Ukrainan konflikti/sota

ja eikös Porosenkokin ollut enempi oligarkki ja oman kukkaron kehittäjä, kuin taikaiskusta puolustusteollisuuden käynnistäjä.

Eiköhän Ukrainassa ole venäjän valtarakenteita korruptioineen vieläkin paljon enemmän, kuin haluaisi ajatellakaan. Jos vertaa siihen, kuinka vaikea mm Suomen on ollut katkoa kahleita itään päin, ei tarvitse ihmetellä ettei tuolla olla kymmenessä vuodessa täydellisesti irtauduttu, vaan prosessi on vielä melko alussa.
Eiköhän siellä vieläkin olla tuossa suhteessa paljon lähempänä ryssälää kuin länsimaita. Ei tuollaisesta rakenteellisesta korruptiosta päästä eroon, varsinkaan muutamassa vuodessa.

Voin kaivaa viestini vuosien takaa jostain ilmavoimat vitjasta jossa ehdotin että Ukrainan pitäisi ehdottomasti hankkia edes pieni määrä F-16:sia joka sitten mahdollisessa kriisitilanteessa mahdollistaisi lisäaseiden ja koneiden saannin Yhdysvalloista kun olisi jo osaaminen valmiina. Sen sijaan rupesivat puuhaamaan Porosenkon johdolla jotain oman hävittäjän suunnittelua. 2019 Zelensky nimitti tiedustelupomoksi jonkun vanhan koulukaverinsa joka sitten katosi kuin pieru Saharaan kun Venäjä hyökkäsi ja erotettiin...
En sanoisi ihan näinkään, kyllä Ukraina aloitti varustautumisen ja kaluston modernisoinnin heti vuonna 2014 ja sitä jatkui sen jälkeen myös.

Ongelmat olivat toki että lähdettiin ihan pohjalta eikä korruptio yms. hävinnyt minnekään matkan varrella eli tekeminen oli hidasta ja paikoitellen tuli "esteitä" matkalle.

Jos katsoo esimerkiksi panssarivaunuja niin T-64BV obr 2017 ja T-72AMT ovat vuoden 2014 jälkeen tehtyjä modernisointeja, edelleen voi moittia yhden tai toisen yksityiskohdan puuttumisesta mutta Ukraina teki sen mitä käytettävissäolevilla rahoilla kykeni.

Sitä en kiistä etteikö esim. tykistön ammusten tuotanto olisi pitänyt nostaa uudelle tasolle, mutta taas muistettava että ryssä onnistui räjäyttämään useamman (olikohan kaksi vai kolme) suurta ammusvarastoa Ukrainan alueella aikavälillä 2014-2021 (en muista tarkemmin tältä istumalta). Kenties siis näiden osalta Ukraina, kuten pitkälti Venäjäkin luotti siihen että Neuvostoliiton jäämistössä on materiaalia tarpeeksi joten ei tarvita massiivista uustuotantoa? Kenties ne vähät rahat koettiin paremmaksi käyttää toisiin puutteisiin kuten panssaroitujen ja mekanisoitujen joukkojen kaluston peruskorjaus ja modernisointi?

Jaroslaw Wolski julkaisi aiheesta kirjoittamansa artikkelin Venäjän hyökkäyksen jälkeen, siinä tarkasteltiin Ukrainan asevoimien modernisointia 2014-2015 kiivaimpien taisteluiden jälkeen. Linkitän sen tähän jatkoksi, kunhan löydän sen.
Puolustusbudjetti oli 2014 jossain 1.5% luokkaa ja siitä sitten nousi pikkuhiljaa luokkaan 3-4%.

Verrokkina, meillä sota-aikana valtion menot kasvoivat 60% ja maanpuolustukseen käytetty osuus brottokansantuotteesta oli noin 25%. Sotiminen rahoitettiin käytännössä ulkomaanlainoilla ja veroja nostamalla. Ukraina sai ensimmäisenä sotavuonna länneltä taloudellista ja kalustotukea kai noin 70 miljardilla eurolla joka vastaa Ukrainan about kahdenkymmenen vuoden puolustusbudjettia.

