Antares
Respected Leader
Pari kuvaajaa ryssän bensiinin ja dieselin viikkotuotannosta, lähteenä Rosstat julkaisemat numerot (kuvaaja kertoo määrän tuhansina tonneina ja datapiste kertoo tuotannon edellisen seitsemän päivän aikana eli niiden summan, Stanimir Dobrev julkaisi muutaman kuvan näistä ilmoituksista ja ne löytyvät tästä viestistä: LINKKI):
Here's how gasoline and diesel production has been going in Russia over the last 13 weeks.
December was relatively stable but after that you had parts that couldn't be replaced breaking, long weekends and initially a few UA attacks.
On Wednesday they will release the data for last week, unless they decide to stop publishing it on Rosstat.
Katso liite: 95320
-
Katso liite: 95321
-
Pari poimintaa kommenteista:
Ensimmäiseen viestiin tullut kommentti: Hmmm... I would expect a more drastic drop. I wonder how accurate these are.
Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Until last week most of the reduction was due to the Lukoil Nizhny Novgorod refinery having outages due to parts breaking in both of its gasoline production units and their inability to repair one of the two. So don't expect a big drop because prior to that.
-
Ensimmäiseen viestiin tullut kommentti: What is your source for this? Genuinely curious
Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Rosstat released weekly fuel production stats. They're a bit hard to find on their site.
-
Voidaan toki pohtia, kuinka luotettavia Rosstat julkaisemat numerot ovat. Lisäksi voidaan pohtia, tullaanko nämä numerot julistamaan salaisiksi jossain vaiheessa, varsinkin jos Ukrainan droneiskut jatkuvat ja niillä saavutetaan merkittäviä tuloksia. Toisaalta voidaan pohtia, vuotavatko numerot julki salaiseksi julistamisesta huolimatta - se on selvää että näille numeroille on tarve myös jatkossa eli talouden toimijat tarvitsevat luotettavat numeronsa voidakseen tehdä työnsä. Valehtelulla ja numeroiden vääristelyllä ampuu helposti itseään jalkaan, vaikka tarkoitus olisi ulkomaisten tarkkailijoiden hämääminen tms.
-
Aikaisemmin on ollut pohdintaa eri tuotantolaitosten teoreettisesta kapasiteetista, mutta nämä numerot kertovat todellisen tuotantomäärän (bensiini ja diesel) - toki sillä oletuksella että numerot ovat luotettavia eivätkä kaunisteltuja tai vääristeltyjä.
Lainaan muodon vuoksi pari datapistettä, ne jotka löytyvät Dobrevin aikaisemmin linkitetystä viestistä. Nämä ovat bensiinin viikkotuotantomäärät kerrottuina aikaväleinä (eli seitsemän päivän tuotanto):
18.12.2023 - 24.12.2023 = 923,1 tuhatta tonnia
26.2.2024 - 3.3.2024 = 838,5 tuhatta tonnia
4.3.2024 - 10.3.2024 = 838,9 tuhatta tonnia
Kuten nähdään, yllä olevien kuvaajien kukin datapiste kertoo edellisen seitsemän päivän tuotantomäärän eli 3.3.2024 merkitty datapiste kertoo tuotannon aikavälillä 26.2.2024 - 3.3.2024.
-
MUOKKAUS: Stanimir Dobrev julkaisi kuvaajien datan taulukon muodossa: LÄHDE
Katso liite: 95322
Kuten luvattua, tänään julkaistiin viime viikon data bensiinin ja dieselin tuotantomääristä (ko. viikon tuotanto).
Stanimir Dobrev julkaisi numerot ja päivitetyt kuvaajansa:
Russian gasoline production last week declined to a new low of 815 300 tons and diesel production to 1638 800 tons.
I have data for March 2023 20-26 Mar, gasoline production was 880 000 and diesel production was 1769 100.
(HUOM: hänellä sattui virhe näiden numeroiden kanssa ja korjasi sen ketjun lopussa, the data for the 13-19 of March 2023 848 200 tons of gasoline...diesel production was 1 792 800 tons)
Earlier today Ru sources said that refining would remain stable at 275 million tons, or as much as in 2023.
I don't think that will be the case even if they push maintenance around.
https://www.kommersant.ru/doc/6580800
03/20/2024, 16:11
7861 min.1
Nikolay Shulginov
Photo: Evgeny Pavlenko, Kommersant
“There is potential to increase fuel output at refineries where production has not been stopped. We are discussing with enterprises an adjustment to the schedule of scheduled repairs at refineries in connection with incidents at a number of plants,” Mr. Shulginov told reporters (quoted by Interfax).
On March 13, drones attacked an oil refinery in the Ryazan region. Another drone was shot down on approach to an oil refinery in the Leningrad region. On the same day, the Novoshakhtinsky oil products plant in the Rostov region was attacked. On March 12, a UAV hit the Nizhny Novgorod refinery of LUKOIL.
First Deputy Minister of Energy Pavel Sorokin said that, despite unscheduled repair work at some refineries, the needs of the Russian market for both gasoline and diesel fuel will be met. Among the measures that guarantee the required amount of fuel, he named additional loading of installations, the use of reserves, as well as a ban on the export of gasoline. This measure is valid from March 1 to August 31.
For more information on how attacks on factories affect gasoline production, see the Kommersant publication “Drones are gathering over the refineries . ”
Lusine Balasyan
7861 min.1
Ministry of Energy: the volume of oil refining in 2024 will remain at the same level
The head of the Russian Ministry of Energy, Nikolai Shulginov, said that the department will maintain plans for the volume of primary oil refining for 2024 at a level close to last year. In 2023, the volume of oil refining amounted to 275 million tons. According to him, adjustments to repair schedules are being discussed with oil companies due to attacks on several Russian refineries.Nikolay Shulginov
Photo: Evgeny Pavlenko, Kommersant
“There is potential to increase fuel output at refineries where production has not been stopped. We are discussing with enterprises an adjustment to the schedule of scheduled repairs at refineries in connection with incidents at a number of plants,” Mr. Shulginov told reporters (quoted by Interfax).
On March 13, drones attacked an oil refinery in the Ryazan region. Another drone was shot down on approach to an oil refinery in the Leningrad region. On the same day, the Novoshakhtinsky oil products plant in the Rostov region was attacked. On March 12, a UAV hit the Nizhny Novgorod refinery of LUKOIL.
First Deputy Minister of Energy Pavel Sorokin said that, despite unscheduled repair work at some refineries, the needs of the Russian market for both gasoline and diesel fuel will be met. Among the measures that guarantee the required amount of fuel, he named additional loading of installations, the use of reserves, as well as a ban on the export of gasoline. This measure is valid from March 1 to August 31.
For more information on how attacks on factories affect gasoline production, see the Kommersant publication “Drones are gathering over the refineries . ”
Lusine Balasyan
I have the data from last year for this particular week as they keep data for the last 12 months easily available and I made notes last week.
Should also add the data for the 13-19 of March 2023 848 200 tons of gasoline 1 769 100 tons of diesel. My bad for focusing on the wrong week.
Another mistake, during the week of March 13-19 diesel production was 1 792 800 tons.
-
Tässä minun taulukkoni johon on lisätty viime viikon numerot:
HUOM: "vuoden 2023 keskiarvo" on hieman hämäävä ilmaisu, koska kyseessä on vuoden kolmen viimeisen viikon keskiarvo eli ne numerot jotka näkyvät tässä.
"Vuoden 2024 keskiarvo" on puolestaan kyseisen vuoden 11 ensimmäisen viikon keskiarvo, koska meillä ei ole tämän enempää numeroita (vuosi on vielä kesken).
Tästä nähdään että viikot 9 ja 10 olivat tämän datan perusteella melkein samat, mutta viikko 11 oli näitä huonompi. Bensiinin tuotannon osalta viikko 11 on taulukon huonoin viikko, mutta dieselin tuotanto ei (viikko 7 on huonompi) - nämä yhdessä ovat taulukon toiseksi huonoin viikko, ainoastaan viikon 7 kokonaistuotantomäärä on pienempi (2 445,7 vs 2 454,1).
Kuinka paljon suurempi viikon 10 tuotanto oli verrattuna viikkoon 11:
838,9 / 815,3 = 1,0289464
1 680 / 1 638,8 = 1,025140
2 518,9 / 2 454,1 = 1,0264047
Ei valtavan paljon enemmän, mutta vähän kuitenkin.
Vaikea sanoa tästä enempää, koska en tunne ryssän bensiinin ja dieselin tuotannon yksityiskohtia esim. tyypillisiä viikkojen välisiä vaihteluita jalostusmäärissä. ELI mikä on normaalia vaihtelua ja mikä epänormaalia. Pitäisi olla laajempi historiadata ja sen kaverina lista selityksiä suurempien vaihteluiden kohdalla (johtuuko heilahdus vuosihuollosta, rikkoontuneesta laitteesta, kysynnän kasvusta tms.).
-
HUOM: Kommersant-artikkelista selvisi vuoden 2023 jalostetun öljyn määrä:
The head of the Russian Ministry of Energy, Nikolai Shulginov, said that the department will maintain plans for the volume of primary oil refining for 2024 at a level close to last year. In 2023, the volume of oil refining amounted to 275 million tons.
Lisäksi väittävät että vuonna 2024 pyritään saavuttamaan sama määrä (onnea yritykseen, jos iskut jatkuvat).
275 miljoonaa tonnia.
Tämän lähteen mukaan Urals-raakaöljystä saadaan jalostettua noin 10% bensiiniksi ja 26% dieseliksi, joten voidaan laskea karkeasti: LÄHDE
275 000 000 x 0,10 / 52 = 528 846 tonnia bensiiniä per viikko
275 000 000 x 0,26 / 52 = 1 375 000 tonnia dieseliä per viikko
Tämä ei nyt ihan täsmää, keskiarvoisen yhden viikon tuotannon olettaisi olevan lähempänä taulukon numeroita.
Kenties lainaamani nettisivun prosenttinumerot olivat suuntaa-antavia? Tai kenties ei voida laskea / ei kannata laskea 52 viikkoa käyttäen, koska vuosihuollot yms. täytyy tehdä joskus jolloin tuotanto voi olla kokonaan kiinni tai hyvin suuresti leikattua tiettyjen viikkojen ajan? Tällöin muiden viikkojen aikana tuotantomäärän pitää olla vastaavasti suurempi.
Jaoin aikaisemmassa viestissäni (LINKKI) seuraavan taulukon:
Tästä voidaan laskea eri vuosille "Gasoline" eli bensiinin prosenttiosuus koko jalostetusta määrästä, se vaihtelee vuodesta riippuen.
"Gasoil" eli tutummin diesel vaihtelee sekin rajusti.
Laskin nopeasti prosenttiosuudet eri vuosille:
JOS tulkitsin oikein yllä olevan kuvan kategoriat eikä niissä ole tulkinnanvaraa (esim. gasoline sisältäisi muutakin kuin "bensiiniä"), niin tämä selittäisi aikaisemman karkean laskelmani virheen. Kokeillaanpa uudestaan, mutta tällä kertaa aikavälin 2010-2018 keskiarvoilla:
275 000 000 x 0,1399 / 52 = 739 855 tonnia bensiiniä per viikko
275 000 000 x 0,2929 / 52 = 1 548 990 tonnia dieseliä per viikko
Nyt ollaan jo lähempänä Stanimir Dobrevin jakamia viikkotuotantomääriä, tosin minun laskemissani ei ole huomioitu mitenkään vuosihuoltojen tai muiden katkosten vaikutusta. Lisäksi on tietysti mahdollista että laskemani keskiarvot eivät vastaa nykytilannetta eli prosenttiosuuksien pitäisi olla hieman suuremmat.
Kokeillaan vielä yhden kerran, tällä kertaa käytän aikavälin 2010-2018 suurimpia prosenttilukuja:
275 000 000 x 0,1464 / 52 = 774 230 tonnia bensiiniä per viikko
275 000 000 x 0,3314 / 52 = 1 752 596 tonnia dieseliä per viikko
Dieselin osalta keskiarvo kuulostaa liian suurelta, kun taas bensiinin osalta liian pieneltä. Olisi hyvin mielenkiintoista saada vuoden 2023 viikkotuotantomäärät, jotta voisi tutkia asiaa tarkemmin. Stanimir Dobrevilta kysyttiin hänen viestinsä kommenteissa, voisiko hän julkaista ko. datan taulukon muodossa ja hän lupasi koostaa taulukon, kunhan löytyy sopiva hetki tälle työlle.
Sivuhuomiona, kiehtovasti ryssän todellinen jalostettu kokonaismäärä per vuosi on pysynyt pitkään suunnilleen samansuuruisena, koska vuoden 2023 määräksi kerrottiin 275 miljoonaa tonnia. Aikavälillä 2010-2018 on tätä pienempiä mutta myös suurempia määriä, toisaalta ko. yhdeksän vuoden keskiarvo on 272,6 miljoonaa tonnia.
Viimeksi muokattu: