Ukrainan konflikti/sota

Ilmeisesti aika tiukille vetää ryssien upseerien osalta kun valtion yliopiston telekommunikaatiolaitoksen apulaisjohtaja joka on arvoltaan eversti, on tuotu rintamalle ja päässyt tietenkin ainokaisestaan eroon, todennäköisesti jossain viestiliikenteen keskuksessa tai EW laitteen käytössä.

No seuraavaksi vain se yliopiston johtaja riviin. Käy kouluttajatkin vähiin.

 
AP ja Def_mon ei hirveämmin välitä tästä DRG -operaatiosta. Liikaa kalustotappioita. Ainakin tankkeja on mennyt.

Onko jossain tiedossa (puten puolella olevien) ryssien tappiot? Ainakin kuvissa ja videoilla niitä on näkynyt. Myös tuhottuja varastoja. Jos suhde on edes 1:1, niin muine vaikutuksineen, en pitäisi tätä toistaiseksi huonona operaationa.
 
Jalostetttujen öljytuotteiden vienti Venäjältä oli jo ennen sotaa täysin marginaalista ja sekin vähä on jo loppunut. Ryssä jalostamoiden pomituksilla ei ole enää yhtään mitään merkitystä maailmanmarkkinoiden öljytuotteiden hintoihin. Come on baby light my fire!
Siis hä? Vaatimattomasti puolet EU:n dieselistä tuli ennen sotaa ryssälästä, sen takiahan se diiselin hinta nousi yli bensan litrahinnan ja kapasiteettia ei ole kyetty vieläkään täällä nostamaan tuota korvaamaan joten hinta koholla edelleen. Nämä nykyiset iskut ei tietysti enää asiaan juurikaan vaikuta.

 
Viimeksi muokattu:
Jos RDK:n toimet auttavat edes vähän Ukrainan dronehyökkäyksissä syvälle ryssän öljyteollisuuteen, niin sillä on mitä suurin sotilaallinen merkitys. Jos joku ihmettelee jotain kalustomenetyksiä, niin juuri siihen tarkoitukseenhan se kalusto on tehty. Nyt on mukava mennä nukkumaan kun tietää, että ryssä katselee koko yön taivaalle. Varoisin erityisesti Saratov, Astrakhan, Kirish, Yaroslav ja Nizhnekamsk suunnilla.
 
Suurin osa iskuista näyttäisi osuneen joko atmosfääriseen tislauskolonniin tai vakuumitislauskolonniin, jälkimmäinen on tuotannon tehokkuuden ja erityisesti bensiinin ja dieselin tuotannon kannalta tärkeämpi. Lisäksi ne maksavat yli 500 miljoonaa dollaria kappaleelta rauhan aikana vaihtaa (kokoluokassa yli 100 000 tynnyriä päivässä) eikä silloinkaan mitään ole mennyt rikki vaan se 15 metriä halkaisijaltaan sekä 50 m korkeudeltaan pitkä kolonni vaan vaihdetaan uuteen sekä joitain putkia, pumppuja, lämmönvaihtimia jne.) Nythän osa niistä palaa päiviä ja kaikki menee uusiksi noin 100 m säteellä. Normaali elinkaari on 4-6 vuotta, eli ryssän kolmen päivän sodan venyessä nyt kolmannelle vuodelle on jokainen ryssälän vakuumitislauskolonni vähintään puolet elinkaarestaan menettänyt, mikäli ikää oli kohtuullisesti jo ennen sotaa niin ne menee jo laina-ajalla aivan ilman noita Ukrainan iskujakin.

Siis eihän noita kerrostalon korkuisia kolonneja kokonaisena uusita kuin aniharvoin normaalin kulumisen/ikääntymisen seurauksena, sisuskalut sinne vaihdetaan normi huolto syklissä kun likaantuvat/menevät tukkoon. Se on vaan erilaista ohutlevy rakennetta sisältä josta tavara menee läpi(tislaantuu), periaatteessa todella yksinkertaista patarautaa, mutta tilataan tosiaan varmaan aina niihin erikoistuneilta valmistajilta. Epäilen kyllä vahvasti että esim. Kiinasta löytynee noille toimittajat... Ja voidaan varmaan hätätapauksessa yrittää pestä/liuottaa auki.

Pointti siis se että tuskin ryssän jalostamot ainakaan kolonnin sisuskalujen normaalin huolto-osien puutteeseen kyykkää, reikä kyljessä + tulipalo tietysti ihan oma lukunsa sitten 😁 . Kolonnit on kaikista yksinkertaisinta patarautaa mitä tuolta löytyy, toki paineastia terästä ulkokuoreltaan. Niin vanha / laajalle levinnyt keksintö (+huoltovarmuus tekijä) että ihmetteleen jos Kiinan kokoinen maa ei olisi tuollaisia esim. jo itse alkanut valmistamaan :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Siis hä? Vaatimattomasti puolet EU:dieselistä tuli ennen sotaa ryssälästä, sen takiahan se diiselin hinta nousu yli bensan litrahinnan ja kapasiteettia ei ole kyetty vieläkään täällä nostamaan tuota korvaamaan joten hinta koholla edelleen. Nämä nykyiset iskut ei tietysti enää asiaan juurikaan vaikuta.



Tässä artikkelissa on isoja virheitä.

Venäjän dieselin kokonaisvienti ennen sotaa oli 700.000 barrelia / 94.700 tonnia päivässä, mistä EU alueelle toimitettiin n. 60 %, eli 420.000 barrelia / 56.800 tonnia päivä.

EU:n dieselin kulutus ennen sotaa oli 240 000 000 tonnia vuodessa tai 657.540 tonnia päivässä. Venäjän osuus tästä oli 8,5 %


On mahdollista että venäjän kokonaistuonnista (raakaöljy) saadun dieselin osuus on korkeampi, mutta silti paljon alle 50 %. Haisee tehtaankadun toimittajalta.

1710621535911.png

Lähteet:

IAE öljyn vientitilastot 2021
EU, Eurostat, energiankulutus 2021
 
Onko jossain tiedossa (puten puolella olevien) ryssien tappiot? Ainakin kuvissa ja videoilla niitä on näkynyt. Myös tuhottuja varastoja. Jos suhde on edes 1:1, niin muine vaikutuksineen, en pitäisi tätä toistaiseksi huonona operaationa.
Ainakin videoiden perusteella tuolla ei ole käytännössä kuin pieni kuulovartio näreessä.. vaikea uskoa taistelutappioihin, miinoihin varmasti mennyt jotain väkisin, ja jos siellä vielä joku oli kun red arrow ammuttiin ryzzän puolelta keskelle omia kyliä, niin siinä lisää.

Epäilisin, että tiedusteltu mikrovahvuuden paikka, eihän ryzzä tonne oikeasti ketään laita, kun ei sieltä Ukraina uskalla koukata ja koska vastapuoli pelaa reilusti, eikä höykyytä siviilejä. Toista on tuossa parin sadan kilsan päässä Kharkivissa, jonne putlerin örkit voimafantasioissaan ampuvat omalta puolen rajaa mitä milloinkin..

Todennäköisesti 5000 ukkoa pystyisi melko helposti koukkaamaan pohjoisesta Luhanskiin, ei siellä ketään makuuteta..
 
Siis hä? Vaatimattomasti puolet EU:n dieselistä tuli ennen sotaa ryssälästä, sen takiahan se diiselin hinta nousi yli bensan litrahinnan ja kapasiteettia ei ole kyetty vieläkään täällä nostamaan tuota korvaamaan joten hinta koholla edelleen. Nämä nykyiset iskut ei tietysti enää asiaan juurikaan vaikuta.

Siis hä? Kuten @Isoviha totesi, ennen sotaa n. 8,5% Euroopan dieselistä tuli ryssistä. ..."vaatimattomasti puolet"....
 
Tässä artikkelissa on isoja virheitä.

Venäjän dieselin kokonaisvienti ennen sotaa oli 700.000 barrelia / 94.700 tonnia päivässä, mistä EU alueelle toimitettiin n. 60 %, eli 420.000 barrelia / 56.800 tonnia päivä.

EU:n dieselin kulutus ennen sotaa oli 240 000 000 tonnia vuodessa tai 657.540 tonnia päivässä. Venäjän osuus tästä oli 8,5 %


On mahdollista että venäjän kokonaistuonnista (raakaöljy) saadun dieselin osuus on korkeampi, mutta silti paljon alle 50 %. Haisee tehtaankadun toimittajalta.

Katso liite: 95252

Lähteet:

IAE öljyn vientitilastot 2021
EU, Eurostat, energiankulutus 2021

Kaikki lähteet sanoi samaa kyllä tuolloin, olisiko niin että kysymys on isoimmasta EU:n ulkopuolisesta toimittajasta :unsure:
Samaan aikaan kun diiselin hinta pomppasi, niin taisi olla Ranskalla jalostamot lakossa ja Ranska on ollut vissiin myös iso diiselin tuottaja. Onhan tuo vajaa 10% osuuskin poissa markkinalta varmaan jo hintahäiriötä aiheuttava asia, erityisesti jos korvaavaa ei oikein samaan rahaan löydy.
 
