Ukrainan konflikti/sota

Yksi ammustuotannon yksinkertaistus:

Russia started production of the new "wartime" version of 3OF26 HE-frag-FS 125mm tank rounds. They can be easily distinguished by the bright green colour. According to Ru-sources the difference is in more simple production protocol since there is no need for a long storage

Early this "simplified" protocol has been applied both for 122mm (OF-56) and 152mm (OF-64, OF-59) HE-frag artillery shells. New green artillery shells started to appear on videos in Sept-Oct 2023


Toivottavasti näin toimitaan myös Euroopassa niissä tuotantolaitoksissa, joissa tuotanto menee käytännössä suoraan rintamalle.

Sietäisi myös vihdoin nähdä valmistajien katalogeissa yksinkertaistettua vaunua ja muuta raskasta kalustoa ylikalliiden monimiljoonavehkeiden sijaan. Ryssä on jo harmillisen pitkällä etumatkalla tässä asiassa.
 
Nato vs. ryssän lentsikat, ideologia ja ajattelutapa erot...

...läntiset lentäjät ottavat myös merkittävästi osaa lentotehtävien suunnitteluun, kun taas venäläislentäjille tehtävät enemmänkin annetaan...
...Venäläisten lentäjien koulutuksessa vuotuisten lentotuntien määrä on todennäköisesti ollut pienempi kuin lännessä...
...”Kun Venäjä joutui käyttämään suurta osaa lentokalustostaan matalalla korkeudella tehtävään rynnäköintiin noin viikko sodan alusta, maalien löytäminen ja niihin osuminen sujui huonosti.”
Erityisen vaikeaa olivat yöolosuhteissa tehdyt lennot...
”Sittemmin Puolassa on ollut jako [General Dynamics/Lockheed Martin] F-16- ja [Mikojan-Gurevits] MiG-29-kaluston välillä, ja se on paljastanut dramaattisen eron. Romanialaiset lentävät F-16-hävittäjiään kuin olisivat lentokerhossa eivätkä ilmavoimissa. Se osoittaa, että ensiluokkaisten hävittäjien antaminen venäläisten kouluttamille joukoille ei tee niistä yhtä kyvykkäitä kuin Nato-maissa ollaan.”
...Hierl kertoo lukeneensa tapauksesta, jossa venäläinen kenraali kokeili MiG-23-hävittäjää. Tarinan mukaan moottori syttyi tuleen, jolloin kenraali ei laukaissut heittoistuintaan, vaan kysyi radiolla siihen lupaa. Vastausta ei koskaan tullut ja kone syöksyi maahan....

Kummat voittaisivat, Naton vai Venäjän taistelulentäjät? Näin ilmasodan asiantuntijat vastaavat​

Lopputulema on kenties aavistuksen ennalta-arvattava, mutta sen perustelut ovat kiinnostavia.
Red Flag on laaja ilmasotaharjoitus, jossa Yhdysvallat ja sen liittolaiset harjoittelevat vaativissa skenaarioissa. Tässä Luftwaffen Eurofighter Typhoon -kalustoa Eielsonin lentotukikohdasa Alaskassa kesäkuussa 2012.

Yhdessä.
Red Flag on laaja ilmasotaharjoitus, jossa Yhdysvallat ja sen liittolaiset harjoittelevat vaativissa skenaarioissa. Tässä Luftwaffen Eurofighter Typhoon -kalustoa Eielsonin lentotukikohdasa Alaskassa kesäkuussa 2012.
KUVA: ERIC ENGMAN

kolumnistin kuva

Mikko Pulliainen

Puolustusliitto Naton ja Venäjän ilma- ja avaruusvoimien (VKS) taistelulentäjät koulutetaan eri tavoilla. Niinpä he toimivat myös ilmassa eri tavoin, ja molemmissa lähestymistavoissa on riskinsä.
Noin yleisesti ottaen läntiset sotilaslentäjät ovat kuitenkin koulutuksensa tuloksena kyvykkäämpiä, arvioivat taistelu- ja koelentäjäveteraani Billie Flynn sekä ilmasodan tutkija Justin Bronk Military Aviation History-podcastissa.

Everstiluutnantti evp. Flynn palveli 23 vuotta Kanadan ilmavoimissa McDonnell Douglas/Boeing CF-18 Hornet -lentäjänä, minkä jälkeen hän siirtyi teollisuuden palvelukseen koelentäjäksi. Suomessa tunnemme hänet etenkin Lockheed Martinin pitkäaikaisena F-35-koelentäjänä.

