Ukrainan konflikti/sota

voi olla että olen hakoteilla.
Ensinnäkin pitäisi tehdä laki mikä kieltää terroristisen toiminnan tukemisen ja värväämisen.

Mutta se ongelma.
Jos separeista tehtäisiin terroristeja (mitä ovatkin) niin silloin jouduttaisiin tuomitsemaan venäjä terrorismin tukemisesta. Tätähän meidän koti kommarit pelkäävät

Kyse on oikeastaan laajemmastakin ongelmasta, ensimmäinen ongelma on se, että mikä määritellään terrorismiksi ja kuka määrittelee jonkin ryhmän terroristeiksi - ongelma voi tuntua vähäiseltä, mutta jos sitä ryhdytään pohtimaan tarkemmin eteen voi tulla mielenkiintoisia dilemmoja.

Tietenkin ISIS ja al Qaida ynnä vastaavat organisaatiot on helppoa määritellä globaalisti terroristijärjestöiksi ja niiden tukeminen on luontevaa santioida - en usko, että on kovinkaan paljon eriäviä mielipiteitä tämän asian suhteen ainakaan kantasuomalaisten keskuudessa (pieni vähemmistö suomalaisiakin toki tällaista kriminalisointia vastustaisi mutta huomattava enemmistö tuskin).

Mutta tuohon alkuperäiseen määritelmään ja sen synnyttämään ongelmaan.

Ukrainassa maan hallinto on määritellyt kansantasavaltojen asemiehet terroristeiksi, mikä on minusta luonteva määrittely - tai jollei kyseessä ole terroristit niin kuitenkin laittomat taistelijat. Mutta entäpä jos asetelma olisikin se, että Janukovitsh ei olisi menettänyt asemaansa ja silloinen hallinto olisi pysynyt vallassa ja määritellyt ainakin tietyt EuroMajdania tukevat ryhmät terroristeiksi esim. Pravyj Sektor? Ja jos Suomessa olisi laki, joka kieltää terroristisen toiminnan tukemisen, värväämisen (ja luontevasti myös joukkoihin liittymisen) niin huomioitaisiko Suomessa Ukrainan hallinnon määriteltä Pravyj Sektorista (siis vallassa olisi J) ja jos huomioitaisi niin seuraus olisi se, että Pravyj Sektorin tukeminen olisi kriminalisoitua vaikka monen mielestä kyse olisi päinvastaisesta toiminnasta. Tai jos Pravyj Sektor tuntuu liian militantilta niin voimme olettaa, että tilanne olisi voinut kääntyä siihen, että enemmän Janukovitshin hallintoa vastustavia ryhmiä olisi mahdollisesti määritelty terroristeiksi, jos valta ei olisi vaihtunut mutta kapinahenki ja mellakointi ja yhteenotot jatkuneet.

Sama pätee myös Venäjään. Jos maassamme olisi terrorismin tukemisen ja siihen osallistumisen kieltävä laki ja Venäjällä alkaisi vallankumous ja maan hallinto julistaisi sitä vastaan taistelevat ryhmät terroristeiksi (kuten oletettavaa olisi vrt. Tshetshenia), seuraus olisi se, että suurella todennäköisyydellä myös Suomessa nämä ryhmät julistettaisi terroristeiksi vaikka eettisesti moni pitäisi soveliaampana niiden tukemista ja niihin liittymistä. Ongelmana on se totuus, että toisen terroristi on toisen vapaustaistelija ja vasta kun se konkreettisemmalla tavalla koskettaa meitä joudumme miettimään, sitä että kuuluuko jokin ryhmä terroristeihin vai voiko heitä pitää sellaisina vapaustaistelijoina joiden tukeminen on moraalisesti oikein. Moraaliset arvot, mitä asioita ryhmittymä ajaa, millaisessa valtiossa se toimii, taisteleeko se diktatuuria vastaan tms. syyt vaikuttavat sitten siihen kuinka itse ryhmän määrittelemme - mihin joukkoon sen laskemme.

Tietenkin terrorismin kieltävään lakiin liittyisi muita mahdollisia ongelmia eli kuinka pitkälle sitä venytettäisi ja vaikuttaisiko se esim. suomalaisten mahdollisuuteen liittyä ns. laillisiin organisaatioihin jotka osallistuvat aseelliseen/turvatoimintaan kolmansissa maissa, organisaatioihin (yrityksiin) joita moni pitää kuitenkin toimitavoiltaan moraalittomina. Tai muukalaislegioonaan? Tietenkin myös sillä on merkitystä kuinka lakia sovelletaan ja tulkitaan ja kuka tulkitsee (ja kuka on vallassa).

Minä en yleisluontoista lakia laatisi jossa kielletään terrorismin tukeminen juuri em. syistä johtuen. Sen sijaan olemassa oleviin lakeihin olisi syytä tehdä tarkennuksia (jollei sellaisia jo ole), joiden perusteella voidaan tuomita yksilöitä, jotka ovat syyllistyneet rikoksiin taistelukentällä nykyistä helpommin ja joissa myös määriteltäisi selkeästi sanktiot joita seuraa ei-suomenkansalaiselle tällaiseen ryhmään osallistumisesta/liittymisestä - tarvittaessa karkotus jos kyseessä on turvapaikanhakija tms. Enkä missään nimessä suhtaudu kielteisesti siihen, että tiettyihin kv. organisaatioihin liittyminen kriminalisoitaisi säännönmukaisesti ja tämä lista voisi sitten kattaa tietyt terroristiorganisaatiot ja sitä olisi suotavaa täydentää/muokata säännönmukaisesti.

vlad.
 
Yksi juttu noissa sotarikoksissa on se, että niiden määritteessä on mukana tahallisuus. Syyttäjän siis pitää todistaa, että teko oli tahallinen. Tämä on aika iso homma, jos kyseessä on tavallinen sotamies. Ellei sitten henkilö päätä todistaa itseään vastaan.

Sitä vaan en tiedä, että miten Suomen laki menee näissä asioissa. Laki sanoo, että kenenkään ei tarvitse todistaa itseään vastaan, mutta uskoisin, että ohjesääntö on ihan yhtäläisen lainvoimainen. Eli onko esim. niin, että henkilön esimiehelle antamaa raporttia ei voi käyttää todisteena henkilöä vastaan?

