Ukrainan konflikti/sota

TASS vaikuttaa julkaissen aprilliuutisen päivän myöhässä. Sen muklaan FSB pysäytti Latvian ja Venäjän rajalla Ukrainasta lähtöisin olevan kuorman jossa oli ikoneihin piilotetttuna räjähteitä. Tarinan mukaan lasti oli matkannut Ukrainasta Romanian, Unkarin, Slovakian, Puolan ja Liettuan kautta Latviaan.

https://tass.ru/proisshestviya/20415447
Eiks ne nyt tohon uutiseen saannu millään ympättyä sitä Britaniaa... Kyl ne sen kohta korjaa ;)
 
Tässä viimeisimmässä drone-iskussa näytetään osuneen suoraan geran / shaheed 136 - tuotanto / kokoonpanolinjalle ja todennäköisesti useammalla dronella



17120426896272.png
Sivuhuomautuksena tuossa näkyy ilmeisesti tehtaan nimi seinässä. герон, jonka voi englanniksi kirjoittaa heron ja tarkoittaa haikaraa. Varsinaisesti venäjässä on haikaralle oma nimensä, mutta tämä lainasanakin yleisesti ymmärretään.
 
Tässä viimeisimmässä drone-iskussa näytetään osuneen suoraan geran / shaheed 136 - tuotanto / kokoonpanolinjalle ja todennäköisesti useammalla dronella



17120426896272.png



Videomateriaalissa näkyy kohtalainen määrä lapsia/nuorisoa ympärillä

086ac3f0e8e49ddc7cd7de41b8d90592.png


Mikä selittynee vuoden 2023 uutisoinnilla että kyseisessä paikassa käytetään laajasti lapsityövoimaa

Tuo ei ole kokoonpanohalli vaan työläisten parakki. Hallit oli eri kohdassa.
 
Tässä toinen video, jossa isompi kone lentää rauhakseen kohteeseen. Ei näytä samalta kiin shahed-tehtaan paukku. Tunnistaako joku suorilta tämän öljylaitokseksi?

kone kyllä siluetiltaan hyvinkin paljon saman tyyppinen kuin se shahed tehtaan parakkeihin ajettu
1712052199589.png, kauempaa kuvattu tosin joka hieman tekee haastetta tunnistamiseen, osoite lienee kuitenkin tämä sama
linkki
 
Viimeksi muokattu:
Screenshot_20240402_130251_Edge.jpgtuosta vielä sille kyrvännäppylä russofiilille joka kielsi Buchan tapahtumat. Koitin eilen katsoa Mariupolin tuho -dokumenttia yleltä, mutta oli liian sakeaa. Ei vaan pystynyt. Ollaan niin lähellä pimeyden ja pahuuden ydintä tämän örkkimaan kanssa, että lasiaavikko moskovasta irtkutskiin on päivä päivältä hokuttelevampi mielikuva. Kuolema örkeille.
 
Tässä päivitetty lista #9 ryssän jalostamoista. Olipas tosi harmi, että osui juuri Tatneft:in Taneco jalostamoon. Monien lähteiden mukaan yksi ryssän moderneimmista laitoksista. Varaosia saa lännestä, ei ehkä välttämättä idästä eikä varsinkaan ruplilla. Ei ehkä poistu kuitenkaan aivan kokonaan tuotannosta yhdellä iskulla.

  • Omsk Refinery (Rosneft), 21 Mt (380,000 bpd) (2,443 km)
  • Ryazan Refinery (Rosneft) 17,1 Mt (342,000 bpd) (467 km) <- isku 13.3.2024
  • Nizhny Novgorod (Lukoil), 17 Mt (340,000 bpd) (780 km) <- isku 12.3.2024
  • Slavneft-Yanos, Yaroslav (Rosneft), 15,7 Mt (704 km), epäonnistuneet iskut 29.1.2024 ja 18.3.2024
  • Volgograd (Lukoil), 14,5 Mt (287,000 bpd) (450 km) <- isku 3.2.2024
  • Perm (Lukoil), 13,1 Mt (259,500 bpd) (1,482 km)
  • Purovsky plant (Novatek), 13 miljoonaa tonnia (~3,700 km Harkovasta)
  • Moscow Refinery, (Gazprom Neft/Central Fuel Company), 10,5 Mt (213,000 bpd) (450 km) <- isku 13.2.2024
  • Angarsk Petrochemical Company (Rosneft) 10,2 (194,000 bpd) (4,453 km)
  • Gazprom Neft Salavat, 10 Mt (1,297 km)
  • Kirish Oil Refinery (Surgutneftegas), 10 Mt (346,000 bbd), (1,300 km Harkovasta)
  • Ufaneftekhim Refinery (Bashneft), 160,000 bbl/d (25,000 m3/d) (1,331 km)
  • Tuapse Refinery (Rosneft) 9,0 Mt (240,000 bpd) (425 km) <- isku 24.1.2024
  • Taneco Refinery (Tatneft), Nizhnekamsk, Tatarstan, 8,7 Mt (150,000 bbl/d) (1,122 km) <- isku 2.4.2024
  • Komsomolsk Refinery (Rosneft) 8,3 Mt (143,000 bpd) (6,523 km)
  • Taif Refinery, Nizhnekamsk, 8,3 Mt 143,000 bbl/d (1,122 km)
  • Tyumen 7,5 Mt (1,979 km)
  • Ufa Refinery (Bashneft), 7,5 Mt, 129,000 bbl/d (20,500 m3/d) (1,331 km)
  • Achinsk Refinery (Rosneft) 7,5 Mt (129,000 bpd) (3,499 km)
  • Novo-Ufa Refinery (Bashneft), 7,1 Mt 122,500 bbl/d (19,480 m3/d) (1,331 km)
  • Saratov Refinery (Rosneft) 7 (120,500 bbl/d) (597 km)
  • Syzran 7 Mt (811 km)
  • Laukaansuun LNG terminaali (Novatek), 7 miljoonaa tonnia <- isku 22.1.2024
  • Syzran Kubyshev, Samara 7 Mt (916 km) <- isku 16.3.2024
  • Novokuibyshevsk Refinery (Rosneft) 6,7 Mt (136,000 bbd) <- iskut 16.3.2024 ja 23.3.2024
  • Orsk Refinery (SAFMAR), 6,6 Mt (114,000 bbd) (1,457 km)
  • Ilsky Refinery (KNGK Group), 6,6 Mt (132,000 bpd) (333 km) <- isku 9.2.2024
  • Novoshakhtinsk Refinery (Peton Invest/Yug), 5 Mt (172,000 bpd) (158 km) <- isku 13.3.2024
  • Khabarovsk Refinery (АО "ННК-Хабаровский НПЗ"::Главная), 5 Mt 86,000 bbl/d (13,700 m3/d) (6,591 km)
  • Tobolsk Petrochemical Refinery (Sibur), 138,000 bbl/d (21,900 m3/d) (~2,800 km Harkovasta)
  • Kuibyshev Refinery (Rosneft), Samara 4,5 (120,500 bpd) <- iskut 16.3.2024 ja 23.3.2024
  • Antipinsky Refinery (JSC Antipinsky Refinery), 114,000 bbl/d (18,100 m3/d) (~2,600 km Harkovasta)
  • Mariysky Refinery, Mari El (Newstream), 4,5 miljoonaa tonnia (90,000 bpd), (1,100 km)
  • Ukhta (Lukoil), 4,2 Mt (71,500 bpd) (1,671 km)
  • Surgut, 4 Mt (2,508 km)
  • Slavyansk Oil Refinery, Slovyansk-on-Kuban, Krasnodar Krai (Slavyansk ECO), 4 Mt (282 km) <- isku 17.3.2024
  • Yaya Refinery (NefteKhimService), 57,000 bbl/d (9,100 m3/d) (3,254 km)
  • Astrakham GPP (Gazprom Neft) 3,3 (66,000 bbp) Mt (783 km)
  • Krasnodar Refinery (Russneft), 3,1 Mt (52,000 bbd) (~324 km)
  • Nizhvevartovsk NGO (Gazprom) 1,58 Mt 25,100 bpd (2,674 km)
  • Mari, Tabashino 1,44 993
  • Angier NZ, Angero Sugensk 1,2 Mt (3,230 km)
  • Usinsky 1 Mt (2,013 km)
  • Dieteko, Angarsk 0,9 Mt (4,453 km)
  • Kochen Tianvsk, Kochenevo 0,72 Mt (3,006 km)
  • Nikolavevsky NPP 0,5 Mt (925 km)
  • Italian 0,47 Mt (3,415 km)
  • Novourengoysky ZPCT, New Urengoy 0,35 Mt (2,804 km)
  • Stezhevsk , Sezhevoy 0,33 Mt (2,726 km)
  • Chernigov Refinery (ZAO Chernigovski NPZ), Novaya Balahonka, Kemerovo Oblast, 0,25 Mt
  • Perviy Zavod Refinary, Polotnyanyy, Kaluga (24,000 bpd) <- isku 30.8.2023 (2 dronea), uusi 15.3.2024
  • Kosobrog oil-bitumen plant 0,2 Mt (1,905 km)
  • Belgorod , Builder 0,1 Mt (45 km)
-------------------------------------

