Ukrainan konflikti/sota

Droonivideoistaan tuttu Constantine on siirtynyt keräämään rahaa pienkaivinkoneisiin.
Ovat juuri nyt tärkeämpiä kuin droonit.

Melko pitkästi tuossa juttua, on haastatellut sekä jalkaväki- että tykistöprikaatia.
Juoksuhautojen kaivinkoneita on, mutta ne ovat varattuja, rikki tai liian isoja kaivamaan metsäkaistaleiden sisään.
Sinne ne juoksuhaudat halutaan 3-5 km etulinjasta. Paras aika kaivaa nyt sillä pieni kaivuri kätkeytyy jo lehdistön sisään.

Tykistöpuolella taas, mikäli "tykki" on kunnolla kaivettu niin Lancetilla sitä ei tuhota. Ei avata tarkemmin mutta veikkaan että saavat verkotettua niin hyvin.

 
Varsin pitkä ketju Ranskan Scalp ohjusten toimitusprosessista Ukrainalle.

Huono puoli tässä on se, että uustuotantoa ei ole lainkaan. Olisi kuulemma hyvin vaikeaa (?).

Ukrainalle toimitetaan varastoiän ylittäneitä, mutta toimiviksi testattuja yksilöitä. Toisaalta uudelleenkunnostettuja yksilöitä (aiemmin kannibalisoituja käyttäen) ja kolmanneksi ylimääräisiä export-versioita muokkaamalla. Tästä saa sen kuvan, että ohjuksia on varsin paljon eikä Ranskan kirjavahvuus kärsi näistä toimituksista.

Samassa ketjussa epäillään myös, ettei UK myöskään tuota alusta alkaen SS ohjuksia vaikka tuotannon on sanottu pyörivän. Arvellaan että perustuu samanlaisiin menetelmiin kuin Ranskalla.

Mikä sitten lienee asioiden todellinen tilanne. Ei sitä edes pitää tietää muun kuin ranskalaisen sisäpiirin.


 
Ukrainan ilmoituksen mukaan Venäjän Pohjois-Koreasta saamat ohjukset olleet epäluotettavia.

Tämä nyt ei varsinaisesti varmaan yllättänyt ketään.

Vaan vahinkoa nekin saavat aikaan osuessaan mihin tahansa oli se sitten aiottu kohde tai jokin muu. Ja syövät torjunnan resursseja sekä saturoivat puolustusta.
 
Tämä nyt ei varsinaisesti varmaan yllättänyt ketään.

Vaan vahinkoa nekin saavat aikaan osuessaan mihin tahansa oli se sitten aiottu kohde tai jokin muu. Ja syövät torjunnan resursseja sekä saturoivat puolustusta.

Jutussa luki että monet ohjukset harhautuvat reitiltä ja osa räjähtää jo ilmassa. Vähemmän ongelmaa niistä jotka tuhoutuvat jo kauan ennen maalia.
 
Hieman mysteerinen artikkeli, vaikka en kiistäkään heidän havaintojaan.

Sillan käyttö sotilasrahtiin, varsinkin Ukrainan autopommi-iskun jälkeen on ollut epäselvää. Suurimman osan ajasta olen ollut siinä kuvitelmassa että sotilasrahtia ei ole juurikaan viety siltaa pitkin - ei ainakaan junilla.

Joten kysymys kuuluu: jos ei siltaa pitkin, niin mitä reittiä sitten?

Artikkelissa tarjotaan neljä vaihtoehtoa, ensimmäinen on eteläisen Ukrainan alueen rautatiet.

Katso liite: 97238

MUTTA oranssilla merkityt reitit kulkevat liian läheltä etulinjaa, eikä niitä ole tietääkseni käytetty sotilasrahtiin koko sodan aikana.

Sinisellä merkityt puolestaan ovat enemmän tai vähemmän kesken, mikä tarkoittaa että niitäkään ei ole voitu käyttää (toistaiseksi) sotilasrahdin kuljettamiseen.