Siinä hieman perspektiiviä siitä mitä sotatalouteen siirtyminen oikeasti tarkoittaa ja siitä miten paljon sitä tukea on annettu. Ihan täysin utopistinen ajatus olisi muutama vuosi sitten olisi ollut jopa tämän nykyisen tasoisen tuen antaminen.
 
Noista 64 ja 72 modernisoinneista voi todeta että Ukraina teki ihan oikeaa tavaraa, kyllä noilla aidosti pysäytettiin merkittävä osa Kiovan hyökkäyskärjestä. Vika oli sitten määrässä, elisi pitänyt olla se 2x tai 3x määrä että myös Odessan kärki olisi katkottu jo Mauriopolissa.

Lainasin tuossa ylempänä (linkki ko. viestiin: LINKKI) RUSI:n raportista "Preliminary Lessons in Conventional, Warfighting from Russia’s Invasion of Ukraine: February–July 2022" sivulta 17 koskien panssarijoukkoja: (LÄHDE - avaa pdf-tiedoston)

The role and significance of armour in the conflict must be underpinned by an understanding of the tactical evolution of its employment over the past eight years and the scale at which armour is fielded by the UAF. Counting the two regular and four reserve tank brigades, tank units of mechanised and mountain brigades, as well as brigades of marines and air-assault troops, the UAF fielded about 30 tank battalions at the start of the conflict. A significant part of these tank units was formed between 2014 and 2018, for which 500 tanks were delivered to the UAF. The total number of Ukrainian main battle tanks at the time of the invasion was about 900. For comparison, the Russian armed forces had 2,800 combat-ready tanks in their invasion force, and Russian proxies in Donbas fielded about 400.

-


Nämä noin 900 kpl eivät olleet kaikki modernisoituja mutta ne olivat kuitenkin peruskorjattuja ja siten käyttöön otettavissa hyökkäyksen alussa.

Tätä tilannetta voidaan verrata Wolskin artikkelin kuvaukseen Ukrainan panssarijoukkojen tilasta vuonna 2014 eli Krimin valtauksen ja Donetskin ja Luhanskin alueelle hyökkäämisen aikaan: LÄHDE

On the eve of the outbreak of war, the Ukrainian armored forces constituted the main component of the land forces - in total: 2 armored and 6 mechanized brigades. However, the above-mentioned units were poorly equipped, and only about 350 out of the 732 "officially" owned tanks turned out to be capable of being put into the field. The owned equipment was heavily exploited and with a significant repair overhang. The individual training of the crews did not meet the standards of Western countries or even Russia. The problem was the lack of resources (MPS, ammunition, free resources) to conduct classes and an inefficient training system that has been unrealistic in 22 years, even compared to the times of the USSR. The training of the conscripts was basically a sham, as was the manpower reserve.

-

Eli vuonna 2014, kun pilliin vihellettiin, alle puolet kirjanpidon mukaan olemassaolevista panssarivaunuista oli käyttökelpoisessa kunnossa - noin 350 kpl.

Osa näistä menetettiin erityisesti vuosien 2014-2015 kiivaimpien taisteluiden aikana, vähemmän sitten "asemasotavaiheessa" eli 2016-2021.

Minulla on taulukko ryssäläisen LostArmour-sivuston kirjaamista Ukrainan tappioista tällä aikavälillä, kirjoitin tappiot omaan taulukkoonsa päiväkohtaisesti. Siitä näkee hyvin että varsinkin vuonna 2014 oli useampia huonoja päiviä jolloin Ukraina menetti 6, 7 tai jopa 10 tai 13 vaunua yhden päivän aikana. Muuten menetykset olivat 1, 2, 3 tai 4 per päivä eikä tietysti jokaisena päivänä. Vuonna 2015 tilanne rauhoittui menetysten osalta, niitä oli edelleen mutta pääasiassa 1 tai 2 per päivä (on muutama päivä jolloin menettivät 3, 4 tai 5 vaunua). Ei voida tietysti olla varmoja, onko merkitty päivä sama jolloin vaunu menetettiin vai tapahtuiko se jo aikaisemmin.

