Ukrainan konflikti/sota

Ryssältä ei öljy lopu, eli raakaöljyn varastokapasiteetti ei ole kovin kiinnostava. Jalosteet pitää varastoida omiin paineen kestäviin varastoihinsa, joten kiinnostus bensiinin, dieselin ja kerosiinin varastoihin on suuri.

Tässä ryssän T-72 tankki lähtee kertalaakista dronella suoraan liikkeestä. Tämä siis Kurskin Kremyanoe:n suunnalla.

Nämäkään tuskin koulutuksessaan kattelleet mitkä on heikot kohdat välineessä ja miten parhaimmillaan käy. Eivätkä kerenneet varmasti silmiään saamaan suoraan ennen kuin tuli lähtö.
 
Otetaan esimerkkinä vallatuista kaupungeista ja pullistumista Bakhmut. Se oli vain yksi kaupunki, jolla ei ollut juurikaan isossa kuvassa merkitystä. Pokrovsk toisaalta on rautateiden keskus, josta huolletaan koko Donbassia aina Vuhledariin asti. Ukrainan keskeinen huoltoväylä on edelleen rautatiet. Tatarigamin artikkelissa on hyvin avattu kaupungin merkitys.
https://euromaidanpress.com/2024/08/28/what-the-fall-of-pokrovsk-could-mean-for-ukraine/

Lainaan keskeiset kohdat:

The significance of Pokrovsk extends beyond its rail connections; the town is also situated at an important road juncture, playing a similar role to the railroads in the transportation and distribution of supplies across the entire frontline.

The road linking Pokrovsk to Kostyantynivka has long been a target of Russian offensive efforts. Cutting off this road would complicate the resupply of troops engaged in the Bakhmut-Horlivka sector.

The potential loss of Pokrovsk poses a serious operational threat to the logistics of the entire region, disrupting supply lines from Vuhledar in the south to Horlivka in the north. The loss of both the road and railroad would exacerbate the situation for Ukrainian forces in the Donbas, leading to the potential loss of Kurakhove, Vuhledar, and areas both south and north of Toretsk.

Katso liite: 103458
Varmasti se raja jossain menee. Tuntuisi kyllä aikamoiselta, jos junalasteittain tuotaisiin huoltoa kymmenen kilometrin päähän rintamasta JA siirrettäisiin siitä huoltoa junalasteittain seuraavaan suuntaan, linjan suuntaisisesti? En tokikaan tiedä asiasta mitään, mutta eikö tommosella etäisyydellä painettaisi kaikki saatava tykistö ym tuollaista rautatiepihaa vastaan? Olisiko moinen mahdollista? Eikai zenäjäkään aja tavaraa junilla suoraan asemiin? Luulisi, että noin lähelle junat eivät pääse räjähtämättä, vai?
 
Varmasti se raja jossain menee. Tuntuisi kyllä aikamoiselta, jos junalasteittain tuotaisiin huoltoa kymmenen kilometrin päähän rintamasta JA siirrettäisiin siitä huoltoa junalasteittain seuraavaan suuntaan, linjan suuntaisisesti? En tokikaan tiedä asiasta mitään, mutta eikö tommosella etäisyydellä painettaisi kaikki saatava tykistö ym tuollaista rautatiepihaa vastaan? Olisiko moinen mahdollista? Eikai zenäjäkään aja tavaraa junilla suoraan asemiin? Luulisi, että noin lähelle junat eivät pääse räjähtämättä, vai?
Niin en tiedä miten homma on toiminut tarkalleen mutta käsittääkseni tuonne asti, on ainakin aikaisemmin tullut junalla tavaraa, josta sitten eteenpäin esim. Kurakhoven suuntaan. Ehkä. Toki ryssä on ampunut matkan varrella olevia ratapihoja iskanderillakin useasti (on videoita olemassa). Välttämättä ei toki tarvitse edes kaupunkia vallata, vaan ollaan jo aika lähellä ryssän perustykistön kantamaa ja se pelkästään riittäisi häiritsemään hommia. Ainakin asukkaita tuolta evakuoitiin vielä junalla aivan hiljattain.
 
