Ukrainan konflikti/sota

Pari kuvaajaa ryssän bensiinin ja dieselin viikkotuotannosta, lähteenä Rosstat julkaisemat numerot (kuvaaja kertoo määrän tuhansina tonneina ja datapiste kertoo tuotannon edellisen seitsemän päivän aikana eli niiden summan, Stanimir Dobrev julkaisi muutaman kuvan näistä ilmoituksista ja ne löytyvät tästä viestistä: LINKKI):

Here's how gasoline and diesel production has been going in Russia over the last 13 weeks.

December was relatively stable but after that you had parts that couldn't be replaced breaking, long weekends and initially a few UA attacks.

On Wednesday they will release the data for last week, unless they decide to stop publishing it on Rosstat.


Katso liite: 95320

-

Katso liite: 95321


-

Pari poimintaa kommenteista:

Ensimmäiseen viestiin tullut kommentti: Hmmm... I would expect a more drastic drop. I wonder how accurate these are.

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Until last week most of the reduction was due to the Lukoil Nizhny Novgorod refinery having outages due to parts breaking in both of its gasoline production units and their inability to repair one of the two. So don't expect a big drop because prior to that.

-

Ensimmäiseen viestiin tullut kommentti: What is your source for this? Genuinely curious

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Rosstat released weekly fuel production stats. They're a bit hard to find on their site.

-

Voidaan toki pohtia, kuinka luotettavia Rosstat julkaisemat numerot ovat. Lisäksi voidaan pohtia, tullaanko nämä numerot julistamaan salaisiksi jossain vaiheessa, varsinkin jos Ukrainan droneiskut jatkuvat ja niillä saavutetaan merkittäviä tuloksia. Toisaalta voidaan pohtia, vuotavatko numerot julki salaiseksi julistamisesta huolimatta - se on selvää että näille numeroille on tarve myös jatkossa eli talouden toimijat tarvitsevat luotettavat numeronsa voidakseen tehdä työnsä. Valehtelulla ja numeroiden vääristelyllä ampuu helposti itseään jalkaan, vaikka tarkoitus olisi ulkomaisten tarkkailijoiden hämääminen tms.

-

Aikaisemmin on ollut pohdintaa eri tuotantolaitosten teoreettisesta kapasiteetista, mutta nämä numerot kertovat todellisen tuotantomäärän (bensiini ja diesel) - toki sillä oletuksella että numerot ovat luotettavia eivätkä kaunisteltuja tai vääristeltyjä.

Lainaan muodon vuoksi pari datapistettä, ne jotka löytyvät Dobrevin aikaisemmin linkitetystä viestistä. Nämä ovat bensiinin viikkotuotantomäärät kerrottuina aikaväleinä (eli seitsemän päivän tuotanto):

18.12.2023 - 24.12.2023 = 923,1 tuhatta tonnia

26.2.2024 - 3.3.2024 = 838,5 tuhatta tonnia
4.3.2024 - 10.3.2024 = 838,9 tuhatta tonnia

Kuten nähdään, yllä olevien kuvaajien kukin datapiste kertoo edellisen seitsemän päivän tuotantomäärän eli 3.3.2024 merkitty datapiste kertoo tuotannon aikavälillä 26.2.2024 - 3.3.2024.

-

MUOKKAUS: Stanimir Dobrev julkaisi kuvaajien datan taulukon muodossa: LÄHDE

Katso liite: 95322

Kuten luvattua, tänään julkaistiin viime viikon data bensiinin ja dieselin tuotantomääristä (ko. viikon tuotanto).

Stanimir Dobrev julkaisi numerot ja päivitetyt kuvaajansa:

Russian gasoline production last week declined to a new low of 815 300 tons and diesel production to 1638 800 tons.

I have data for March 2023 20-26 Mar, gasoline production was 880 000 and diesel production was 1769 100.


