Ukrainan konflikti/sota

Kukahan tämän shakkisiirron on suunnitellut? Puree paremmin kuin suora sota tai pakotteet.
Jenkit ovat kyllä tämän asian aina ymmärtäneet. Ilman polttoaineita ei toimi yksinkertaisesti mikään. Kyllä tämä oli melkoinen hirttonaru sakuille aikanaan, kun se polttoainepuoli sakkasi. Sinällään taidokasta (yrittää) katkaista yksi rysyjen talouden elämänlanka.

Nyt pitää kuitenkin pitää realiteetit mielessä. Bensiini on selvästi vaikeampi tuote kuin vanhakantainen diesel rysytankeille ja Kamazeille. Joku uusi John Deere traktori asettaa jotain laatuvaatimuksia sille dieselille mutta vanhalle rysytankille käy mikä tahansa öljyä muistuttava neste, joka menee suodattimesta läpi ja ei ruostuta syöttöpumppua samana päivänä. Bensiinissä on sitten oktaanivaatimukset. Ellei ne täyty, kone on suuressa vaarassa hajota. Rysyt voivat korvata puutteita lyijyllä (tetraetyylilyijy) mutta se taas tuhoaa jo kaikkien siellä liikenteessä olevien länsiautojen labda-anturit (+ katalysaatorit). Saattaa kuitenkin toimia ja pitää kärryt liikenteessä kun eihän tuolla mitään päästöjä ainakaan enää mittailla.
 
Ihan huomiona noihin öljynjalostamoihin. Jonkun tislauskolonnin korjauksessa ei ole kyse mistään hi-techistä vaan ihan normaalista konepajatyöstä. Se pitää vaan taas paria kokoon. Suurempia ongelmia voi tulla, jos on kyse jostakin tietystä prosessointi osasta, sen katalyytistä tai vastavasta kompressorista tms. Tuolla kukaan ei vaadi rikitöntä dieseliä. Jotain ongelmia voi tulla länsiautojen kanssa, jos se diesel on kovin heikkolaatuista mutta ureoiden tai NOXien perään tuolla ei kukaan kysele, jos se kärry muuten kukkuu ja kulkee niin kaikki on OK. Joku vanha rysytankki taas tomii millä tahansa löpöllä, joka ei sakkaudu toiminta lämpötiloissa. Yleensä joku noin -5 °C samepiste ei ole minkään laatuinen ongelma dieselpolttoaineissa. Sorry.

Juu en tiedä mitä paineteräs sanoo millaisestakin palolämpötiloista, mutta ryssän tuntien laitetaan joka tapauksessa paikkaa kylkeen ja yritetään sillä. Peukut kannattaa tosiaan laittaa sen varaan että sieltä hajoaa/palaa ympäriltä jotain teknisempää jos puhutaan siis kuukausien korjaus aikatauluista :unsure: Lännestä ei varmaan tule korvaavaa, mutta tuo Kiina kun tuppaa tekemään vähän kaikkea tänä päivänä:unsure:
 
Ihan huomiona noihin öljynjalostamoihin. Jonkun tislauskolonnin korjauksessa ei ole kyse mistään hi-techistä vaan ihan normaalista konepajatyöstä. Se pitää vaan taas paria kokoon. Suurempia ongelmia voi tulla, jos on kyse jostakin tietystä prosessointi osasta, sen katalyytistä tai vastavasta kompressorista tms. Tuolla kukaan ei vaadi rikitöntä dieseliä. Jotain ongelmia voi tulla länsiautojen kanssa, jos se diesel on kovin heikkolaatuista mutta ureoiden tai NOXien perään tuolla ei kukaan kysele, jos se kärry muuten kukkuu ja kulkee niin kaikki on OK. Joku vanha rysytankki taas tomii millä tahansa löpöllä, joka ei sakkaudu toiminta lämpötiloissa. Yleensä joku noin -5 °C samepiste ei ole minkään laatuinen ongelma dieselpolttoaineissa. Sorry.

Ryssät ovat jo viimevuoden lopulta saakka liisineet säännöksistään, koska muuten jalostamot eivät olisi pyörineet varaosapulassa, ei se joustaminen turvallisuudessa tai laadussa niille mitenkään uutta ole.


Mutta ei ne noita niin vain parsi kasaan.

Tällaiseen kun tulee pakettiauton mentävä reikä niin siinä menee aikaa ja tupakkia ennen kuin se on taas kunnossa vaikka olisi aivan kaikki tarvittava valmiina.


Länsimaiden ryssille tekemät kolonnit eivät ole mitään patarautaa (NL aikaiset varmaankin ovat), aivan eri materiaaleista ne on tehty ainakin 250 asteen yläpuolinen osa ja siltä osin kestämään suunniteltu. Niitä ei korjata hitsaamalla siihen kylkeen jotain muuta terästä. Lisäksi kaikki instrumentointi 100 m sisällä on mennyt eikä osia ole, meinaatko että Siemensin tai Honeywellin systeemi lähtee napista käyntiin kun Igor on parsinut sen miten kuten kasaan ja painaa start.

Nythän se nähdään miten korjaaminen toimii, mutta on Ukrainalle paljon helpompaa saada ne uudelleen vaikkapa toisesta kohtaan rikki juuri ennen kuin laitos uudelleen starttaa kuin venäläisillä niitä korjailla. Se elokuussa ensimmäisen kerran siipeensä saanut ja nyt toisen kerran rikottu on tuosta hyvä esimerkki.


