Ukrainan konflikti/sota

Olen seurannut sotaa aktiivisesti alusta lähtien, luultavasti olen sitten harvoja kirjoittajia, jotka eivät pidä realismina 1991 rajojen palautusta ja koko alueen tyhjentämistä ryssistä. Kun tänne pääsääntöisesti nostetaan lähinnä Ukrainan asevoimien ilmoituksia, olen halunnut tuoda myös sen toisen puolen esiin siitä, miten sota etenee ja miltä arviot näyttävät erinäköisten asiantuntijoiden ja analyytikoiden silmissä. Tottakai voin sen lopettaa, mikäli näin vaaditaan ja siirtyä sivusta seuraajaksi.Omassa työssäni olen tekemisissä asioiden kanssa, jotka linkittyvät myös siihen disinformaatioon ja sen tunnistamiseen. Tämä on aktiivisin ja tutuin foorumi minulle sotaa seurata, myös asiantuntevin,joten tietysti tänne tulee kirjoiteltua. Useampi vuosi tullut jäsenenä oltua.
On oltava tarkkana realismin ja neuvottelutavoitteiden kanssa. Pitää muistaa venäläinen taktiikka , pyydä paljon , saat enemmän. Lähtökohtana pitää olla -91 rajat , jos lähtökohta on jotain muuta, saadaan vieläkin vähemmän ( tai siis venäjä saa enemmän kuin edes toivoi) .
 
Olen seurannut sotaa aktiivisesti alusta lähtien, luultavasti olen sitten harvoja kirjoittajia, jotka eivät pidä realismina 1991 rajojen palautusta ja koko alueen tyhjentämistä ryssistä. Kun tänne pääsääntöisesti nostetaan lähinnä Ukrainan asevoimien ilmoituksia, olen halunnut tuoda myös sen toisen puolen esiin siitä, miten sota etenee ja miltä arviot näyttävät erinäköisten asiantuntijoiden ja analyytikoiden silmissä. Tottakai voin sen lopettaa, mikäli näin vaaditaan ja siirtyä sivusta seuraajaksi.Omassa työssäni olen tekemisissä asioiden kanssa, jotka linkittyvät myös siihen disinformaatioon ja sen tunnistamiseen. Tämä on aktiivisin ja tutuin foorumi minulle sotaa seurata, myös asiantuntevin,joten tietysti tänne tulee kirjoiteltua. Useampi vuosi tullut jäsenenä oltua.
Niinhän sitä sanotaan että hyvään tieteentekemiseen ja miksei keskustelukulttuuriin kuuluu, että ellei paikalla ole sellaista joka on valtavirtanäkemystä vastaan niin sellainen nakitetaan ihan periaatteesta sinne. Eikä Kennedykään syyttä altistanut itseään vapaaehtoisesti neuvonantajille, jotka olivat eri mieltä Kuuban ohjuskriisin hoidosta. Syytä olisi jatkossa keskittyä enemmän väitteiden, eikä viestimiehen ampumiseen. Kyllähän tiedetään kuinka siinä pitkässä juoksussa käy, vihollinen menee oikealta ohi että tyrät rytkyy ja omat piiput sojottavat vieläkin kohtisuoraan. Ymmärrän toki tapaasi keskustella foorumilla ja ymmärrän niitäkin jotka eivät siitä pidä.

Itse keskityn paljon ensitiedon jakamiseen mahdollisimman luotettavista lähteistä. Kuitenkin useasti on käynyt lopulta niin, että totuus löytyy jostain sieltä välimaastosta tai ei löydy ollenkaan. Muutamana esimerkkinä ISW viittasi raportissaan Viron puolustusministeriön dokumenttiin jonka mukaan Ukraina olisi "erittäin todennäköisesti" saanut F-16 hävittäjiä jo ennen vuoden loppua. No, ei saanut. Viime syksynä Telegraphin uutisoinnista saattoi helposti ymmärtää, viitaten Grant Shappsin keskusteluihin armeijan johdon kanssa, että brittisotilaita tulee siirtymään Ukrainan maaperälle koulutustehtäviin. Mitään tällaista ei ole kuitenkaan vielä näköpiirissä. Vuoden lopulla tärkein rajapiste Puolan ja Ukrainan välillä saatiin auki, vähemmälle huomiolle jäi kun se sulkeutui uudelleen muutaman päivän jälkeen. Nyt taas tänään uutisoidaan kuinka mielenosoittajat ja Puolan valtio ovat päässeet sopimukseen. Saa nähdä kuinka käy, melkoista heiluriliikettä tuntuu olevan.

Sivuhuomiona olen myös havainnut, että isojen Ukrainan toteuttamien ohjus- tai droneiskujen jälkeen twitteriin ilmestyy "haamuiskuja", joista voisi ymmärtää uuden hyökkäyksen alkaneen vaikka todellisuudessa mitään ei tapahdu. Kaikki twitter-tiedothan tulee järjestään tunnista kahteen tuntiin myöhässä ja oletan näiden liittyvän siihen, että tulkitaan aiempaan iskuun liittyviä lähteitä tai kuvamateriaalia uusina. Mutta näitä haamutapauksia oppii jotenkin suodattamaan twitter-virrasta. Hyvä nyrkkisääntö näissä on, että jos kaikki käyttäjät kautta linjan raportoivat samaa asiaa hyökyaallon lailla, tilanne todennäköisesti tapahtui ja on tuore.

Mutta taas siihen negatiiviseen tietoon, sitä ei itsessään kannattaisi pelästyä vaan pohtia mistä sellainen väite voisi olla peräisin. Siihen nimittäin onneksi pätee sama laki, jonka mukaan totuus löytyy välimaastosta eikä aina ole niin synkkä tai vastaavasti valoisa kuin ensiksi vaikuttaa.
 
Olen melko varma, että valitsemalla 99 % Ukrainan kannalta negatiivisia juttuja tuotat disinformaatiota, vaikka tietosi kuinka pohjautuisivat faktoihin.
Suomessa mitataan maanpuolustustahtoa tällaisella kysymyksellä:

"Jos Suomeen hyökätään, niin olisiko suomalaisten mielestänne puolustauduttava aseellisesti kaikissa tilanteissa, vaikka tulos näyttäisi epävarmalta?"

Kysymyksen oleellisin sana on tuo viimeinen. Todellinen maanpuolustustahto ei ole gloryhunttausta ja viholliselle irvailua, vaan sitä että paskatkin housussa yritetään suorittaa oma tehtävä.

Venäjällä on sotiin lähtiessään ollut tapana aliarvioida vihollinen tai ainakin miehistöllä on ollut mielikuva paraatimarssista. Ehkei meidän kannata kuitenkaan lähteä samalla taktiikalla rajalle takki auki odottaen stereotyyppistä juovuksissa olevaa pakkovärvättyä mobikkia jolla ei ole edes asetta.

Aika heikko taistelutahto on jos siihen antaa negatiivisen twitter viestin vaikuttaa. Valheellisen paskan lukemiseen ei huvittaisi tuhlata yhtään aikaa, oli se sitten negatiivista tai positiivista.
 
Niin asia voidaan leikitellä moninpäin. Sen voi nähdä siltäkin kantilta että ovatko itseasiassa kremlin asialla he jotka parhaansa mukaan esittävät venäläiset juoppolalleina ihan just häviämässä jo vuodesta 2022. Yritetäänkö täälä saada ihmiset väärään turvallisuuden tunteeseen samaan aikaan kun ryssä aivopesee nuorisoaan seuraavaan koitokseen? Muiden välitön syyttäminen kremlin kätyreiksi sopisi muuten kivasti tähän periryssäläiseen tapaan syyttää toisia siitä mitä itse tekee.

No tästä ajatusten herättelystä huolimatta, toivottavasti tänne edelleen uskalletaan linkata uutisia mahdollisimman objektiivisesti. Mun mielestä tämä foorumi ei tarvitse olla tapa osallistua ukrainan tukemiseen "sotapanoksella". Tukemiseen on paljon konkreettisempiakin keinoja. Pidetään tämä mielummin hyvänä tietolähteenä joka toivottavasti myös opettaa lukijoitaan siitä miten ryssä sotaansa käy.
 
Huonot uutiset eivät itsessään tarjoa mitään tasapainottavaa arvoa julkisella palstalla ellei jakamisen tavoite ole selkeästi toimintaan kannustaminen. Jonkintasoinen rakentava kommentointi on paikallaan jokaisen huonon uutisen lisukkeeksi. Jotain huonoa ilmoitettiin tapahtuneeksi? Ok, hyvä saada tasapainoista tilannekuvaa, mutta mitä se merkitsee meille ja mitä meidän tulisi tehdä?

On hyvä muistaa yleisöä ja miettiä mikä täällä jakamisen ja keskustelun perimmäinen tarkoitus on. Lukijat ovat pääosin tilanteesta kiinnostuneita kansalaisia ja reserviläisiä, joilla ei välttämättä ole kokemusta tiedustelusta tai muusta analyyttisestä työstä. Siitä huolimatta jokainen täällä on suomalainen jolla on mahdollisuus toimia ja vaikuttaa Ukrainan hyväksi. Tämä palsta ei elä rinnakkaistodellisuudessa jossa me vain tuotamme tilannekuvaa ja tutkimme kuinka ryssä sotii, samalla kun kyliä ja kaupunkeja tuhotaan ja ihmisiä alistetaan, raiskataan ja murhataan. Vastuullisuus edellyttää selkeää toimintaan kannustamista johon kaikki tämän palstan piirissä voivat osallistua, ei vain ne harvat analyytikot joille tämä palsta on pisara meressä.

Huonojen uutisten jakaminen ilman mitään rakentavaa ja kannustavaa ulottuvuutta johtaa nopeasti ryssän kätyrin leimaan, sillä ihmisten ensisijainen reaktio huonoihin uutisiin on hämmennys, pettymys ja epätoivo. Nämä ovat niitä tunteita joita vihollinen haluaa meissä herättää, ja lukuunottamatta kylmän viileitä analyytikkoja olemme kaikki näille tunteille alttiita. Jos huonoja uutisia ei selkeästi valjasteta vihan ja toiminnan kannustamiseen, on lopputuloksena sylttytehtaan lempituote eli passivisuus. Lisäksi ihmiset reagoivat voimakkaammin huonoihin uutisiin ja positiivinen uutisointi ei tuota epätoivoa vaikka sekin voi olla yliannostuksena passivoivaa.

Suoraan asiaan liittyen, itse mietittäväksi ja keskustelun aiheeksi:
  • Mitä minä voin tehdä suoraan Ukrainan hyväksi? (jakaa tietoa, pitää asiaa yllä omassa elämässä ja julkisessa keskustelussa, lahjoittaa rahaa tai siviili- tai sotilasvarusteita, pitää yllä omaa kriisi- ja taisteluvalmiutta...)
  • Miten voimme kannustaa Suomea tukemaan Ukrainaa aktiivisemmin? (viestit kansanedustajille, aktiivinen kampanjointi, lobbaus...)
  • Miten voimme kannustaa Suomea ajamaan Ukrainan asiaa EU- ja NATO-maiden piirissä ja muualla?
moscovia delenda est.
 
Viimeksi muokattu:
On oltava tarkkana realismin ja neuvottelutavoitteiden kanssa. Pitää muistaa venäläinen taktiikka , pyydä paljon , saat enemmän. Lähtökohtana pitää olla -91 rajat , jos lähtökohta on jotain muuta, saadaan vieläkin vähemmän ( tai siis venäjä saa enemmän kuin edes toivoi) .
Toki näin on.
 
Olen seurannut sotaa aktiivisesti alusta lähtien, luultavasti olen sitten harvoja kirjoittajia, jotka eivät pidä realismina 1991 rajojen palautusta ja koko alueen tyhjentämistä ryssistä. Kun tänne pääsääntöisesti nostetaan lähinnä Ukrainan asevoimien ilmoituksia, olen halunnut tuoda myös sen toisen puolen esiin siitä, miten sota etenee ja miltä arviot näyttävät erinäköisten asiantuntijoiden ja analyytikoiden silmissä. Tottakai voin sen lopettaa, mikäli näin vaaditaan ja siirtyä sivusta seuraajaksi.Omassa työssäni olen tekemisissä asioiden kanssa, jotka linkittyvät myös siihen disinformaatioon ja sen tunnistamiseen. Tämä on aktiivisin ja tutuin foorumi minulle sotaa seurata, myös asiantuntevin,joten tietysti tänne tulee kirjoiteltua. Useampi vuosi tullut jäsenenä oltua.
Ukrainan sodan, siis zenäjän aloittaman hyökkäyssodan, ja siitä käytävän keskustelun ongelma on faktojen puute. Tässä sodassa selvästikin keskimääräistä enemmän.