(HUOM: hänellä sattui virhe näiden numeroiden kanssa ja korjasi sen ketjun lopussa, the data for the 13-19 of March 2023 848 200 tons of gasoline...diesel production was 1 792 800 tons)

1710952749592.png

1710952762585.png

Earlier today Ru sources said that refining would remain stable at 275 million tons, or as much as in 2023.

I don't think that will be the case even if they push maintenance around.


https://www.kommersant.ru/doc/6580800

03/20/2024, 16:11

7861 min.1

Ministry of Energy: the volume of oil refining in 2024 will remain at the same level​

The head of the Russian Ministry of Energy, Nikolai Shulginov, said that the department will maintain plans for the volume of primary oil refining for 2024 at a level close to last year. In 2023, the volume of oil refining amounted to 275 million tons. According to him, adjustments to repair schedules are being discussed with oil companies due to attacks on several Russian refineries.

Nikolay Shulginov

Nikolay Shulginov
Photo: Evgeny Pavlenko, Kommersant


“There is potential to increase fuel output at refineries where production has not been stopped. We are discussing with enterprises an adjustment to the schedule of scheduled repairs at refineries in connection with incidents at a number of plants,” Mr. Shulginov told reporters (quoted by Interfax).

On March 13, drones attacked an oil refinery in the Ryazan region. Another drone was shot down on approach to an oil refinery in the Leningrad region. On the same day, the Novoshakhtinsky oil products plant in the Rostov region was attacked. On March 12, a UAV hit the Nizhny Novgorod refinery of LUKOIL.

First Deputy Minister of Energy Pavel Sorokin said that, despite unscheduled repair work at some refineries, the needs of the Russian market for both gasoline and diesel fuel will be met. Among the measures that guarantee the required amount of fuel, he named additional loading of installations, the use of reserves, as well as a ban on the export of gasoline. This measure is valid from March 1 to August 31.

For more information on how attacks on factories affect gasoline production, see the Kommersant publication “Drones are gathering over the refineries . ”

Lusine Balasyan

I have the data from last year for this particular week as they keep data for the last 12 months easily available and I made notes last week.

Should also add the data for the 13-19 of March 2023 848 200 tons of gasoline 1 769 100 tons of diesel. My bad for focusing on the wrong week.

Another mistake, during the week of March 13-19 diesel production was 1 792 800 tons.



-

Tässä minun taulukkoni johon on lisätty viime viikon numerot:

1710953177436.png

HUOM: "vuoden 2023 keskiarvo" on hieman hämäävä ilmaisu, koska kyseessä on vuoden kolmen viimeisen viikon keskiarvo eli ne numerot jotka näkyvät tässä.

"Vuoden 2024 keskiarvo" on puolestaan kyseisen vuoden 11 ensimmäisen viikon keskiarvo, koska meillä ei ole tämän enempää numeroita (vuosi on vielä kesken).

Tästä nähdään että viikot 9 ja 10 olivat tämän datan perusteella melkein samat, mutta viikko 11 oli näitä huonompi. Bensiinin tuotannon osalta viikko 11 on taulukon huonoin viikko, mutta dieselin tuotanto ei (viikko 7 on huonompi) - nämä yhdessä ovat taulukon toiseksi huonoin viikko, ainoastaan viikon 7 kokonaistuotantomäärä on pienempi (2 445,7 vs 2 454,1).

Kuinka paljon suurempi viikon 10 tuotanto oli verrattuna viikkoon 11:

838,9 / 815,3 = 1,0289464
1 680 / 1 638,8 = 1,025140

2 518,9 / 2 454,1 = 1,0264047

Ei valtavan paljon enemmän, mutta vähän kuitenkin.

Vaikea sanoa tästä enempää, koska en tunne ryssän bensiinin ja dieselin tuotannon yksityiskohtia esim. tyypillisiä viikkojen välisiä vaihteluita jalostusmäärissä. ELI mikä on normaalia vaihtelua ja mikä epänormaalia. Pitäisi olla laajempi historiadata ja sen kaverina lista selityksiä suurempien vaihteluiden kohdalla (johtuuko heilahdus vuosihuollosta, rikkoontuneesta laitteesta, kysynnän kasvusta tms.).