Dieselin puhtaus lienee tärkeämpi kaikille kymmenille tuhansille länsimaisille kuorma-autoille sekä tuhansille vetureille, tankeille ja siviilien autoille se ja sama mutta jos kuormat eivät liiku niin koko maa on korviaan myöten kusessa.


Tässä perusteita miksi normaali hiiliteräs toimii vain alaosassa tai hyvin makeilla raakaöljyillä, joita siis ryssillä ei juurikaan ole.

 
Viimeksi muokattu:
Ryssän propagandit tuuttaa joka kanavalla nyt videota jossa Ukrainalainen poliitikko
Hennadiy Vatsak ajaa uudella RR Spectrellä Kiovassa.
En tiedä onko oikeasti ko. henkilö mutta Kiovassa ilmeisesti kuitenkin kun olisi niin helppo kiistää geolokatiolla.
En ymmärrä miksi kenenkään Ukrainalaisen pitäisi nyt esitellä näin rahojaan.
Toivottavasti tässä joku ei pidä paikkaansa...
 
Onko noita vehkeitä yks per iso jalostamo vai useampi?

Ajan takaa sitä, että jos yksi drone osuu ison jalostamon vakuumitislauskolonniin niin onko se automaattisesti koko tuotanto seis vai tulee "vain" vähemmän tuotantoa?

Sanoisin, että laitos voi olla alhaalla jonkin aikaa kunnes se saadaan korjattua. Tisalauskolonneissa ei ole sen kummempaa kuin lämpöpatterissa tai puukattilassa. Jos se on on ammuttu rikki, se pitää tiety paikkailla. Tisauskolonneissa on satoja lähtökahtaisesti samanlaisia kellopohjia. Mitään sen suurempaa hitechiä siinä ei ole korjata samaan tilaan kuin se oli jos on rautaa ja hitsareita. Jos päävirran tislauskolonni on "rikki", siltä osin se laitos ei tuota mitään ellei siinä ole muita rinnakkaisia linjoja.

Tuommoisissa laitoksissa on muitakin kirriittisiä osia. Katalyyttejä, kaasukopressoreja ja sähköjärjestlmiä, automaatiokin jne. Kun tuhansia kaapeleita palaa karrelle, on siinä oma hommansa ne korjailla. Kunon tulipalo edes yhdellä osastolla, kyllä sitä viikkoja korjaillaan. Sitten jos sama on useamalla laitoksella, ne osaajat ei oikein riitä jokapaikkaan ja ihan perus igor joutuu niitä kolvaamaan.
 
Länsimaiden ryssille tekemät kolonnit eivät ole mitään patarautaa (NL aikaiset varmaankin ovat), aivan eri materiaaleista ne on tehty ainakin 250 asteen yläpuolinen osa ja siltä osin kestämään suunniteltu. Niitä ei korjata hitsaamalla siihen kylkeen jotain muuta terästä. Lisäksi kaikki instrumentointi 100 m sisällä on mennyt eikä osia ole, meinaatko että Siemensin tai Honeywellin systeemi lähtee napista käyntiin kun Igor on parsinut sen miten kuten kasaan ja painaa start.

Nythän se nähdään miten korjaaminen toimii, mutta on Ukrainalle paljon helpompaa saada ne uudelleen vaikkapa toisesta kohtaan rikki juuri ennen kuin laitos uudelleen starttaa kuin venäläisillä niitä korjailla. Se elokuussa ensimmäisen kerran siipeensä saanut ja nyt toisen kerran rikottu on tuosta hyvä esimerkki.

Lähinnä tässä puhuttu "patarauta" vertauksesta muun asiaan sisältyvän tekniikan suhteen, itse kolonni on sitä teknisesti, mutta iskuissa hajonnut tosiaan varmasti muutakin ei niin helposti korjattavaa/saatavilla olevaa teknikkaa (y)
Eihän paineastia teräksessäkään mitään ihmeellistä ole, Kiinasta saa varmasti. Itäblokista nimenomaan löytyy massaa konepaja osaamisen ja hitsareiden suhteen. Niitähän ne on meidänkin keikkatyömaat puolillaan...
 
Täällä puhutaan paljon iskujen vaikutuksista jalosteiden tuotantomääriin ja määrien putoamisen vaikutuksesta moskovan sisäiseen toimintaan. Toistan itseäni taas ja seuraan Joe Blogs:ia (Youtube) joka taasen seuraa lukuja vienti ja tuonti tilastoissa. Hän arvioi että öljynjalostusteollisuuden heikkenemisen taloudellinen menetys olisi tällä hetkellä luokkaa 75M$ per päivä ja siitä ylöspäin. Tuo arvio vaihtelee musta eri jaksojen välillä (ylöspäin) ja huippuarvio menee aika paljon korkeammalle (150M$). Joka tapauksessa takaisinmaksuaika Ukrainan pitkän matkan drone investoinneille on kyllä aika lyhyt, ruohonleikkuukonemiehelle pitäisi antaa kansantalouden Nobel palkinto. Niin vaikka tislaus kolonnien korjausaika olisi lyhyempi mitä täällä arvioidaan.
 
Miten twitter näkee jalostamoiskun:


Miten Yle raportoi iskun:

Katso liite: 95258


"Palo saatiin sammutettua nopeasti, viranomaiset sanovat."

Uskotaanhan me, kun kerran niin sanotaan:
Katso liite: VID_20240317_074555_541.mp4

Good morning Slavyansk, Good morning Muscovia! 😁
 
Back
Top