Ukrainassa ei ole virallisesti sotaa, eikä lain mukaan voi olla virallisesti sotarikoksiakaan. Kansantasavaltaa ei ole tunnustettu valtiona eikä lain mukaan voi olla olemassa kansantasavallan armeijaa. Esimerkiksi Minskin sopimuksia sorvattaessa oli kädenvääntöä siitä, hyväksytäänkö kansantasavallan edustajat neuvottelupöytään, eikä niitä loppujenlopuksi hyväksytty.

Ennemminkin lähtisin tässä hakemaan sitä, että videon henkilö on yksityishenkilönä riehumassa aseen kanssa vieraan vallan alueella ja itse videolla toteaa ampuvansa kohti. Tai jos toiminta on jotenkin organisoitunutta, niin tutkintapyynnön voi tehdä osallisuudesta terroristisolun toimintaan.

Johannes
 
Jostain käsittämättömästä kommunistisesta syystä suomessa tuo ei ole rangaistavaa, kun muualla paukahtaisi aika nopeasti maanpetoksesta tuomio. Suomessa varmaan sukulaiset saavat sossusta rahaa ja kommunistinen puolue tukee kaikilla muilla keinoin.
Millaiseksi haluaisit Suomen maanpetoslain muuttaa? Muista, että mitä väljemmäksi sitä tehdään, sitä helpompi vallanpitäjien on alkaa väärinkäyttämään sitä toisinajattelijoiden vaientamiseen. Tällä hetkellä maanpetokseen ei voi syyllistyä kuin poikkeusoloissa (Suomea koskeva sota päällä tai vähintäänkin sodan uhka).

Mikä kommunistessa puolueessa (Suomessa niitä taitaa olla jopa kaksi!) on vikana? Ne saavat eduskuntavaaleissa kerta toisensa jälkeen kourallisen ääniä, ja se siinä. Kyllä Suomeen toisinajattelijoita mahtuu. Sehän juuri on demokraattisen avoimen oikeusvaltiomme vahvuus, että kaikenlaista roskaa saa kannattaa. Rahan lähettäminen jonnekin terroristeille voi olla sitten jo eri asia.

Mitä sukulaisten sossun varassa oloon tulee, niin mitä tällä on mitään tekemistä minkään kanssa (ja miten edes tiedät, miten ne sukulaiset itsensä elättävät)?
 
Eiköhän Venäjä estäisi tuommoisen päätöslauselman vetollaan. DNR:sta ei olla tultu räjäyttelemään kohteita/irrottelemaan päitä länsimaihin, ei edes Kiovaan eikä Azov yms. ole tehnyt iskuja Venäjälle. Oikeushan seuraa voittajan miekkaa, keskitysleirin vartija ei voinut puolustautua sillä, että toimi kolmannen valtakunnan lain ja esimiehen käskyn mukaan. Olisi voinut vedota ainoastaan mielenvikaisuuteen. Olisi mielenkiintoista tietää ennakkotapaus kollektiivisesta mielenvikaisuudesta oikeuskäytännössä, onko niitä?
 
Yksi juttu noissa sotarikoksissa on se, että niiden määritteessä on mukana tahallisuus. Syyttäjän siis pitää todistaa, että teko oli tahallinen. Tämä on aika iso homma, jos kyseessä on tavallinen sotamies. Ellei sitten henkilö päätä todistaa itseään vastaan.

Sitä vaan en tiedä, että miten Suomen laki menee näissä asioissa. Laki sanoo, että kenenkään ei tarvitse todistaa itseään vastaan, mutta uskoisin, että ohjesääntö on ihan yhtäläisen lainvoimainen. Eli onko esim. niin, että henkilön esimiehelle antamaa raporttia ei voi käyttää todisteena henkilöä vastaan?

Ukrainassa ei ole virallisesti sotaa, eikä lain mukaan voi olla virallisesti sotarikoksiakaan. Kansantasavaltaa ei ole tunnustettu valtiona eikä lain mukaan voi olla olemassa kansantasavallan armeijaa. Esimerkiksi Minskin sopimuksia sorvattaessa oli kädenvääntöä siitä, hyväksytäänkö kansantasavallan edustajat neuvottelupöytään, eikä niitä loppujenlopuksi hyväksytty.

Ennemminkin lähtisin tässä hakemaan sitä, että videon henkilö on yksityishenkilönä riehumassa aseen kanssa vieraan vallan alueella ja itse videolla toteaa ampuvansa kohti. Tai jos toiminta on jotenkin organisoitunutta, niin tutkintapyynnön voi tehdä osallisuudesta terroristisolun toimintaan.

Johannes
 
Ukrainassa ei ole virallisesti sotaa, eikä lain mukaan voi olla virallisesti sotarikoksiakaan. Kansantasavaltaa ei ole tunnustettu valtiona eikä lain mukaan voi olla olemassa kansantasavallan armeijaa. Esimerkiksi Minskin sopimuksia sorvattaessa oli kädenvääntöä siitä, hyväksytäänkö kansantasavallan edustajat neuvottelupöytään, eikä niitä loppujenlopuksi hyväksytty.

Ennemminkin lähtisin tässä hakemaan sitä, että videon henkilö on yksityishenkilönä riehumassa aseen kanssa vieraan vallan alueella ja itse videolla toteaa ampuvansa kohti. Tai jos toiminta on jotenkin organisoitunutta, niin tutkintapyynnön voi tehdä osallisuudesta terroristisolun toimintaan.

Johannes

Missä on muka sellainen sääntö, että pitää virallisesti olla sota päällä? Eiköhän siellä puhuta aseellisesta konfliktista niissä papereissa. Mikäli taas tilanne on sellainen, että henkilöä syytetään siviilinä, eikä sotavankina tms. niin asia on oikeastaan pahempi hänelle. Häntä voidaan syyttää vaikkapa murhayrityksestä joka kerta kun hän vetää liipasimesta.
 
Yksi juttu noissa sotarikoksissa on se, että niiden määritteessä on mukana tahallisuus. Syyttäjän siis pitää todistaa, että teko oli tahallinen. Tämä on aika iso homma, jos kyseessä on tavallinen sotamies. Ellei sitten henkilö päätä todistaa itseään vastaan.

Tällä viikolla tuomittiin joku keskitysleirivartija osallisuudesta 300 000 ihmisen murhaan neljäksi vuodeksi vankeuteen. Ja hänen roolinsa oli vain jotain kaasukammioon lähetettyjen omaisuuksien lajittelua.