-

HUOM: Kommersant-artikkelista selvisi vuoden 2023 jalostetun öljyn määrä:

The head of the Russian Ministry of Energy, Nikolai Shulginov, said that the department will maintain plans for the volume of primary oil refining for 2024 at a level close to last year. In 2023, the volume of oil refining amounted to 275 million tons.

Lisäksi väittävät että vuonna 2024 pyritään saavuttamaan sama määrä (onnea yritykseen, jos iskut jatkuvat).

275 miljoonaa tonnia.

Tämän lähteen mukaan Urals-raakaöljystä saadaan jalostettua noin 10% bensiiniksi ja 26% dieseliksi, joten voidaan laskea karkeasti: LÄHDE

275 000 000 x 0,10 / 52 = 528 846 tonnia bensiiniä per viikko

275 000 000 x 0,26 / 52 = 1 375 000 tonnia dieseliä per viikko

Tämä ei nyt ihan täsmää, keskiarvoisen yhden viikon tuotannon olettaisi olevan lähempänä taulukon numeroita.

Kenties lainaamani nettisivun prosenttinumerot olivat suuntaa-antavia? Tai kenties ei voida laskea / ei kannata laskea 52 viikkoa käyttäen, koska vuosihuollot yms. täytyy tehdä joskus jolloin tuotanto voi olla kokonaan kiinni tai hyvin suuresti leikattua tiettyjen viikkojen ajan? Tällöin muiden viikkojen aikana tuotantomäärän pitää olla vastaavasti suurempi.

Jaoin aikaisemmassa viestissäni (LINKKI) seuraavan taulukon:

1710955661416.png

Tästä voidaan laskea eri vuosille "Gasoline" eli bensiinin prosenttiosuus koko jalostetusta määrästä, se vaihtelee vuodesta riippuen.

"Gasoil" eli tutummin diesel vaihtelee sekin rajusti.

Laskin nopeasti prosenttiosuudet eri vuosille:

1710961236178.png

JOS tulkitsin oikein yllä olevan kuvan kategoriat eikä niissä ole tulkinnanvaraa (esim. gasoline sisältäisi muutakin kuin "bensiiniä"), niin tämä selittäisi aikaisemman karkean laskelmani virheen. Kokeillaanpa uudestaan, mutta tällä kertaa aikavälin 2010-2018 keskiarvoilla:

275 000 000 x 0,1399 / 52 = 739 855 tonnia bensiiniä per viikko

275 000 000 x 0,2929 / 52 = 1 548 990 tonnia dieseliä per viikko

Nyt ollaan jo lähempänä Stanimir Dobrevin jakamia viikkotuotantomääriä, tosin minun laskemissani ei ole huomioitu mitenkään vuosihuoltojen tai muiden katkosten vaikutusta. Lisäksi on tietysti mahdollista että laskemani keskiarvot eivät vastaa nykytilannetta eli prosenttiosuuksien pitäisi olla hieman suuremmat.

Kokeillaan vielä yhden kerran, tällä kertaa käytän aikavälin 2010-2018 suurimpia prosenttilukuja:

275 000 000 x 0,1464 / 52 = 774 230 tonnia bensiiniä per viikko

275 000 000 x 0,3314 / 52 = 1 752 596 tonnia dieseliä per viikko

Dieselin osalta keskiarvo kuulostaa liian suurelta, kun taas bensiinin osalta liian pieneltä. Olisi hyvin mielenkiintoista saada vuoden 2023 viikkotuotantomäärät, jotta voisi tutkia asiaa tarkemmin. Stanimir Dobrevilta kysyttiin hänen viestinsä kommenteissa, voisiko hän julkaista ko. datan taulukon muodossa ja hän lupasi koostaa taulukon, kunhan löytyy sopiva hetki tälle työlle.

