vlad
Respected Leader
voi olla että olen hakoteilla.
Ensinnäkin pitäisi tehdä laki mikä kieltää terroristisen toiminnan tukemisen ja värväämisen.
Mutta se ongelma.
Jos separeista tehtäisiin terroristeja (mitä ovatkin) niin silloin jouduttaisiin tuomitsemaan venäjä terrorismin tukemisesta. Tätähän meidän koti kommarit pelkäävät
Kyse on oikeastaan laajemmastakin ongelmasta, ensimmäinen ongelma on se, että mikä määritellään terrorismiksi ja kuka määrittelee jonkin ryhmän terroristeiksi - ongelma voi tuntua vähäiseltä, mutta jos sitä ryhdytään pohtimaan tarkemmin eteen voi tulla mielenkiintoisia dilemmoja.
Tietenkin ISIS ja al Qaida ynnä vastaavat organisaatiot on helppoa määritellä globaalisti terroristijärjestöiksi ja niiden tukeminen on luontevaa santioida - en usko, että on kovinkaan paljon eriäviä mielipiteitä tämän asian suhteen ainakaan kantasuomalaisten keskuudessa (pieni vähemmistö suomalaisiakin toki tällaista kriminalisointia vastustaisi mutta huomattava enemmistö tuskin).
Mutta tuohon alkuperäiseen määritelmään ja sen synnyttämään ongelmaan.
Ukrainassa maan hallinto on määritellyt kansantasavaltojen asemiehet terroristeiksi, mikä on minusta luonteva määrittely - tai jollei kyseessä ole terroristit niin kuitenkin laittomat taistelijat. Mutta entäpä jos asetelma olisikin se, että Janukovitsh ei olisi menettänyt asemaansa ja silloinen hallinto olisi pysynyt vallassa ja määritellyt ainakin tietyt EuroMajdania tukevat ryhmät terroristeiksi esim. Pravyj Sektor? Ja jos Suomessa olisi laki, joka kieltää terroristisen toiminnan tukemisen, värväämisen (ja luontevasti myös joukkoihin liittymisen) niin huomioitaisiko Suomessa Ukrainan hallinnon määriteltä Pravyj Sektorista (siis vallassa olisi J) ja jos huomioitaisi niin seuraus olisi se, että Pravyj Sektorin tukeminen olisi kriminalisoitua vaikka monen mielestä kyse olisi päinvastaisesta toiminnasta. Tai jos Pravyj Sektor tuntuu liian militantilta niin voimme olettaa, että tilanne olisi voinut kääntyä siihen, että enemmän Janukovitshin hallintoa vastustavia ryhmiä olisi mahdollisesti määritelty terroristeiksi, jos valta ei olisi vaihtunut mutta kapinahenki ja mellakointi ja yhteenotot jatkuneet.
Sama pätee myös Venäjään. Jos maassamme olisi terrorismin tukemisen ja siihen osallistumisen kieltävä laki ja Venäjällä alkaisi vallankumous ja maan hallinto julistaisi sitä vastaan taistelevat ryhmät terroristeiksi (kuten oletettavaa olisi vrt. Tshetshenia), seuraus olisi se, että suurella todennäköisyydellä myös Suomessa nämä ryhmät julistettaisi terroristeiksi vaikka eettisesti moni pitäisi soveliaampana niiden tukemista ja niihin liittymistä. Ongelmana on se totuus, että toisen terroristi on toisen vapaustaistelija ja vasta kun se konkreettisemmalla tavalla koskettaa meitä joudumme miettimään, sitä että kuuluuko jokin ryhmä terroristeihin vai voiko heitä pitää sellaisina vapaustaistelijoina joiden tukeminen on moraalisesti oikein. Moraaliset arvot, mitä asioita ryhmittymä ajaa, millaisessa valtiossa se toimii, taisteleeko se diktatuuria vastaan tms. syyt vaikuttavat sitten siihen kuinka itse ryhmän määrittelemme - mihin joukkoon sen laskemme.
Tietenkin terrorismin kieltävään lakiin liittyisi muita mahdollisia ongelmia eli kuinka pitkälle sitä venytettäisi ja vaikuttaisiko se esim. suomalaisten mahdollisuuteen liittyä ns. laillisiin organisaatioihin jotka osallistuvat aseelliseen/turvatoimintaan kolmansissa maissa, organisaatioihin (yrityksiin) joita moni pitää kuitenkin toimitavoiltaan moraalittomina. Tai muukalaislegioonaan? Tietenkin myös sillä on merkitystä kuinka lakia sovelletaan ja tulkitaan ja kuka tulkitsee (ja kuka on vallassa).
Minä en yleisluontoista lakia laatisi jossa kielletään terrorismin tukeminen juuri em. syistä johtuen. Sen sijaan olemassa oleviin lakeihin olisi syytä tehdä tarkennuksia (jollei sellaisia jo ole), joiden perusteella voidaan tuomita yksilöitä, jotka ovat syyllistyneet rikoksiin taistelukentällä nykyistä helpommin ja joissa myös määriteltäisi selkeästi sanktiot joita seuraa ei-suomenkansalaiselle tällaiseen ryhmään osallistumisesta/liittymisestä - tarvittaessa karkotus jos kyseessä on turvapaikanhakija tms. Enkä missään nimessä suhtaudu kielteisesti siihen, että tiettyihin kv. organisaatioihin liittyminen kriminalisoitaisi säännönmukaisesti ja tämä lista voisi sitten kattaa tietyt terroristiorganisaatiot ja sitä olisi suotavaa täydentää/muokata säännönmukaisesti.
vlad.