Sitä vaan en tiedä, että miten Suomen laki menee näissä asioissa. Laki sanoo, että kenenkään ei tarvitse todistaa itseään vastaan, mutta uskoisin, että ohjesääntö on ihan yhtäläisen lainvoimainen. Eli onko esim. niin, että henkilön esimiehelle antamaa raporttia ei voi käyttää todisteena henkilöä vastaan?

Siis oikeus olla vaiti ei tietenkään tarkoita sitä, että jos ei ole ollut vaiti tekemisistään, niin sitten sitä ei voisi käytää hyväksi oikeudessa.
 
Laitetaan finlex:istä 11 luku Sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan (v. 2008):

11 luku

Sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan

1 §

Joukkotuhonta

Joka jonkin kansallisen, etnisen, rodullisen tai uskonnollisen taikka niihin rinnastettavan kansanryhmän hävittämiseksi kokonaan tai osittain


1) surmaa ryhmän jäseniä,


2) aiheuttaa ryhmän jäsenille vaikeita ruumiillisia tai henkisiä sairauksia tai vammoja,


3) asettaa ryhmälle sellaisia elinehtoja, joista voi aiheutua ryhmän fyysinen häviäminen kokonaan tai osittain,


4) ryhtyy pakkotoimiin syntyvyyden ehkäisemiseksi ryhmän keskuudessa tai


5) pakolla siirtää lapsia ryhmästä toiseen,


on tuomittava joukkotuhonnasta vankeuteen vähintään neljäksi vuodeksi tai elinkaudeksi.


Yritys on rangaistava.


2 §

Joukkotuhonnan valmistelu

Joka 1 §:ssä mainitussa tarkoituksessa


1) sopii toisen kanssa joukkotuhonnasta tai


2) laatii joukkotuhontasuunnitelman,


on tuomittava joukkotuhonnan valmistelusta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.


3 §

Rikos ihmisyyttä vastaan

Joka osana siviiliväestöön kohdistuvaa laajamittaista tai järjestelmällistä hyökkäystä


1) surmaa tai orjuuttaa toisen, käy hänellä kauppaa tekemällä tarjouksen, ostamalla, myymällä tai vuokraamalla taikka kiduttaa häntä tai aiheuttaa hänelle muulla tavoin suurta kärsimystä tai vaikean vamman taikka vahingoittaa vakavasti hänen terveyttään taikka tuhoaa väestöä asettamalla sitä tai sen osaa hävittäviä elinehtoja tai muulla tavoin,


2) karkottaa tai pakolla siirtää alueella laillisesti oleskelevaa väestöä,


3) vangitsee toisen tai muuten riistää häneltä vapauden kansainvälisen oikeuden perustavaa laatua olevien määräysten vastaisesti taikka aiheuttaa vapautensa menettäneen tahdonvastaisen katoamisen,


4) raiskaa toisen, orjuuttaa häntä seksuaalisesti, pakottaa hänet prostituutioon, raskauteen tai sterilisaatioon taikka harjoittaa häntä vastaan muuta vastaavaa törkeää seksuaalista väkivaltaa tai


5) harjoittaa rotuerottelua taikka vainoaa tunnistettavissa olevaa ryhmää tai yhteisöä poliittisen mielipiteen, rodun, kansallisuuden, etnisen alkuperän, kulttuurin, uskonnon tai sukupuolen perusteella taikka niihin rinnastettavilla muilla perusteilla,


on tuomittava rikoksesta ihmisyyttä vastaan vankeuteen vähintään yhdeksi vuodeksi tai elinkaudeksi.


Yritys on rangaistava.


4 §

Törkeä rikos ihmisyyttä vastaan

Jos rikoksessa ihmisyyttä vastaan


1) rikos kohdistuu suureen joukkoon ihmisiä,


2) rikos tehdään erityisen raa'alla, julmalla tai nöyryyttävällä tavalla taikka


3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai järjestelmällisesti


ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä rikoksesta ihmisyyttä vastaan vankeuteen vähintään kahdeksaksi vuodeksi tai elinkaudeksi.


Yritys on rangaistava.


5 §

Sotarikos

Joka sodan taikka muun kansainvälisen tai valtionsisäisen aseellisen selkkauksen tai miehityksen yhteydessä vastoin maasotavoimiin kuuluvien haavoittuneiden ja sairaiden aseman parantamisesta, merisotavoimiin kuuluvien haavoittuneiden, sairaiden ja haaksirikkoutuneiden aseman parantamisesta, sotavankien kohtelusta tai siviilihenkilöiden suojelemisesta sodan aikana tehtyjä Geneven sopimuksia (SopS 8/1955, Geneven yleissopimukset) tai kansainvälisten aseellisten selkkausten uhrien suojelemisesta ja kansainvälistä luonnetta vailla olevien aseellisten selkkausten uhrien suojelemisesta tehtyjä, vuoden 1949 Geneven yleissopimusten lisäpöytäkirjoja (SopS 82/1980, I ja II lisäpöytäkirja) taikka muita sotaa, aseellisia selkkauksia tai miehitystä koskevia kansainvälisen oikeuden sääntöjä ja tapoja


1) surmaa toisen tai haavoittaa tai kiduttaa häntä taikka hänen etujensa vastaisesti silpoo häntä tai alistaa hänet biologiseen, lääketieteelliseen tai tieteelliseen kokeeseen taikka aiheuttaa hänelle muulla tavoin suurta kärsimystä tai vaikean vamman tai vahingoittaa vakavasti hänen terveyttään,


2) raiskaa toisen, orjuuttaa häntä seksuaalisesti, pakottaa hänet prostituutioon, raskauteen tai sterilisaatioon taikka harjoittaa häntä vastaan muuta vastaavaa törkeää seksuaalista väkivaltaa,


3) tuhoaa, takavarikoi tai anastaa omaisuutta mielivaltaisesti ja ilman sotilaallista tarvetta,


4) hyökkäyksen yhteydessä tai muutoin ryöstää kaupungin tai muun vastaavan paikan,


5) ottaa tai värvää alle 18-vuotiaita lapsia asevoimiin tai ryhmiin, joissa heitä käytetään vihollisuuksiin,


6) pakottaa sotavangin tai muun suojellun henkilön palvelemaan vihollisen asevoimissa tai osallistumaan sotatoimiin omaa maataan vastaan,