Edelleen muistettava että lostarmour.info on venäläinen sivusto eivätkä näe kaikkea. Oletan että nämä olisivat kohtuullisella tarkkuudella koska "sodan päätteeksi" itäisen Ukrainan alueet jäivät Venäjän ja separatistien hallintaan. Täten Ukrainan vaunumenetykset olisi ainakin teoriassa kyetty todentamaan hyvällä tarkkuudella. Näiden lisäksi on todennäköisesti vaunumenetyksiä jotka kyettiin evakuoimaan linjojen taakse ja mahdollisesti kunnostamaan tai kannibalisoimaan varaosiksi. Näistä ei ole tietoa, mutta oletan että niitä olisi jokin määrä.

Jos siis uskotaan lostarmour.info sivun seurantaa niin Ukraina menetti 175 kpl tuhottuina ja 48 kpl hylättyinä eli yhteensä 223 kpl.

Jos käytetään sodan pituutena 15 kuukautta, niin tämä tarkoittaisi 223 / 15 = 14,86667 vaunua per kuukausi (tuhottuna ja hylättyinä menetetyt).

Vaihtoehtoisesti voidaan laskea 223 / (15/12) = 178,4 vaunua per vuosi (keskiarvo).

Wolskin mukaan Ukrainalla oli käyttökelpoisia panssarivaunuja ennen sodan alkua 350 kpl joten voidaan laskea 223 / 350 = 0,63714 eli pyöristäen 63,7%.

Oletettavasti kykenivät kunnostamaan jonkin määrän vaunuja sodan aikana. Minulla ei ole tarkkoja numeroita tälle, mutta voidaan laskea karkeasti että sodan aktiivivaiheen päätteeksi eli loppuvuodesta 2015 Ukrainalla oli jäljellä 350 - 223 = 127 kpl sotaa edeltäneestä alkuperäisestä määrästä.

RUSI-raportin mukaan Ukrainalla oli vuoden 2022 alussa "noin 900 kpl" panssarivaunuja, joten selvästi aikavälillä 2014-2022 on kyetty aktivoimaan 900 - 127 = 773 kpl panssarivaunuja. Näin siis jos uskotaan että kerrotut numerot pitävät paikkansa.

Aikavälillä 9.7.2014 - 24.2.2022 on 2 787 päivää, joten jos oletetaan 365 päivää pitkä vuosi, niin saadaan 7,6356 vuotta.

773 / 7,6356 = 101,2363 vaunua per vuosi.

Tulkitsin RUSI:n raporttia siten että vuosien 2014-2018 välisenä aikana oli modernisoitu / remontoitu 500 kpl panssarivaunuja. Jos oletetaan että tämä alkoi vakavammin kesällä 2014, niin silloin ko. vuosi tulisi ehkä nähdä puolena vuotena. Täten tarkoitettu aikaväli voisi olla 4,5 vuotta.

500 / 4,5 = 111,111 vaunua per vuosi.

Nämä numerot ovat tietysti keskiarvoja ja siten häivyttävät vuosien erot. Rahoitus ratkaisee, montako kyetään modernisoimaan ja remontoimaan per vuosi.

Ylempää aikaisemmasta viestistäni löytyvä Military Balancen taulukko antaa yhden näkemyksen sille, mikä osa näistä vaunuista voisi olla modernisoituja ja mitkä varastoista aktivoituja eli suomeksi sanottuna remontoituja (linkki ko. viestiin: LINKKI).

MUOKKAUS: tässä muodon vuoksi minun vanha taulukko (julkaistu tässä ketjussa 17.6.2022 - LINKKI) Ukrainan panssarivaunujen määristä, lähde on Military Balance 2021 ja 2022:

1705422125716.png

Ei ole liioittelua sanoa että aktiivijoukkojen käytössäolevat vaunut on peruskorjattu ja/tai modernisoitu aikavälillä 2014-2021.

Military Balance saa usein nuhteita numeroidensa osalta, maasta riippuen mutta nämä numerot ovat melko lähellä todellisuutta (minun arvio, ei varma tieto).

T-64BM Bulat ja T-84 ovat vanhempia modernisointeja, mutta T-64BV mod 2017, T-72AV mod 2021 ja T-72AMT on tehty vuoden 2014 jälkeen.

-

Voidaan jälkiviisaasti toki halkoa hiuksia siitä, mitä olisi pitänyt kyetä tekemään enemmän aikavälillä 2014-2021 mutta näiden numeroiden perusteella Ukraina kykeni peruskorjaamaan ja/tai modernisoimaan 100-110 panssarivaunua per vuosi (keskiarvoisesti) ja heillä oli aidosti toimintakykyisessä kunnossa noin 900 kpl panssarivaunuja 24.2.2022.

Teoriassa, numeroiden perusteella heillä oli tämän jälkeenkin panssarivaunuja "varastoissa" mutta näiden kuntoa on vaikea arvioida (kuten Venäjänkin osalta).

RUSI:n raportin mukaan ryssällä ja sen kätyreillä oli hyökkäyksen alussa käytettävissä 2 800 + 400 = 3 200 kpl panssarivaunuja eli 3 200 / 900 = 3,555 kertaa enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
En sanoisi ihan näinkään, kyllä Ukraina aloitti varustautumisen ja kaluston modernisoinnin heti vuonna 2014 ja sitä jatkui sen jälkeen myös.

Ongelmat olivat toki että lähdettiin ihan pohjalta eikä korruptio yms. hävinnyt minnekään matkan varrella eli tekeminen oli hidasta ja paikoitellen tuli "esteitä" matkalle.
Pitää myös ottaa huomioon, että Ukraina on ollut todella köyhä maa. Vaikka puolustusbudjetti olisi kuinka monta prosenttia BKT:sta, niin se ei siltikään ole rahassa mitattuna kovin paljon...

Saattaa myös olla, että on pelätty "eskalaatiota" ja alitajuisesti alistuttu Venäjän edessä, ettei se vaan "oikeasti suutu". Tämähän näkyi ihan viime päiviin asti ennen helmikuun 24. päivää 2022, eli Ukraina ikäänkuin käpertyi kuoreensa, yritti piileskellä sängyn alla ja teki kaikkensa, ettei vaan Venäjä saa mitään (teko-)syytä hyökkäillä. No, eipä Venäjä sitten mitään sen ihmeempää syytä tarvinnut loppujen lopuksi, vaikka kaikki odotti jotain "Mainilan laukauksiakin".
 
Niin, sotaa jossa Saksa ei ole osallisena. Ukrainalla olisi ollut 2014 jälkeen mahdollisuudet tilata ilmatorjuntaa vaikka jokaista neliökilometriä puolustamaan niin halutessaan. Juuri minkäänlaista tykistönammusten tuotantoakaan ei tainnut omasta takaa löytyä.

Mutta mitäs vanhoja muistelemaan, tuntuu vain hieman epärealistiselta tuollaisesta lähtökohdasta vaatia länttä siirtymään sotatalouteen kun ei Ukrainaa itseänsäkään ole oikein asia kiinnostanut ja heidän vastuullaan loppukädessä se Ukrainan puolustaminen on eikä kenenkään muun.
Tilata ilmatorjuntaa millä rahalla? 2014 Ukraina oli persaukinen ja korruptoitunut. Venäjä kylpee öljy ja kaasurahassa, Ukrainan talouden veturi on melko vähän kannattava maatalous.
 
Tilata ilmatorjuntaa millä rahalla? 2014 Ukraina oli persaukinen ja korruptoitunut. Venäjä kylpee öljy ja kaasurahassa, Ukrainan talouden veturi on melko vähän kannattava maatalous.

Ukraina on vuodesta 2014 tehnyt valtavan työn. Ryssän kätyrit olivat ajaneet Ukrainan armeijaa alas vuosikaudet. Taistelukykyisiä joukkoja oli 2014 muutama tuhat. Käytännössä kaikki tuloksia saaneet joukot oli paikallisten oligarkkien varustamia ja rahoittamia yksityisarmeijoita.

Siitä on todella pitkä matka tuohon vuoden 2022 200k miehen armeijaan joka pysäytti Venäjän hyökkäykseen.

Että ei siellä todellakaan ole pelkästään muniin puhalleltu.
 
Ukrainan asevoimien kerrotaan tuhonneen Venäjän asevoimien tukikohdan Itä-Ukrainan Donetskin alueella sijaitsevan Avdijivkan kaupungin lähialueella.

Avdijivkan ympäristössä on käyty viime syksystä lähtien erittäin rajuja taisteluita. Ukraina on torjunut venäläisjoukkojen saartoyritykset ja pitänyt strategisesti tärkeän kohteen hallussaan, mutta kaupunki on raunioitunut lähes kokonaan tykistö- ja ilmapommituksessa.

Sosiaalisessa mediassa on jaettu venäläissotilaan kuvaamaa videota Ukrainan täsmäiskusta. Se tehtiin tiettävästi Yhdysvaltain toimittamilla Himars-raketinheittimillä.

– En tiedä, mitä se oikein oli. Hätäpoistumistie oli tässä. Ehkä pääsemme sisään, toivottavasti se ei romahda. Kaikki on tulessa sisällä, sotilas sanoo raunioiden edustalla. Video ym:

 
Lainasin tuossa ylempänä RUSI:n raportista "Preliminary Lessons in Conventional, Warfighting from Russia’s Invasion of Ukraine: February–July 2022" sivulta 17 koskien panssarijoukkoja: (LÄHDE - avaa pdf-tiedoston)

The role and significance of armour in the conflict must be underpinned by an understanding of the tactical evolution of its employment over the past eight years and the scale at which armour is fielded by the UAF. Counting the two regular and four reserve tank brigades, tank units of mechanised and mountain brigades, as well as brigades of marines and air-assault troops, the UAF fielded about 30 tank battalions at the start of the conflict. A significant part of these tank units was formed between 2014 and 2018, for which 500 tanks were delivered to the UAF. The total number of Ukrainian main battle tanks at the time of the invasion was about 900. For comparison, the Russian armed forces had 2,800 combat-ready tanks in their invasion force, and Russian proxies in Donbas fielded about 400.

-


Nämä noin 900 kpl eivät olleet kaikki modernisoituja mutta ne olivat kuitenkin peruskorjattuja ja siten käyttöön otettavissa hyökkäyksen alussa.

Tätä tilannetta voidaan verrata Wolskin artikkelin kuvaukseen Ukrainan panssarijoukkojen tilasta vuonna 2014 eli Krimin valtauksen ja Donetskin ja Luhanskin alueelle hyökkäämisen aikaan: LÄHDE

On the eve of the outbreak of war, the Ukrainian armored forces constituted the main component of the land forces - in total: 2 armored and 6 mechanized brigades. However, the above-mentioned units were poorly equipped, and only about 350 out of the 732 "officially" owned tanks turned out to be capable of being put into the field. The owned equipment was heavily exploited and with a significant repair overhang. The individual training of the crews did not meet the standards of Western countries or even Russia. The problem was the lack of resources (MPS, ammunition, free resources) to conduct classes and an inefficient training system that has been unrealistic in 22 years, even compared to the times of the USSR. The training of the conscripts was basically a sham, as was the manpower reserve.

-

Eli vuonna 2014, kun pilliin vihellettiin, alle puolet kirjanpidon mukaan olemassaolevista panssarivaunuista oli käyttökelpoisessa kunnossa - noin 350 kpl.

Osa näistä menetettiin erityisesti vuosien 2014-2015 kiivaimpien taisteluiden aikana, vähemmän sitten "asemasotavaiheessa" eli 2016-2021.

Minulla on taulukko ryssäläisen LostArmour-sivuston kirjaamista Ukrainan tappioista tällä aikavälillä, kirjoitin tappiot omaan taulukkoonsa päiväkohtaisesti. Siitä näkee hyvin että varsinkin vuonna 2014 oli useampia huonoja päiviä jolloin Ukraina menetti 6, 7 tai jopa 10 tai 13 vaunua yhden päivän aikana. Muuten menetykset olivat 1, 2, 3 tai 4 per päivä eikä tietysti jokaisena päivänä. Vuonna 2015 tilanne rauhoittui menetysten osalta, niitä oli edelleen mutta pääasiassa 1 tai 2 per päivä (on muutama päivä jolloin menettivät 3, 4 tai 5 vaunua). Ei voida tietysti olla varmoja, onko merkitty päivä sama jolloin vaunu menetettiin vai tapahtuiko se jo aikaisemmin.

Edelleen muistettava että lostarmour.info on venäläinen sivusto eivätkä näe kaikkea. Oletan että nämä olisivat kohtuullisella tarkkuudella koska "sodan päätteeksi" itäisen Ukrainan alueet jäivät Venäjän ja separatistien hallintaan. Täten Ukrainan vaunumenetykset olisi ainakin teoriassa kyetty todentamaan hyvällä tarkkuudella. Näiden lisäksi on todennäköisesti vaunumenetyksiä jotka kyettiin evakuoimaan linjojen taakse ja mahdollisesti kunnostamaan tai kannibalisoimaan varaosiksi. Näistä ei ole tietoa, mutta oletan että niitä olisi jokin määrä.

Jos siis uskotaan lostarmour.info sivun seurantaa niin Ukraina menetti 175 kpl tuhottuina ja 48 kpl hylättyinä eli yhteensä 223 kpl.

Jos käytetään sodan pituutena 15 kuukautta, niin tämä tarkoittaisi 223 / 15 = 14,86667 vaunua per kuukausi (tuhottuna ja hylättyinä menetetyt).

Vaihtoehtoisesti voidaan laskea 223 / (15/12) = 178,4 vaunua per vuosi (keskiarvo).

Wolskin mukaan Ukrainalla oli käyttökelpoisia panssarivaunuja ennen sodan alkua 350 kpl joten voidaan laskea 223 / 350 = 0,63714 eli pyöristäen 63,7%.

Oletettavasti kykenivät kunnostamaan jonkin määrän vaunuja sodan aikana. Minulla ei ole tarkkoja numeroita tälle, mutta voidaan laskea karkeasti että sodan aktiivivaiheen päätteeksi eli loppuvuodesta 2015 Ukrainalla oli jäljellä 350 - 223 = 127 kpl sotaa edeltäneestä alkuperäisestä määrästä.

RUSI-raportin mukaan Ukrainalla oli vuoden 2022 alussa "noin 900 kpl" panssarivaunuja, joten selvästi aikavälillä 2014-2022 on kyetty aktivoimaan 900 - 127 = 773 kpl panssarivaunuja. Näin siis jos uskotaan että kerrotut numerot pitävät paikkansa.

Aikavälillä 9.7.2014 - 24.2.2022 on 2 787 päivää, joten jos oletetaan 365 päivää pitkä vuosi, niin saadaan 7,6356 vuotta.

773 / 7,6356 = 101,2363 vaunua per vuosi.

Tulkitsin RUSI:n raporttia siten että vuosien 2014-2018 välisenä aikana oli modernisoitu / remontoitu 500 kpl panssarivaunuja. Jos oletetaan että tämä alkoi vakavammin kesällä 2014, niin silloin ko. vuosi tulisi ehkä nähdä puolena vuotena. Täten tarkoitettu aikaväli voisi olla 4,5 vuotta.

500 / 4,5 = 111,111 vaunua per vuosi.

Nämä numerot ovat tietysti keskiarvoja ja siten häivyttävät vuosien erot. Rahoitus ratkaisee, montako kyetään modernisoimaan ja remontoimaan per vuosi.

Ylempää löytyvä Military Balancen taulukko antaa yhden näkemyksen sille, mikä osa näistä vaunuista voisi olla modernisoituja ja mitkä varastoista aktivoituja eli suomeksi sanottuna remontoituja.

-

Voidaan jälkiviisaasti toki halkoa hiuksia siitä, mitä olisi pitänyt kyetä tekemään enemmän aikavälillä 2014-2021 mutta näiden numeroiden perusteella Ukraina kykeni peruskorjaamaan ja/tai modernisoimaan 100-110 panssarivaunua per vuosi (keskiarvoisesti) ja heillä oli aidosti toimintakykyisessä kunnossa noin 900 kpl panssarivaunuja 24.2.2022.

Teoriassa, numeroiden perusteella heillä oli tämän jälkeenkin panssarivaunuja "varastoissa" mutta näiden kuntoa on vaikea arvioida (kuten Venäjänkin osalta).

RUSI:n raportin mukaan ryssällä ja sen kätyreillä oli hyökkäyksen alussa käytettävissä 2 800 + 400 = 3 200 kpl panssarivaunuja eli 3 200 / 900 = 3,555 kertaa enemmän.
Kiitos tästä, olenkin miettinyt paljonko noita vaunuja on/oli.
 
Ruotsalaista tutkivaa journalismia siitä, että YK:n apu ei mene sinne minne annetaan ymmärtää sen menevän
OT start ………
Trump oli kahdessa asiassa oikeassa. Suurimmalla osalla EU-maista liian pieni maksuprosentti Natosta ja että YK on täysin turhake.
OT end ……….
 
Tuossa Ujoke jo laittoikin, että jos "yksi selvisi" näistä kahdesta koneesta, niin ei se IL-20M niin hyvässä kunnossa ole ollut kotiin tuotaessa.
Sanoisin että jopa voidaan laskea tuhotuksi, vaikka siellä yksi kuski olisikin selvinnyt. Ja jos jo aiempi tieto oli, että siellä on ihm... zenäläisiä vahingoittunut ja ambulanssia tarvittu, niin kyllä konekin on aika huonossa kunnossa! Itse asiassa siitä pitää pienoisesti nostaa hattua neuvostoliittolaiselle (zenäjälle en enää koskaan nosta hattua missään yhteydessä) rakentamiselle, että kone on kestänyt lentää kotiin jos se on rei'itetty niin että operaattoritkin sisällä on rei'itetty.

Tuossa peräsimen kuvan levittämisessä on se outo, että se on kuitenkin aika vähäinen vaurio. Eli ylläolevan perusteella jos kuvassa näytettäisiin enemmän, niin siellä olisi myöskin jonkin verran enemmän reikästä. Eli "croppaus" pelkkään peräsimeen on siis erityisen tahallista, ja luultavasti erityisen pakollista. Ja siitä siis päättelen että kyllä se Ukrainan "tuhottu" leima on ihan oikea.

Kyllä vain, mutta esim. panssaroidun maakaluston tapauksessa tavaraa päätyy xx-prosentti vastaavissa tapauksissa takaisin linjaan x-viiveellä. Eli luvut ovat suuntaa antavia.
edit: olen äimistellyt alusta asti tuota päivittäistä ilmoitusta ja ihmetellyt miten ryssä voi kestää tuollaisia tappioita = tuhottujen kalustojen määrät ovat liian kovia(hyviä) ollakseen 100%:sesti totta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top