Sivuhuomiona, kiehtovasti ryssän todellinen jalostettu kokonaismäärä per vuosi on pysynyt pitkään suunnilleen samansuuruisena, koska vuoden 2023 määräksi kerrottiin 275 miljoonaa tonnia. Aikavälillä 2010-2018 on tätä pienempiä mutta myös suurempia määriä, toisaalta ko. yhdeksän vuoden keskiarvo on 272,6 miljoonaa tonnia.
 
Viimeksi muokattu:
Putinin mukaan Venäjä voisi pommittta siviilikohteita kuten Ukraina, mutta puhtoinen Venäjä toimii omien suunnitelmiensa mukaisesti.

https://tass.ru/politika/20294447
Sehän olisi melkoinen käänne erikoisoperaatiossa, jos alkaisivat siviilikohteita pommittamaan. Hidas eteneminenkin kun on siviilien ja luonnon säästämistä. Humaania ja ylevää sodankäyntiä kerta kaikkiaan.
 
Ylen jutussa lisää pohdintaa ryssän tulevasta hyökkäyksestä sekä öljytuotteiden kapasiteetista. Mainitaan että Laukaansuu olisi korjattu kahdessa viikossa.
https://yle.fi/a/74-20079843

Esimerkiksi Laukaansuun kaasuterminaalin iskun jälkeen laitos saatiin toimintakuntoon kahdessa viikossa.
Todellakin, aika mielenkiintoiset mielipiteet arvo herralla.

- Tuo kaasuterminaalin korjaus kahdessa viikossa. Olisi ihan kiva tietää, mistä tämä tieto on alun perin kaivettu? Toki voi olla, että osuma oli heikompi, miltä näytti, mutta jo pelkästään vikojen kartoitus ja romujen purkaminen voi viedä tuon ajan. Mutta, odotetaan varmistuksia satelliittikuvista.
- Se, että tuo 13 % tiputus ei vaikuta mitenkään. Venäjä on jo nyt joutunut pistämään myynnin holdiin ja aika-ajoin on jo nähty polttoainepulaa, joten kyllä tuo vaikuttaa. Ja tilanne huononee koko ajan, koska iskut jatkuvat ja myös laitosten huollon laiminlyönnit alkavat näkymään lähitulevaisuudessa.
- Ja sitten aloitetaan suurhyökkäys kesällä? Joo, mutta millä hiton kalustolla? Venäjän kaluston määrä vähenee joka päivä ja edelleenkään, ne varastoissa olevat ruosteiset T-62 ja T-55 tankit eivät tätä sotaa ratkaise. Jos vuonna 2022 siihen ei pystytty venäjän parhaimmalla kalustolla, mitä venäjällä on koskaan historian aikana ollut, niin miten tuo 50–60 luvun kalusto nyt yhtäkkiä ratkaisee kaiken?
- Joo, siviilejä voidaan kyllä pakottaa rintamalle, mutta kuka heitä johtaa? Jos oletetaan, että venäjä pistää nyt hulinaksi ja määrää rintamalla vaikka 2 miljoonaa kansalaista, niin tuo porukka tarvitsisi noin 200 000 upseeria. Mistä ne revitään? Lyödäänkö sällit riviin ja tehdään joka kymmenennestä upseeri. Sinä olet nyt joukkueenjohtaja, sinä olet komppanianpäällikkö ja sinä sitten pataljoonan komentaja?

Ja ei tätä sotaa pelkästään putinin halulla hoideta. Se on vähän sama tilanne, kun mieli tekee, mutta kalu ei seiso. Paha siinä on pelkkää velttoa heilutella.
 
Todellakin, aika mielenkiintoiset mielipiteet arvo herralla.