Kun jalostamoiskujen kerranaisvaikutuksia mietitään kannattaa myös muistaa mitä tapahtuu kun alkaa isommat huhut ryssälässä pyörimään polttoaineongelmista..

Sen jälkeen jokainen kynnelle kykenevä iigori ja ljudmila alkaa hamstraamaan bensaa ja riisseliä kaikki varakanisterit ja maitotonkat täyteen.. :D
 
Nostetaan esille tämä, että Suomen venäjänkieliset piiloutuu suoraan Venäjän valtion virallisen kannan taakse:
Kyllä se on ollut arvattavissa, että tietty porukka asettuu aina "emämaan" taakse. Kotiryssistä tulee vielä paljon ongelmia, mutta sitähän meidän päättäjät eivät suostu millään tajuamaan. Ei tarvita ulkomaisia desantteja kun omasta takaa löytyy jo tuhansia.
 
Ainakin videoiden perusteella tuolla ei ole käytännössä kuin pieni kuulovartio näreessä.. vaikea uskoa taistelutappioihin, miinoihin varmasti mennyt jotain väkisin, ja jos siellä vielä joku oli kun red arrow ammuttiin ryzzän puolelta keskelle omia kyliä, niin siinä lisää.

Epäilisin, että tiedusteltu mikrovahvuuden paikka, eihän ryzzä tonne oikeasti ketään laita, kun ei sieltä Ukraina uskalla koukata ja koska vastapuoli pelaa reilusti, eikä höykyytä siviilejä. Toista on tuossa parin sadan kilsan päässä Kharkivissa, jonne putlerin örkit voimafantasioissaan ampuvat omalta puolen rajaa mitä milloinkin..

Todennäköisesti 5000 ukkoa pystyisi melko helposti koukkaamaan pohjoisesta Luhanskiin, ei siellä ketään makuuteta..

Tämän suuntaisesti olen itsekin ajatellut ja vastassa olevat joukot vaikuttaisi pääosin olevan mies ja kivääri makkaranpaistajia sekä erilaisia puolisotilallisisa joukkoja/mummonpamputtajia. Jos oma huolto on mietitty etukäteen hyvin, voi tuolla päästä ja liikkua hyvinkin laajalla alueella helposti viikon tai jopa viikkoja. Maasto on varmasti tiedusteltu melko tarkkaan etukäteen ja legioonalla voi olla jopa paikallistuntemusta, sekä kaikki tietenkin puhuvat täydellistä venäjää.

Kova hööki vaan Ukrainan puolelta drooneilla nyt vähän joka suuntaan, niin ei ryssät ei pysty keskittämään ja liikuttamaan joukkojaan tehokkaasti.
 
Kuvankaappaus Ranskan iltauutista, liittyen joukkojen lähettämiseen Ukrainaan. Tässä ovat maat, mitkä ovat ottaneet kantaa joukkojen lähettämisen puolesta tai vastaan.

Macronin puheet ovat nousseet isoksi keskustelunaiheeksi Ranskassa ja poliittisissa ohjelmissa keskustellaan pitäisikö Ranskan lähteä Ukrainan maaperälle.


1000103619.png
 
Viimeksi muokattu:
Ihan huomiona noihin öljynjalostamoihin. Jonkun tislauskolonnin korjauksessa ei ole kyse mistään hi-techistä vaan ihan normaalista konepajatyöstä. Se pitää vaan taas paria kokoon. Suurempia ongelmia voi tulla, jos on kyse jostakin tietystä prosessointi osasta, sen katalyytistä tai vastavasta kompressorista tms. Tuolla kukaan ei vaadi rikitöntä dieseliä. Jotain ongelmia voi tulla länsiautojen kanssa, jos se diesel on kovin heikkolaatuista mutta ureoiden tai NOXien perään tuolla ei kukaan kysele, jos se kärry muuten kukkuu ja kulkee niin kaikki on OK. Joku vanha rysytankki taas tomii millä tahansa löpöllä, joka ei sakkaudu toiminta lämpötiloissa. Yleensä joku noin -5 °C samepiste ei ole minkään laatuinen ongelma dieselpolttoaineissa. Sorry.
 
Back
Top