7) epää sotavangilta tai muulta suojellulta henkilöltä oikeudenmukaista ja laillista oikeudenkäyntiä koskevat oikeudet taikka muutoin kieltää häneltä oikeudelliset takeet,


8) aloittaa hyökkäyksen, joka aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä tai vammoja taikka laajoja, pitkäaikaisia ja vakavia ympäristövahinkoja, jotka ovat selvästi liiallisia verrattuna odotettavissa olevaan todelliseen ja välittömään sotilaalliseen hyötyyn,


9) hyökkää siviiliväestöä, vihollisuuksiin osallistumattomia siviilihenkilöitä tai siviilikohteita taikka Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan (SopS 1/1956) mukaisissa tehtävissä olevia henkilöitä tai heidän käytössään olevaa omaisuutta vastaan,


10) hyökkää siviilikohteisiin, joita ei puolusteta, tai pommittaa niitä, hyökkää uskonnonharjoitukseen, tieteeseen, taiteeseen, sairaanhoitoon tai hyväntekeväisyyteen tarkoitettuihin kohteisiin tai historiallisia muistomerkkejä vastaan taikka hyökkää Geneven yleissopimuksissa tai niiden I tai III lisäpöytäkirjassa tarkoitettuja tunnusmerkkejä käyttäviä vastaan,


11) käyttää väärin valkoista lippua, vihollisen lippua, Yhdistyneiden Kansakuntien lippua, sotilasmerkkiä, sotilaspukua tai Geneven yleissopimuksissa tai niiden I tai III lisäpöytäkirjassa tarkoitettuja tunnusmerkkejä,


12) pitää laittomasti vangittuna taikka pakkotoimin siirtää tai karkottaa väestöä tai sen osia,


13) ottaa ihmisiä panttivangeiksi, ilmoittaa, että armoa ei anneta, käyttää hyväksi siviilihenkilöitä tai muita suojeltuja henkilöitä sotilaskohteiden suojelemiseksi, estää siviilihenkilöiltä ravinnon tai muiden henkiin jäämiseksi välttämättömien tarvikkeiden saamisen tai tarpeellisen hätäavun taikka käyttää muuta kansainvälisessä oikeudessa kiellettyä sodankäyntitapaa taikka


14) käyttää myrkkyä tai myrkkyasetta, tukehduttavia tai myrkyllisiä kaasuja taikka muita vastaavia aineita, liiallisia vammoja tai tarpeetonta kärsimystä aiheuttavia aseita, ammuksia tai tarvikkeita taikka kemiallisia, biologisia tai muita kiellettyjä aseita tai taisteluvälineitä,


on tuomittava sotarikoksesta vankeuteen vähintään yhdeksi vuodeksi tai elinkaudeksi.


Sotarikoksesta tuomitaan myös se, joka tekee Kansainvälisen rikostuomioistuimen Rooman perussäännön (SopS 56/2002) 8 artiklassa sotarikokseksi määritellyn muun teon taikka muulla tavoin rikkoo Suomea velvoittavan sotaa, aseellista selkkausta tai miehitystä koskevan kansainvälisen sopimuksen määräyksiä taikka yleisesti tunnustettuja ja vakiintuneita kansainvälisen oikeuden mukaisia sodan lakeja ja tapoja.


Yritys on rangaistava.


6 §

Törkeä sotarikos

Jos sotarikos tehdään osana suunnitelmaa tai politiikkaa taikka osana laajamittaisia sotarikoksia ja


1) rikos kohdistuu suureen joukkoon ihmisiä,


2) rikoksella aiheutetaan erittäin suurta ja laaja-alaista vahinkoa,


3) rikos tehdään erityisen raa'alla, julmalla tai nöyryyttävällä tavalla taikka


4) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai järjestelmällisesti


ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä sotarikoksesta vankeuteen vähintään kahdeksaksi vuodeksi tai elinkaudeksi.


Yritys on rangaistava.


7 §

Lievä sotarikos

Jos sotarikos, huomioon ottaen aiheutettu seuraus tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä sotarikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.


Yritys on rangaistava.


Joten tarvittaessa 11 luvun puolelta löytyy keinoja tuomita yksittäinen taistelija sotarikoksista vaikka osallistumista terrorismiin ei olekaan kriminalisoitu.

vlad.
 
Tällä viikolla tuomittiin joku keskitysleirivartija osallisuudesta 300 000 ihmisen murhaan neljäksi vuodeksi vankeuteen. Ja hänen roolinsa oli vain jotain kaasukammioon lähetettyjen omaisuuksien lajittelua.

Hieman toisen kokoluokan tapaus. Ei liene epäilystäkään, että teko oli tahallinen, kun kerta joka päivä töihin tulee.

Siis oikeus olla vaiti ei tietenkään tarkoita sitä, että jos ei ole ollut vaiti tekemisistään, niin sitten sitä ei voisi käytää hyväksi oikeudessa.

Tarkoitan siis sitä, että menet kertomaan esimiehelle, että ammuit vihollista kohti ja samalla sanot, että "nyt jälkeenpäin ajatellen, niin tyyppi varmaan halusi antautua, kun sillä tavoin tuli avoimelle. Minä vissiin ammuin antautuvan ukon." Tämä siis olisi osa raporttia, jonka sinun uskoakseni on velvollisuus tehdä esimiehelle, joten tuossa menee em. pykälät ristiin. Eli tuon perusteella esimies ei voisi ilmiantaa sinua ja siten pistää tutkimusta pystyyn. Pitäisi siis olla muita todisteita, jotta edes "syytä olettaa" tulee täyteen.
 
Kyse on oikeastaan laajemmastakin ongelmasta, ensimmäinen ongelma on se, että mikä määritellään terrorismiksi ja kuka määrittelee jonkin ryhmän terroristeiksi

Ukrainassa ei ole virallisesti sotaa, eikä lain mukaan voi olla virallisesti sotarikoksiakaan


Mutta mikäs on tämä "rikos ihmisyyttä vastaan" sanktio josta on "oikeutta" jaettu? Eikös tuossa wiki-linkissä olevassa määrittelyssä kerrottua on Ukrainassa ja sekä Krimillä ym ole juuri näitä tapahtunut / tehty Itäisen naapurimme toimesta...vaikka sen propagandakoneisto /Bäckman/Putkonen ect. väittäkin "muiden" tällaista tekevän ?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Rikos_ihmisyyttä_vastaan
 
Viimeksi muokattu:
Ei tälle konfliktille kyllä loppua näy. Ukraina näyttäytyy edelleen Lapasena, joka roikkuu Lännen takinliepeessä. Ja Venäjä tekee kaikkensa, etteivät olot vaan vahingossakaan pääse vakiintumaan.