- Tuo kaasuterminaalin korjaus kahdessa viikossa. Olisi ihan kiva tietää, mistä tämä tieto on alun perin kaivettu? Toki voi olla, että osuma oli heikompi, miltä näytti, mutta jo pelkästään vikojen kartoitus ja romujen purkaminen voi viedä tuon ajan. Mutta, odotetaan varmistuksia satelliittikuvista.
- Se, että tuo 13 % tiputus ei vaikuta mitenkään. Venäjä on jo nyt joutunut pistämään myynnin holdiin ja aika-ajoin on jo nähty polttoainepulaa, joten kyllä tuo vaikuttaa. Ja tilanne huononee koko ajan, koska iskut jatkuvat ja myös laitosten huollon laiminlyönnit alkavat näkymään lähitulevaisuudessa.
- Ja sitten aloitetaan suurhyökkäys kesällä? Joo, mutta millä hiton kalustolla? Venäjän kaluston määrä vähenee joka päivä ja edelleenkään, ne varastoissa olevat ruosteiset T-62 ja T-55 tankit eivät tätä sotaa ratkaise. Jos vuonna 2022 siihen ei pystytty venäjän parhaimmalla kalustolla, mitä venäjällä on koskaan historian aikana ollut, niin miten tuo 50–60 luvun kalusto nyt yhtäkkiä ratkaisee kaiken?
- Joo, siviilejä voidaan kyllä pakottaa rintamalle, mutta kuka heitä johtaa? Jos oletetaan, että venäjä pistää nyt hulinaksi ja määrää rintamalla vaikka 2 miljoonaa kansalaista, niin tuo porukka tarvitsisi noin 200 000 upseeria. Mistä ne revitään? Lyödäänkö sällit riviin ja tehdään joka kymmenennestä upseeri. Sinä olet nyt joukkueenjohtaja, sinä olet komppanianpäällikkö ja sinä sitten pataljoonan komentaja?

Ja ei tätä sotaa pelkästään putinin halulla hoideta. Se on vähän sama tilanne, kun mieli tekee, mutta kalu ei seiso. Paha siinä on pelkkää velttoa heilutella.
Juurihan tässä eilen vai toissapäivänä ruotsalainen öljynvälitysmies totesi että ryssä on vähentänyt erityisesti dieselin vientiä. Mutta ei se ole sitä kokonaan lopettanut.

”Tämä vähentää vientiä parilla sadalla tuhannella barrelilla päivässä, joten pidän sitä tisletuotteiden ongelmana.”
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010302900.html

Laukaansuun tilanteesta on näemmä ainakin Reuters raportoinut helmikuun 14.

MOSCOW, Feb 14 (Reuters) - Russian energy company Novatek (NVTK.MM), opens new tab resumed gas condensate processing at its Ust-Luga complex on Feb. 11, two industry sources said on Wednesday, after the site was damaged last month by a suspected Ukrainian drone attack.
https://www.reuters.com/business/en...aged-ust-luga-complex-sources-say-2024-02-14/

edit. Mitä kalustoon tulee niin valitettavasti niitä T80/T72 yms. näkyy edelleen olevan eikä taida kesään mennessä loppua.
 
Tässä ilmeisesti kattavin päivittyvä lista Tsekin ammuslöydösten rahoituksen suhteen. Mainitaan vielä muistakin ammustoimituksista eli Saksalta varastoista tulenee aika nopeasti 10k ja uusi tilaus Rheinmetalilta 100k kpl jonka toimitukset toki tulevat viiveellä. Nämä Tsekin löydökset myös tulenevat kuukausien toimitusajoilla pikkuhiljaa.

Edit. Saksa siis julkaisi apupaketin alkuviikosta jossa oli tuo suoraan varastoista 10k ja tarkemmin mainittiin että 180k olisi tuohon Tsekin aloitteeseen.

🇩🇪 180.000 155mm shells
🇧🇪 50.000 155mm shells
🇩🇰 15.000 155mm shells
🇳🇱 250 million €
🇳🇴 140 million €
🇵🇹 100 million €
🇱🇹 35 million €
🇸🇪 30 million €
🇫🇮 30 million €
🇨🇦 27,15 million €
🇸🇮 1 million €
Belgia maksaa 200M€ 50.000 ammuksesta, mikä tekee 4000€/ ammus. Noilla hinnoilla kannattaa pystyttää tuotantolinjoja.
 
