Jokaiselle varmasti seuraava on itsestään selvää mutta haluan kaikesta huolimatta painottaa asiaa eli vaikka pyrin kertomaan havainnoista ja tapahtumista Ukrainasta ja Donbassin alueelta niin aina on olemassa oleva riski sille, että mukana on huhua tai kohtuullisella värikynällä väritettyä informaatiota - osin tästä syystä johtuen olen tietyissä asioissa pyrkinyt olemaan niin tarkka kuin mahdollista ja epävarmoissa tapauksissa selkeällä tapaa mainitsemaan sen, että kyse ei välttämättä ole ehdottomalla varmuudella fakta vaan kyse on epävarmasta uutisesta tms.
Toisaalta sitten ne havainnot jotka perustuvat alueella edelleen asuvien ja elävien L:n ystävien ja siskon tekemiin havaintoihin ja kokemuksiin olen pyrkinyt kertomaan siten kuten asia on minulle esitetty, tällöin lukijan on tietenkin ymmärrettävä se, että kyseessä on yksittäisten ihmisten havainnot, jotka voivat alueellisesti olla hyvinkin paikkansapitäviä mutta eivät päde esim. toisella puolella DNR:ää koska jälleen ongelmaksi muodostuu se, että ei ole toimivaa paikallishallintoa vaan alueittain paikalliset johtajat tekevät hyvinkin omavaltaisia tulkintoja ja päätöksiä - joita sitten toisaalta myös kumotaan hetkessä ja korjataan jollain uudella päätöksellä, jonka olemassa olon pituudesta ei ole kenelläkään mitään takeita. Sama pätee tietty myös L:n havaintoihin Donetskista aina siihen hetkeen saakka jolloin hän muutti kaupungista pois eli elokuun loppuun 2014.
Enkä todellakaan kiistä sitä etteikö joissain tapauksissa oma henk.koht. mielipiteeni voi vaikuttaa siihen kuinka kirjoitan esim. Putinista tai Venäjästä ja millaisena näen maan tulevaisuuden - mutta ehkäpä tämä on ymmärrettävää osaltaan sen tähden, koska on olemassa oleva henkilökohtainen suhde alueeseen ja tämä suhde on jo vuosien mittainen. Pyrin kuitenkin erottelemaan järjestelmän ja yhteiskunnan ja sen teot yksittäisten ihmisten teoista ja yksittäisistä ihmisistä. Venäjän toimista ei voi kollektiivisesti syyttää koko kansaa, mutta tässä(kin) tapauksessa on syytä huomoida se, että jollain tapaa sen koko kansan tulisi tehdä tiliä oman menneisyytensä ja synkän historian kanssa kuten saksalaiset ovat tehneet ja näin kenties löytää keinoja tehdä tulevaisuudessa yhteiskunnallisesti parempia valintoja.
vlad.