Ohessa hyvä analyysi! Kuinka kauan Putinin kantti kestää kieltää venäläiset uhrit? Venäläisiä ei riso sodassa kuolleet, vaan se, että kuolleet kielletään ja vaiettaan ja haudataan salassa kuin rikolliset.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/f...oldater-vaxande-problem-for-putin_4579718.svd
Fångna och dödade ryska soldater växande problem för Putin
Perspektiv Anna-Lena Laurén
Ukraina kommer inom kort att dra två ryska soldater inför rätta för terrorism. Soldaterna tillfångatogs utanför Luhansk och är ytterligare ett bevis på den ryska inblandningen – som snart kan bli ett inrikespolitiskt problem för Putin.
– När de tog oss tillfånga var jag helt övertygad om att de skulle döda mig. Jag försökte spränga mig själv med en granat men min högra hand vägrade lyda. Sedan kom soldaterna, lade mig på en bår och förde mig till sjukhuset i Sjtjaste där jag fick första hjälpen.
Den skäggige mannen med ett synligt ärr på kinden talar dovt och entonigt rakt in i kameran. Blicken är nedslagen. Han ser kuvad och rädd ut, en krigsfånge som officiellt inte är någon krigsfånge därför att han officiellt inte har deltagit i något krig. Enligt ryska försvarsministeriet har han av egen fri vilja lämnat sin bas i Toljatti och tagit sig in i östra Ukraina för att bistå separatisterna.
I videoinspelningen som flera ukrainska och ryska medier har publicerat säger sig denne Jevgenij Jerofejev vara kapten i ryska armén. Tillsammans med soldaten Aleksandr Aleksandrov från Kirovsk-regionen tillfångatogs han av ukrainska soldater utanför Luhansk den 16 maj. Nu kommer bägge att ställas inför rätta som terrorister. Ryska försvarsministeriet medger att de är professionella soldater men påstår att de befann sig i Ukraina som frivilliga.
Samtidigt har två ryska bloggare och aktivister avslöjat färska soldatgravar, en utanför Tambov och en i Kuk-Tjak utanför Aznakaj i Tatarstan. Det är betecknande var de här gravarna ligger – långt ute i provinserna. Det gjorde även de soldatgravar jag själv besökte i höstas, i den lilla provinsstaden Pskov där myndigheterna eventuellt hade lyckats tysta ner det hela om det inte hade varit för den modiga lilla lokaltidningen Pskovskaja Gubernija och deras omfattande grävjobb. En stor del av de ryska soldater som sänds till Ukraina under täckmanteln att de har tagit semester är unga män från landsorter, ställen där det är lätt att skrämma människor till tystnad.
Hur länge kan ryska soldater som inofficiellt sänds till Ukraina för att strida i ett inofficiellt krig fortsättningsvis dö inofficiellt?
Tiden är inte på Putins sida. Ju fler ryska soldater som dör, desto fler familjer är det som berörs och desto större bitterheten kring tystnaden som de anhöriga bemöts med.
Att ryska män sänds ut i krig för att dö är ingenting nytt. Men att de i hemlighet sänds ut för att dö och sedan förtigs och förnekas efter att ha återvänt hem i zinkkistor – det är mycket svårare att acceptera för de anhöriga. I den mördade oppositionspolitikern Boris Nemtsovs rapport om ryska soldater i Ukraina uppskattas antalet dödade kring ungefär 220, en siffra som många sakkunniga bedömer som försiktig.
De anhöriga som väljer att tala ut, bland annat i Novaja Gazeta, New York Times och Berlingske, gör det ofta eftersom de är upprörda över just det – förnekelsen. Att samma myndighet som sände deras söner i döden vägrar erkänna att någonting har hänt.
Acceptansen för att fosterlandet kräver offer är högre i Ryssland än i väst. Men alla som har följt med firandet av Segerdagen vet också hur stark traditionen är att fira och minnas sina döda.
Bland mina bekanta i Moskva är det få som ifrågasätter att ryska soldater finns i Ukraina. En av mina bästa vänner har en son som precis har avlagt sin värnplikt, vars lumparkompisar reste till Ukraina i fjol. Båda är nu döda. Han är inte chockerad – ”det där vet ju alla”. Han vet att hans egen son inte skulle gå i samma fälla och därför är han lugn.
Devisen att sköta sig själv och låta beslutsfattarna sköta sitt har länge varit en ledstjärna för den ryska medelklassen. Men anti-Putindemonstrationerna 2012 visade att Putin inte kan lita på att hans väljare i alla lägen följer den principen.