-

Toinen artikkelissa tarjottu reitti on eteläisen Ukrainan alueen kautta kulkeva tieverkko (ns. eteläinen rantatie):
Katso liite: 97239

Tältä reitiltä on saatu videoita joissa on nähty runsaasti rahtiliikennettä, mukaan lukien sotilasrahtia, mutta kumipyörien käyttö rahdin kuljettamiseen ei ole tehokkain mahdollinen vaihtoehto (junarahti on parempi pidemmillä matkoilla).

Helppo kuitenkin uskoa että tämä reitti on ollut runsaassa käytössä ja käyttö on jatkunut koko sodan ajan, varsinkin Kerchin sillan autopommi-iskun jälkeen. Silti, tällä reitillä on oman rajoitteensa Kerchin siltaan tai eteläisen Ukrainan rautatiehen verrattuna (ei ryssä muuten pyrkisi rakentamaan sitä, jos tämä kumipyöräreitti riittäisi heidän tarpeisiinsa).

-

Kolmas artikkelissa tarjottu vaihtoehto ovat Kerchin salmen yli kulkevat lautat (eng. ferries). Artikkelin mukaan yksi salmen ylitys kestää noin 30 minuuttia. Artikkelin mukaan lautat kuljettavat pääasiassa sotilasajoneuvoja ja busseja.

Lisäksi mainitaan maihinnousualusten käyttö "lauttoina" / rahtialuksina, tosin mielenkiintoisesti ei mainita sanallakaan erilaisia siviilialuksia joilla voitaisiin kuljettaa rahtia Krimin niemimaan satamiin.

Lauttojen heikkous on paitsi hitaus ja niiden määrä sekä kapasiteetti per lautta, niin myös se että niitä ei voi käyttää tietyissä sääolosuhteissa (liian kova tuuli, liian korkea aallokko). Minulla on vaikutelma, että niiden kapasiteetti on parhaimmillaankin sotaponnisteluja tukeva, mutta ei kuitenkaan merkittävä (muut rahtireitit lienevät selvästi merkittävämpiä).

Ukraina puolestaan on iskenyt ahkerasti maihinnousualuksia vastaan, minkä tulkitsen kertovan siitä että ne ovat tärkeä osa Krimin logistiikkaa.

-

Neljäs mainittu selitys on lentorahti Krimille, erityisesti mainitaan Dzhankoi sotilaslentokenttä, tosin todetaan että sotilasrahtikoneet tekevät säännöllisiä lentoja myös toisille lentokentille kuten Belbek ja Hvardiiske.

Lentorahdin merkitystä on vaikea arvioida ja se tuntuisi melko riskialttiilta, mutta kenties etäisyys on juuri sopiva jotta riskit eivät ole liian suuret (tosin ATACMS voi muuttaa laskelmaa).

-

Minua tuo artikkeli ei kyennyt vakuuttamaan siitä että "Kerchin silta on turha", koska muut reitit eivät vakuuta kapasiteetillaan. Raideliikenne lienee vasta alkamassa, koska radat eivät ole valmiit. Kumipyöräliikenne etelän kautta lienee kiivasta mutta kykenisikö se korvaamaan junaliikenteen Kerchin sillan yli? Lautat Kerchin salmen yli, maihinnousualukset Krimille sekä lentorahti tuntuvat nekin suurempaa kokonaisuutta tukevilta tekijöiltä mutta olisivatko kuitenkaan "merkittävän suuria"?

Minulla on sellainen vaikutelma tästä että nämä mainitut reitit yhdessä ovat kyenneet juuri ja juuri pitämään Krimin sekä Khersonin alueella taistelevien joukkojen "pään pinnan yläpuolella" mutta uskon että kapasiteetti on suorituskykynsä äärirajoilla.

Tästä on hyvin vaikea antaa pitäviä todisteita, koska sellaisia varten pitäisi olla vähintään karkea laskelma yhdistelmien määrästä per päivä, lauttojen määrästä per päivä jne jne. Lisäksi pitäisi arvioida materiaalin tarve per päivä, niin siviili- kuin sotilasrahdin osalta.

Yllä oleva tuumailu on siis minun kuvitelmaani, sellaisena kuin näen tilanteen eikä perustu laskelmiin.
Eiköhän se ole jokseenkin yhdentekevää, meneekö sen putlerin sillan yli tällä hetkellä enemmän siviili- vai sotilasrahtia.

Jos silta otetaan alas, joudutaan myös Krimille muuttaneet siviiliryssät huoltamaan niitä vaihtoehtoisia reittejä pitkin. Asukasluku nyt on arvoitus, mutta 2013 se oli Wikipedian mukaan noin 2.35 miljoonaa. Eli vaikutus ei ole välttämättä pieni.

Jos ja kun muiden reittien kapasiteetti on rajallinen:
- Sotilasrahtia ei saada niin paljon läpi kuin saataisi ilman siviilirahtia.
- Kurjistuvat olot kannustavat alueelle muuttaneita ryssiä painumaan takaisin ryssäläänsä. Tämä on hyvä, koska Krimi pitäisi mieluusti saada takaisin tyhjänä ryssistä.
 
Minä en taas ymmärrä. Joku voisi kertoa miten nämä menee? Puhutaan että ryssältä loppuu rahat aivan just. Kun Ukraina saa muutaman miljardin rahaa niin aletaan heti puhumaan voitosta. Sitten tällaisia uutisia:

"EU voisi vähentää maksujaan Venäjälle 7 miljardilla eurolla kuukaudessa, jos uusista energiapakotteista saataisiin aikaan päätöksiä."

Siis mitä?? Jos tuon verran voisi kk vähentää sodan rahoitusta niin paljonko se todellinen rahoituksen määrä on? Senhän täytyy olla moninkertainen verrattuna Ukraina tukeen?

Linkki juttuun: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010397145.html
 
Varsin pitkä ketju Ranskan Scalp ohjusten toimitusprosessista Ukrainalle.

Huono puoli tässä on se, että uustuotantoa ei ole lainkaan. Olisi kuulemma hyvin vaikeaa (?).

Ukrainalle toimitetaan varastoiän ylittäneitä, mutta toimiviksi testattuja yksilöitä. Toisaalta uudelleenkunnostettuja yksilöitä (aiemmin kannibalisoituja käyttäen) ja kolmanneksi ylimääräisiä export-versioita muokkaamalla. Tästä saa sen kuvan, että ohjuksia on varsin paljon eikä Ranskan kirjavahvuus kärsi näistä toimituksista.

Samassa ketjussa epäillään myös, ettei UK myöskään tuota alusta alkaen SS ohjuksia vaikka tuotannon on sanottu pyörivän. Arvellaan että perustuu samanlaisiin menetelmiin kuin Ranskalla.

Mikä sitten lienee asioiden todellinen tilanne. Ei sitä edes pitää tietää muun kuin ranskalaisen sisäpiirin.


Näitä uutisia saa lukea vahvalla suolalla. Scalp on käytännössä Ranskalle ydinaseen kantolaite. Joten niitä on riittävästi koska budjetti on ns. rajaton. Ikääntymisen takia on olemassa myös valmiit suunnitelmat uusien tekoon koska lyseessä on kantolaite. Sama myös varmistaa että kaikki vähänkin kriittisempi tieto on salattua.
 
Omasta mielestäni tällä hetkellä on liian hiljaista Ukrainan puolelta. Tuntuu kuin olisin tyyntä myrskyn edellä. Putte makaa bunkkerin lattialla ja tärisee hiessä miettien että missä jysähtää.

Jotain isompaa on tulossa hitto vieköön. Kertsinsilta mereen voiton päivän kunniaksi ja tähän päälle vielä jotain muuta mukavaa niin on kaikilla mukava juhlapäivä huomenna.
 
High_marsed on julkaissut ketjun jossa tarkastellaan ryssän D-30 tykkien varastotilannetta:

Russia used the D-30 in low numbers before the start of the invasion, with 170 active units. Since then this towed artillery piece has become much more common and they have lost at least 74 (visually confirmed). Here is how many remain in storage.


-

Lainaan ketjun toisesta viestistä tekstin ja taulukon sekä viidennestä viestistä hänen arvionsa jäljellä olevasta määrästä tällä hetkellä:

As usual here is an overview of the D-30s stored at the storage bases counted from satelite images.

As you can see the images used to count the number of remaining units are often quite old so the real number is likely much lower.


Katso liite: 97284

In total Russia has removed at least 2012 D-30s from storage, but since many of the images of the larger bases are more than 6 months old I think it is reasonable to assume that the real number is likely much higher.

There are likely less than 500 left.


-

Satelliittikuvia tarkasti tutkiva ja kalustoa niistä laskeva Jompy kommentoi ketjua näin:

The spike in 2S1 losses over the last months is a good indicative that D-30s are almost gone from storage.

Either because many 2S1s were refurbished with D-30 barrels or because there's no other 122mm system left.


-

Ketjun kommenteissa oli myös tämä hyvin mielenkiintoinen Morten Bjørn -nimisen käyttäjän tarkastelu:

If that holds true, then they are gone by now :)

Katso liite: 97285

Please be aware that low count bases weighs in as heavily as high count bases using this method.

If only using the 5 big ones, then we get the following.


Katso liite: 97286

Much better fit.

Please be aware that I assumed 100% still left on invasion day, albeit counts were done on older imaging.


-

High_marsed on varovainen arviossaan, kun kirjoittaa että "näitä on todennäköisesti jäljellä vähemmän kuin 500 kpl" mutta minä olen taipuvainen uskomaan Morten Bjørnin kuvaajiin.

Pidän hyvin todennäköisenä sitä että varastotukikohdissa ollut D-30 kalusto on käytetty loppuun: joko perässä vedettävinä tykkeinä, kuten ne on alunperin tarkoitettukin tai sitten niiden tuliputket (ja mahdollisesti muita osia) on hyödynnetty 2S1-mallin SPG-vaunujen elintenluovuttajina.

High_marsed ketjussa käytetyt tuoreimmat satelliittikuvat ovat järjestään melkein 6 kuukautta vanhoja ja toisaalta tiedetään että ryssän tappiot ovat kasvaneet suuresti viimeisen 6 kuukauden aikana. Täten en pidä todennäköisenä että varastoista aktivoinnin tahti olisi ainakaan hidastunut tänä aikana - toisaalta en usko että se olisi kasvanut merkittävästi, syynä tähän se että uskon heidän olevan kapasiteettinsa maksimissa eli ei kyetä tämän parempaa suoritukseen.

Toki varastotukikohtien jäljellä oleva kalusto lienee sieltä huonoimmasta / vaikeimmin aktivoitavasta päästä ja siten tahti voi hidastua kun resurssi lähestyy loppua, mutta tässä tuskin kannattaa takertua lillukan varsiin. Ne viimeiset, vaikeasti aktivoitavat tykit eivät tule muuttamaan sodan suuntaa vaan jäänevät varastotukikohtiin ruostumaan sen sijaan että ne tultaisiin aktivoimaan.

Näistä syistä vaikuttaa todennäköiseltä että D-30 resurssi on nyt käytetty loppuun, minkä luulisi näkyvän samalla 2S1 vaunujen aktivoinnissa ja kunnostamisessa (oletan että D-30 on toiminut osaksi tai jopa valtaosaksi niiden elintenluovuttajana). Toki muut varastoidut 2S1 vaunut voivat myös toimia elintenluovuttajina, mutta kaikesta huolimatta tämän luulisi vaikuttavan niiden aktivointiin.