Ja ei tätä sotaa pelkästään putinin halulla hoideta. Se on vähän sama tilanne, kun mieli tekee, mutta kalu ei seiso. Paha siinä on pelkkää velttoa heilutella.

Jos Putinin halu ja haaveet olisi sodan ratkaiseva tekijä, silloin Ukraina olisi vallattu keväällä 2022.

Kuten nähtiin, Putinin tavoitteet olivat selvästi Kiovan valtaaminen, Dnipron itäpuoliset alueet sekä Mustanmeren rantaviiva koko matkalta aina Moldovaan ja Transnistriaan asti.

Saahan sitä haluta vaikka kuun taivaalta, mutta nähtiin myös, mihin ryssän voimat riittävät ja mihin eivät riitä. Putinin halu vaati enemmän, mutta ei mopolla mahdottomia.
 
Eikö Jurmot vastikään peruskorjattu? Luulisi että sen jälkeen on ainakin kymmenen vuotta elinkaarta jäljellä. Nuo meriuiskot alkavat olla reliikkejä.
En osaa sanoa. Uiskot on kyllä "merihistoriaa" ja uskoisin että lahjoitettavan kaluston pitäisi olla kuitenkin sotakentällekin sentään vähintään käyttökuntoista jolloin tuo Jurmo peruskorjattunakin menisi karkeasti tohon haarukkaan. Mutta kuten kirjoitin, oli ihan omaa päättelyä pohjautuen hyvin ohuesti jos ollenkaan varmoihin faktoihin.
 
En osaa sanoa. Uiskot on kyllä "merihistoriaa" ja uskoisin että lahjoitettavan kaluston pitäisi olla kuitenkin sotakentällekin sentään vähintään käyttökuntoista jolloin tuo Jurmo peruskorjattunakin menisi karkeasti tohon haarukkaan. Mutta kuten kirjoitin, oli ihan omaa päättelyä pohjautuen hyvin ohuesti jos ollenkaan varmoihin faktoihin.
Merivoimien tiedote:

 
Juurihan tässä eilen vai toissapäivänä ruotsalainen öljynvälitysmies totesi että ryssä on vähentänyt erityisesti dieselin vientiä. Mutta ei se ole sitä kokonaan lopettanut.

”Tämä vähentää vientiä parilla sadalla tuhannella barrelilla päivässä, joten pidän sitä tisletuotteiden ongelmana.”
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010302900.html

Laukaansuun tilanteesta on näemmä ainakin Reuters raportoinut helmikuun 14.

MOSCOW, Feb 14 (Reuters) - Russian energy company Novatek (NVTK.MM), opens new tab resumed gas condensate processing at its Ust-Luga complex on Feb. 11, two industry sources said on Wednesday, after the site was damaged last month by a suspected Ukrainian drone attack.
https://www.reuters.com/business/en...aged-ust-luga-complex-sources-say-2024-02-14/

edit. Mitä kalustoon tulee niin valitettavasti niitä T80/T72 yms. näkyy edelleen olevan eikä taida kesään mennessä loppua.
Näissä kaasun ja öljyn jalostuskomplekseissa on yleensä useita rinnakkaisia asteita tuomassa riittävää kapasiteettia ja vastaavasti useita erilaisia asteitä peräkkäin että saadaan kaikki prosessin vaiheet tehtyä. Täälläkin olleiden uutisten mukaan "ylimääräistä" vanhaa kapasiteettia on jätetty kentälle, eli tälläinen osuus lienee vanhaa Neuvostoliiton perua olevaa. Neukkukaman ongelma on taatusti tuotteen laatu, ei välttämättä käy nykyaikaiselle länsilaitteelle. Mutta kelpaa varmasti pulla-uazille, zilille ja T-5x/6x sarjalaisille. Kapasiteettia siis lienee mutta hyvä kysymys on sitten minkä tasoista tavaraa sieltä sitten tulee.