Fakta on tietenkin se että zenäjän on yksin syyllinen sotaan ja jos maailmassa olisi oikeutta niin 1991 rajat palautettaisiin ja zenäjä maksaisi seuraavat 50 vuotta sotakorvauksia Ukrainalle. Ei toki samassa suhteessa kuin Saksa WWI jälkeen koska asioilla tuppaa olemaan seurauksia..

Sen sijaan ei ole fakta hehkuttaa jotain Ukrainan suurvoittoja vaikka jokainen näkee ettei niitä ole viimeaikoina ollut, ei toki zenäjänkään olemattomia voittoja. Ei myöskään ole fakta se että zenäjä romahtaa taloudellisesti pikapuoliin, tätähän täällä on monien toimesta hehkutettu jo ainakin 1,5 vuotta jne.

Faktaa on sen sijaan se että zenäjä pystyy lähettämään jatkuvasti rintamalle mobikkeja zenäläismusikoiden tyytyessä siihen että kuolleesta pojasta saa 5 kg pakasteseitiä tai hänen pysyvästä invalidisoitumisestaan pari juuressäkkiä korvauksena, kuten on nähty. Eikä sinne nyt ihan tyhjin käsin sentään ole, ainakaan paljoa, lähetetty.

Fakta on myös se että, kaiken valtamedian uutisoinnin perusteella, länsimaiden apu Ukrainalle ei ole ainakaan lisääntymässä.

Faktaa taas ei ole näkynyt siitä kuinka korkea Ukrainan kansan enemmistön valmius on uhrautua maansa puolesta. Vaikkei läheskään Suomen sotien sotilaiden määrään ei Ukrainassa mitenkään, monestakin syystä, päästäkään niin silti ainakin minulle tulee mieleen monenlaista. n. 40 M kansan luulisi saavan aseisiin useamman miljoona miestä ja pystyvän näin esim. tekemään laajaa rotaatiota rintamalla. Nythän on kuulunut sitä että samat ukot ovat olleet rintamavastuussa kohta kaksi vuotta. Kun asiasta ilmeisen faktaperusteisesti uutisoitiin oli se ainakin minulle yllätys.

Postauksen viesti selvisikin näköjään jo 1. kappaleessa :)
 
Unkarilainen ministeri kommentoi, eli puhuu paskaa.



– Itse ajattelen, että tulevaisuuden turvallisuusarkkitehtuuri Euroopassa ei ole mahdollinen ilman Venäjän aktiivista sitoumusta asiaan. Euroopan tulevaisuuden turvallisuusarkkitehtuuri voidaan luoda vain, jos Venäjä osallistuu siihen, ei sulkemalla sitä pois.

– Kyse ei ole siitä, haluammeko jatkaa Ukrainan tukemista, koska me haluamme. Kysymys on, miten voimme parhaalla tavalla järjestää tuen Ukrainalle. Kokemuksemme on, että tilanne Ukrainan sodassa on hyvin vaikeasti ennustettava. On väärin sanoa, että taloudellista tukea Ukrainalle voidaan suunnitella kolmeksi tai neljäksi vuodeksi eteenpäin.
Venäjä täytyy pitää kaukana Eurooppalaisesta turvallisuusarkkitehtuurista. Ryssän loppuvuodesta lännelle esittämä ultimatum NATO:n vetäytymisestä vuoden 1991 rajoille on edelleen voimassa. Ryssien kanssa ei tule neuvotella mistään Eurooppaa koskevista asioista!
 
Venäjä täytyy pitää kaukana Eurooppalaisesta turvallisuusarkkitehtuurista. Ryssän loppuvuodesta lännelle esittämä ultimatum NATO:n vetäytymisestä vuoden 1991 rajoille on edelleen voimassa. Ryssien kanssa ei tule neuvotella mistään Eurooppaa koskevista asioista!

Unkari puolestaan saisi erota EU:sta ja Natosta ja liittyä tähän Putlerin kollektiivisen puolustuksen järjestöön kun niin rakastavat nuolla ryssän persettä.

 
Back
Top