Alkaako nyt vähitellen sytyttämään otsalohkon takana, miksi Niinistö ja pari kenraalia made in Finland ovat ulostulleet sanoin: "Suomen on osoitettava halunsa ja kykynsä hoitaa omat asiansa"?

Kyllä Ukrainan asemaan joutuminen olisi aika perkeleellinen juttu. Juuri se tilanne, jota olen koettanut vuosien mittaan herkistellä: "älkää jääkö odottamaan Kurskin mittaluokan panssaritaistelua määritelläksenne Sodan".

OTANATON - ihanaa. Mutta mitä baltit pelkäävät kuin ruttoa? Aivan. Ne pelkäävät, eivät panssarilauttoja, vaan joutumista kutakuinkin samantyyppiseen tilanteeseen kuin Ukraina on päätynyt.
 
Ei tälle konfliktille kyllä loppua näy. Ukraina näyttäytyy edelleen Lapasena, joka roikkuu Lännen takinliepeessä. Ja Venäjä tekee kaikkensa, etteivät olot vaan vahingossakaan pääse vakiintumaan.

Alkaako nyt vähitellen sytyttämään otsalohkon takana, miksi Niinistö ja pari kenraalia made in Finland ovat ulostulleet sanoin: "Suomen on osoitettava halunsa ja kykynsä hoitaa omat asiansa"?

Kyllä Ukrainan asemaan joutuminen olisi aika perkeleellinen juttu. Juuri se tilanne, jota olen koettanut vuosien mittaan herkistellä: "älkää jääkö odottamaan Kurskin mittaluokan panssaritaistelua määritelläksenne Sodan".

OTANATON - ihanaa. Mutta mitä baltit pelkäävät kuin ruttoa? Aivan. Ne pelkäävät, eivät panssarilauttoja, vaan joutumista kutakuinkin samantyyppiseen tilanteeseen kuin Ukraina on päätynyt.


Baikalin postausta 110% kompaten :cool:
 
Hieman toisen kokoluokan tapaus. Ei liene epäilystäkään, että teko oli tahallinen, kun kerta joka päivä töihin tulee.

Niinpä, mutta mikä se hänen osallisuutensa itse murhaamiseen oli? Kyseisen oikeuden mielestä yhteys oli, mutta näköjään aika vähäinen, kun tuomioksi annettiin n. 7 minuuttia vankeutta per murha.

Tarkoitan siis sitä, että menet kertomaan esimiehelle, että ammuit vihollista kohti ja samalla sanot, että "nyt jälkeenpäin ajatellen, niin tyyppi varmaan halusi antautua, kun sillä tavoin tuli avoimelle. Minä vissiin ammuin antautuvan ukon." Tämä siis olisi osa raporttia, jonka sinun uskoakseni on velvollisuus tehdä esimiehelle, joten tuossa menee em. pykälät ristiin. Eli tuon perusteella esimies ei voisi ilmiantaa sinua ja siten pistää tutkimusta pystyyn. Pitäisi siis olla muita todisteita, jotta edes "syytä olettaa" tulee täyteen.

No, @kausaliteetti :n postaaman Casagrande-jutun perusteella poliisitutkimuksen voi kyllä aloittaa henkilön oman jutustelun perusteella. Sanoisin siis tuossa sinun kuvaamassasi tapauksessa tutkimuksen voisi aloittaa, mutta todennäköisesti nuo sanasi eivät riittäisi tuomion antamiseen, jos mitään muita todisteita ei siinä tutkimuksessa löytyisi.
 
No, @kausaliteetti :n postaaman Casagrande-jutun perusteella poliisitutkimuksen voi kyllä aloittaa henkilön oman jutustelun perusteella. Sanoisin siis tuossa sinun kuvaamassasi tapauksessa tutkimuksen voisi aloittaa, mutta todennäköisesti nuo sanasi eivät riittäisi tuomion antamiseen, jos mitään muita todisteita ei siinä tutkimuksessa löytyisi.

Juuri niin! Tutkimuksen voi aloittaa oman jutustelun perusteella, mutta entä jos sinun pitää antaa esimiehelle raportti tapahtuneesta? Voitko vedota tuossa oikeuteen olla todistamasta itseäsi vastaan, vai vaatiiko laki sinua antamaan raportin tapahtuneesta?
 
Laitetaan finlex:istä 11 luku Sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan (v. 2008):

11 luku

Sotarikoksista ja rikoksista ihmisyyttä vastaan

1 §

Joukkotuhonta

Joka jonkin kansallisen, etnisen, rodullisen tai uskonnollisen taikka niihin rinnastettavan kansanryhmän hävittämiseksi kokonaan tai osittain


1) surmaa ryhmän jäseniä,


2) aiheuttaa ryhmän jäsenille vaikeita ruumiillisia tai henkisiä sairauksia tai vammoja,


3) asettaa ryhmälle sellaisia elinehtoja, joista voi aiheutua ryhmän fyysinen häviäminen kokonaan tai osittain,


4) ryhtyy pakkotoimiin syntyvyyden ehkäisemiseksi ryhmän keskuudessa tai


5) pakolla siirtää lapsia ryhmästä toiseen,


on tuomittava joukkotuhonnasta vankeuteen vähintään neljäksi vuodeksi tai elinkaudeksi.


Yritys on rangaistava.


2 §

Joukkotuhonnan valmistelu

Joka 1 §:ssä mainitussa tarkoituksessa


1) sopii toisen kanssa joukkotuhonnasta tai


2) laatii joukkotuhontasuunnitelman,


on tuomittava joukkotuhonnan valmistelusta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.


3 §

Rikos ihmisyyttä vastaan

Joka osana siviiliväestöön kohdistuvaa laajamittaista tai järjestelmällistä hyökkäystä


1) surmaa tai orjuuttaa toisen, käy hänellä kauppaa tekemällä tarjouksen, ostamalla, myymällä tai vuokraamalla taikka kiduttaa häntä tai aiheuttaa hänelle muulla tavoin suurta kärsimystä tai vaikean vamman taikka vahingoittaa vakavasti hänen terveyttään taikka tuhoaa väestöä asettamalla sitä tai sen osaa hävittäviä elinehtoja tai muulla tavoin,


2) karkottaa tai pakolla siirtää alueella laillisesti oleskelevaa väestöä,


3) vangitsee toisen tai muuten riistää häneltä vapauden kansainvälisen oikeuden perustavaa laatua olevien määräysten vastaisesti taikka aiheuttaa vapautensa menettäneen tahdonvastaisen katoamisen,


4) raiskaa toisen, orjuuttaa häntä seksuaalisesti, pakottaa hänet prostituutioon, raskauteen tai sterilisaatioon taikka harjoittaa häntä vastaan muuta vastaavaa törkeää seksuaalista väkivaltaa tai


5) harjoittaa rotuerottelua taikka vainoaa tunnistettavissa olevaa ryhmää tai yhteisöä poliittisen mielipiteen, rodun, kansallisuuden, etnisen alkuperän, kulttuurin, uskonnon tai sukupuolen perusteella taikka niihin rinnastettavilla muilla perusteilla,


on tuomittava rikoksesta ihmisyyttä vastaan vankeuteen vähintään yhdeksi vuodeksi tai elinkaudeksi.


Yritys on rangaistava.


4 §

Törkeä rikos ihmisyyttä vastaan

Jos rikoksessa ihmisyyttä vastaan


1) rikos kohdistuu suureen joukkoon ihmisiä,


2) rikos tehdään erityisen raa'alla, julmalla tai nöyryyttävällä tavalla taikka


3) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai järjestelmällisesti


ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä rikoksesta ihmisyyttä vastaan vankeuteen vähintään kahdeksaksi vuodeksi tai elinkaudeksi.


Yritys on rangaistava.


5 §

Sotarikos

Joka sodan taikka muun kansainvälisen tai valtionsisäisen aseellisen selkkauksen tai miehityksen yhteydessä vastoin maasotavoimiin kuuluvien haavoittuneiden ja sairaiden aseman parantamisesta, merisotavoimiin kuuluvien haavoittuneiden, sairaiden ja haaksirikkoutuneiden aseman parantamisesta, sotavankien kohtelusta tai siviilihenkilöiden suojelemisesta sodan aikana tehtyjä Geneven sopimuksia (SopS 8/1955, Geneven yleissopimukset) tai kansainvälisten aseellisten selkkausten uhrien suojelemisesta ja kansainvälistä luonnetta vailla olevien aseellisten selkkausten uhrien suojelemisesta tehtyjä, vuoden 1949 Geneven yleissopimusten lisäpöytäkirjoja (SopS 82/1980, I ja II lisäpöytäkirja) taikka muita sotaa, aseellisia selkkauksia tai miehitystä koskevia kansainvälisen oikeuden sääntöjä ja tapoja


1) surmaa toisen tai haavoittaa tai kiduttaa häntä taikka hänen etujensa vastaisesti silpoo häntä tai alistaa hänet biologiseen, lääketieteelliseen tai tieteelliseen kokeeseen taikka aiheuttaa hänelle muulla tavoin suurta kärsimystä tai vaikean vamman tai vahingoittaa vakavasti hänen terveyttään,


2) raiskaa toisen, orjuuttaa häntä seksuaalisesti, pakottaa hänet prostituutioon, raskauteen tai sterilisaatioon taikka harjoittaa häntä vastaan muuta vastaavaa törkeää seksuaalista väkivaltaa,


3) tuhoaa, takavarikoi tai anastaa omaisuutta mielivaltaisesti ja ilman sotilaallista tarvetta,


4) hyökkäyksen yhteydessä tai muutoin ryöstää kaupungin tai muun vastaavan paikan,


5) ottaa tai värvää alle 18-vuotiaita lapsia asevoimiin tai ryhmiin, joissa heitä käytetään vihollisuuksiin,


6) pakottaa sotavangin tai muun suojellun henkilön palvelemaan vihollisen asevoimissa tai osallistumaan sotatoimiin omaa maataan vastaan,


7) epää sotavangilta tai muulta suojellulta henkilöltä oikeudenmukaista ja laillista oikeudenkäyntiä koskevat oikeudet taikka muutoin kieltää häneltä oikeudelliset takeet,


8) aloittaa hyökkäyksen, joka aiheuttaa ihmishenkien menetyksiä tai vammoja taikka laajoja, pitkäaikaisia ja vakavia ympäristövahinkoja, jotka ovat selvästi liiallisia verrattuna odotettavissa olevaan todelliseen ja välittömään sotilaalliseen hyötyyn,


9) hyökkää siviiliväestöä, vihollisuuksiin osallistumattomia siviilihenkilöitä tai siviilikohteita taikka Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan (SopS 1/1956) mukaisissa tehtävissä olevia henkilöitä tai heidän käytössään olevaa omaisuutta vastaan,


10) hyökkää siviilikohteisiin, joita ei puolusteta, tai pommittaa niitä, hyökkää uskonnonharjoitukseen, tieteeseen, taiteeseen, sairaanhoitoon tai hyväntekeväisyyteen tarkoitettuihin kohteisiin tai historiallisia muistomerkkejä vastaan taikka hyökkää Geneven yleissopimuksissa tai niiden I tai III lisäpöytäkirjassa tarkoitettuja tunnusmerkkejä käyttäviä vastaan,


11) käyttää väärin valkoista lippua, vihollisen lippua, Yhdistyneiden Kansakuntien lippua, sotilasmerkkiä, sotilaspukua tai Geneven yleissopimuksissa tai niiden I tai III lisäpöytäkirjassa tarkoitettuja tunnusmerkkejä,


12) pitää laittomasti vangittuna taikka pakkotoimin siirtää tai karkottaa väestöä tai sen osia,


13) ottaa ihmisiä panttivangeiksi, ilmoittaa, että armoa ei anneta, käyttää hyväksi siviilihenkilöitä tai muita suojeltuja henkilöitä sotilaskohteiden suojelemiseksi, estää siviilihenkilöiltä ravinnon tai muiden henkiin jäämiseksi välttämättömien tarvikkeiden saamisen tai tarpeellisen hätäavun taikka käyttää muuta kansainvälisessä oikeudessa kiellettyä sodankäyntitapaa taikka


14) käyttää myrkkyä tai myrkkyasetta, tukehduttavia tai myrkyllisiä kaasuja taikka muita vastaavia aineita, liiallisia vammoja tai tarpeetonta kärsimystä aiheuttavia aseita, ammuksia tai tarvikkeita taikka kemiallisia, biologisia tai muita kiellettyjä aseita tai taisteluvälineitä,


on tuomittava sotarikoksesta vankeuteen vähintään yhdeksi vuodeksi tai elinkaudeksi.