Justin Bronk taas toimii brittiläisen RUSIn (Royal United Services Institute) tutkijana sekä Norjan kuninkaallisen ilmavoima-akatemian professorina. Hän on puhunut muun muassa Maanpuolustuskorkeakoulun Venäjä-seminaarissa.
Billie Flynn Suomessa Lockheed Martinin HX-kampanjan aikaan 13.6.2019.

Koelentäjä.
Billie Flynn Suomessa Lockheed Martinin HX-kampanjan aikaan 13.6.2019.
KUVA: KAROLIINA VUORENMÄKI
Miesten mukaan läntiset lentäjät koulutetaan monipuolisemmin kuin venäläiset.
”Taidoissa on enemmän syvyyttä. Olemme kyvykkäitä monitoimihävittäjien lentäjiä. F-35:n ohjaimissa olen yhtä tuhoisa kuin mikä tahansa ilmasta ilmaan -taistelukone, F-22 poislukien, ja varmasti kyvykkäämpi kuin mikään ilmasta maahan -lavetti”, Flynn tiivistää.
Hän muistuttaa myös, että läntiset ilmavoimat harjoittelevat vihollisen taktiikoilla toimivia harjoitusvastustajia vastaan.
”Se pakottaa meidät sopeutumaan eri taktiikoihin ja lisää elastisuuttamme.”
Bronk toteaa, että useat eurooppalaiset ilmavoimat ovat osallistuneet ulkomaanoperaatioihin viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Ajattelee niiden poliittisesta oikeutuksesta mitä tahansa, kokemusta lentäjille on kertynyt.
”Meillä on nyt joukko kokenutta henkilöstöä, Kuninkaalliset ilmavoimat etunenässä, jotka ovat suorittaneet suuren määrän oikeita operaatioita hyvin monimutkaisilla operaatioalueilla yhteistyössä monikansallisten maajoukkojen kanssa ja osana monimutkaisia lento-osastoja, joihin kuuluu esimerkiksi tankkaus- ja valvontakoneita sekä elektronisen sodankäynnin kalustoa.”
Hän muistuttaa kuitenkin, että näiden opittujen taitojen siirtäminen korkean intensiteetin sodan ympäristöön ei välttämättä ole mitenkään helppoa.
Kanadan ilmavoimien CF-18 Hornet (keskellä) ja kaksi Yhdysvaltain ilmavoimien F-15 Eagle -hävittäjää Nato-huippukokouksessa Walesin Newportissa 5.9.2014.

Monikansallista.
Kanadan ilmavoimien CF-18 Hornet (keskellä) ja kaksi Yhdysvaltain ilmavoimien F-15 Eagle -hävittäjää Nato-huippukokouksessa Walesin Newportissa 5.9.2014.
KUVA: MAURIZIO GAMBARINI
Flynn painottaa, että läntiset ilmavoimat myös harjoittelevat koko ajan yhdessä ja yhteistoimintaa.

”Venäjän ilmavoimat voi lähteä yksin sotaan, mutta ei kukaan lännessä sitä tee.”
Lännessä myös simulaattoreita pyritään hyödyntämään mahdollisimman laajasti.
Molempien asiantuntijoiden mukaan läntiset lentäjät ottavat myös merkittävästi osaa lentotehtävien suunnitteluun, kun taas venäläislentäjille tehtävät enemmänkin annetaan.
”Lännessä lentäjät koulutetaan suorittamaan monimutkaisia tehtäväkokonaisuuksia, suunnittelemaan, briiffaamaan ja lentämään niin, että muutoksiin voidaan reagoida joka hetki. Venäläiset eivät lennä niin”, Bronk kertoo.
Flynn muotoilee asian hieman suoremmin.
”Kuten Mike Tyson sanoi: kaikilla on suunnitelma, kunnes tulee nyrkkiä naamaan. Se pätee myös ilmasodan taktiikoiden noudattamiseen, sillä mikään ei koskaan mene suunnitellusti.”
Venäläisiä Suhoi Su-25 -rynnäkkökoneita Kubinkan lentoasemalla Venäjällä 20.4.2016.

Lähituki.
Venäläisiä Suhoi Su-25 -rynnäkkökoneita Kubinkan lentoasemalla Venäjällä 20.4.2016.
KUVA: PAVEL BEDNYAKOV
Venäläisten lentäjien koulutuksessa vuotuisten lentotuntien määrä on todennäköisesti ollut pienempi kuin lännessä. Bronk viittasi tähän asiaan jo Tekniikka&Talouden haastattelussa helmikuussa 2022 hieman ennen sodan alkua.
”Neuvostoliiton romahduksen jälkeisinä vuosina VKS:llä oli tapana allokoida suurin osa lentotunneista joukolle eliittilentäjiä”, hän kertoo nyt.
Samoin Ukrainan sodan alkuvaiheessa operatiivisissa yksiköissä kaikkein kokeneimmat miehistöt saivat – tai joutuivat ottamaan, sodassahan siinä oltiin – suhteettoman paljon lentoaikaa.