Missä vaiheessa tämä näkyy Ukrainassa ja ryssän tappioissa? Luulisi että D-30 ja 2S1 kaluston määrä Ukrainassa lähtisi laskuun, koska niiden tappioita ei kyetä korvaamaan yhtä nopeasti kuin aikaisemmin. Eli näiden osuus kokonaistappioista pitäisi lähteä laskemaan, kenties hitaasti tai sitten nopeasti, riippuen siitä miten tätä kalustoa käytetään suhteessa muuhun kalustoon. Tässä tietysti oletetaan että kaikkea kalustoa käytetään tasapuolisesti, jolloin tietyn tappioiden osuuden lasku kertoisi suoraan ko. kaluston määrästä Ukrainassa. Näin ei välttämättä ole, koska tappiot kertovat usein enemmän siitä, mikä yksikkö on ollut hyökkäämässä minäkin ajankohtana (koska ko. yksiköllä on käytössään tiettyä kalustoa eikä tasaisesti kaikkea).
Google päivitti kuviaan yhdestä paikasta ja tämänhetkinen laskettava luku väheni vielä 242 kappaleella.
 
Omasta mielestäni tällä hetkellä on liian hiljaista Ukrainan puolelta. Tuntuu kuin olisin tyyntä myrskyn edellä. Putte makaa bunkkerin lattialla ja tärisee hiessä miettien että missä jysähtää.

Jotain isompaa on tulossa hitto vieköön. Kertsinsilta mereen voiton päivän kunniaksi ja tähän päälle vielä jotain muuta mukavaa niin on kaikilla mukava juhlapäivä huomenna.
Toivotaan näin. Yksi ratkaisu tämän sodan loppumiseen on juuri putinin uskottavuuden rapauttaminen. Ja paras tapa on se, että järjestetään lisää uusia nöyryytyksiä. Ja mikä olisikaan parempi tapa tehdä se, kun iskeä juuri voitonpäivänä. Siinä alkaa useampi venäläinen ihmettelemään, että onhan tuon kumma, kun suuri johtaja ei kykene suojelemaan venäjää edes tämän ”pyhän” päivän aikana.

Tämä voisi aiheuttaa mukavasti säpinää ja kiihdyttää valtataistelua.
 
Toivotaan näin. Yksi ratkaisu tämän sodan loppumiseen on juuri putinin uskottavuuden rapauttaminen. Ja paras tapa on se, että järjestetään lisää uusia nöyryytyksiä. Ja mikä olisikaan parempi tapa tehdä se, kun iskeä juuri voitonpäivänä. Siinä alkaa useampi venäläinen ihmettelemään, että onhan tuon kumma, kun suuri johtaja ei kykene suojelemaan venäjää edes tämän ”pyhän” päivän aikana.

Tämä voisi aiheuttaa mukavasti säpinää ja kiihdyttää valtataistelua.

Ollut tosiaan viikon verran hiljaista Ukrainan tekemissä dronehyökkäyksissä. Ja vielä kauemmin kun on tehty isompaa saturaatiohyökkäystä.
Odottelen vielä sitä dronesadetta joka pimentää Mordorin taivaan.

Toisissa uutisissa, Saksassa ei oksennusnauhat heilu lähipäivinä.

 
Näitä uutisia saa lukea vahvalla suolalla. Scalp on käytännössä Ranskalle ydinaseen kantolaite. Joten niitä on riittävästi koska budjetti on ns. rajaton. Ikääntymisen takia on olemassa myös valmiit suunnitelmat uusien tekoon koska lyseessä on kantolaite. Sama myös varmistaa että kaikki vähänkin kriittisempi tieto on salattua.
Ranskan ydinkärjet ovat kaikki joko M51- tai ASMP-A - ohjuksissa. Katso esim https://www.armscontrol.org/factsheets/franceprofile lisätietoja. Scalp ja MdCN ovat puhtaasti konventionaalisia aseita ja siten vahvasti budjettirajoitteisia.
 
Back
Top