Sotarikoksesta tuomitaan myös se, joka tekee Kansainvälisen rikostuomioistuimen Rooman perussäännön (SopS 56/2002) 8 artiklassa sotarikokseksi määritellyn muun teon taikka muulla tavoin rikkoo Suomea velvoittavan sotaa, aseellista selkkausta tai miehitystä koskevan kansainvälisen sopimuksen määräyksiä taikka yleisesti tunnustettuja ja vakiintuneita kansainvälisen oikeuden mukaisia sodan lakeja ja tapoja.


Yritys on rangaistava.


6 §

Törkeä sotarikos

Jos sotarikos tehdään osana suunnitelmaa tai politiikkaa taikka osana laajamittaisia sotarikoksia ja


1) rikos kohdistuu suureen joukkoon ihmisiä,


2) rikoksella aiheutetaan erittäin suurta ja laaja-alaista vahinkoa,


3) rikos tehdään erityisen raa'alla, julmalla tai nöyryyttävällä tavalla taikka


4) rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai järjestelmällisesti


ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä sotarikoksesta vankeuteen vähintään kahdeksaksi vuodeksi tai elinkaudeksi.


Yritys on rangaistava.


7 §

Lievä sotarikos

Jos sotarikos, huomioon ottaen aiheutettu seuraus tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä sotarikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.


Yritys on rangaistava.


Joten tarvittaessa 11 luvun puolelta löytyy keinoja tuomita yksittäinen taistelija sotarikoksista vaikka osallistumista terrorismiin ei olekaan kriminalisoitu.

vlad.

Aivan totta, että Suomen laista löytyvät nuo kohdat. Niiden tulkinta ei vaan ole ihan yksinkertaista. Laki ei aina ole niinkuin se luetaan.

Ensinnäkään suomen rikosoikeudellinen periaate ei perustu moraalikriminalisointiin. Eli välttämättä se, mikä tuntuu väärin ei automaattisesti ole rikollista. Ja hyvä niin, koska sillä nimenomaa pidetään oikeuslaitos erillisenä populistisista liikkeistä ja torikokouksista ja saadaan katsantokantaa myös eduskuntavaalien yli.

Miksi luulet, että osallistumista terrorismiin ei Suomen laissa ole kriminalisoitu?

Rikoslain 34 a luku:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001?search[type]=pika&search[pika]=rikoslaki#L34a


Viime vuonna aikaisempaa 34a -lukua laajennettiin kattamaan myös kouluttaminen, värvääminen ja rahoittaminen:

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141068
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140018.pdf

Sotarikoksiin tai rikoksiin ihmisyyttä vastaan voidaan alkaa tutkia ja niistä tuomita vain jos kyseessä on jonkun kansainvälisen toimielimen toteama sotatila ja sitä on asetettu tutkimaan riippumaton tuomioistuin. Käytännössä tuollaisia toimielimiä ovat YK ja ETYJ. Haagin tuomioistuimen esimerkkinä varmasti kaikki ovat kuulleet. Laki maanpetoksesta ja Suomen terrorismin vastaiset lait perustuvat samaan ajatteluun.

Suomi ei yksin päätä siitä, mikä jengi on terroristijärjestö ja mikä ei. Käytännössä YK:n pitää ensin päättää onko jokin järjestö terroristijärjestö. Esimerkiksi ISIS:in kohdalla YK on noin päättänyt.

http://www.un.org/press/en/2014/sc11520.doc.htm
http://www.theguardian.com/world/2014/sep/24/un-security-council-resolution-terror-threat-obama

Ukrainan tilanteesta vastaavia päätöksiä ei ei ole tehty. Siksi en usko, että Suomessa ketään aletaan syyttämään osallisuudesta terrorismiin. Palatakseni takaisin aikaisempaan videoon, omasta mielestäni vankin syyte tätä henkilöä vastaan saataisiin sillä, että hän itse toteaa ampuvansa USA:n kansalaisia kohti, jos niitä näkee. Eli hän suunnittelee murhaa vieraan valtion alueella.

Spekuloiden, itse uskon, että yksi syy, miksi Putin ei halua että YK:n alainen tuomioistuin alkaa tutkia MH17 -koneen tapausta on se, että lopputuloksena saattaisi olla se, että kansantasavallan "armeija" tai osia siitä todettaisiin terroristijärjestöksi, jonka jälkeen uusille toimille saataisiin lisää mandaattia.


Johannes
 
Juuri niin! Tutkimuksen voi aloittaa oman jutustelun perusteella, mutta entä jos sinun pitää antaa esimiehelle raportti tapahtuneesta? Voitko vedota tuossa oikeuteen olla todistamasta itseäsi vastaan, vai vaatiiko laki sinua antamaan raportin tapahtuneesta?

Juuri tuon takia Suomessa ampuma-asetta käyttänyttä poliisia kuullaan käytännössä aina epäiltynä. Poliisimiehellä kun on ehdoton velvollisuus puhua totta, - rikoksesta epäilyllä ei ole.

Tuon kaltaisiin tilanteisiin törmätään kuitenkin suomalaisessa oikeusjärjestelmässä aika ajoin.

Raporttien kirjoittaminen on taito jota kannattaa harjoitella.

Kannattaa myös muistaa, että edes oikeudessa ei jää helposti kiinni väärästä valasta kun vaan puhuu tarpeeksi ympäripyöreitä ja on muistamaton esim. siitä missä järjestyksessä hommat meni.
 
Juuri tuon takia Suomessa ampuma-asetta käyttänyttä poliisia kuullaan käytännössä aina epäiltynä. Poliisimiehellä kun on ehdoton velvollisuus puhua totta, - rikoksesta epäilyllä ei ole.

Tuon kaltaisiin tilanteisiin törmätään kuitenkin suomalaisessa oikeusjärjestelmässä aika ajoin.

No tuo taas on ihan normaali käytäntö. Todistustaakka on syyttäjällä. Puolustusasianajaja saa esittää teoriansa vaikka ei uskoisikaan sen olevan totta.

Mutta entäpä sotilaalla?
 
No tuo taas on ihan normaali käytäntö. Todistustaakka on syyttäjällä. Puolustusasianajaja saa esittää teoriansa vaikka ei uskoisikaan sen olevan totta.

