missileman
Kenraali
16/18:sta Shahedista alas, olisi luullut että vuosipäivä ja koneiden tiputus olisi isomman reaktion herättänyt. Hyvä näin ja toivottavasti varastot hupenee entisestään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No ei hirveästi, mutta silti se antautunut osapuoli ilmoitti sitoutuvansa rauhanehtoihin. Edes Neuvostoliitto ei vain todennut, että "Berliiniin päästiin, nyt musikat kotiin!" Kyllä siellä proopuskoita rustailtiin ja allekirjoitettiin.Missourin kannella ei kai varsinaisia neuvotteluja käyty, toki keisarin vallan säilyttäminen ehdottoman antautumisen ehtona oli jonkinlainen neuvottelutulos.
Saksan ehdoton antautuminen ei myöskään luonut pohjaa ihan oikeille neuvotteluille, vaikka jostakin varmasti sovittiinkin.
JR2 lainaa jotain venäläistä lähdettä, jossa pohditaan miten tulisi reagoida kahden A-50U koneen menetykseen:
Source: Russian
How to improve the situation following the loss of the second A-50?
The An-12 or Tu-154 should be equipped with two (tail and nose) serially produced Irbis radars from the Su-35.
Or try to buy a KJ-500 from China, based on the An-12.
-
Kuulostaa hyvin omituiselta purkkaviritykseltä, heillä pitäisi kuitenkin olla A-50, A-50M ja A-50U koneita useita käytettävissä. A-50U on tietysti se modernein ja paras eikä niitä taida olla kuin 5 kpl näiden kahden menetyksen jälkeen, mutta 2 kpl vanhempaa konetta pitäisi olla parhaillaan modernisoitavana. JOS yhden modernisointiin menee yksi vuosi, niin toki tilanne on vaikea vuoden 2024 ajan mutta ei silti katastrofi.
Mahdoton arvioida, kuka tuollaista on kirjoittanut mitä JR2 lainasi, mutta JOS kyseessä olisi joku vakavasti tai edes puolivakavasti otettava taho, niin se voisi kertoa siitä että AWACS-koneiden tilanne ei ole niin hyvä kuin miltä numerojen perusteella voisi kuvitella. Mikä on mahdollista JOS vanhemmat A-50 ja A-50M koneet eivät ole käyttökelpoisessa kunnossa.
Lisäksi muistettava että käyttökelpoisella kalustolla on lennetty paljon: vishun_military OSINT-ryhmän mukaan koneita on ollut käytössä Ukrainan seudulla 3-7 kpl ja mm. lentokalustoa aktiivisesti seuraava Guy Plopsky on arvioinut että näitä koneita olisi kokoajan ilmassa vähintään 3 kpl eli 24/7 ja nyt kahden vuoden ajan. Se on pitkä aika, 730 päivää eli 17 520 tuntia. Nämä ovat suuria koneita ja elinikä lasketaan kymmenissä tuhansissa tunneissa, mutta kyllä tällaisen kovan ja jatkuvan käytön pitäisi näkyä näissäkin.
Veikkaan että jättävät isommat huollot vielä tekemättä, joten tilanne vaan paranee ajan kuluessaJR2 lainaa jotain venäläistä lähdettä, jossa pohditaan miten tulisi reagoida kahden A-50U koneen menetykseen:
Source: Russian
How to improve the situation following the loss of the second A-50?
The An-12 or Tu-154 should be equipped with two (tail and nose) serially produced Irbis radars from the Su-35.
Or try to buy a KJ-500 from China, based on the An-12.
-
Kuulostaa hyvin omituiselta purkkaviritykseltä, heillä pitäisi kuitenkin olla A-50, A-50M ja A-50U koneita useita käytettävissä. A-50U on tietysti se modernein ja paras eikä niitä taida olla kuin 5 kpl näiden kahden menetyksen jälkeen, mutta 2 kpl vanhempaa konetta pitäisi olla parhaillaan modernisoitavana. JOS yhden modernisointiin menee yksi vuosi, niin toki tilanne on vaikea vuoden 2024 ajan mutta ei silti katastrofi.
Mahdoton arvioida, kuka tuollaista on kirjoittanut mitä JR2 lainasi, mutta JOS kyseessä olisi joku vakavasti tai edes puolivakavasti otettava taho, niin se voisi kertoa siitä että AWACS-koneiden tilanne ei ole niin hyvä kuin miltä numerojen perusteella voisi kuvitella. Mikä on mahdollista JOS vanhemmat A-50 ja A-50M koneet eivät ole käyttökelpoisessa kunnossa.
Lisäksi muistettava että käyttökelpoisella kalustolla on lennetty paljon: vishun_military OSINT-ryhmän mukaan koneita on ollut käytössä Ukrainan seudulla 3-7 kpl ja mm. lentokalustoa aktiivisesti seuraava Guy Plopsky on arvioinut että näitä koneita olisi kokoajan ilmassa vähintään 3 kpl eli 24/7 ja nyt kahden vuoden ajan. Se on pitkä aika, 730 päivää eli 17 520 tuntia. Nämä ovat suuria koneita ja elinikä lasketaan kymmenissä tuhansissa tunneissa, mutta kyllä tällaisen kovan ja jatkuvan käytön pitäisi näkyä näissäkin.
MUOKKAUS: ohjushyökkäyksestä puheenollen, hyvä muistaa että edellinen merkittävä, monipuolisen ohjuskattauksen sisältänyt hyökkäys tapahtui 15.2.2024 eli tasan viikko sitten.
Tässä ne muut:
Katso liite: 93395
HUOM: 15.2.2024 nähty isku oli näistä selvästi pienin kokonaismäärän osalta, joten sen käyttäminen mittatikkuna on hieman kyseenalaista.
Joka tapauksessa JOS se toimii mittatikkuna, silloin seuraava ohjusisku voisi tapahtua lähipäivien aikana.
JOS taas kaksi sitä edeltänyttä suurempaa ohjusiskua ovat parempi mittatikku, silloin seuraava isku voisi tapahtua 10-15 päivää edellisen jälkeen eli lähempänä helmikuun 2024 loppua.
Joka tapauksessa on nähtävissä että seuraava merkittävä, monipuolisen ohjuskattauksen sisältävä isku olisi odotettavissa lähipäivien tai korkeintaan yhden viikon kuluttua.
Veikkaan että jättävät isommat huollot vielä tekemättä, joten tilanne vaan paranee ajan kuluessa
Aina muistetaan mainita ettei Ukraina pysty valtaamaan alueitaan takaisin. Muistetaanko ettei venäjäkään, tuo omaa sukua suuri ja mahtava, pysty valtaamaan Ukrainaa? Sehän se todellinen uutinen tässä sodassa oli.Kun tässä sodan loppumisesta on spekuloitu, niin päivän Ilta-Sanomissa on myös artikkeli aiheesta: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010238091.html
Arvostettu tutkija varoittaa Ukrainan inhorealistisesta kohtalosta – ”Hyväksytään sellainen, jota ei voi hyväksyä”
Maailmanpoliittisiin riskianalyyseihin erikoistunut yhdysvaltalainen tutkija Ian Bremmer varoittaa, että Ukraina ei saa vallattua takaisin omia alueitaan ja maa jaetaan kahtia.
Tämän mukaan Venäjä olisi perunut Su-35 ja Su-34 koneiden lentoja A-50U koneen menettämisen jälkeen
Ukraine intel discloses details of A-50 downing: five more Russian aircraft were recalled - Euromaidan Press
The last takeoff of A-50U occurred on February 23 at 15:50 from the Ahtubinsk airfield.euromaidanpress.com
Artikkelin mukaan SU-35 ja SU-34 otettiin pois Miliyivkan ja Avdiivkan lohkoilta, missä niiden piti suorittaa tehtäviä. Syy peruutiksille on awacsin puute alueella.
Kuten aiemmin ja yllä on kirjoitettu venäjä tarvitsee A-50 koneiden tutkakuvaa operaatiojohtamiseen ja omien hävittäjien operoimiseen kohtuullisen turvallisessa ilmatilassa. Näitä koneita on jatkuvasti useampi ilmassa Ukrainan rintamalta muutaman sadan kilometrin etäisyydellä. Mutta artikkelin mukaan koneet olisivat nyt maassa. Onko kyseessä käännösvirhe (tuhotun yksilön viimeinen nousu) logiikkavirhe (viimeinen nousu ahtubinskin sotilaskentältä ko. konetyypille tai A-50U:n korvautuminen vanhemmilla versioilla) vai ovatko venäläiset lopettaneet operoinnin joksikin aikaa?
According to intelligence reports, the last takeoff of A-50U occurred on February 23 at 15:50 from the Ahtubinsk airfield and was intended to carry out operations near the settlements of Prymorsko-Akhtarsk and Zernogra
Hyvä. Tällä varmistetaan, että jokainen kyläpahanen, jonka ryssä yrittää vallata, vaatii ainakin sen parin divisioonan verran miehistöä ja kalustoa kuten Avdiivkassa. Tämä tekee sen mahdottomaksi ryssälle enää vallata suuria alueita, kun ryssällä yksinkertaisesti loppuu tankit ja tykit kesken.
Kyllä siellä linnoitetaan, viime päivinä tullut paljonkin kuvia. Toki aina voi olla propagandaa mutta kuitenkin - propagandamahdollisuuden nyt kaikki ymmärtää tässä tilanteessa.