teknohippi
Ylipäällikkö
Tämän mukaan ryssä tuotti bensaa 43,9milj tonnia 2023 ja vei siitä 5,76milj tonnia. Vienti siis muutettuna päiväbarreleiksi on 140 000. Bensiinin ylijäämätuotto oli 2023 jo hyvin marginaalista ja siinä näkyi jalostuskapasiteetin rapautuminen kun länsiosia ei saada. Joten ylijäämä oli 13% 2023. Jos edes jalostamoiskujen laskennallisesti 27% toteumasta edes puolet osui bensiinin tuotantoon niin ryssän on pulassa.Lähdin kaivamaan faktaa venäjän öljyinfrasta ja otin tarkasteluvuodeksi 2021 koska pidän sitä viimeisenä luotettavana tietona mikä on kerätty valtaosin ennen sodan alkamista:
1) Venäjän raakaöljyn tuotantokapasiteetti ja maakaasusta irroitettu kondensaatti:
Katso liite: 95240
Raakaöljyä tuotettiin 2021 aikana keskimäärin 9,528 miljoonaa tynnyriä päivässä.
2) Venäjän jalustuskapasiteetti raakaöljylle 2022 alussa perustuen 2021 keskimääräiseen tuotantoon:
Katso liite: 95241
Venäjän koko jalostuskapasiteetti oli 5,41 miljoonaa barrelia päivässä, eli 55% tuotetusta raakaöljystä.
3)Hieman öljylaaduista ja prosessista riippuen jalostaminen tuottaa keskimäärin seuraavat lopputulokset:
Katso liite: 95242
Tästä voimme laskea, että venäjän tuotanto ennen sotaa oli suurinpiirtein seuraava:
Bensiiniä 2,44 miljoonaa tynnyriä päivässä
Dieseliä 1,35 miljoonaa tynnyriä päivässä
Muut tuotteet (bitumi, voiteluöljyt, raskas polttoöljy) 0,7 miljoonaa tynnyriä päivässä
Kerosiiniä 0,49 miljoonaa tynnyriä päivässä
4) Venäjän oma kulutus öljytuotteille oli n. 4 miljoonaa tynnyriä päivässä ennen sotaa
Katso liite: 95243
Eli venäjä kykeni viemään 1,5 miljoonaa tynnyriä päivässä öljyjalosteita. Nyt asia muuttuu vaikeammaksi, sillä data ei erittele tarkemmin mitä öljyjalosteita venäjä käyttää ja mitä se vie. Kuten @teknohippi on hyvin kirjoittanut, venäjän kotimainen bensiinin kulutus on poikkeuksellisen korkeaa. 2021 tilaston perusteella venäjä kulutti kolmanneksi eniten maailmassa bensiiniä Yhdysvaltojen ja kiinan jälkeen.
Lähde:
US Energy Information Administration
koko raportti PDF muodossa
Kyllä tämä nykyinen iskutahti johtaa ensisijaisesti bensiinipulaan ja pula on jo todellista alueittain. Idän jalostuskapasiteetti on Siperian radan muodostaman pullonkaulan päässä ja laivarahdin kiertoaika Vladivostokista Pietariin pari kuukautta.