Antares
Respected Leader
The head of the Main Directorate of Intelligence, Kyrylo Budanov, revealed that Russia currently has only six A-50 aircraft remaining. He emphasized that if they lose one more, they will be unable to maintain continuous duty around the clock.
Budanov clarified that their operation had been in progress for several weeks, underscoring that their focus was on acquiring the aircraft rather than coordinating with February 23 specifically.
- United24
Palstalla onnistuttiin (jälleen) aika hyvin tämän A-50 asian arvioinnissa avoimia lähteitä käyttäen.
Tuo on hyvin mielenkiintoinen tieto, 6 kpl jäljellä (käyttökelpoisessa kunnossa).
Eli kuusi tarvitaan kellon ympäri tapahtuvaan valvontaan, mutta viisi ei riitä? Mahtaako olla niin että näitä olisi samaan aikaan 3 kpl ilmassa ja ne toiset 3 kpl kentillä valmistautumassa "omaan vuoroonsa"?
Miten kauan mahtaa yksi vuoro kestää? Näissä on suuret polttoainetankit mutta mahtaisiko riittää 12 tunnin lentoaikaan? Se taitaisi olla liikaa myös miehistölle? Olisiko sitten 8 tunnin vuoroissa ja näitä kolme vuoroa per päivä?
Miehistöjä voisi kuvitella olevan enemmän kuin koneita, jotta voidaan antaa lepoaikaa tietyin väliajoin - tosin mistäpä sitä tietää varmaksi.
Tuoreimman A-50U pudotuksen jälkeen uutisoitiin että koneen matkassa kuoli 10 sotilasta, mutta muistan kuulleeni että miehistössä olisi / voisi olla enemmän (olikohan 12 kpl tai enemmän). JOS muistelin oikein niin liekö ovat joutuneet karsimaan miehistön määrästä per lento, jotta saadaan jaettua tämä resurssi paremmin mutta samalla jotain toimintoja ei voida tehdä, koska ei ole täysi miehistö?
-
A-50U koneen "endurance" ei löydy wikipediasta mutta samantapaiselle E-3 Sentry koneelle kirjoitetaan "more than 8 hours". E-3 Sentry kuivapainoksi ja maksimipainoksi sanotaan: LÄHDE
- Empty weight: 185,000 lb (83,915 kg)
- Gross weight: 344,000 lb (156,036 kg)
- Max takeoff weight: 347,000 lb (157,397 kg)
A-50 koneen wikipedia-sivu kertoo vastaaviksi painoiksi: LÄHDE
- Empty weight: 75,000 kg (165,347 lb)
- Max takeoff weight: 170,000 kg (374,786 lb)
Eli A-50 koneen kyytiin mahtuisi suurempi määrä polttoainetta mutta se tuskin on niin polttoainetaloudellinen kuin mitä E-3, toisaalta 20 000kg enemmän polttoainetta tarkoittanee että sen maksimi "endurance" voisi olla pidempi.
Toisaalta A-50 konetta ei voi tankata ilmassa, mutta E-3 koneen voi.
Eipä tämä tarkastelu vastannut kysymykseeni, miten kauan tällaisen koneen "lentovuoro" voisi kestää. Kenties "enemmän kuin 8 tuntia"?
95 000 / 73 482 = 1,29283 kertaa suurempi määrä polttoainetta
8 x 1,29283 = 10,3426 tuntia, mutta tässä ei huomioida polttoainetaloudellisuuden eroa koneiden välillä
Kenties vastaus voisi silti olla "enemmän kuin 10 tuntia"?
Varmasti polttoainetankkien lentäminen ihan kuiviksi olisi typerää riskinottoa mutta toisaalta Ukrainan rajan tuntumassa / lähialueella on paljon sotilaslentokenttiä joten jopa näin suuri kone saadaan nopeasti alas. Kenties siis operointiaikaa pyrittäisiin venyttämään? Toisaalta jos on useita miehistöjä käytettävissä per kone niin silloin tällaiselle maksimaaliselle operointiajalle ei ole tarvetta eikä välttämättä haluakaan.
Viimeksi muokattu: