Antares
Respected Leader
Satelliittikuvia tuijottaville hyvä vinkki, tosin kenties tässä ei ole uutta tietäville:
Kh-55 cruise missiles are stored in GK-120 airtight containers (photo 1, 2). Probably a similar unit (504?) is also used for the Kh-101.
Similar containers were seen on the footage from the Raduga R&D Facility (Photo 3).
Satellite images of the Engels airfield showed the same containers (possibly with missiles) stored in the open area at the aprons of Tu-95MS bomber (Photo 4-6).
-
Tässäpä pohdittavaa ryssän logistiikkaan perehtyneille: kuljetetaanko risteilyohjukset tehtaalta suoraan kentälle näissä "säiliöissä" vai onko kuljetusketjussa vaihetta jossa ohjus siirtyy säiliöstä toiseen?
Similar containers were seen on the footage from the Raduga R&D Facility (Photo 3).
Tämä kertoisi siitä että uustuotannon viimeinen vaihe voisi olla valmiin ohjuksen pakkaaminen tällaiseen koteloon, mikä olisi loogista koska se suojaa ohjusta kuljetuksen ajan ja ohjus voidaan varastoida ulkona tällaisen kotelon suojissa.
Kiinnostava kysymys: kaikki sotilaslentokentille sijoitetut tällaiset kotelot eivät tietysti sisällä ohjuksia, vaan oletan että jokaiselta löytyy huomattava määrä tyhjiä koteloita (odottavat tarvetta eli kuljetusta tietylle tehtaalle, ottamaan vastaan valmiin ohjuksen) - onko mahdollista tunnistaa satelliittikuvista tyhjien koteloiden säilytysalueet? Löytyykö kentiltä erillinen alue, jossa säilytetään ohjuksen sisältäviä koteloita?
Joku voisi sanoa että ohjuksen sisältävät kotelot varastoidaan tietysti jonkinlaisiin vahvoihin bunkkereihin, mikä on mahdollista, mutta kotelot täytyy kuljettaa pommikoneen / hävittäjän viereen viimeistään hetkeä ennen kiinnitystä. Täten on ajankohtia, jolloin ohjuksen sisältäviä koteloita on taivasalla pommikoneen / hävittäjän vieressä.
Laiska ja varastava mies toki ei rakentaisi minkäänlaisia bunkkereita muutenkaan, vaan luottaa pitkien etäisyyksien tuottamaan turvaan - eli tällöin valtaosa tai kaikki ohjuksen sisältävistä koteloista olisi varastoituna taivasalle. Toisaalta sotilaslentokentät ovat Neuvostoliiton perintöä ja siten varusteltu / rakennettu aikoinaan suurella rahalla ja vaivalla.
Miten lie Venäjän tapauksessa? Kuinka paljon tässä on vaihtelua eri sotilaslentokenttien välillä? Varastoidaanko jokainen eri risteilyohjustyyppi omaan koteloonsa vai onko myös muunlaisia kuljetus- ja säilytystapoja?
Kh-55 cruise missiles are stored in GK-120 airtight containers (photo 1, 2). Probably a similar unit (504?) is also used for the Kh-101.
Similar containers were seen on the footage from the Raduga R&D Facility (Photo 3).
Satellite images of the Engels airfield showed the same containers (possibly with missiles) stored in the open area at the aprons of Tu-95MS bomber (Photo 4-6).
-
Tässäpä pohdittavaa ryssän logistiikkaan perehtyneille: kuljetetaanko risteilyohjukset tehtaalta suoraan kentälle näissä "säiliöissä" vai onko kuljetusketjussa vaihetta jossa ohjus siirtyy säiliöstä toiseen?
Similar containers were seen on the footage from the Raduga R&D Facility (Photo 3).
Tämä kertoisi siitä että uustuotannon viimeinen vaihe voisi olla valmiin ohjuksen pakkaaminen tällaiseen koteloon, mikä olisi loogista koska se suojaa ohjusta kuljetuksen ajan ja ohjus voidaan varastoida ulkona tällaisen kotelon suojissa.
Kiinnostava kysymys: kaikki sotilaslentokentille sijoitetut tällaiset kotelot eivät tietysti sisällä ohjuksia, vaan oletan että jokaiselta löytyy huomattava määrä tyhjiä koteloita (odottavat tarvetta eli kuljetusta tietylle tehtaalle, ottamaan vastaan valmiin ohjuksen) - onko mahdollista tunnistaa satelliittikuvista tyhjien koteloiden säilytysalueet? Löytyykö kentiltä erillinen alue, jossa säilytetään ohjuksen sisältäviä koteloita?
Joku voisi sanoa että ohjuksen sisältävät kotelot varastoidaan tietysti jonkinlaisiin vahvoihin bunkkereihin, mikä on mahdollista, mutta kotelot täytyy kuljettaa pommikoneen / hävittäjän viereen viimeistään hetkeä ennen kiinnitystä. Täten on ajankohtia, jolloin ohjuksen sisältäviä koteloita on taivasalla pommikoneen / hävittäjän vieressä.
Laiska ja varastava mies toki ei rakentaisi minkäänlaisia bunkkereita muutenkaan, vaan luottaa pitkien etäisyyksien tuottamaan turvaan - eli tällöin valtaosa tai kaikki ohjuksen sisältävistä koteloista olisi varastoituna taivasalle. Toisaalta sotilaslentokentät ovat Neuvostoliiton perintöä ja siten varusteltu / rakennettu aikoinaan suurella rahalla ja vaivalla.
Miten lie Venäjän tapauksessa? Kuinka paljon tässä on vaihtelua eri sotilaslentokenttien välillä? Varastoidaanko jokainen eri risteilyohjustyyppi omaan koteloonsa vai onko myös muunlaisia kuljetus- ja säilytystapoja?
Viimeksi muokattu: