Ukrainan konflikti/sota

Perunilta tullut eilen uutta, katsaus ryssän varastoihin ja arvioita jäljellä olevien määrästä. Perun pohtii sitä kuinka pitkään tavaraa riittää varastosta aktivoitavaksi, varastojen tyhjenemisen jälkeen jäljellä tietysti vielä joukoilla ja kunnostuksessa oleva kalusto:

Tiivistelmäyritys alla, virheet omiani.

Rynnäkköpanssarivaunut
  • BMD-vaunut alkaa olla loppu varastoista
  • BMP:t vähissä, tappiotahti ylittää selvästi tuotannon ja reaktivoinnit. Ehkä 2-4 kvartaalia jäljellä jos meno jatkuu tätä tahtia, 2025 lopussa tai 2026 alussa joutuvat himmailemaan
Miehistönkuljetusvaunut
  • MT-LB:t käytännössä loppu, MT-LBu:ta on vielä mutta nekin käy vähiin.
  • Yhteensä n. 70-80% varastosta otettu jo pois. Joskus kesällä 2025 varastot tyhjät.
  • MT-LB -aktivoinnit ylittävät tappiot. Perun arvelee että ryssä käyttää MT-LB -vaunuja ehkä enemmän tykistön veturina kuin aiemmin.

  • BTR-82 -malleista osa ollut uustuotantoa ja osa vanhojen modernisointia. Vanhat BTR-80:t ovat varastoista nyt loppu, ryssän täytyy tehdä kaikki uustuotantona.
  • Varastoissa vielä olevat on BTR-60 ja BTR-70 -malleja
  • BTR:iä riittää ehkä vuoden 2025 ajan tätä tahtia, Perun arvioi 12-16kk. Paljon riippuu siitä millä tasolla BTR-82A uustuotanto oikeasti on ja kuinka paljon niitä on tehty vanhoja modernisoimalla.
Telatykistö
  • Järeämpää kalustoa on aktivoitu suuremmalla prosentilla kuin kevyempää, esim. 203mm vs 122mm
  • 203mm Pionit saattaa loppua 2025, muissa mennään 2026-2027 -puolelle. 2S1:iä on paljon, voi riittää 2030 saakka.
  • Ryssä kuitenkin aktivoi kovaa vauhtia vedettävää tykistöä vaikka telatykkejäkin on varastoissa eli jokin ei täsmää
  • Yksi vaihtoehto on tykistön kuluminen eli vedettävien putkia hyödynnettäisiin. Ryssän putkien uustuotanto ei kykene vastaamaan siihen kaluston kulutukseen jota tämä ampumatahti tuottaa.
Vedettävä tykistö
  • Ehkä vois olla vielä vuoden verran varastoja, sen jälkeen jäljellä on enää toisen maailmansodan aikaista kamaa
  • Joidenkin osalta varastot on jo tyhjät, 82mm Vasilekit on loppu varastoista
Raketinheittimet
  • 122mm Gradit on käytännössä jo loppu varastoista
  • Suurimmat ongelmat ryssällä tulevat Perunin mukaan kuitenkin rakettien tuotannon niukkuudesta, ei niinkään siitä ettei kalustoa olisi. Rakettituotannon tarkastelu siis hänestä hyödyllisempää koska pullonkaula siellä.
Yleisesti ottaen Perun pohdiskelee sitä kuinka ryssän valtava varasto on tässä sodassa tyhjentynyt ja kuinka paljon se tulee vaikuttamaan ryssän tuleviin strategisiin mahdollisuuksiin. Hänen mielestään neukkulan asevarasto oli suuri strateginen pelikortti ja nyt se on käytetty. Jatkossa siis paljon hankalampaa esim. lähettää kaikenlaisille diktaattoreille sotakamaa vastineeksi tuesta.

Tässä tämä, jatketaan Ukrainan tukemista voittoon asti! ✌️🇺🇦
 
Ok, sisältää paljon oletuksia.

Pommeja noin sata per päivä, oletuksella kaksi pommia per lento. Saadaan 50 lentoa per päivä.

Lento edestakaisin kolme tuntia, joten päivässä yhteensä 150 tuntia pommituslentoja.

