Jompy on saanut taas muutaman uuden ryssän varastotukikohdan kuvan ja laskenut niistä panssarivaunujen määriä (linkki hänen ylläpitämäänsä taulukkoon:
LINKKI):
Just counted @A36848080's image of the 1311th.
A lot less T-80B/BVs left there.
-
For reference: LÄHDE

-
Just 145 T-80B/BVs and 53 T-80U/UDs left in storage, and most likely all of them in poor condition.
By fall I expect it to drop to 0.
Omsktransmash needs more to work.
-
There's also barely any footage left to buy, just the 338th and I'm not sure it's worth the money but to see if all minor bases reach 0 pieces of heavy equipment.
-
Häneltä kysyttiin tällaista:
I wonder what Russians are going to do with Omsktransmash when they run out of t-80Bs to refurbish. Will they really restart production of turbines and maybe even new T-80s? Or will they try to retool to service other types of tanks like t-62s or t-72As
Johon Jompy vastasi linkittämällä tällaisen 4.6.2025 julkaistun D'Mithridates viestin:
On the local news report from Omsktransmash T-72 MBTs are visible alongside T-80. So the facility is still (again?) engaged in modernization of T-72. No public announments on T-72 dispatches have been made though. +more footage to estimate the size of the batch
-
Jompy myös kommentoi näin:
Mostly T-80s gone. Just a few T-72Bs and T-62s. But of course the footage is not the best and the real expert at tank IDs is @HighMarsed, so I might be wrong.
Johon Highmarsed vastasi näin:
I can take a look at the new image on saturday
-
Tässä tämänhetkinen tilanne, taulukossa ovat ainoastaan ne tukikohdat joissa on enemmän kuin nolla panssarivaunua:
-
Muutos on ollut hyvin pientä, ainakin niissä tukikohdissa joista on saatu tuoreita kuvia. Tässä vertailu viime vuoden numeroihin:
Kolmen tukikohdan osalta ei ole vielä saatu vuoden 2025 kuvia, mutta toisaalta niissä on ainoastaan T-55, T-62 ja T-72A/Ural panssarivaunuja - sekä hyvin pieni määrä T-80B/BV vaunuja.
Jos jätetään 6018th tukikohdan numero pois laskuista ja tarkastellaan vain muita tukikohtia, niin vaunuja on poistunut yhteensä 128 kpl. Toisaalta 904th tukikohta on myös hieman arveluttava, koska sen edellinen kuva on hyvin vanha: 14.5.2023 ja on mahdollista että tukikohta oli tyhjä tai melkein tyhjä jo viime vuoden kesällä (ei voida tietää varmaksi, koska ei ole kuvia).
JOS jätetään nuo kaksi tukikohtaa pois laskuista, niin viiden varastotukikohdan poistuma vuosien 2024 ja 2025 laskelmien välisenä aikana on ainoastaan 107 kpl panssarivaunuja. Näiden tukikohtien satelliittikuvien ottamisen keskiarvoinen aikaväli on 221,8 päivää ja tukikohdista on poistunut keskiarvoisesti 14,67 kpl panssarivaunuja per kuukausi (toki todellinen poistuman keskiarvo vaihtelee tukikohdasta toiseen, kuten yllä olevasta taulukosta nähdään).
Valtaosa poistuneista on T-80B/BV vaunuja (68 kpl) ja toiseksi merkittävimpiä ovat T-72B (30 kpl). T-80 perheen vaunut ovat olleet merkittävässä roolissa tämän sodan aikana, mikä näkyy tappioiden määrissä myös. Mielenkiintoista nähdä, mitä tekevät kun tämä resurssi loppuu.
-
Ainakin panssarivaunujen osalta näyttää siis siltä että varastotukikohtien tyhjeneminen on hidastunut merkittävästi. Tämä ei tarkoita sitä etteikö "aihioita" olisi sinänsä jäljellä, laskelma sanoo että 3342 kpl (tosin kolmen tukikohdan numerot ovat viime vuotisia). JOS jätetään T-64 perheen vaunut pois laskuista, niin silloin kokonaismäärä on 2689 kpl. Tästä määrästä T-72 ja T-80 perheen vaunuja on 1454 kpl - olettaen että vaunujen tunnistus on oikein.
JOS varastotukikohdista ei saada suurta määrää vaunuja tai tahti on yhtä hidas jatkossakin, silloin pitää kääntää katsee seuraavaksi armoured repair plant eli BTRZ pajoja kohti: minkä verran vaunuja niiden pihoilla on?
Ukrainasta on tietysti myös jatkuva virta vaurioituneita panssarivaunuja, jotka kuljetetaan joko BTRZ pajoille tai UVZ:lle tai Omsktransmashille korjattavaksi - ja näiden lisäksi on varmasti suuri määrä vaunuja Ukrainassa pihoilla ja erilaisissa peltihalleissa, niitä jotka pyritään korjaamaan paikallisesti. Nämä ovat joko lievästi vaurioituneita tai ei-vaurioituneita mutta kovan käytön takia korjauksen tarpeessa (tai odottavat varaosia).
Ukrainan ilmoittamien numeroiden perusteella panssarivaunujen tappiot ovat olleet laskussa jo hyvän aikaa, tässä seitsemän päivän liukuvalla keskiarvolla laskettu kuvaaja:
Käyrä on kääntynyt viime aikoina taas nousuun mutta miten kauan sitä jatkuu ja kuinka korkealle noustaan?
Jos tappioiden korvaaminen menee vaikeammaksi eikä haluta menettää kaikkia panssarivaunuja Ukrainassa, silloin tämän resurssin säästeliäs käyttö on pakollista. Mikä tarkoittaa pienempiä tappioita.
Korostan että tämä ei tarkoita sitä että "ryssältä on panssarivaunut loppu", vaan ainoastaan sitä että tappioiden korvaaminen ei ole enää niin helppoa kuin aikaisemmin, kun voitiin vain ottaa tarvittava määrä vaunuja varastotukikohdista. Heillä voi helpostikin olla yhä 2500-3000 kpl panssarivaunuja Ukrainan alueella (toki tästä määrästä osa on vaurioitunut, osa odottaa varaosia ja korjausta jne.) ja kenties 1000-1500 kpl näissä BTRZ-pajoissa ja UVZ:lla ja Omsktransmashilla korjattavana / aktivoitavana / modernisoitavana.