Kun sota alkoi, venäläislentäjät olivat melko päteviä pääasiallisessa tehtävässään.
”[Suhoi] Su-25:t olivat aika kyvykkäitä ampumaan ei-täsmäaseita matalilta lentokorkeuksilta maamaaleihin päiväsaikaan, Su-34:t olivat aika kyvykkäitä pommittamaan keskikorkeuksilta ja Su-35:t sekä 30:t olivat aika kyvykkäitä käyttämään kaukaa laukaistavia aseita, kuten täsmäpommeja ja sähkömagneettiseen säteilyyn hakeutuvia ohjuksia, sekä hävittäjäpartioinnissa.”
Suorituskyky laski, kun tehtäväprofiileja jouduttiin muuttamaan.
”Kun Venäjä joutui käyttämään suurta osaa lentokalustostaan matalalla korkeudella tehtävään rynnäköintiin noin viikko sodan alusta, maalien löytäminen ja niihin osuminen sujui huonosti.”
Erityisen vaikeaa olivat yöolosuhteissa tehdyt lennot.
”Sitä ei ollut harjoiteltu. Ja jos oltiin, kyseessä olivat vain ne kokeneimmat lentäjät.”
Puolan ilmavoimien MiG-29 näytöslennolla Siauliain lentotukikohdassa Liettuassa 15.5.2014.

Itäkalustoa.
Puolan ilmavoimien MiG-29 näytöslennolla Siauliain lentotukikohdassa Liettuassa 15.5.2014.
KUVA: JAKUB KAMINSKI
Helmikuun 10. päivänä 2024 julkaisemassaan X-tiedustelukatsauksessa Britannian puolustusministeriö kertoi, kuinka venäläinen ilmasodan doktriini nojaa vahvasti maassa olevien taistelunjohtajien antamaan ohjeistukseen.

Saman teeman nostavat esiin myös Flynn ja Bronk.
”Hävittäjälentäjä toteuttaa sitä, mitä hänelle on kerrottu. Taistelunjohtajilla on on erittäin hyvä tilannetietoisuus, ja he pystyvät antamaan lentäjälle enemmän informaatiota kuin mitä lentäjä kykenisi itse kokoamaan. Siinä mielessä venäläisillä on parempi ilmatilannekuva kuin mitä meillä oli vanhassa maailmassa. Heidän doktriininsa painottaa [hierarkiassa] ylhäältä tulevaa ohjeistusta, eikä se ole koskaan muuttunut”, Flynn kertoo.
”Lentäjä nousee ilmaan ja tekee tietyn tehtävän, jossa niin reittipisteet kuin kohdekin on ennalta suunniteltu, myös ilmasta ilmaan -tehtävissä, ja kysyy vielä lupaa aseiden laukaisuun”, Bronk lisää.
Tällaisesta koulutusmallista on vaikeaa oppia pois. Kotisivuillaan Flynn kertoo ajasta, jolloin hän seurasi Puolan ilmavoimien Nato-taivalta Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen:
”Sittemmin Puolassa on ollut jako [General Dynamics/Lockheed Martin] F-16- ja [Mikojan-Gurevits] MiG-29-kaluston välillä, ja se on paljastanut dramaattisen eron. Romanialaiset lentävät F-16-hävittäjiään kuin olisivat lentokerhossa eivätkä ilmavoimissa. Se osoittaa, että ensiluokkaisten hävittäjien antaminen venäläisten kouluttamille joukoille ei tee niistä yhtä kyvykkäitä kuin Nato-maissa ollaan.”
Romanian ensimmäiset F-16-hävittäjät saapuivat maahan syksyllä 2016. Ne ostettiin Portugalilta korvaamaan Mikojan-Gurevits MiG-21 -kalustoa.