Venäläisen sotilaskoneen keskimääräinen elinikä noin 4000 lentotuntia, joten yksi kone kulutettu loppuun keskimäärin 25 päivän välein.

Suurin osa koneista on kuitenkin jo aika vanhoja ja niillä on jo lennetty paljon. Päällä on sota, joten koneita tuskin säästellään, vaan lentäjät painaa nasta laudassa.

Joten, voi olla hyvinkin mahdollista, että lentokalusto alkaa olemaan vähissä. Ja tässä voi myös näkyä ne "kaluston punaiset viivat", joista keskustelu aikaisemmin. Joten tämän johdosta voi olla, että koneita on alettu siirtämää jo "säästöön".

Kiitos. Nopea googlaaminen antoi seuraavia tuloksia liiitopommikykyisten koneiden määrälle.
Kuinka suuri osa näistä sitten todellisuudessa on operointikunnossa on toinen asia.
Ukraina on tiputtanut näistä ainakin 40, uustuotannon määrää en löytänyt.

Su-30 110+ alkaen 2012
Su-34 163+alkaen 2006
Su-35 118+ alkaen 2013

Su-34 on pääasiallinen pommilentojen tekijä ollut ja sillä on entuudestaan jo eniten lentotunteja takanaan (riippuen toki jokaisen yksilön käyttöönottovuodesta). Ukraina on näitä tiputtanut ainakin 26.

Jos määrät olisivat operointikuntoa tarkoittavia, ei 12-15 koneen laskennallinen "menetys" vuodessa liitopommilentoihin olisi kummoinen asia kun se on tärkeimpiä tekijöitä ryssän etenemisessä. Kuitenkin jos operointikuntoisia on merkittävästi alempi määrä _ja_ lisäksi ryssällä on joku minimimäärä jonka ali ei voi mennä niin silloin tilanne voisi olla eri.

Äkkiseltään ei voi uskoa (ikävä kyllä) että lentotunti-ikä alkaisi olemaan ongelma. Ehkä taustalla on monta tekijää, kuten muuttunut logistiikka (pommien aiempi sijainti vs. lentokoneiden taaemmaksi työnnetty sijainti), Ukrainan suorittamat iskut, tähyslennokkien isommat pudotusprosentit, epäedullinen sää viime päivinä, jne. Mitä tässä onkin jo spekuloitu.
 
Kiitos. Nopea googlaaminen antoi seuraavia tuloksia liiitopommikykyisten koneiden määrälle.
Kuinka suuri osa näistä sitten todellisuudessa on operointikunnossa on toinen asia.
Ukraina on tiputtanut näistä ainakin 40, uustuotannon määrää en löytänyt.

Su-30 110+ alkaen 2012
Su-34 163+alkaen 2006
Su-35 118+ alkaen 2013

Su-34 on pääasiallinen pommilentojen tekijä ollut ja sillä on entuudestaan jo eniten lentotunteja takanaan (riippuen toki jokaisen yksilön käyttöönottovuodesta). Ukraina on näitä tiputtanut ainakin 26.

Jos määrät olisivat operointikuntoa tarkoittavia, ei 12-15 koneen laskennallinen "menetys" vuodessa liitopommilentoihin olisi kummoinen asia kun se on tärkeimpiä tekijöitä ryssän etenemisessä. Kuitenkin jos operointikuntoisia on merkittävästi alempi määrä _ja_ lisäksi ryssällä on joku minimimäärä jonka ali ei voi mennä niin silloin tilanne voisi olla eri.

Äkkiseltään ei voi uskoa (ikävä kyllä) että lentotunti-ikä alkaisi olemaan ongelma. Ehkä taustalla on monta tekijää, kuten muuttunut logistiikka (pommien aiempi sijainti vs. lentokoneiden taaemmaksi työnnetty sijainti), Ukrainan suorittamat iskut, tähyslennokkien isommat pudotusprosentit, epäedullinen sää viime päivinä, jne. Mitä tässä onkin jo spekuloitu.

Tässä uusien hävittäjien valmistusmäärät aikavälillä 2008-2022, nämä ovat venäläisen bmpd-blogin julkaisuista: LÄHDE

1733779595414.webp

He eivät ole julkaisseet päivitettyjä numeroita vuosien 2023 ja 2024 osalta, tosin pidän mahdollisena että kummankin vuoden numerot olisivat samalla tasolla kuin vuonna 2022. On myös mahdollista että vuoden 2024 numerot olisivat jonkin verran pienemmät - mutta tälle ei ole muuta lähdettä kuin julkaistujen uusien hävittäjien luovutustilaisuuksien määrä sekä arvaus siitä, montako hävittäjää luovutettiin per tilaisuus.

Näistä numeroista ei ole vähennetty rauhanajan tapaturmissa eikä Ukrainan sodan aikana menetettyjä koneita.

Näiden lisäksi ryssällä on vanhan kaluston modernisointia, joista merkittävimmät lienevät MiG-31K ja yleinen MiG-31 modernisointi. Jälkimmäistä oli väitetysti tehty 135 kpl hyökkäyksen alkamisen aikoihin.

-

MUOKKAUS: tässä numerot jos tehdään se oletus että vuosien 2023 ja 2024 tuotantomäärät ovat täsmälleen samat kuin vuonna 2022:

1733780764956.webp

Tästä saadaan merkittävimpien konemallien summiksi:

Su-30SM + Su-30SM2 = 132
Su-34 + Su-34M = 165
Su-35S = 122
Su-57 = 22

Näiden summa on 441 kpl.

Toki on aiheellista kysyä, mikä määrä on lentokuntoinen millä tahansa hetkellä: 50%, 66%, 75%? Vai vähemmän tai jokin toinen prosenttimäärä?
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku kertoa miten ryssät on saanut perusteltua itselleen, että yksityisomistukseiset tai lahjoitusvaroin hankitut autot pitää kolata tankilla yli?
Mikä juttu? o_O
Noin yleisellä tasolla kaikki tällainen ruohonjuuritason organisoinnin oma-aloitteisuus on Venäjällä kauhistus vallanpitäjille, koska sen ajatellaan luovan musikoiden keskuudessa uskoa siihen, että heillä on oikeasti jotain mahdollisuuksiakin muuttaa asioita omalla aktiivisuudellaan, sekä voisi johtaa aidon kansalaisyhteiskunnan syntyyn. Kuten @Maidan kuvasi Homo sovieticusta eli neuvostohallinnon ihanneihmistä, niin ideaalinen neuvostokansalainen on täysin aloitekyvytön ajamaan mitään asioita ilman järjestelmää, koska poliittisesta järjestelmästä riippumaton kansalaisyhteiskunta katsottiin porvarillisuuden ilmiöksi ja porvarillisen ajattelun ja vastavallankumouksellisuuden edistäjäksi. Tämä kammo musikoiden omaa aktiivisuutta ja kansalaisyhteiskuntaa kohtaan on periytynyt ohjenuoraksi kansalaisaktivismin ja järjestötoiminnan kurittamiseen nykyäänkin.
 
Päivän luvut:
469606020_931231499189929_2132086468613750713_n.jpg
 
2) kenties huono sää voisi vaikuttaa näiden käyttöön? Muistelen siitä olleen joskus juttua, tosin pääasiassa Glonass / GPS ohjautuva liitopommi tuskin välittää pakkasesta tai lumisateesta?
Toisaalta Vitaly myös huomattaa että viime aikoina nähty ohjautuvien liitopommien käytön notkahdus täsmää myös samalla aikavälillä nähdyn lämpötilan laskun kanssa.
Sää tuli mieleen sitä kautta, että mikä mahtaa olla ryssän liitopommien kyky selviytyä esim. jäätävistä olosuhteista? Voisiko olla mahdollista, että ryssä käyttää pommeja entiseen tahtiin, mutta merkittävä osa niistä ei pääse kohteeseen asti ja siten tule Ukrainan laskemaksi? Pidempi lentomatka voisi vielä pahentaa tällaista ongelmaa, kun pommi joutuu viettämään pidemmän ajan siiven alla mahdollisesti jäätä keräten. Ehkä lukumäärien pudotukseen ei ole yhtä dominoivaa syytä, vaan useampia, mahdollisesti toisiaan vahvistavia syitä? No, mikäli sää on tekijä mitään kautta, niin talven taittuessa kevättä kohti pommien määrän pitäisi kääntyä taas nousuun.
 
USA:n ikiaikainen kauppapolitiikka on puolustaa omien yritysten etua tarvittaessa sotilaallisesti. Joten jos päydälle tulee vaikkapa kaasuoikeuksia Krimin rannalle tai Donbassiin niin eiköhän ne sieltä ole tulossa sitten hallintaan oikealle taholle.
Tätä mä olen myös peräänkuuluttanut, siellä on kaasua ja muuta jolla Ukraina voisi "ostaa" omat alueet takaisin ja taata koskemattomuuden. Järkevä liike ja ainut joka oikeasti napostelis tuolla atlantin takana. Lopputuloksena länelle mineraalia ja Ukrainalle maata (PIMA pitää ehkä kuitenkin eka puhdistaa) mitä viljellä eikä tarvi pelätä ryssää. win-win kaikissa mudoissa.
 
Sää tuli mieleen sitä kautta, että mikä mahtaa olla ryssän liitopommien kyky selviytyä esim. jäätävistä olosuhteista? Voisiko olla mahdollista, että ryssä käyttää pommeja entiseen tahtiin, mutta merkittävä osa niistä ei pääse kohteeseen asti ja siten tule Ukrainan laskemaksi? Pidempi lentomatka voisi vielä pahentaa tällaista ongelmaa, kun pommi joutuu viettämään pidemmän ajan siiven alla mahdollisesti jäätä keräten. Ehkä lukumäärien pudotukseen ei ole yhtä dominoivaa syytä, vaan useampia, mahdollisesti toisiaan vahvistavia syitä? No, mikäli sää on tekijä mitään kautta, niin talven taittuessa kevättä kohti pommien määrän pitäisi kääntyä taas nousuun.
Jää voi vaikuttaa niin, että siivet eivät edes aukea kun pommit pudotetaan, jolloin koko lento oli suht turha. Se on voinut vielä toimia lyhyellä lentomatkalla kun kentät oli parin sadan kilometrin päässä, mutta mikäli nyt lennetään noin 1200 km matka pudotusalueelle niin jäätä ehtii kertyä aivan eri tavalla.
 
New Yorkissa on delegaatio neuvotellut monella eri saralla Ukrainan ja USAn yritysten välisestä yhteistyöstä, erityisesti puolustusteollisuus on painopisteenä mutta myös esimerkiksi logistiikka ja energia. Tässä tehdään kabineteissa valmiiksi sopimuksia ja asioita, joita oman arvioni mukaan aletaan julkaisemaan tammikuun loppupuolella.

Miksi arvioit että sopimuksia aletaan julkaisemaan tammikuun loppupuolella? Miksi juuri silloin?
 
Sää tuli mieleen sitä kautta, että mikä mahtaa olla ryssän liitopommien kyky selviytyä esim. jäätävistä olosuhteista? Voisiko olla mahdollista, että ryssä käyttää pommeja entiseen tahtiin, mutta merkittävä osa niistä ei pääse kohteeseen asti ja siten tule Ukrainan laskemaksi? Pidempi lentomatka voisi vielä pahentaa tällaista ongelmaa, kun pommi joutuu viettämään pidemmän ajan siiven alla mahdollisesti jäätä keräten. Ehkä lukumäärien pudotukseen ei ole yhtä dominoivaa syytä, vaan useampia, mahdollisesti toisiaan vahvistavia syitä? No, mikäli sää on tekijä mitään kautta, niin talven taittuessa kevättä kohti pommien määrän pitäisi kääntyä taas nousuun.
Yksi syy on, että joutuvat käyttämään huono laatuisempaa elektroniikkaa, jolloin osa pommeista putoaa, jonnekin muualle kuin tarkoitettuun kohteeseen.
 
Miksi arvioit että sopimuksia aletaan julkaisemaan tammikuun loppupuolella? Miksi juuri silloin?
Eräs julkisuudessa paljon viihtyvä amerikkalainen bisnesmies astuu silloin uuteen virkaansa. Sikäli kun sopimusten taustalla on hänen kavereitaan, niin he tuskin haluavat antaa niistä tulevaa nostetta ja mainetta edeltäjän ansioiksi.
 
Kyllä putinkin joutuu miettimään nykyään vielä enemmän sitä, että kuinka pitkälle on valmis jatkamaan Ukrainan sotaan.