Aikajana

30.8.2023 Periy Zavod, Polotnyanyy, Kaluga
22.1.2024 Laukaansuun LNG terminaali
24.1.2024 Tuapse
29.1.2024 Slavneft-Yanos, Yaroslav (EPÄONNISTUNUT)
3.2.2024 Volgograd
9.2.2024 Afipsky
9.2.2024 Ilsky
13.2.2024 Moskova
12.3.2024 Nizhny Novgorod
13.3.2024 Novoshakhtinsk
13.3.2024 Ryazan
15.3.2024 Periy Zavod, Polotnyanyy, Kaluga (2. isku)
16.3.2024 Kuibyshev
16.3.2024 Syzran
16.3.2024 Novobuibyshevsk
17.3.2024 Slavyansk, Slovyansk-on-Kuban, Krasnodar Krai
18.3.2024 Slavneft-Yanos, Yaroslav (EPÄONNISTUNUT)
23.3.2024 Kuibyshev (2. isku)
23.3.2024 Novokuibyshevsk (2. isku)
2.4.2024 Taneco Refinery (Tatneft), Nizhnekamsk, Tatarstan
 
vahvistusta pukkaa:
New details of the attack on the Tatarstan oil refinery: joint operation of the Security Service of Ukraine and Ukrainian Defense Intelligence, sources say.A Ukrainian long-range drone hit a primary oil refining unit at the Nizhnekamsk refinery, causing a fire. The capacity of this unit was 8 million tons of oil, which is 2.6% of Russia's total annual refining capacity. Moreover, this plant is one of the five largest refineries in Russia."We continue to work systematically to ensure that the Russian Federation has fewer opportunities to finance the war of conquest against Ukraine. We will continue to block oxygen to the petrol pumping country to minimize the flow of petrodollars to the Russian military budget," the SSU source said.

linkki
 
Ufa:n kolme suurta jalostamoa ovat todennäköisesti nyt myös iskuetäisyydellä. Vain 110 km pidempi matka kuin tuonne tänään isketylle Taneco:lle. Siellä jos posahtaa näillä kaikilla kolmella jalostamolla niin sitten näkyy kyllä jo ryssän kotimarkkinoilla tilanne. Perm on siitä 150 km kauempana, ehkä mahdollinen kohde myös. Jaroslaviin isketty jo kahdesti ja ryssä torjunut nuo. Siellä on IT mies ollut hereillä. Mutta kuten tiedetään IT miehen pitää onnistua joka kerta, Ukrainalle saattaa riittää se yksi onnistuminen.
 
Nykyisessä sotatilanteessa on ironiaa siten, että pärjätäkseen etulinjassa Ukraina tarvitsee 2020-luvun teknologiaa kuten Excalibur ja Bonus älyammuksia, Ranskan älykkäitä liitopommeja, pimeännäkövälineitä, sateliittitiedustelua, drooneja sekä maailman parhaita PST aseita sekä paljon muuta.

Sen sijaan kun se hyökkää ryssien teollisuuden kimppuun niin kalustoksi riittää WW1 tapainen puusta, vanerista ja voipaperista kyhätty yksi/kaksitaso kaksitahtimoottorilla. Lennokissa on vain räjähdysainetta sekä bensaa niin paljon kuin se suinkin saa ilmaan. Ainoana teknologisena asiana siinä on suunnistus- ja maaliinhakeutumissofta sekä sen sensorit, mutta periaatteessa voisi olla lentäjän lentämänä lähes yhtä tehokas ja siten WW1 kamaa.

Hämmästyttävästi nuo lennokit menee jotenkin niiden S-400 yms. kuoleman kuplien lomista maaliinsa.
 
190kiloa kuormaa. Tuosta polttoaine haukkaa ison osan, jos 1100km rangella mennään, ja dronevehkeet osansa, aika maltillinen reilusti alle 100kg taistelukärki, kun laitteen hinta on 79900$. Massamaiseen käyttöön epätodennäköinen, mutta jos pääsee perille niin tekeehän tuolla enemmän kun 20kg kärjellä shadedissa.

Edit on tuosta myös isomman kuorman malli olemassa, johon meneekin jo satoja kiloja kuormaa, range ei tosin liene sama.
Tuo ultrakevyen kuormattavuus muodostuu kahdesta asiasta, eli lainsäädännön vaatimuksista kumpuavasta maksimilentoonlähtömassasta (MTOW) sekä ihan rakenteellisista asioista.
Rakenteellisesti maksimikuormalla täytyy kestää rajutkin liikkeet ja sään ääri-ilmiöt, ja koneen täytyy olla vielä ehjä 2000 lentotunnin jälkeenkin. Tässä tapauksessa elinikä on 5-10 tuntia, ja ohjausliikkeetkin lienee rajoitettu aika maltillisiksi. Se riittää että painopiste on oikeassa kohdassa, ja kiitotietä on sen verran pitkästi että laitteen saa ilmaan. Eli sanoisin että luokkaa 300 kg oleva räjähdekuorma on ihan realistinen.

Tämä siis sillä kokemuksella mitä on tullut kahden vastaavan ultrakevyen omistajana. Ja ylipainoilla on lennetty juu...
 
Tuo ultrakevyen kuormattavuus muodostuu kahdesta asiasta, eli lainsäädännön vaatimuksista kumpuavasta maksimilentoonlähtömassasta (MTOW) sekä ihan rakenteellisista asioista.
Rakenteellisesti maksimikuormalla täytyy kestää rajutkin liikkeet ja sään ääri-ilmiöt, ja koneen täytyy olla vielä ehjä 2000 lentotunnin jälkeenkin. Tässä tapauksessa elinikä on 5-10 tuntia, ja ohjausliikkeetkin lienee rajoitettu aika maltillisiksi. Se riittää että painopiste on oikeassa kohdassa, ja kiitotietä on sen verran pitkästi että laitteen saa ilmaan. Eli sanoisin että luokkaa 300 kg oleva räjähdekuorma on ihan realistinen.