Mutta entäpä sotilaalla?

Vaihtoehtoja tilanteessa, jossa raporttia pyydetään.

A. Kirjoitat raportin tai annat suullisen raportin. (Josta sitten on jäänyt pois olennaisia asioita. Tai esität tapahtumat vähän toisessa valossa.)
Vaihtoehto A:sta voi sitten tulla paskaa käteen ja/tai rangaistus.

B. Sanot esimiehelle, että nyt on tapahtunut asia X ja vetoat siihen, että sinun ei tarvitse todistaa itseäsi vastaan.
Sinun ei tarvitse todistaa itseäsi vastaan, mutta voit olla varma, että asiasta tehdään vähintään esitutkintka kun käytännössä olet tunnustanut teon.

Kannattaa muistaa, että sotilasesimies, poliisi tai syyttäjä ei ole isä, joka arvostaa, että puhut "totta". He ovat viranomaisia joille kuuluu lakia rikkoneiden tutkinta. Monet suomalaiset ovat lapsellisen sinisilmäisiä, eivätkä tiedä oikeusjärjestelmän toiminnasta yhtään mitään. Sitten ollaan tippa linssissä kun on puhuttu totta isin polvella.
 
Millaiseksi haluaisit Suomen maanpetoslain muuttaa? Muista, että mitä väljemmäksi sitä tehdään, sitä helpompi vallanpitäjien on alkaa väärinkäyttämään sitä toisinajattelijoiden vaientamiseen. Tällä hetkellä maanpetokseen ei voi syyllistyä kuin poikkeusoloissa (Suomea koskeva sota päällä tai vähintäänkin sodan uhka).

Mikä kommunistessa puolueessa (Suomessa niitä taitaa olla jopa kaksi!) on vikana? Ne saavat eduskuntavaaleissa kerta toisensa jälkeen kourallisen ääniä, ja se siinä. Kyllä Suomeen toisinajattelijoita mahtuu. Sehän juuri on demokraattisen avoimen oikeusvaltiomme vahvuus, että kaikenlaista roskaa saa kannattaa. Rahan lähettäminen jonnekin terroristeille voi olla sitten jo eri asia.

Mitä sukulaisten sossun varassa oloon tulee, niin mitä tällä on mitään tekemistä minkään kanssa (ja miten edes tiedät, miten ne sukulaiset itsensä elättävät)?

Kommunismi on sairaus.
Mistä sinä tiedät ettei saa?
Miksi heti oletat että vallanpitäjä käyttää sitä väärin?
Onko sinusta vallanpitäjä aina väärässä?
Vain rahan lähettäminen terroristeille voi ehkä sinusta siis olla maanpetos?

Ukrainan kapinalliset eivät käytä univormua, kohtelevat siviilejä sekä ukrainan laillisen armeijan sotilaita vastoin geneven sopimusta, kohdistavat tulensa siviilien asuttamille alueille. Ovat todistetusti tuhonneet malesialaiskoneen. Nämä täyttävät somalialais jupakan mukaan terrorismia tukevaa toimintaa.
Terrorismin ja sen tukeminen on suomessa uusi juttu, sitä ei välttämättä aina osata edes etsiä, ja on turha edes kuvitella että supon muutama ukko kykenee samaan mitä isossa maailmassa.
 
Kommunismi on sairaus.
Mistä sinä tiedät ettei saa?

Öh, siitä, että Suomen laki on se, mikä määrittää rikoksen nimeltään "maanpetos", ei mikään "musta nyt vaan tuntuu siltä".

Miksi heti oletat että vallanpitäjä käyttää sitä väärin?

Vallankolmijaon vuoksi, eli maassa on poliittisesta johdosta riippumaton oikeuslaitos. Tietenkin periaatteesa on mahdollista, että oikeuslaitos on samassa junassa ja viis veisaa voimassaolevista laeista, mutta sen järkkääminen on poliittiselle johdolle ainakin paljon vaikeampaa kuin jossain Kiinassa tai P-Koreassa, jossa kommunistisen puolueen sana on laki.

Onko sinusta vallanpitäjä aina väärässä?

Ei sillioin, kun noudattaa demokraattisesti päätettyjä lakeja.

Vain rahan lähettäminen terroristeille voi ehkä sinusta siis olla maanpetos?

Tuskin sekään menee maanpetoksen puolelle, mutta jonkun muun rikoslain kohdan siitä voi tulla tuomio.

Ukrainan kapinalliset eivät käytä univormua, kohtelevat siviilejä sekä ukrainan laillisen armeijan sotilaita vastoin geneven sopimusta, kohdistavat tulensa siviilien asuttamille alueille. Ovat todistetusti tuhonneet malesialaiskoneen. Nämä täyttävät somalialais jupakan mukaan terrorismia tukevaa toimintaa.

Ensinnäkin tuon malesialaiskoneen osalta odottaisin sitä tutkijaryhmän loppulausuntoa. Näin siis etenkin, kun puhutaan juridisesta asiasta.

Toiseksi, mitä terrorismiryhmään tulee, niin sen suhteen oltaisiin paljon vahvemmalla pohjalla, jos joku taho, kuten YK tekisi tuon tulkinnan, minkä se on siis esim. ISIS:n suhteen tehnytkin. Tietenkin Suomen valtiokin voisi sen varmaan omien lakiensa suhteen tehdä itsekin, mutta tässä asiassa menisin vähintään EU:n kautta, koska tuolla terrorismitulkinnalla on paljon muitakin poliittisia vaikutuksia kuin vain se, että joku suomalaispelle saadaan mahdollisesti jalkapuuhun.

Joka tapauksessa jos terroristien jahtaamiseen ryhdytään, niin aloittaisin tämän ensin paljon helpommasta kohteesta, eli ISISin joukkoihin lähteneistä tai sinne rekrytoinneista. Näiden osalta se terroristijärjestön toteaminen on paljon ongelmattomampi asia.

Terrorismin ja sen tukeminen on suomessa uusi juttu, sitä ei välttämättä aina osata edes etsiä, ja on turha edes kuvitella että supon muutama ukko kykenee samaan mitä isossa maailmassa.

Niin, ja siis asiaan liittyy lähes aina poliittinen puoli, minkä vuoksi en todellakaan jättäisi asiaa muutaman supon miehen tulkinnaksi.
 
Back
Top