Haluaisin kysyä, kun noita kab liitopommeja lähetetään joka vuorokausi ryssän toimesta 100-150 kpl, ja kun niitä lähetetään ryssien suhistimilla noin huimat määrät, eikö kalusto kulu aika kovalla kädellä.
Kyllä se kuluu, tietysti sitä nopeammin mitä enemmän sitä käytetään.
Minä en ole suunnitellut lentokoneita työkseni joten pitää olla varovainen, mitä kirjoittaa. Seuraava tulee siis ottaa tuo tiedostaen.
Lentokoneilla on perinteisesti lentotuntien määrän lisäksi "kuormitussyklien" maksimimäärä ja perinteisesti tällä on tarkoitettu "yhtä lentosuoritetta", joka sisältää nousun, lennon ja laskeutumisen. Toki kaikki lentosuoritteet eivät ole samanlaisia: joskus lentoaika on pidempi kuin toiste ja lennon aikana saatetaan tehdä erilaisia liikkeitä, jotka rasittavat siipiä, runkoa ja muita rakenteita eri tavalla. Tämä on erityisen totta hävittäjäkoneiden osalta, jotka voivat lentää paitsi hyvin erilaisissa korkeuksissa ja erilaisissa pommilasteissa (siipikuormitettuna), niin myös tehdä hyvin rajuja liikkeitä jolloin kokevat kiihtyvyyksiä eri suuntiin.
Vaihtokuormitus eli käytännössä voiman suunnan vaihtuminen (tärkeää myös, kuin nopeasti se vaihtuu) on käytännössä aina se mikä rikkoo rakenteet ennemmin tai myöhemmin. Niihin tulee ensin pieniä säröjä, jotka sitten aukeavat eli kasvavat sitä mukaa kun kuormitus jatkuu ja on sopivanlainen. Näitä säröjä pitäisi etsiä, tunnistaa ja pyrkiä vähintään hidastamaan niiden kasvua MUTTA ennemmin tai myöhemmin kone tulee tiensä päähän.
Koneiden elinkaaren aikana tulisikin tehdä tarkkaa kirjanpitoa kunkin koneen kokemista kuormituksista ja kirjata ne taulukkoon, jotta tiedetään missä vaiheessa ollaan menossa. Samoin koneet tulisi tarkistaa huolellisesti tietyn kuormitusmäärän jälkeen ja tehdä tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä. Sanomattakin selvää että kone ei ole käytettävissä silloin kun se on tarkastettavana ja/tai korjattavana.
Toki nämä voidaan jättää huomioimatta ja lentää koneella niin kauan että siivet irtoavat kesken lennon. Nämä laskelmat koneiden kestoiästä erilailla kuormitettuna perustuvat osaltaan historiadataan, osaksi oikeisiin fyysisiin testeihin (kone laitetaan kiinni testipenkkiin ja kierretään esim. siipiä tietyllä voimalla tietty määrä kuormituskertoja) JA nykyaikana myös enemmän ja enemmän tietokoneella tehtyihin laskelmiin. Silti jokainen kone on oma yksilönsä ja sen rakenteessa on eroja toisiin "samanlaisiin" verrattuna joten koskaan ei voida olla ehdottoman varmoja, milloin yksi komponentti hajoaa.
-
JOS tarkastellaan julkisuuteen kerrottuja väitteitä ryssän ilmaiskujen määristä ja verrataan tätä numeroa KAB eli ohjautuvien liitopommien määriin, niin näyttäisi siltä että ryssä käyttäisi keskiarvoisesti 2 kpl pommeja per ilmaisku.
On mahdollista että "ilmaisku" voisi sisältää jotain muuta kuin KAB-pommeja, mutta tällä hetkellä ne näyttäisivät olevan ehdottomasti tärkein "ilmaiskussa" käytetty ase.
Ryssä on testannut jopa 6 kpl KAB-pommeja Su-34 hävittäjästä pudotettuna eli sinänsä ei ole estettä käyttää 3, 4, 5 tai 6 kpl pommeja per ilmaisku mutta ainakin Ukrainan kertomien numeroiden perusteella näin ei ole tehty, ei ainakaan valtaosassa iskuja. Muutenhan ilmaiskujen määrä per kuukausi olisi selvästi suurempi.