Laukaansuusta tiedetään että siellä oli kaksi täysin erillistä linjaa LNG:lle ja kopmressoreita useammalle prosessinvaiheelle. Kuvien mukaan osa kompressoriasemasta meni, yksiköitä oli useita. Nopea korjaus on vain ohittaa rikkinäiset ja ajaa sitten pienemmällä kapasiteetilla.

Tähän mennessä ei ole tullut oikein selkeää useammasta lähteestä varmistettua tietoa noiden iskujen tuloksista. Mutta kyllähän tuo tilanne aiheuttaa varmasti toimenpiteitä mutta ei kaada vielä mitään kunnolla. Nykytahdilla pitäisi jatkaa vielä kuukausi-pari että ryssältä oikeasti loppuu polttoaineet niin että näkyy rintamalla. Nyt tuo vaikutus lienee että syrjäkylän igori joutuu hakemaan vodkapullon ja siirtymään myös sinne kalaan jalan. Tosin naapurin vladimirilla on varmaan jo kaasukonversiokitti syntymässä Lada 1200:seen.

Lopuksi sitten vielä näitten osumavaurioitten analyysistä, eli ryssä pyrkii taatusti salaamaan todellisen datan. Varsinkin jos jossain tuli kunnon tuhoa. Varsinkin puolitotuus "jalostamo on taas toiminnassa" on erittäin hyvä vale, se kun ei kerro että toimiiko 100% vai 20% saannolla.

Ukrainan sota on nyt puhtaassa kulutussotavaiheessa jossa merkittävimmäksi asiaksi nousee kriitisten sotamateriaalien tuotantokyky. Tämän vuoksi esimerkiksi on äärettömän tärkeää penkoa tätä ryssän öjytilannetta kunnolla, vaikka siihen menisi sivutolkulla tilaa. Aina voi hypätä yli jos ei kiinnosta mutta polttoaineilla soditaan ja polttoainepulaan se edellinenkin maailmanpalo hyytyi.
 
🔱🔱 While one part of the unit is busy searching for enemy targets, the other part is preparing new birds and interesting gifts for our uninvited guests.
It is very important for us to have all the equipment at hand and to be fully ready for work, so that the enemy does not have any chance when meeting our drone.

🔱501 separate battalion of marines works without days off and almost without interruptions to successfully carry out combat missions.



IMG_3232.jpeg
IMG_3231.jpeg
IMG_3235.jpeg
IMG_3237.jpeg
IMG_3238.jpeg
 
Juurihan tässä eilen vai toissapäivänä ruotsalainen öljynvälitysmies totesi että ryssä on vähentänyt erityisesti dieselin vientiä. Mutta ei se ole sitä kokonaan lopettanut.

”Tämä vähentää vientiä parilla sadalla tuhannella barrelilla päivässä, joten pidän sitä tisletuotteiden ongelmana.”
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010302900.html

Laukaansuun tilanteesta on näemmä ainakin Reuters raportoinut helmikuun 14.

MOSCOW, Feb 14 (Reuters) - Russian energy company Novatek (NVTK.MM), opens new tab resumed gas condensate processing at its Ust-Luga complex on Feb. 11, two industry sources said on Wednesday, after the site was damaged last month by a suspected Ukrainian drone attack.
https://www.reuters.com/business/en...aged-ust-luga-complex-sources-say-2024-02-14/

edit. Mitä kalustoon tulee niin valitettavasti niitä T80/T72 yms. näkyy edelleen olevan eikä taida kesään mennessä loppua.
Jättäisin kyllä Reutersin uutisen täysin omaan arvoon. Arvostin kyseistä uutistoimistoa vielä ennen sotaa, mutta valitettavasti kyseisen toimiston pyrkimys neutraaliin uutisointiin, on tehnyt siitä venäjälle erittäin hyvän alustan oman disinformaation levittämiseen ja se on myös valitettavasti näkynyt. Tätä on tuotu esille monessakin länsimediassa, mutta harvemmin suomessa. Mutta odotetaan jonkun paremman tahon selvitystä tuosta kokonaistilanteesta. Edelleenkin täytyy ymmärtää, että venäjä pyrkii epätoivoisesti levittämään omaa narratiivia siitä, että noilla iskuilla ei ole vaikutusta ja niistä kyetään toipumaan nopeasti. Sama homma noiden polttoaineiden kanssa.

Se, että venäjä kykenee korvaamaan vain noin 20–50 % prosenttia päivittäisistä tankkitappioista varastokorjauksilla ja noin 5–10 % uudistuotannolla, niin kertoo karua kieltä tilanteesta ja toimintakyvyn romahtamisesta. Jos varastoissa olisi hyvää T-72/80/90 kalustoa, niin miksi ihmeessä me näemme sitten rintamalla T-55/62 kalustoa? Oma veikkaus on, että käytännössä kaikki rintamalla oleva T-72/80/90A kalusto on sitä, mitä sinne on vuosien 2021–2023 aikana kuskattu. Ja varmaan aika iso osa tuosta toimivasta kalustosta on jo kertaalleen rintamalla korjattua. Joten tuon kaluston keskimääräinen kunto alkanee olemaan jo todella heikko.
 
Jättäisin kyllä Reutersin uutisen täysin omaan arvoon. Arvostin kyseistä uutistoimistoa vielä ennen sotaa, mutta valitettavasti kyseisen toimiston pyrkimys neutraaliin uutisointiin, on tehnyt siitä venäjälle erittäin hyvän alustan oman disinformaation levittämiseen ja se on myös valitettavasti näkynyt. Tätä on tuotu esille monessakin länsimediassa, mutta harvemmin suomessa. Mutta odotetaan jonkun paremman tahon selvitystä tuosta kokonaistilanteesta. Edelleenkin täytyy ymmärtää, että venäjä pyrkii epätoivoisesti levittämään omaa narratiivia siitä, että noilla iskuilla ei ole vaikutusta ja niistä kyetään toipumaan nopeasti. Sama homma noiden polttoaineiden kanssa.

Se, että venäjä kykenee korvaamaan vain noin 20–50 % prosenttia päivittäisistä tankkitappioista varastokorjauksilla ja noin 5–10 % uudistuotannolla, niin kertoo karua kieltä tilanteesta ja toimintakyvyn romahtamisesta. Jos varastoissa olisi hyvää T-72/80/90 kalustoa, niin miksi ihmeessä me näemme sitten rintamalla T-55/62 kalustoa? Oma veikkaus on, että käytännössä kaikki rintamalla oleva T-72/80/90A kalusto on sitä, mitä sinne on vuosien 2021–2023 aikana kuskattu. Ja varmaan aika iso osa tuosta toimivasta kalustosta on jo kertaalleen rintamalla korjattua. Joten tuon kaluston keskimääräinen kunto alkanee olemaan jo todella heikko.
Olen samaa mieltä Reutersista. Totuuden tietänee vain ryssä ja ehkä Ukrainan tiedustelu.

Perustan tuon T80/T72 olemassaolon tappiotilastoihin. Aika vähässä todennetuissa tappioissa lopulta nuo vanhemmat tankit vielä. T62 jotain 100kpl ja t55 yksittäisiä oryxin listoilla. Tietenkin se kertoo että jostain on pula. Mutta toistaiseksi siellä on esim:

Pointtini kuitenkin näissä viesteissäni oli että ryssä on sitkeä kuin torakka. Ei niitä mietitytä pätkääkään uhrata jollain suunnalla toiset 40k äijää mitä Avdiivkassa meni. Kun täällä on ennustettu jo 2v ryssän romahtamista. Tappio ei ole ryssän päättävissä elimissä vaihtoehto.
 
Back
Top