Tämä siis sillä kokemuksella mitä on tullut kahden vastaavan ultrakevyen omistajana. Ja ylipainoilla on lennetty juu...
Ja lisäksi lentäjän massa (laskennallisesti 75 kg) jää pois. Ja jos lentäjää ei ole, miksi olisi penkki ja turvavyö? Korikaan ei tarvitse mitään turvakaarta tms. eli ei mitään lentoturvallisuuteen liittyvää tarvita. Sisustus voidaan riisua minimiin jne. Voidaan käyttää ohutta muovia jos 10 lentotuntia riittää. Kummasti saadaan polttoaine + räjähdelastia lisää mahtumaan.

On muuten mielenkiintoinen ja jännittävä kesäkausi edessä ryssän cesna harrastajilla.
 
Nykyisessä sotatilanteessa on ironiaa siten, että pärjätäkseen etulinjassa Ukraina tarvitsee 2020-luvun teknologiaa kuten Excalibur ja Bonus älyammuksia, Ranskan älykkäitä liitopommeja, pimeännäkövälineitä, sateliittitiedustelua, drooneja sekä maailman parhaita PST aseita sekä paljon muuta.

Sen sijaan kun se hyökkää ryssien teollisuuden kimppuun niin kalustoksi riittää WW1 tapainen puusta, vanerista ja voipaperista kyhätty yksi/kaksitaso kaksitahtimoottorilla. Lennokissa on vain räjähdysainetta sekä bensaa niin paljon kuin se suinkin saa ilmaan. Ainoana teknologisena asiana siinä on suunnistus- ja maaliinhakeutumissofta sekä sen sensorit, mutta periaatteessa voisi olla lentäjän lentämänä lähes yhtä tehokas ja siten WW1 kamaa.

Hämmästyttävästi nuo lennokit menee jotenkin niiden S-400 yms. kuoleman kuplien lomista maaliinsa.
Nauttisin kyllä, kun Ukraina kävisi pudottelemassa parit tynnyripommit ala zyzzä in syria, tuollaisella AN-2 koneella jo pommittaisi jalostamoa 20-50kg pommeilla jonkun aikaa.. sitten hätälasku jonnekkin pellolle ja paluu Turkin kautta Ukrainaan.. toki sama onnistuisi myös ilman kuskia, mutta nakkipipoinen lentäjä karvakauluksella kiihottaisi kyllä.
 
Hämmästyttävästi nuo lennokit menee jotenkin niiden S-400 yms. kuoleman kuplien lomista maaliinsa.
Tuntuu kyllä hämmästyttävältä, että tuollainen (lähes?) Cesnan kokoinen lentolaite pääsee pöristelemään vaikka kuinka syvälle venäjän ilmatilaan? Luulisi, että sopivilla hämäyksillä/Elsoilla saman reissun voisi tehdä ihan oikeallakin hävittäjällä/pommittajalla? Oikealla pilotilla voi varmaan lentää alempana, jne?
 
Tuntuu kyllä hämmästyttävältä, että tuollainen (lähes?) Cesnan kokoinen lentolaite pääsee pöristelemään vaikka kuinka syvälle venäjän ilmatilaan? Luulisi, että sopivilla hämäyksillä/Elsoilla saman reissun voisi tehdä ihan oikeallakin hävittäjällä/pommittajalla? Oikealla pilotilla voi varmaan lentää alempana, jne?
Tuo lentää hitaammin kuin känninen fasaani tervattuna. Onkohan Venäjän tutkat vieläkään korjattu havaitsemaan todella hitaita kohteita.
 
Tuntuu kyllä hämmästyttävältä, että tuollainen (lähes?) Cesnan kokoinen lentolaite pääsee pöristelemään vaikka kuinka syvälle venäjän ilmatilaan? Luulisi, että sopivilla hämäyksillä/Elsoilla saman reissun voisi tehdä ihan oikeallakin hävittäjällä/pommittajalla? Oikealla pilotilla voi varmaan lentää alempana, jne?
Tuon ei tarvitse tulla reissultaan takaisin. Oikea hävittäjä ja lentäjä olisi ikävämpi menettää. Joku IT-ryssä saattaisi vaikka luulla omaksi koneeksi ja ampua alas.
 
Back
Top