ELI voidaan arvata karkeasti että 100-150 kpl KAB-pommeja per päivä tarkoittaisi keskiarvoisesti 50-75 kpl ilmaiskuja per päivä, eli näin monta pommituslentoa / lentosuoritetta per päivä.
Jokainen näistä sisältää yhden nousukiidon sekä lennon sotilaslentokentältä pommien vapautusalueen ylle (tämä pommikuormassa), pommien vapautuksen ja lennon takaisin sotilaslentokentälle (nyt ilman pommikuormaa) sekä laskeutumisen. Arvaan että pommituslennon aikana ei tehdä ilmatilan valvontaa tai muita tehtäviä vaan ainoastaan tämä pommitus, joten lentoaika on käytännössä kentältä kohdealueelle ja takaisin.
Pommeja kuljettavan hävittäjän näkökulmasta olisi turvallisinta lentää mahdollisimman matalalla ja vetää viime hetkellä nokka yläviistoon, jonka jälkeen lisätään lentokorkeutta ja nopeutta. Pommit vapautetaan sopivalla hetkellä ja ne lentävät kohteeseensa. Tällöin ollaan suojassa kauas yltävältä ilmatorjunnalta mutta pommituksen näkökulmasta tämä ei ole paras lentoprofiili. Matalalla lentäminen on myös paljon kuormittavampaa koneen rakenteille, koska lennetään kovaa tiheän ilmakehän läpi.
Parempi tyyli olisi lentää mahdollisimman korkealla ja kovaa, jolloin pommit yltävät kauemmas ja hävittäjän rakenteet eivät rasitu niin paljoa kuin matalalla lennettäessä (yläilmoissa ilma ei ole niin tiheää, jolloin kuormitus on pienempi ja voidaan lentää kovempaa, jos sille ei ole muita fysikaalisia esteitä). MUTTA korkealla lennettäessä kone näkyy pidemmän aikaa kaukovalvontatutkissa, varsinkin jos koneessa ei ole stealth-muotoilua tai muita -ominaisuuksia. Toki kauas näkyminen sinänsä ei ole suuri ongelma, jos vastapuolella ei ole kykyä ampua konetta alas. Ukraina on tuhonnut muutaman kerran näitä ryssän "pommilavetteja" tämän sodan aikana, mikä on varmasti vaikuttanut korkealla lentämisen mielekkyyteen, ainakin väliaikaisesti mutta miten kauan se on kestänyt?
Vaikea sanoa, mikä on tällaisen pommituslennon lentoprofiili tällä hetkellä. Ehkä se riippuu siitä, millä alueella lennetään? Tai ehkä sitä vaihdellaan jonkin verran, jotta koneiden käytön ennustaminen ei ole niin helppoa? Tai ehkä luotetaan "hullun tuuriin" ja siihen että Ukrainalla ei ole suurta määrää kauas yltävää ilmatorjuntakalustoa juuri oikeassa paikassa jotta torjunnan yrittäminen olisi mahdollista?
-
MUOKKAUS: itseasiassa, jos katsotaan islantilaisen datamiehen
@ragnarbjartur numeroita, niin lentoiskujen ja pudotettujen KAB-pommien keskiarvojen suhdeluku on hieman alle 2 joten kenties ryssä käyttää keskiarvoisesti 1,5 kpl KAB-pommeja per ilmaisku? (nämä numerot ovat suoraan Ukrainan raporteista joten voidaan aina kyseenalaistaa niin tarkkuus ja todellisuus):
LÄHDE
7 päivän liukuva keskiarvo toki pehmentää ja piilottaa päiväkohtaisia vaihteluita mutta sama tasoitus koskee molempia numeroita ja siitä näkee selkeämmin pidemmän aikavälin trendin.
ELI voidaan arvata karkeasti että 100-150 kpl KAB-pommeja per päivä tarkoittaisi keskiarvoisesti 67-100 kpl ilmaiskuja per päivä (jos lasketaan 1,5 kpl pommia per ilmaisku sen sijaan että laskettaisiin 2 kpl pommia per ilmaisku), eli näin monta pommituslentoa / lentosuoritetta per päivä.
Mielenkiintoista myös että ilmaiskujen määrän huippu nähtiin maaliskuussa 2024 eli melkein vuosi sitten. Viimeiset kolme kuukautta ovat olleet selvästi parhaimpia kuukausia hiljaisempia, silmämääräisesti katsoen ehkä 50% niistä.