Seremonia.
Romanian ensimmäiset F-16-hävittäjät saapuivat maahan syksyllä 2016. Ne ostettiin Portugalilta korvaamaan Mikojan-Gurevits MiG-21 -kalustoa.
KUVA: ROBERT GHEMENT
Vuonna 2022 Flynn totesi The Aviationistille, että jakolinja on edelleen voimassa Puolan ilmavoimissa, ja se vaikuttaa myös uuteen kalustoon siirryttäessä.
”Siellä on venäläinen itäblokin mentaliteetti vastaan läntinen F-16-kaarti. F-35:en siirtyminen on iso hyppy kaikille lentäjille, mutta hyvin kyvykkäällekin MiG-lentäjälle transitio siihen kosmiseen avaruusalukseen on liikaa. Kaikki läntisessä mekaniikassa on erilaista verrattuna siihen, miten venäläiset suunnittelevat lentokoneensa: koko lentämisen filosofia, ohjaamon suunnittelu sekä informaation prosessointi on erilainen.”
Flynn tosin ennakoi, ettei kommenttiensa jälkeen olisi enää järin suosittu puolalaisten MiG-29-lentäjien keskuudessa.
Veteraani uskoo nyt, että hieman samankaltainen ilmiö nähdään myös Ukrainassa F-16-kaluston saapumisen myötä.
”Nuoremmat lentäjät oppivat meidän tapamme tehdä, mutta vanhemmilla on vaikeuksia tulla vapaa-ajattelijoiksi.”
Hänen näkemyksensä tasoerosta on itsevarma.
”Suurin osa hävittäjälentäjistä tietää, että venäläiset ja heidän tavallaan koulutetut lentäjät eivät ole niin kyvykkäitä kuin lännessä koulutetut ilmailijat. Olemme todennäköisesti kaikki yhtä mieltä siitä, että ilmataistelussa Venäjän joukkoja vastaan Nato voittaisi mutkattomasti”, Flynn kirjoittaa.
Robert Hierl Eurofighter-koelentäjänä lokakuussa 2011.

Germaani.
Robert Hierl Eurofighter-koelentäjänä lokakuussa 2011.
KUVA: BMW

Länsi-Saksan ilmavoimissa lentänyt Robert Hierl kuului siihen joukkoon upseereita, jotka Saksojen yhdistyttyä evaluoivat DDR:lle kuulunutta MiG-29-kalustoa. Hän kertoi kokemuksistaan Aircrew Interview -podcastissa viisi vuotta sitten.
”Länsi-Saksassa lennettiin ainakin 180 tuntia vuodessa ja harjoiteltiin paljon eri konetyyppejä vastaan. Meistä tuli erittäin hyviä harjoittelemalla paljon.”
DDR:n lentäjillä lentotunteja oli vuodessa 60–70, millä lentäjät saavuttivat kohtuullisen taitotason.
”Niinpä lentäjät tarvitsivat koneen, joka oli turvallinen ja jossa oli paljon redundanssia. Taktisten operaatioiden perusteena taas oli, että lentäjä oli eräänlainen robotti, joka reagoi maasta saamiinsa ohjeisiin.”
Hierl kertoo lukeneensa tapauksesta, jossa venäläinen kenraali kokeili MiG-23-hävittäjää. Tarinan mukaan moottori syttyi tuleen, jolloin kenraali ei laukaissut heittoistuintaan, vaan kysyi radiolla siihen lupaa. Vastausta ei koskaan tullut ja kone syöksyi maahan.
MiG-29 oli Hierlin mukaan suunniteltu juuri tätä need-to-know-filosofiaa ajatellen.
”Lentäjän pitää nähdä vain se, mitä hän tarvitsee toteuttaakseen saamansa ohjeet. Niinpä käyttöliittymän vaikkapa tutkanäytössä ei tarvinnut olla järin hyvä, eikä se ollutkaan. Meidät [länsisaksalaiset] koulutettiin tekemään omat päätöksemme, muodostamaan oma ilmatilannekuvamme ja reagoimaan hyvin nopeasti.”

Ranskan ilmavoimien Dassault Rafale ja Mirage 2000 tulossa tankille Libyan operaatioiden aikana maaliskuussa 2011.

Kriisinhallintaa.
Ranskan ilmavoimien Dassault Rafale ja Mirage 2000 tulossa tankille Libyan operaatioiden aikana maaliskuussa 2011.
KUVA: XINHUA
Toki läntisessäkin toimintatavassa on varjopuolensa. Sen oppiminen nimittäin vie aikaa.
Tekniikka&Talouden haastattelussa maaliskuussa 2023 everstiluutnantti evp. Heikki Mansikka, 1 200 tunnin Hornet-veteraani, kertoi että hävittäjän peruslentämisen oppii noin vuodessa.
Jo tätä ennen takana on toki pidempi koulutusputki, Mansikan tapauksessa ensin Valmet Vinka -alkeiskoulutuskoneella, joka on sittemmin vaihtunut Grob G 115E -kalustoon, ja sitten BAE Hawk -suihkuharjoituskoneella.
”Toinen vuosi menee siihen, että ruvetaan ajamaan taktisesti tehokkaasti. Sitten pärjäät siipimiehenä ja osaat käyttää järjestelmiä ja sensoreita ilmasta ilmaan -tehtävissä. Parin tai parven (neljä konetta) johtamista varten aletaan kehittää ajattelua. Pitää saada toistoja, että voit nopeasti päättää neljän ihmisen puolesta. Siksi tulee useamman vuoden tauko ennen kuin ihmiselle edes harkitaan niitä kelpuutuksia”, Mansikka kertoi.
Flynn muotoilee asian toisin:
”Kuinka kauan kestää antaa hävittäjälentäjälle kymmenen vuoden kokemus? Kymmenen vuotta. Ei siihen ole mitään poppakonsteja.”
Eurooppalaisten Nato-hävittäjälentäjien koulutusta Northrop T-38C Talon -suihkuharjoituskoneella Sheppardin lentotukikohdassa Texasissa 2.10.2014.

