Ukrainan konflikti/sota

Tällainen tuli vastaan twitterissä:

Ukrainian drones effect: Russian weekly gasoline production is down sharply, 14.3% below last year.

Chart shows 1,000 tons per week, source: MMI (Telegram).

Data source: Rosstat. https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/48_27-03-2024.html

(Otsikon konekäännös = Weekly dynamics, thousand tons per week)
1711572703336.png


-

HUOM: kuvaajan otsikko sanoo: Weekly dynamics, thousand tons per week

MUTTA nämä numerot eivät täsmää Stanimir Dobrevin kertomien kanssa:

1711572840305.png

Yllä olevan kuvaajan numerot vaikuttaisivat täsmäävän JOS otetaan minun taulukosta viikon määrä ja jaetaan se seitsemällä ELI yllä olevassa kuvaajassa näyttäisi olevan yhden viikon keskiarvoinen bensiinin päivätuotanto.

Joka tapauksessa kertoo jyrkästä laskusta, jos verrataan vuoden takaisiin numeroihin. Tänään on keskiviikko joten odotettavissa myös Stanimir Dobrevin tuore tilannekatsaus. Sen pitäisi kertoa samaa kuin yllä oleva kuvaaja eli vuoden 2024 viikon 12 bensiinin viikkotuotantomäärän pitäisi olla karkeasti ottaen (olettaen että luin yllä olevaa kuvaajaa oikein):

7 x 108 = 756 tuhatta tonnia (tai jopa vähemmän, yllä olevasta kuvaajasta tihrustaminen ei anna silti tarkkaa numeroa)

-

MUOKKAUS: hän korjasi alkuperäisen viestin kommentissa:

Correction: The chart shows DAILY production in 1,000 tons for each week, not total weekly production. LÄHDE
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän läntisille nationalisteille suuntaama propaganda lähtee siitä, että Venäjällä on perinteiset terveet arvot, kun taas länsi on moraalisesti rappeutunut ja woketettu Gayrooppa. Aika monet nielaisevat nämä jutut, varsinkin kun mennään kauemmas Venäjän lähiympäristöstä.
Joo, siis mä tiedän niiden narratiivin, mutta eikö nää idiootit ymmärrä, että Putler pistäisi jokaisen suomalaisen maaorjan Gulagille heti kun on vain mahdollista?
 
Ukraina on myös hyökännyt hyvin järjestelmällisesti näitä maihinnousualuksia vastaan, mikä kertonee siitä että ne nähdään tärkeänä osana ryssän sodankäyntiä. Oikean maihinnousun vaaraa ei ole ollut hyvin pitkään aikaan, ei enää kevään ja kesän 2022 jälkeen, joten täytyy olla jokin muu syy, miksi Ukraina on hyökännyt näitä vastaan näin suurella innolla.

Liittyisiköhän tähän se syy / riittääkö joessa syvyys:

Tiedustelu: Venäjä perustanut uuden jokilaivaston​

Britannian puolustusministeriön tiedustelu kertoo Venäjän perustaneen uuden jokilaivaston, joka toimii Dneprjoessa.

Joki virtaa Venäjän ja Ukrainan nykyisen rintamalinjan välissä. Britannian tiedustelu uskoo Venjään pyrkivän helpottamaan maajoukkojensa sotatoimia ja liikkumista uuden laivaston avulla. Lisäksi laivastolla pyritään torjumaan Ukrainan mahdolliset vastahyökkäykset.
 
Tällainen tuli vastaan twitterissä:

Ukrainian drones effect: Russian weekly gasoline production is down sharply, 14.3% below last year.

Chart shows 1,000 tons per week, source: MMI (Telegram).

Data source: Rosstat. https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/48_27-03-2024.html

(Otsikon konekäännös = Weekly dynamics, thousand tons per week)
Katso liite: 95776


-

HUOM: kuvaajan otsikko sanoo: Weekly dynamics, thousand tons per week

MUTTA nämä numerot eivät täsmää Stanimir Dobrevin kertomien kanssa:

Katso liite: 95777

Yllä olevan kuvaajan numerot vaikuttaisivat täsmäävän JOS otetaan minun taulukosta viikon määrä ja jaetaan se seitsemällä ELI yllä olevassa kuvaajassa näyttäisi olevan yhden viikon keskiarvoinen bensiinin päivätuotanto.

