Stanimir Dobrev julkaisi melkein viikon myöhässä aikavälin 22.4. - 28.4.2024 Rosstat datan, mikä ei tietysti haittaa, pääasiassa että saadaan numerot ennemmin tai myöhemmin:
Russian gasoline production the week of 22nd-28th of April grew noticeably to 816 700 tons and diesel production went up to 1662 300 tons.
In 2023 during the week of 24th-30th of April gasoline production was 811 700 tons and diesel production was 1 623 600 tons.
Katso liite: 97274
Katso liite: 97275
Gasoline prices for Ai-92 rose slightly from 50,82 rubles to 50,86 rubles per liter. For Ai-95 also rose slightly from 55,62 rubles to 55,70 rubles and for Ai-98 prices rose from 69,15 rubles to 69,22 rubles.
Gasoline production jumped again like two weeks ago but now the maintenance period should start if they follow last year's schedule. Link to the prior week: LINKKI
-
Tässä sama data mutta hieman pidemmältä aikaväliltä:
Katso liite: 97276
Katso liite: 97277
Katso liite: 97278
-
Tämän perusteella bensiinin jalostusmäärässä olisi nähty hieman samanlainen hyppäys kuin viikolla 15, tosin ei niin suurta. Mielenkiintoista nähdä, mikä on seuraavan viikon jalostusmäärä, koska tuota viikon 15 hypähdystä seurasi "paluu entisiin numeroihin" ja nyt taas uusi hyppäys. Liekö sitä seuraa taas "paluu entisiin numeroihin" vai onko tämä pysyvä nousu?
Dieselin osalta jalostusmäärä per viikko jatkaa edellisten viikkojen linjalla eli tasaista, pientä nousua havaittavissa mutta ollaan silti kaukana vuoden 2023 viimeisten viikkojen jalostusmääristä.
Aikaisemmin oli juttua että Tuapsen öljynjalostamo olisi saatu takaisin toimintaan tammikuun 2024 iskun jälkeen, mikä voisi näkyä jo seuraavan viikon (aikaväli 29.4. - 5.5.2024) jalostusmäärissä - tai jos kyseessä on ihan tuore aktivointi, niin kenties vasta tuota seuraavan viikon numeroissa.
TOISAALTA, kuten Dobrev kirjoittaa ja kuten on pohdittu jo aikaisemmin, missä vaiheessa alkavat vuoden 2024 vuosihuollot ja miten ne näkyvät näissä numeroissa? Dobrevin aikaisemman arvion mukaan vuonna 2023 nähtiin kaksi vuosihuoltojen jaksoa, ne olivat viikoilla 18-22/2023 (kesto viisi viikkoa) ja 36-43/2023 (kesto kahdeksan viikkoa).
Nyt parhaillaan eletään viikkoa 19/2024 joten JOS vuosihuoltojen aikataulu olisi sama kuin viime vuonna, niiden pitäisi olla parhaillaan käynnissä ja niiden vaikutuksen pitäisi näkyä seuraavissa Rosstat numeroissa (viikko 18/2024 eli aikaväli 29.4. - 5.5.2024).
Vaan kuka tietää, kenties ryssä on päättänyt lykätä tai jopa perua kokonaan vuosihuollot tänä vuonna?
Venäjällä on ollut pitkään tapana huoltaa jalostamoita joka vuosi.
2010 - luvulta lähtien on tehty suunnitelmia pidentää aikaväliä,
Esimerkiksi Nesteen Porvoon jalostamo on nyt huollossa ( tuotanto poikki lähes kaksi kuukautta ) , edellinen oli 2021.
Ei ole lainkaan varmaa että jokainen venäläinen jalostamo pysähtyy tänä vuonna huoltoon.
Ukrainan iskut ovat vaikuttaneet jonkin verran tuotantoon.
Mutta dieselin ja bensiinin tuotantomäärät vaihtelevat myös markkinatilanteen mukaan.
Tuosta puuttu petrolin määrät joka tulee dieselin ja bensiinin välistä.
Tehdään sitä millä on sillä hetkellä suurin kate.
Valinta tehdään sillä millaista raakaöljyä otetaan , joka raakaöljykenttä on erilainen.
Esimerkiksi Porvoossa sekoitetaan kolmea eri raakaöljyä markkinatilanteen mukaan.
Dieselin ja bensiinin tuotantomäärät voivat vaihdella 20-30 % , tällä viikolla näin , parin viikon päästä markkina voi olla toinen.
Iskut pitäisi saada osumaan kriittisiin osiin jalostamon prosesseihin.
Osumalla johonkin ei-kriittiseen osaan tai putkilinjaan se on nopeasti eristetty ja korjattu
Venäläisten korjausmenetelmät eivät täytä meidän kriteerejä.
Katsomalla google mapsia Porvoon jalostamosta voi saada käsityksen alueesta.
Maanpäällisiä säiliöitä on lähes 100 kpl,
Ei vaikuta toimintaan jos noista joku palaa , vanhimmat palstalaiset ehkä muistavat suurpalon 1980 -luvulta.