Tämä ei edelleenkään toimi. Suomenlahdesta tulee tällöin ”kansainvälinen salmi” jonka läpi saa kulkea myös niiden valtioiden sota-alukset, joilla on satama salmen toisella puolen. Enää venäläisiä aluksia ei voisi pakottaa kapeaan ränniin keskelle Suomenlahtea, vaan ne saisivat purjehtia läpi aluemerellä mistä vaan kohdasta, kunhan eivät loukkaa sisäisiä aluevesiä. De facto sallittu kulkuränni levenisi ainakin 40 kilometriin.
Nykyisellään Ahvenanrauma on suljettu näin. Siitä ei kuitenkaan tullut tai tule ”kansainvälistä salmea”, koska Pohjanlahdella ei ole Suomen ja Ruotsin lisäksi muiden valtioiden satamia.
Ei taida olla ihan noin yksinkertaista. Kansainvälisen salmen läpikulkua reguloi näköjään merenkulkuoikeuden lisäksi rannikkovaltioiden säännöksen, joita molempia pitää noudattaa. Gibralttarilla on esim tiukahkot yhdensuuntaiset rännit ja kulkunopeudet joita on pakko noudattaa.
Lisäksi siellä on mm viattoman kauttakulun periaate, eli sisemmän alueveden käytön voi halutessaan kieltää jos vieraileva valtio toimii uhkaavasti.
Toisekseen sisäisen aluevesirajan etäisyys on 22km. Naissaareen on noin 35km, eli suomen ja viron sisäiset vedet yhtyvät eikä väliin jää minkäännäköistä kansainvälistä vesialuetta. Nythän aluevesirajojen rajoittamisesta on erikseen ryssien kanssa sovittu. Eli kansainvälinen salmi kyllä, mutta eipähän siellä miten vaan silti seilata eikä ränni taatusti levene.
"Rantavaltion toimivaltuuksia aluemerellään rajoittaa viattoman kauttakulun periaate, joka perustuu tavanomaiseen oikeuteen ja on myös kirjattu
merioikeusyleissopimukseen. Ulkomaisella aluksella on oikeus kulkea aluemerellä, jos se ei uhkaa rantavaltion rauhaa, yleistä järjestystä tai turvallisuuttta. Kauttakulun tulee nimensä mukaisesti olla etenevää, ja vain sellainen pysähtyminen tai ankkuroiminen, joka on tavanomaista merenkulussa tai on välttämätöntä ylittämättömän esteen tai hätätilan johdosta, on sallittua. Kauttakulun "viattomuutta" loukkaavat esimerkiksi väkivallan käyttö tai sillä uhkaaminen, sotaharjoitukset, sotilaallinen tiedustelutoiminta, rantavaltion puolustukseen tai turvallisuuteen vaikuttava propagandatoiminta, aluksilta tapahtuva lentotoiminta, tahallinen ja vakava ympäristön pilaaminen, kalastus, tutkimusten ja mittausten tekeminen, rantavaltion tietoliikennejärjestelmän häirintä sekä hyödykkeiden, valuutan tai henkilöiden ottaminen tai pois siirtäminen vastoin rantavaltion lakeja ja määräyksiä. Rantavaltio voi myös säännellä kauttakulkuoikeuden harjoittamista ja keskeyttää sen tilapäisesti turvallisuutensa suojelemiseksi.
[8][9]"
Mielenkiinnosta: Mistä kaivoit tämän oikeuden seilata aluevesillä sotalaivalla sodan uhatessa? Missä sopimuksessa tämä sallitaan?
edit: ja vastaan itse itselleni luettuani jonkun 100 sivua tätä. Siellä on kaksi termiä "innocent passage" ja "transit passage" joista transit passage ulottuu rannikolta rannikolle. Tätä rajataan jättämällä high seas merialue keskelle lahtea. Sotahommat on lähtökohtaisesti kielletty, mutta tommonen siivu johtaa venäläisille automaattiseen tarpeeseen ajaa sitä siivua pitkin koska lyhin reitti kansainväliselle merialueelle omalta mereltä. Tästä voisi olla etua esim harmaan vaiheen miinoittamisessa, kun lopulle suomen merialueelle ei ole muukalaisilla asiaa. Aluevesillä ollaan salmikohtaisissa transit säännöissä joiden rikkomisella voidaan provosoida laivan haltuunotto ja sotatila. Kansainvälisellä kapeikolla on myös automaattinen ylilentooikeus, joten kaliningradin ilmasillan sulkua tällä ei voine toteuttaa. No sukellusveneillä olisi sentään pinta-ajopakko.
edit: Suomenlahdesta tulisi 45(1)(b) luokan salmi, samaa tyyppiä kuin esim straits of tiran Israelin etelärannalla. Tommosen laajamittainen miinoittaminen lienee sotatoimi, joten siksi varmaan tämä kuja on jätetty auki.