Ukrainan konflikti/sota

Jäätävällä prosentilla nää meridronet toimii kyllä.
Tuolla on satavarmasti jo moneen kertaan tehty kaikki varotoimenpiteet iskujen varalta ja siitä huolimatta nää kerta toisensa jälkeen vaan aina osuu.
Loistavaa.
Ja mahtavaa, että nyt meni 2022 valmistunut paatti, jolla olisi ollut pitkä elinkaari edessä. Nyt jäljelle jääneestä vanhemmasta kalustosta joudutaan ottamaan niitä loppupään tiimoja intensiivisemmin kuluttaen niitä loppuun nopeammin.
 
Jäätävällä prosentilla nää meridronet toimii kyllä.
Tuolla on satavarmasti jo moneen kertaan tehty kaikki varotoimenpiteet iskujen varalta ja siitä huolimatta nää kerta toisensa jälkeen vaan aina osuu.
Loistavaa.

Samat ajatukset. Sodan (aktiivivaiheen) alussa iranin mopoista puhuttiin sillä kulmalla, että massatuotanto suhteessa kalliisiin ilmatorjuntapuikkoihin tekee niistä taloudellisesti lyömättömiä (100k drone vs miljoonien ohjus). En tiedä millä noita nyt pääasiallisesti torjutaan Ukrainassa mutta kyllä merivoimilla on aivan vastaavat sotimisdoktriinien mullistukset päällä kuin maajoukoillakin.
Olisi mielenkiintoista tietää mitä Kiina/Taiwan -akselilla tuumataan puolin toisin, tuon konfliktin kun kun on ajateltu olevan vahvasti merisaartoon pohjautuva ja nyt on nähty että pienempi voi "ruuti-bustereilla" upottaa satojen miljoonien aluksia melkoisen hyvällä prosentilla..
 
Tässä ryssän korvettitilanne summa summarun Mustalla merellä:

* Bykov-luokka (suurimmat korvetit, 1300-1700 tonnia): 3 jäljellä tämän päivän jälkeen, yhdessä ehkä vaurioita. https://en.wikipedia.org/wiki/Project_22160_patrol_ship
* Tarantul-luokka (500 tonnia) 3:sta 2 jäljellä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarantul-luokka
* Bora-luokka (1050 tonnia) 2 jäljellä, jossa toisessa ehkä vaurioita. https://en.wikipedia.org/wiki/Bora-class_corvette
* Karakurt-luokka (800 tonnia) 2:sta toinen (1) jäljellä. https://en.wikipedia.org/wiki/Karakurt-class_corvette
* Buyan-luokka (500 tonnia) 4 jäljellä. https://en.wikipedia.org/wiki/Buyan-class_corvette
* Grisha-luokka (950 tonnia) 6 jäljellä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Grisha-luokka

Eilen siis 16,800 tonnia ja tänään 15,500 tonnia eli -7,7%.

Mainitaan vielä, että ehkä jopa kaikkia korvettiluokkia ryssä voi siirtää jokia pitkin lisää (ja pois) Mustalle merelle. Ainakin kaikki muita paitsi Bykov ja Grisha luokkia. Ryssän jokiliikenteessä syväys 3m on ok.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä idea Mustanmeren laivaston ongelmia ratkaisuun: sotalaivat pois Mustaltamereltä, sanoo ryssäläinen fighterbomber.

Suyi kommentoi ideaa näin:

The problem is the operational range of Ukrainian unmanned vessels is getting further and further.

1 year ago they could only made to the western coast of Crimea, and now they are sinking Russian ships off Gaspura and Feodosia.

In such trend they will reach Novorossiysk someday.

What will the BSF do then?

Evacuating all its remaining ships to Sochi, or even Sukhumi?

-

Fighterbomber suggests removing all russian ships from the Black Sea.


1709634882071.png

 
Tässä ryssän korvettitilanne summa summarun Mustalla merellä:

* Bykov-luokka (suurimmat korvetit, 1300-1700 tonnia): 3 jäljellä tämän päivän jälkeen, yhdessä ehkä vaurioita. https://en.wikipedia.org/wiki/Project_22160_patrol_ship
* Tarantul-luokka (500 tonnia) 3:sta 2 jäljellä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tarantul-luokka
* Bora-luokka (1050 tonnia) 2 jäljellä, jossa toisessa ehkä vaurioita. https://en.wikipedia.org/wiki/Bora-class_corvette
* Karakurt-luokka (800 tonnia) 2:sta toinen (1) jäljellä. https://en.wikipedia.org/wiki/Karakurt-class_corvette
* Buyan-luokka (500 tonnia) 4 jäljellä. https://en.wikipedia.org/wiki/Buyan-class_corvette
* Grisha-luokka (950 tonnia) 6 jäljellä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Grisha-luokka

Eilen siis 16,800 tonnia ja tänään 15,500 tonnia eli -7,7%.

Mainitaan vielä, että ehkä jopa kaikkia korvettiluokkia ryssä voi siirtää jokia pitkin lisää (ja pois) Mustalle merelle. Ainakin kaikki muita paitsi Bykov ja Grisha luokkia. Ryssän jokiliikenteessä syväys 3m on ok.
Grishat ilmeisesti vielä koskemattomina, muut luokat taitavatkin olla jo korkattu.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä idea Mustanmeren laivaston ongelmia ratkaisuun: sotalaivat pois Mustaltamereltä, sanoo ryssäläinen fighterbomber.

Suyi kommentoi ideaa näin:

The problem is the operational range of Ukrainian unmanned vessels is getting further and further.

1 year ago they could only made to the western coast of Crimea, and now they are sinking Russian ships off Gaspura and Feodosia.

In such trend they will reach Novorossiysk someday.

What will the BSF do then?

Evacuating all its remaining ships to Sochi, or even Sukhumi?

-

Fighterbomber suggests removing all russian ships from the Black Sea.



Tätä samaahan voisi soveltaa maa-, meri- ja ilmavoimiin. Eli josko suorisivat nyt ihan suosiolla kotio Ukrainasta. Ja varmuuden vuoksi hemmetin kauas 1993 rajasta.
 
Pari poimintaa julkaistulta videolta.

Näyttää kuin olisi kylki auki pitkältä matkalta mutta vaikea sanoa, ehkä kameran kuvakulma hämää? Otin yhden kuvakaappauksen mutta videolta näkee paremmin.

Katso liite: 94607

-

Videon lopuksi näkyy useita voimakkaita räjähdyksiä:

Katso liite: 94603

Katso liite: 94604

Katso liite: 94605

Tuota räjähdystä seuraa joko uusi osuma tai sitten jokin sekundäärinen räjähdys:

Katso liite: 94606


Kylestä tai vanhasta reiästä, saman tuo tekköö. (c) Sotamies Määttä
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen väite sillan osalta:

Update on Crimean Bridge

The authorities responsible for the Crimean Bridge began allowing passenger vehicle traffic to cross but have not cleared the passage of trains. The bridge remained closed for 10-hours last night after Russian sources reported it was targeted by Ukrainian marine drones. According to one Russian source, an inspection of the structures was underway during that time.



-

Tästä voisi tulkita että siltaa vastaan olisi isketty, tosin en muista nähneeni sille vahvistusta.

Sen sijaan helppo uskoa että liikenne pysäytetään ja sillan kantavat rakenteet tarkistetaan (ainakin pikaisesti) joka kerta kun sillan läheisyydessä on liikkunut meridroneja.
 
Mainitaan vielä, että ehkä jopa kaikkia korvettiluokkia ryssä voi siirtää jokia pitkin lisää (ja pois) Mustalle merelle. Ainakin kaikki muita paitsi Bykov ja Grisha luokkia. Ryssän jokiliikenteessä syväys 3m on ok.
Nuo kaksi uusinta ovat rakenteilla/juuri valmistuneet (tiedustelutietoa puuttuu) keskisellä venäjällä sijaitsevalla zelenodolskin telakalla. Samassa paikassa rakensivat myös luokan kaksi ensimmäistä. Joten kyllä ne bykovitkin saa jokia pitkin kuljetettua. Se nimialushan nähtiinkiin matkalla volgan suuntaan tosin proomulle nostettuna. Voi olla että jokien syvyys ei riitä noille mennä omin voimin, vaan tarvitaan litteäpohjainen matalan syväyksen proomu.
Hyvä idea Mustanmeren laivaston ongelmia ratkaisuun: sotalaivat pois Mustaltamereltä, sanoo ryssäläinen fighterbomber.

Suyi kommentoi ideaa näin:

The problem is the operational range of Ukrainian unmanned vessels is getting further and further.

1 year ago they could only made to the western coast of Crimea, and now they are sinking Russian ships off Gaspura and Feodosia.

In such trend they will reach Novorossiysk someday.

What will the BSF do then?

Evacuating all its remaining ships to Sochi, or even Sukhumi?
Miten niin saavuttavat novorossiskin "jonain päivänä?" Eikös olenegorsky gornyak ottanut dronen kylkeen sen edustalla jo viime elokuun alussa? Niin että parempi viedä nuo purkit piiloon saman tien vaikka Kaspianmerelle.
 
Ryssän jokiliikenteessä syväys 3m on ok.
Siellä jokiväylillä syväys saattaa hyvinkin piisata. Saattaa olla alikulkukorkeudet mitkä mitoittaa, kun ei noita kiinteitä rakenteita nuissa sota-aluksissa saa ihan helposti kipattua. Dneprille ne ei pääse. kun se on Ukrainan hallussa. Don-Volga kanava kai ainoa mahdollisuus ja ei siellä hyvin korkeilla paateilla pääse.
Ryssien jokiliikenteeseen tarkoitetut rahtilaivat on erityisen matalia ja niinhän ne on Länsi-Euroopankin joilla.
 
Back
Top