on vielä kaikki mahdollisuudet voittoon *), mutta se vaatii luonnollisesti länsimaiden vahvan tuen. Yö on synkin juuri ennen auringonnousua!

*) Tässä yhteydessä voitto voitaneen määritellä niin, että Venäjä menettää kykynsä merkittäviin aktiivisiin sotatoimiin ja Ukraina on saavuttanut vuoden 1991 rajat.
Näin! Juurikin näin.

Tänään on kuollu 11 ryssien iskussa Donetskin alueella
Pelkkiä sotilaskohteita. Saatanan syöpäläiset. No, nyt zyzzä ainakin avoimesti myöntää, että sotilaskohteisiin ei ohjukset pääse, niin isketään kyliin IT kuplan ulkopuolella.

Merkavalle, on sieltä aika monta propagandistiakin tullut linkattua. Rapatessa roiskuu toki. Ehkä enemmän on kyse siitä, miksi se negaatiota pitää kaivamalla kaivaa esiin? Nuo kaikki likitetyt uhkakuvat on myöhemmin Ukraina kumonnut zyzzän disinformaationa. Eikä tässä muutkaan missään kuplassa elä, puhtaasti matematiikkaa, että tappioita tulee tuollaisia jätti-iskuja ja 10 000 kranaattia päivässä vastaanottaville..

Hesarikin noteeraa Krimin vastarinnan. Jos Ates on väitetyn tehokas toimija lienee jotakin koulutusta ja osaamista välitetty onnistuneesti, ehkä lännestä. Toivottavasti menestyvät jatkossakin.

Olen seurannut sotaa aktiivisesti alusta lähtien, luultavasti olen sitten harvoja kirjoittajia, jotka eivät pidä realismina 1991 rajojen palautusta ja koko alueen tyhjentämistä ryssistä. Kun tänne pääsääntöisesti nostetaan lähinnä Ukrainan asevoimien ilmoituksia, olen halunnut tuoda myös sen toisen puolen esiin siitä, miten sota etenee ja miltä arviot näyttävät erinäköisten asiantuntijoiden ja analyytikoiden silmissä. Tottakai voin sen lopettaa, mikäli näin vaaditaan ja siirtyä sivusta seuraajaksi.Omassa työssäni olen tekemisissä asioiden kanssa, jotka linkittyvät myös siihen disinformaatioon ja sen tunnistamiseen. Tämä on aktiivisin ja tutuin foorumi minulle sotaa seurata, myös asiantuntevin,joten tietysti tänne tulee kirjoiteltua. Useampi vuosi tullut jäsenenä oltua.
ei kaikkien kannata olla samaamieltä, kriittinen ajattelu kunniaan. Eri näkemyksiä kuuluu kirjoittaa ja perustella.

Olet ryssän disinformaation kanssa tekemisissä työksesi - saat siis palkkasi ruplina.
Voit lopettaa ja siirtyä sivustaseuraajaksi - suksipa ryssä vittuun ja pysy siellä
Usemman vuoden olet ollut jäsenenä - nyt olet ollut jäsenenä tarpeeksi, ellet liian pitkkän.
SUKSI RYSSÄ VITTUUN.

Venäjä omalla perseilyillään on aiheuttanut sen, että -91 rajojen palautus on juurikin tavoite ja ehkä jopa realismia. Ei nyt, ei huomenna. Ukraina päättää. Ei 1944 mietitty eskalaatioriskiä ja pysähdytty SuurSaksan rajoille. Ei hyväksytty Itävallan liitosta, Sudeettialueita jne.. 1939 Aatulla oli nuo kaikki. Perseili ja menetti. Sam Putinille. Perseli ja menettää.

Mitenkäs se ryssä taisi sanoa viimeisimmistä Krimean iskuista että 10 Storm Shadowia joista 7 torjuttiin ja 3 pääsi läpi? Tässä selkeämmin kuvia tuolta, ainakin 7 reikää näyttäisi olevan mutta ovatko sitten kaikki risteilyohjuksen vai droonien. Nuo isot rakennukset on ~100m leveitä. Jokatapauksessa jollakin osuttiin juuri sinne minne piti.

edit: Ukrainan Telegramista käännettynä:

The occupiers in Crimea lost BC warehouses and "blinded" several radars

👉 The Main Intelligence Directorate of the Ministry of Defense of Ukraine informs: on January 4, 2024, a complex special operation was carried out on the territory of the temporarily occupied Crimea.

🤝 The targets of the attack, carried out by soldiers of the GUR of the Ministry of Defense of Ukraine and the Air Force of the Armed Forces together with the forces of the defense sector of the state, were the Russian radar positions at the airfield in Saki and an ammunition depot near the settlement of Grishine.

🎯 Space intelligence data confirm the successful fire damage to the BC warehouse of the Russian invaders in Hryshyn.

✔️ Information on other losses of terrorist Russia in the temporarily occupied territory of the Autonomous Republic of Crimea is being clarified.
Katso liite: 90464

Tässäpä tämä - todistusaineiston erotus.

Ryssät ampuivat tuossa uudenvuoden kahtapuolta reilusti yli 200 risteilyohjusta. Jos heillä olisi osumia sotilaskohteisiin niin miksi he eivät laita siitä sateliittikuvia todisteeksi, yksi tai kaksi kuvaa riittäisi? Tässä on kohta kaksi vuotta sodittu ja sieltä on laitettu 7000-12000 lentävää ohjusta/droonia eri muodoissaan, mutta äärimmäisen harvoin heiltä löytyy näyttöä osumista kohteisiin joilla olisi sotilaallista merkitystä. Satelliittikuvia käytännössä nolla.

Sen sijaan Ukrainan tapauksessa todisteet tulevat 1-2 vrk sisällä ohjusten laukaisuista.

Onhan toki mahdollista, että heidän sateliitit on niin perunatasoa että niistä ei erota onko kyseessä edes oikea kaupunki. Tekeminen ei vain millään tasolla ole sellaista kuin suurvallan resursseilla pitäisi olla, mutta eipä Venäjä sellainen ole koskaan ollutkaan, yrittänyt vain antaa sellaisen kuvan pullistellen NL jäämistön kanssa. Niistäkin on kohta ilmat pihalla.

Venäjä omalla perseilyillään on aiheuttanut sen, että -91 rajojen palautus on juurikin tavoite ja ehkä jopa realismia. Ei nyt, ei huomenna. Ukraina päättää. Ei 1944 mietitty eskalaatioriskiä ja pysähdytty SuurSaksan rajoille. Ei hyväksytty Itävallan liitosta, Sudeettialueita jne.. 1939 Aatulla oli nuo kaikki. Perseili ja menetti. Sam Putinille. Perseli ja menettää.
Tämän sodan lopputuloksena voi olla se, että ryssälän rajat pienenee vuoden 1991 rajoista monellakin suunnalla.

Viimeksi muokattu:
Back