Tuo Syyrian kaatuminen tuli pikkutsaarille täytenä yllätyksenä, varmasti on kasvava pelko että ryssälässä käy samalla tavalla jos palkat jää maksamatta.
 
Syyriasta häntä koipien välissä lähteneet ryssät pääsevät Ukrainan lihamyllyyn, varmasti mieltä ylentävä komennus.


Miksi arvioit että sopimuksia aletaan julkaisemaan tammikuun loppupuolella? Miksi juuri silloin?

Ynnäilen vain tapahtumia yhteen ja katson mitä kukainenkin asiasta julkaisee tai ei julkaise. Kyseinen Ukrainan varapääministeri Svyrydenko kuului osana tähän suurempaan delegaatioon, joka nimenomaan kävi tapaamassa Trumpin tulevaa hallintoa.

New York Times uutisoi sen päävierailun näin:

Ukraine Makes a Case to Trump’s Team as Its Officials Visit U.S.
Kyiv is feeling a sense of urgency leading up to the Jan. 20 inauguration, given the American president-elect’s vow to end the war quickly.


Sitten Ukrainan hallitus informoi virallisesti tästä pienemmän ja enemmän yksityiskohtiin paneutuneen delegaation vierailusta näin (huom! Tuonne BoA pääkonttorille ei mennä pitämään kampaviineripalavereja ihan lämpimikseen, lihavoin mukana olleet tahot, siellä on ison rahan porukka ollut koolla eikä nuo kymmenen miljoonien investointien vuoksi kokousta yhdessä, puhutaan miljardeista per vuosi):


Economy First Deputy Prime Minister International activity
Yuliia Svyrydenko, First Deputy Prime Minister and Minister of Economy of Ukraine, has started a working visit to the United States. With the assistance of the Embassy of Ukraine in the U.S. and the U.S. Chamber of Commerce, the first meeting was held at the headquarters of Bank of America in New York with American companies.

The meeting was also attended by First Deputy Minister of Economy Oleksii Sobolev, Deputy Minister of Energy Roman Andarak and Deputy Minister of Defence Sergiy Boyev, who presented specific projects to attract investment to Ukraine and opportunities for business development,

“We had a very productive meeting with representatives of BlackRock, Citi, Bayer, Logistics Plus, PwC, Bank of America, Baker Hughes, Siguler Guff and others. A number of them are already operating in Ukraine, paying taxes and employing thousands of people, while others are considering doing so. In order to invest now, American businesses want to see predictability in government policy, reduced administrative barriers, and risk mitigation tools – from guarantees to insurance and reinsurance. For each of these points, we already have developments and concrete steps that will help American companies enter the Ukrainian market or expand their presence in Ukraine,” said Yuliia Svyrydenko.


Sitten tulee huomioida se, että Bidenin hallinto ei uutisoi tästä mitään, mikä yksistään alleviivaa, että kyse ei ole heidän edistämästään hankkeesta vaan sen presidentin, joka ottaa ohjat tammikuussa. Aivan varmasti ensimmäisten viikkojen aikana tulee sellaisia julkistuksia, jotka osoittavat amerikkalaisille äänestäjille kiitosta tavalla, jonka he ymmärtävät eli investointeja sekä rahaa ja turvallisuutta.
 
U.S. Chamber of Commerce tekee kyllä ihan yksinkin työtä ilman istuvaa presidenttiä. Sen verran vaikutusvaltaisia lobbaajia sen taustalla toimii. Eli sinänsä ei olisi väliä vaikka Bernie Sanders istuisi presidenttinä niin noita diilejä tehtäisiin.

Huhtikuussa Bidenin hallinnon, USCoCin ja Ukrainan hallinnon porukat kokoontuivat osaksi medialta piilossa ja tarkoituksena oli päällisin puolin raivata viimeisiä isompia esteitä yksityisen sektorin toimimiselle Ukrainassa.

Nyt käytävät neuvottelut ovat pitkälti jatkumoa tälle. Trumpin hallinnolla tuskin on vaikeuksia myöskään hyväksyä näitä sovittuja askelmerkkejä (saati omia kaikkea kunniaa niistä).
 
Back
Top