Operatiivinen tilannekatsaus 31.08.2024 klo 08.00 koskien Venäjän hyökkäystä

Kunnia Ukrainalle!
On alkanut Venäjän federaation laajamittaisen aseellisen aggression 920. vuorokausi Ukrainaa vastaan.
Viimeisen vuorokauden aikana kirjattiin 183 taistelukohtaamista. Tilanne oli kuumin Pokrovsken suunnassa, mutta vihollinen oli aktiivinen myös Kupjanskin, Lymanin ja Kurakhiven suunnissa.

Tarkennetun tiedon mukaan vihollinen iski eilen viidellä ohjuksella ja teki kolme iskua Ukrainan joukkojen asemiin ja asutuskeskuksiin, joihin kuului 75 ilmapommitusta ja 98 KAB-pommia. Lisäksi vihollinen ampui yli 4000 kertaa, joista 140 raketinheittimillä.
Aggressori teki ilmaiskuja Sumin, Glukhivin, Sosnivkan, Shalyhinen (Sumin alueella); Harkovan, Chuhuyivin, Hophtivkan, Semenivkan, Senkovon, Hlushkivkan (Harkovan alueella); Chasiv Yarin, Dmytrivkan, Druzhban, Mykhailivkan, Selydoven, Oleksandropilin, Vodyanen, Yehorivkan, Solodken (Donetskin alueella); Mala Tokmachkan, Novodanilivkan (Zaporizhzhjan alueella) lähellä.

Eilen ilmailu- ja ohjusjoukot sekä puolustusvoimien tykistö iskivät yhdeksän kertaa vihollisen henkilöstön ja sotilasajoneuvojen keskittymiin. Lisäksi he tuhosivat yhden ilmapuolustusjärjestelmän ja toisen tärkeän kohteen.

Harkovan suunnassa tapahtui seitsemän taistelua Pletenyvkan, Lypcivkan ja Vovchanskin lähellä.

Kupjanskin suunnassa käytiin 32 taistelua. Puolustusvoimat torjuivat vihollisen hyökkäykset lähellä Synkivkaa, Kolisnykivkaa, Novoosynovea, Lozovaa, Andriyivkaa, Stelmakhivkaa ja Hlushkivkaa.

Lymanin suunnassa vihollinen hyökkäsi 22 kertaa Tverdokhliboven, Novoserhiivkan, Druzelubivkan, Hrekivkan, Cherneshchynan, Makiivkan, Nevsken ja Novosadoven lähellä.

Siverskin suunnassa venäläiset hyökkäsivät neljä kertaa lähellä Verkhniokam'ianskoa, Ivano-Darivkaa ja Vyimkaa.

Kramatorskin suunnassa tapahtui 12 taistelua. Ukrainan puolustajat torjuivat venäläisten hyökkäykset Kalynivkan, Chasiv Yarin, Stupochkyn, Ivanivskon, Andriyivkan ja Predtechyn lähellä.

Toretskin suunnassa käytiin 16 taistelua, muun muassa Toretskin ja Nelipivkan lähellä.

Pokrovsken suunnassa puolustajamme torjuivat 55 vihollisen hyökkäystä Zelenen, Vozdvyzhenkan, Hrodovkan, Karlivkan, Novohrodivkan, Marynivkan, Myrolyubivkan, Novohrodivkan, Mykhailivkan ja Selydoven asutuskeskusten alueilla. Suurin hyökkäysten keskittymä oli Novohrodivkan lähellä.

Kurakhiven suunnassa puolustusvoimat pysäyttivät 24 vihollisen hyökkäystä lähellä Ukrainska, Halytsynivkaa, Krasnohorivkaa, Heorhiivkaa ja Kostiantynivkaa.

Vremivkan suunnassa venäläiset hyökkäsivät kahdeksan kertaa Vuhledarin ja Vodyanen lähellä, mutta epäonnistuivat.

Orikhivin suunnassa tapahtui yksi taistelu lähellä Robotynoa.

Prydneprianskin suunnassa Ukrainan puolustajat torjuivat kaksi vihollisen hyökkäystä.

Hulyaipilen suunnassa tilanne on pysynyt ennallaan.

Volynin ja Polissyan suunnissa ei ole havaittu merkkejä vihollisen hyökkäysryhmien muodostamisesta.

Vihollinen säilyttää sotilaallisen läsnäolon Tšernihivin ja Sumin alueiden rajalla, ja ampuu kranaatinheittimillä ja tykistöllä asutuskeskuksiin Venäjän alueelta.

Samaan aikaan sotilaamme jatkavat aktiivista toimintaansa, aiheuttaen merkittäviä tappioita miehittäjien henkilöstölle ja kalustolle, uuvuttaen vihollista koko taistelulinjan pituudella.
Viimeisen vuorokauden aikana venäläisten tappiot olivat yhteensä 1360 henkilöä. Lisäksi Ukrainan sotilaat tuhosivat kahdeksan tankkia, 14 panssaroitua ajoneuvoa, 42 tykistöjärjestelmää, yhden raketinheittimen, 18 operatiivis-taktista UAV:ta, risteilyohjuksen, 62 ajoneuvoa ja 10 yksikköä erikoiskalustoa.

Liitykää Ukrainan asevoimiin!
Yhtenäisyys on voimamme! Kunnia Ukrainalle!
 
Jälkeä jostain ponttoonisillan pystytys yrityksestä.
Noniin ryssän kelluvan sillan pystytysyrityksestä ei jää kellumaan kuin mosurinpalasia pitkin joenpintaa, eli raportti ryysylandian tsaarille on varmaankin muotoa:

"Mjeillä oli hjälleen mjahtava onnistus ja mjeidän pjonnistus tuotti hjälleen hjuikean - sjallitte ilmaisun - räjähtävän mjenestyksen. Joen toisella pjuolella tuhosimme vihollisen ja njyt etenemme takaperin kohti emämaan rajoja. Olemme njyt sekä Ukrainan että Venäjän toiseksi mahtavin armeija! Eläköön tsaari ja hjänen suuri viisautensa!"
 
Tämä johtunee nyt siitä blue-on-blue -tapauksesta, jossa F-16 ammuttiin Patriotilla alas?
Käsittääkseni tuo on huhutason juttu, en ole ainakaan itse nähnyt mitään uskottavaa lähdettä. Mutta jos se olisikin totta, en epäilisi Ukrainan ja Yhdysvaltojenkin halua salata tapahtumaa tai ainakin tutkia kunnolla ennen julkaisua. Toisaalta myös erittäin kokeneen hävittäjälentäjän ohjausvirhe kuulostaa epätodennäköiseltä joten jotain muuta siinä on pakko olla ehkä teknisestä viasta alkaen.
 
Käsittääkseni tuo on huhutason juttu, en ole ainakaan itse nähnyt mitään uskottavaa lähdettä. Mutta jos se olisikin totta, en epäilisi Ukrainan ja Yhdysvaltojenkin halua salata tapahtumaa tai ainakin tutkia kunnolla ennen julkaisua. Toisaalta myös erittäin kokeneen hävittäjälentäjän ohjausvirhe kuulostaa epätodennäköiseltä joten jotain muuta siinä on pakko olla ehkä teknisestä viasta alkaen.
Minusta ohjausvirhe kuulostaa nimenomaan todennäköiseltä. Kokenut lentäjä, uusi konetyyppi, keinohorisontin logiikka täysin päinvastainen kuin aikaisemmassa kalustossa, stressaava yötehtävä pimeässä... vanhat vaistot ottavat vallan, keinohorisontin lukee väärin, ohjausliikkeet vain pahentavat koneen virheasentoa, korkeus loppuu kesken. Tällaisia tapauksia on historia mustanaan, eikä vain ilmailun saralla.
 
Minusta ohjausvirhe kuulostaa nimenomaan todennäköiseltä. Kokenut lentäjä, uusi konetyyppi, keinohorisontin logiikka täysin päinvastainen kuin aikaisemmassa kalustossa, stressaava yötehtävä pimeässä... vanhat vaistot ottavat vallan, keinohorisontin lukee väärin, ohjausliikkeet vain pahentavat koneen virheasentoa, korkeus loppuu kesken. Tällaisia tapauksia on historia mustanaan, eikä vain ilmailun saralla.
Samaa mieltä ohjausvirheestä. Drone- ja risteilyohjustorjuntalennolla ja nehän lentävät melko matalalla. Noilla nopeuksilla pienikin ohjausvirhe matalalennossa vie koneen maahan.
 
Back
Top