Joka tapauksessa kertoo jyrkästä laskusta, jos verrataan vuoden takaisiin numeroihin. Tänään on keskiviikko joten odotettavissa myös Stanimir Dobrevin tuore tilannekatsaus. Sen pitäisi kertoa samaa kuin yllä oleva kuvaaja eli vuoden 2024 viikon 12 bensiinin viikkotuotantomäärän pitäisi olla karkeasti ottaen (olettaen että luin yllä olevaa kuvaajaa oikein):

7 x 108 = 756 tuhatta tonnia (tai jopa vähemmän, yllä olevasta kuvaajasta tihrustaminen ei anna silti tarkkaa numeroa)

-

MUOKKAUS: hän korjasi alkuperäisen viestin kommentissa:

Correction: The chart shows DAILY production in 1,000 tons for each week, not total weekly production. LÄHDE

Stanimir Dobrev jakaa tuoreet numerot viime viikon osalta:

Russian gasoline production the week of 18-24th March declined significantly 754 600 tons and diesel production rose a bit to 1648 100 tons. March 2023 20-26 Mar, gasoline production was 880 000 and diesel production was 1769 100.

The drop is massive when it comes to gasoline and shortages should be happening in North Western Russia. Gas station gasoline prices on average however have moved less than 0,1 % over the last week. AI-95 moved from 55,23 to 55,30.

If it continues to decline this quickly I will have to change the scale of the chart.

Rosstat: https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/48_27-03-2024.html

Rosstat is still visible from outside Russia so is the National Welfare fund data


1711574844641.png

-

1711574859667.png

-

1711575000067.png


-

Muutama viestiketjuun tullut kommentti ja vastaus niihin, laitan ne spoilerin taakse:

Kommentti: I'm not sure referencing retail gas prices are a good indicator in this situation as there are too many other factors at play here. IIRC ex Russia cut the oil exports recently, current stockpile levels, subsidies if any, access to imported supplies etc

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: They don't have the money to raise subsidies, they already had a gasoline crisis last year when they tried to cut them to lower budget expenses.

-

Kommentti: Have they given any indication as to time of repair for the most damaged refineries?

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: The Nizhny Novgorod one was a no go due to lack of western parts. The only news I have seen is that refineries lowered their production. No news of increases.

Johon alkuperäinen kommentoija vastasi näin: That's a staggering impact from just a few good hits across a dozen refineries. What is considered a critical gasoline production volume?

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: I might be off but we might be there already. They weren't exporting that much gasoline.

-

Kommentti: Does the lack of rationing suggest the off for the decline are off?

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: They had built up inventories due to exporting less over the winter.

-

Kommentti: what's the source behind this? was looking for data on 1 refinery

Johon Stanimir Dobrev vastasi näin: Rosstat, it's not split by refineries. For that you have to check local news and RBK, Vedomsti and Kommersant.

-

MUOKKAUS: tässä vielä minun taulukko johon lisätty viikko 12/2024

1711575709692.png

Vuoden 2023 kolmen viimeisen viikon sekä vuoden 2024 kahdentoista ensimmäisen viikon keskiarvojen vertailu:

1711575763522.png
 
Viimeksi muokattu:
Joo, siis mä tiedän niiden narratiivin, mutta eikö nää idiootit ymmärrä, että Putler pistäisi jokaisen suomalaisen maaorjan Gulagille heti kun on vain mahdollista?

Tuo on asia jota kerrotaan valtamediassa, ja nämä nationalistit eivät luota valtamedian juttuihin vähääkään. Ihmiset elävät omien aatteidensa kuplissa, ja kynnys omaksua mitään ajatuksia vastapuolelta on todella korkea.
 

Nämä AASM/Hammer ovat jääneet melko vähälle huomiolle, vaikkakin aihe on palstalla ollut.

Wikipediassa on jälleen suht. hyvin materiaalia. Nämä ovat perusmuodossaan siis 250 kg liitopommeja apumoottorin kanssa, kantama 70 km. Ja ovat integroituja Ukrainan MIG:n.