Opinnot.
Eurooppalaisten Nato-hävittäjälentäjien koulutusta Northrop T-38C Talon -suihkuharjoituskoneella Sheppardin lentotukikohdassa Texasissa 2.10.2014.
KUVA: DANNY WEBB
Bronkin mukaan läntisillä ilmavoimilla on potentiaalia olla merkittävästi kyvykkäämpiä kuin VKS:llä.
”Mutta se on paljon vaikeampaa ja vaatii parempaa pätevyyttä sekä erittäin kokeneita ilmataisteluopettajia.”
Jos näiden ihmisten määrä ilmavoimissa putoaa alle tietyn kriittisen tason, kyky on myös helppo hukata.
”Siinä päätyy riippuvaiseksi pienestä määrästä erittäin ylityöllistettyjä ihmisiä. Jos he lähtevät, uusien kouluttamiseen menee viidestä kymmeneen vuotta, eikä niitä taitoja edes välttämättä pysty siirtämään.”
Bronk uskoo, että eurooppalaiset Nato-ilmavoimat voidaan saada takaisin korkean intensiteetin sodankäynnissä iskukykyisiksi joukoiksi, mutta niiden pitäisi saada keskittyä ydintehtäväänsä.
”Yleensä nopeat suihkukoneet lähetetään ensimmäisenä kaikkiin kriiseihin ja tuodaan viimeisenä pois. Ei se toki ole joko/tai-tilanne, paitsi pienillä ilmavoimilla melkein on, mutta kriisinhallintaa ei voi tehdä samalla, kun ollaan korkeassa valmiudessa ja kyvykkäitä lähtemään sotaan.”

Oliko vielä niin, että läntinen ja venäläinen keinohorisontti ovat käänteisellä logiikalla?
Läntisessä kone vakaa ja maa kääntyy ja venäläisessä maa vakaa ja kone kääntyy... ?
 
Sotalaatua pukkaa!

Viestin tekstin mukaan tykistön laukausten osalta näitä on nähty videoissa jo Sept-Oct 2023 eli syyskuussa tai lokakuussa 2023.

Täten tuotannon on täytynyt tapahtua joskus aikaisemmin, ehkä keväällä 2023 tai jo aikaisemmin? Riippuu siitä, miten nopeasti uustuotanto toimitetaan Ukrainaan.

Tuore RUSI:n raportti kertoi että kykenisivät valmistamaan 1,3 miljoonaa 152mm laukausta ja 0,8 miljoonaa 122mm laukausta per vuosi. En ole ehtinyt lukemaan raporttia tarkemmin joten en osaa sanoa, sisältävätkö nämä numerot pelkän uustuotannon vai onko kyseessä uustuotanto + varastoista kunnostetut. Muisteluni mukaan sama raportti kertoi että tykistön laukauksia olisi varastoissa noin 3 miljoonaa, tosin näistä kaikki eivät ole käyttökelpoisessa kunnossa.
 
Alexei Navalnyn äitiä uhkaillaan (koska miksipäs ei):

"They say that if I don't agree to a secret funeral, they will do something with my son's body." Alexei Navalny's mother is threatened by Russian security services

Lyudmila Navalnaya was shown the body of her son killed in the prison, but they refuse to give it back, said the mother of the politician.

"They secretly took me to the morgue, where they showed Alexei. The investigators claim that they know the cause of death, they have ready medical and legal documents that I saw, and the medical certificate of death I signed. According to the law, they should have given me Alexei's body immediately. But they haven't done it until now.

Instead they are blackmailing me, putting conditions on me, where when and how Alexei should be buried. It's illegal. They want it done secretly, without a farewell. They want to bring me to the outskirts of the cemetery to a fresh grave and say, 'This is where your son lies.' I do not agree to this," Navalnaya said.

According to the woman, the investigators threaten her to do something with her son's body if she does not agree to a secret burial: "Investigator Voropayev openly told me: Time is not working for you. The corpse is decomposing."


 
Tärkein kohta voi olla juurikin tuo Qiwi-wallet, eli normaalin pankkijärjestelmän ohi menevät maksut. Näissä asioissa kun voi luottaa siihen että ryssä valahtelee aina niin joko Qiwi:ltä oli kassa kuivamassa tai sitten Qiwi-wallet ohitti jonkin ryssälän rahansiirtovalvonnan. Haistaisin tuota jäkimmäistä koska Navalnyin murha tuli tässä äskettäin. Jotakin kaaosta tuolla nyt lilliputtelin hallinto yrittää vältellä ja tuollaisen nopean mobiilipuhelinmaksujärjestelmän sulkeminen suitsee nopeasti hallinnon vastaista toimintaa.

Kylläpähän nämä Ukrainan sodan aallot alkaa saavuttaa kunnolla vatnikin arkea. Tähän mennessä jäätynyt kämppä, sähkökatkot, polttoainepula ja kipukynnyksen ylittänyt ruuan hinta tuottaa mukavaa neukkutunnelmaa. Pankin katoaminen ja ruplien jäätyminen vie sitten siitä inflaation säästämästä puolikkaasta loputkin.
Ettei vaan olisi vovan klaanilta pinkka heikossa? Ottamalla Qiwi:n hengiltä (ja samalla talletukset) saadaan luovasti rahaa katoamaan ja minkäs vova sille mahtaa, jos vastaava summa sitten päätyy hänen haltuunsa?
 
Toivottavasti näin toimitaan myös Euroopassa niissä tuotantolaitoksissa, joissa tuotanto menee käytännössä suoraan rintamalle.

Sietäisi myös vihdoin nähdä valmistajien katalogeissa yksinkertaistettua vaunua ja muuta raskasta kalustoa ylikalliiden monimiljoonavehkeiden sijaan. Ryssä on jo harmillisen pitkällä etumatkalla tässä asiassa.
Odotetaan nyt pari päivää, kunnes alkaa tulla kuvia tykeistä, joiden putkessa vihreä sotalaadun kranaatti on räjähtänyt!

Ryssä on siis pidemmällä huonolaatuisen sotatuotteen tekemisessä? Entä sitten, saavat edetä sillä tiellä niin pitkälle kuin haluavat!
 
Ainakin riittävän suuri määrä, jotta se näkyy tällaisessa datassa.

Viestin kommenteissa oli tällainen väite: LÄHDE

Money talks in Russia : According to official information, the starting salary for a Russian soldier fighting in Ukraine is around 195,000 rubles ($2,535) a month -- nearly 14 TIMES higher than the median salary in some regions of Russia.

-

En toisaalta usko että kuullut huhut ja väitteet palkanmaksun ja muiden etuuksien ongelmista olisivat perättömiä.

Arvatenkin erityisesti sotilaan kuoleman jälkeen ei olla kovin halukkaita maksamaan luvattuja etuuksia. Tässä ei ole mitään uutta, samaa nähtiin Espanjan armadan torjunnan jälkeen, kun Englannin hallitsija ei ollut halukas maksamaan kuolleille merimiehille luvattuja palkkoja. Näin siis vuonna 1588, ei yllätys että samaa nähdään myös 2022, 2023 ja 2024.

Samoin kaikenlaista välistävetoa tapahtuu varmasti eli rahavirrat ovat kokonaisuutena selvästi suuremmat kuin mitä tästä datasta on nähtävissä.

Toki en lukenut koko tutkimusta, kenties sieltä olisi nähtävissä lisää mielenkiintoisia yksityiskohtia.
Muistaakseni Mahtava Muriccakin oli haluton maksamaan kaikkia ensimmäisen maailmansodan päivärahoja sotilaille ja ne maksettiinkin vasta kun USA osallistui siihen kakkoseen.. Rooman keisaritkin vaihtuivat mainituista syistä usein ja ääh, nyt loppu off topic :)

Mutta se on saletti ettei zenäjä maksa lupaamiaan rahoja mobikeille!
Mitä mobikki niillä edes tekee kun on palasina pitkin Ukrainaa tai silloinkaan kun suurin osa on haudattu äiteen lähelle?
 
Odotetaan nyt pari päivää, kunnes alkaa tulla kuvia tykeistä, joiden putkessa vihreä sotalaadun kranaatti on räjähtänyt!

Ryssä on siis pidemmällä huonolaatuisen sotatuotteen tekemisessä? Entä sitten, saavat edetä sillä tiellä niin pitkälle kuin haluavat!
Todennäköisesti kysymys on maaleista ja tiivisteistä. Ihan loogista vähentää laatua tietyillä osa-alueilla, jos tarvetta ei ole.
 
Lisätietoa Iranin ballistisista ohjuksista:

The three unspecified Iranian sources said that Iran provided roughly 400 SRBMs to Russia, including the Fateh-110 & the Zolfaghar. The sources said that Iran has sent at least four SRBM shipments to Russia since Iran and Russia concluded a missile sale agreement in late 2023.

-

Iranian sources told Reuters on February 21 that Iran provided hundreds of short-range ballistic missiles (SRBM) to Russia in early January.


1708621854607.png

CTP-ISW assessed in September 2023 that Iran and Russia would conclude a drone and missile sale agreement after UNSC Resolution 2231’s missile restrictions expired in October 2023.

Read that assessment here:
https://www.criticalthreats.org/analysis/iran-update-september-27-2023

The expiration of UNSC Resolution 2231 in October provided an opportunity for Iran to meet Russian military needs without being violating sanctions or requiring Russia to do so.

*Russia would violate its Missile Technology Control Regime (MTCR) obligations were it to acquire these missile systems.

Iran would violate UNSCR 2231 if it had exported these systems prior to the October 18, 2023 expiration.

Iran is not an MTCR member-state even though UNSCR 2231 references the MTCR’s banned Category I “complete delivery systems,” systems with a 300 or more-kilometer range and a 500 or more-kilogram payload

Iranian Defense Ministry and IRGC officials also showcased these SRBM and close-range ballistic missile (CRBM) variants to Russian officials in August and September 2023 in Moscow and Tehran, respectively.

This showcasing illustrates Iran’s efforts to conclude a sales agreement in advance of the expiration of UNSC Resolution 2231 in October.


1708621971670.png

Read last night's update here: https://www.criticalthreats.org/analysis/iran-update-february-21-2024

 
Todennäköisesti kysymys on maaleista ja tiivisteistä. Ihan loogista vähentää laatua tietyillä osa-alueilla, jos tarvetta ei ole.
Muinaisen sodan aikaan Uralin tankkitehtailta ajettiin Sotkat suoraan rautatievaunuun ilman mitään ehostuksia. Matkalla ukot ja akat maalasivat tarpeelliset joukko-osastotunnukset ja numeroinnit kylkeen. Ammuksetkin taidettiin nekin keinotella vaunuihin matkan aikana. Vähän oli jo ruostetta pinnassa kun junakuljetuksesta miehistö hyppäsi puikkoihin ja suoraan rintamalle ajettiin päin sakemanneja.
 
Maxim Kusminov, mies joka lensi Ukrainaan ryssälästä MI-8:lla, ja antautui, meni Espanjaan, hän ei ollut siellä valtion suojeluksessa kuten siellä valmentamina olevat ja haavoituneet ja siellä hoidettavat sotilas sairaalassa Saragosassa 4000 ukrainalaista. Kusminov tapettu, epäillään GRUn tekemäksi, liian ammattimainen teko.
Kusminov vietti siellä toisin aika mm juhlien ja liiankin rennosti valitsemassaan itse majoitua ruZZkeja kuhisevaan Alikanteen.
 
Viimeksi muokattu:
Malesia tullut epäluuloiseksi venäläisistä aseista, varsinkin ryssän kyky toimittaa varaosia Su-30MKM hävittäjiin epäilyttää (ostivat niitä 18 kpl vuonna 2003 - LÄHDE).

Mielenkiintoista, koska Sukhoi on yhtiönä paljon menestyneempi kuin Mikoyan. Esimerkiksi Intia on valittanut MiG-hävittäjien varaosien saannista jo vuosikausia, mutta olisin kuvitellut että Sukhoilla olisi tahtoa ja kykyä pitää ulkomaiset asiakkaansa tyytyväisinä.

Suuntaavat katseita muualle, oma teollisuus sekä Etelä-Korea mainitaan artikkelissa vaihtoehtoina.

"At the Singapore Airshow here, a Malaysian Air Force [Su-30MKM] was one of the only visible displays of military equipment made in Russia. At some point in the future, there may be next to none at all left flying, according to the plane’s pilot."

"The West’s sanctions against Russia represent one of the key reasons why the government is looking to buy elsewhere, the pilot told Defense News."


https://www.defensenews.com/global/...is-becoming-wary-of-its-russian-made-weapons/

Malaysia is becoming wary of its Russian-made weapons​

By Elisabeth Gosselin-Malo
Feb 21, 05:16 PM

Malaysia is becoming wary of its Russian-made weapons​

By Elisabeth Gosselin-Malo
Feb 21, 05:16 PM

H2WPGV67TZH6POUZBC3H6N2O54.jpg

A Sukhoi Su-30MKM of the Royal Malaysian Air Force puts on a solo display at LIMA 2023. Malaysia operates 18 of these jets alongside eight Boeing F/A-18D Hornets as its primary combat aircraft. (Mike Yeo/Staff)


SINGAPORE — With the allure of Russian weapons waning in the shadow of the Ukraine war, Malaysia is considering pivoting to other Asian suppliers while also attempting to build a local industry.

Malaysia’s defense capabilities have historically been highly dependent on foreign suppliers, and Russia has been among Kuala Lumpur’s main dealers in the aerospace sector.

This appears to be changing, as the Russian-made aircraft the country operates are now facing a number of shortcomings. In 2017, Malaysia retired from service its MiG-29 fighter aircraft and has also struggled to keep its Su-30MKM ground-attack aircraft operational.

At the Singapore Airshow here, a Malaysian Air Force jet, a Moscow-supplied Su-30, was one of the only visible displays of military equipment made in Russia. At some point in the future, there may be next to none at all left flying, according to the plane’s pilot, who asked to remain unnamed for security reasons.

The West’s sanctions against Russia represent one of the key reasons why the government is looking to buy elsewhere, the pilot told Defense News.

Bans placed on Moscow after its troops invaded Ukraine are preventing Malaysia from buying the Su-30 directly from the Kremlin, implying that existing stocks of spare ones could run out, an analysis by the International Institute for Strategic Studies found.

One of the countries attempting to jump into the business is South Korea, which signed a contract last year to provide 18 Korean-made FA-50 fighter jets to Malaysia.
On Jan. 27, South Korea and Malaysia also held defense talks in Seoul to discuss boosting bilateral security partnerships and joint drills.

Malaysia has also launched a renewed effort at building up its own defense industrial base. With the launch of the Malaysian Aerospace Industry Blueprint 2030, and an increase in its defense budget, the country is looking to position itself as Southeast Asia’s strongest aerospace market.

A report published this year by the U.S. International Trade Administration highlighted that the Malaysian government “hopes to strengthen domestic manufacturing capabilities of defense products through collaboration and technology transfer.”

Malaysia is home to over 200 aerospace companies, including both international and local industry actors, the report noted.

-

About Elisabeth Gosselin-Malo

Elisabeth Gosselin-Malo is a Europe correspondent for Defense News. She covers a wide range of topics related to military procurement and international security, and specializes in reporting on the aviation sector. She is based in Milan, Italy.

 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti näin toimitaan myös Euroopassa niissä tuotantolaitoksissa, joissa tuotanto menee käytännössä suoraan rintamalle.

Sietäisi myös vihdoin nähdä valmistajien katalogeissa yksinkertaistettua vaunua ja muuta raskasta kalustoa ylikalliiden monimiljoonavehkeiden sijaan. Ryssä on jo harmillisen pitkällä etumatkalla tässä asiassa.
Empäusko, tuo ikääntyminen lähinnä liittyy räjähteiden ikääntymiseen. Tässä tapauksessa ryssällä lienee vähän vaikeaa kemianteollisuuden kanssa joten jätetään suosiolla ne stabilointiaineet veke. Mitä siitä jos tussahtaa väärällä hetkellä, musiikkaa riittää, eikös niin?

Joku murkulan maalaus lienee ainoa itse kuoreen liittyvä korroosiokysymys ja se nyt ei tuotantoa hidasta. Lännessä jonkun vaiheen oikaisu ei taida lisätä tuotantoa kun se pullonkaula on aihion vetokoneet.
 

"Olisi koko Euroopan kannalta katastrofi, jos Ukraina joutuisi neuvottelupöytään sotilaallisesti lyötynä ja altavastaajan asemasta. Se pakottaisi Ukrainan alueluovutuksiin, jotka lisäisivät Putinin ruokahalua ja nostaisivat uhkan aivan uudelle tasolle kaikkialla Venäjän lähialueilla, myös Suomessa. Näin ei saa käydä."

"On aina helpoa olla jälkiviisas. Silti on pakko todeta, että läntisten demokratioiden olisi jo kymmenen vuotta sitten pitänyt auttaa Ukrainaa pysäyttämään Vladimir Putinin aggressio. Länsi kyllä asetti ensimmäiset pakotteet Venäjää vastaan, mutta niiden lisäksi Ukrainalle olisi silloin pitänyt antaa tehokkaat välineet suvereniteettinsa palauttamista varten."

Lännen epäröinti ja munattomuus tulee vielä maksamaan niin paljon, ettei historia tule koskaan antamaan anteeksi sitä 🤬
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top