"On 16 January 2024, French president, Emmanuel Macron announced France would be providing several hundred AASM HAMMER precision-guided weapons to Ukraine, at a rate of 50 units per month in 2024.[33][34][35][36]
The first reported use of the AASM by Ukraine took place on 5 March 2024.[37] "


Edellisessä kranaatteja koskevassa viestissä mainittiin, että Ranska tuottaa ASM-Hammereita 600 kappaletta vuonna 2024 (mikä vastaa juuri Ukrainalle annettavaa määrä) mutta vuonna 2025 tuplaantuu 1200:n.

Arvoitus on, millainen Ukrainan kyvykkyys tällä hetkellä on käyttää näitä, eli kuinka lähelle Ukrainan koneet uskaltavat rintamaa lähestyä ryssän IT:n ja/tai hävittäjien takia. Ryssän A-50 sattumusten jälkeen sopivia ikkunoita voi olla enemmän kuin aiemmin. Vastaavasti F-16 ilmaantuminen tukee myös näiden käyttöä uskoisin, koska niiden pitäisi "työntää" ryssän suristimia ja tutkakalustoa osaltaan pidemmälle etulinjasta. Tästä voisi kuulla palstalaisten näkemyksiä enemmänkin, en osaa kuin vähän spekuloida.

Ranska kyllä vaikuttaa laittaneen uuden vaiheen silmään. Vastaavasti Britannia tuntuu passivoituneen.
 
Tällainen tuli vastaan twitterissä:

Ukrainian drones effect: Russian weekly gasoline production is down sharply, 14.3% below last year.

Chart shows 1,000 tons per week, source: MMI (Telegram).

Data source: Rosstat. https://rosstat.gov.ru/storage/mediabank/48_27-03-2024.html

(Otsikon konekäännös = Weekly dynamics, thousand tons per week)
Katso liite: 95776


-

HUOM: kuvaajan otsikko sanoo: Weekly dynamics, thousand tons per week

MUTTA nämä numerot eivät täsmää Stanimir Dobrevin kertomien kanssa:

Katso liite: 95777

Yllä olevan kuvaajan numerot vaikuttaisivat täsmäävän JOS otetaan minun taulukosta viikon määrä ja jaetaan se seitsemällä ELI yllä olevassa kuvaajassa näyttäisi olevan yhden viikon keskiarvoinen bensiinin päivätuotanto.

Joka tapauksessa kertoo jyrkästä laskusta, jos verrataan vuoden takaisiin numeroihin. Tänään on keskiviikko joten odotettavissa myös Stanimir Dobrevin tuore tilannekatsaus. Sen pitäisi kertoa samaa kuin yllä oleva kuvaaja eli vuoden 2024 viikon 12 bensiinin viikkotuotantomäärän pitäisi olla karkeasti ottaen (olettaen että luin yllä olevaa kuvaajaa oikein):

7 x 108 = 756 tuhatta tonnia (tai jopa vähemmän, yllä olevasta kuvaajasta tihrustaminen ei anna silti tarkkaa numeroa)
Lähdelinkistä selviää myös, että erittäin maltillista hinnannousua todettiin 44 venäjän alueella, kahdessa se laski hieman ja Moskovassa sekä Pietarissa hinta ei muuttunut. Hintavakauden selittää toki viennin keskeyttäminen saatavuuden turvaamiseksi.

Reutersin artikkelin mukaan venäjä keskeytti tämän kuun alusta lukien polttoaineiden viennin muualle paitsi Euraasian talousunionin alueelle kuudeksi kuukaudeksi ja vienti oli 13% tuotannosta. Kun venäjä on menettänyt tuon lähteen mukaan noin 14% tuotannosta ja vie edelleen jonkun verran, siitä on tullut yhtäkkiä polttoaineiden tuoja. Tämän selittää tietenkin tässä vaiheessa maltilliset saatavuusongelmat ja myös tuontipaineet valko-venäjältä.

Valko-venäjän polttoaineviennistä on vaikeaa löytää lukuja, paljonko venäjä pystyy sieltä tarvittaessa tuomaan?
 
Viimeksi muokattu:
Sveitsi alkaa sulkemaan ryssäläisten pankkitilejä, vaikka olisi jonkun toisen maan kaksoiskansalainen.
Mutta sulkevat niitä vain jotteivät itse joutuisi pakotteiden alaisiksi. Ei ne hyvää hyvyyttään sitä tee.

EDIT: Ei siis täysin oma mielipide, vaan se sanotaan artikkelin tekstissä: "Banks began to conduct more thorough checks because of the risk of falling under sanctions."
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top