Ukrainan konflikti/sota

Jollakin konstein Ranska otti näytökseen Canal+ antiukrainalaisen ja anti-maidan dokumenttielokuvan. Sitä yritettiin estää, mutta ne kuitenkin päätti näyttää sen. Törkeätä.
Mitä neuvoksi.
Ketä voidaan haastaa oikeuteen? Jos elokuva on dokumentti, eikäs se valoittaa puhumaan totta?
 
Jollakin konstein Ranska otti näytökseen Canal+ antiukrainalaisen ja anti-maidan dokumenttielokuvan. Sitä yritettiin estää, mutta ne kuitenkin päätti näyttää sen. Törkeätä.
Mitä neuvoksi.
Ketä voidaan haastaa oikeuteen? Jos elokuva on dokumentti, eikäs se valoittaa puhumaan totta?

Vastapropagandaan kannattaa tutustua, se tekee ihmisestä viisaamman.
 
Vastapropagandaan kannattaa tutustua, se tekee ihmisestä viisaamman.
31.1 "Le Monde" julkaisi resension nimeltä "Paul Moreira antaa vääristyneen kuvan Ukrainan konflliktista. naamioiden ottamisen sijasta dokumentalisti laittanut todellisuutta vääristävät lasit" (Benoît Vitkine)

Putler taisi maksaa hyvin tästä tekelestä.:mad:

Elokuva on kuvattu Venäjä propaganda hengessä ja se tarkoitus kertoa "extrimistisista kansallisista pataljooneista Ukrainassa, joista tuli uhka hallituksille" ja myös "verisestä teurastuksesta Odessassa".

Elokuvan katsonut jornalisti Kristina Berdinskih, totesi автор фильма откровенно манипулирует и приводит недостоверные факты tekijä avoimesti manipuloi katsoijat, ja tuo eteen valhelliset faktat yrittäen luoda katsojille vaikutelman että vallankumous tapahtui amerikaisten takia, jonka jälkeen tapahtumien kontrolli siirtyi neonatseille.
 
Viimeksi muokattu:
Puolalta ja Liettualta vei aikaa uudistuksiin 10-15 vuotta, mutta jostain on aloitettava.

Hiukan OT, mutta Puola on aika outo tapaus. Taisi olla vielä 90-luvun alussa, kun Puolassa hävisi esimerkiksi telakalta suurinpiirtein kaikki, mitä ei oltu hitsattu kiinni (pulttaus ei riitä, pultit kun sai kierrettyä auki tavaraa rikkomatta).
Viime vuonna kävin lyhyillä matkoilla sekä Puolassa että Tsekeissä, Prahassa, ja nyt ei Puolassa tullut missään sellaista "lue kaikki ravintolalaskut tarkkaan" -fiilistä kuin Prahassa. Taksissakin jäi olo, että turisti voi luottaa taksamittariin, eikä mitään mittari kiinni -ajelujen ehdotuksia tehty.
Edellisen kerran olin käynyt Puolassa reilu viisi vuotta sitten, eikä näin jälkeenpäin ajatellen silloinkaan mitään ongelmaa laskujen yms kanssa. Tuolloin tosin ajoin vain maan läpi ja sen voi kyllä sanoa, että ovat teitänsä parantaneet tosissaan tuona aikana.
 
Hyvä juttu. Poimin erikseen tämän.

– Venäjän suurin propagandakanava on televisio. Miehittämillään alueilla Venäjä on aina ensimmäiseksi estänyt ukrainalaisten ja kansainvälisten kanavien näkymisen ja tehnyt vain Venäjän propagandakanavat näkyviksi. Niiden sisältö koostuu suurimmalta osin disinformaatiosta, mutta esimerkiksi Krimin ja Itä-Ukrainan venäjänkielinen väestö seuraa niitä ja omaksuu siten harhaisen kuvan maailmasta. Ukrainassa tämä on johtanut monien perheidenkin hajoamiseen, kun Venäjän propagandan agitoimat sukulaiset eivät kykene enää normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen muun maailman todellisuudessa elävien ihmisten kanssa.

– Venäjän propagandalla ja sen volyymillä on ollut myös selvästi Venäjän kannalta kielteisiä vaikutuksia. Se on lisännyt kielteisiä tuntemuksia Venäjää kohtaan, kun perinteisesti ukrainalaiset ja venäläiset ovat olleet kulttuurisesti varsin läheisiä kansoja. Ukrainalaiset luonnollisesti vierastavat venäläisen propagandan yletöntä imperialistista uhoa sekä itsensä kuvaamista milloin fasisteiksi, milloin juutalaisiksi, milloin hävitettäviksi ja suureen venäläiseen kansaan sulautettaviksi maalaisjunteiksi, joita ei muka oikeastaan ole olemassa.

Tässä erinomaista lisäluettavaa aiheesta, 22-sivuinen pdf tämän linkin takana:

Russia’s Long War On Ukraine

Tässä abstrakti:

On February 1, 2016, the Transatlantic Academy published a paper entitled "Russia’s Long War On Ukraine" by OSW Visiting Fellow Marek Menkiszak, the first in its 2015-16 Paper Series.

Russia’s political leadership has pursued a consistent policy of pushing a reluctant Ukraine into evolving Moscow-led Eurasian economic integration projects, which are in fact geopolitical and aimed at establishing Russian strategic control over the post-Soviet area. Due to its size, potential, and historical closeness to Russia, Ukraine has been perceived as the key country for these projects. While the annexation of Crimea was a success for the Kremlin, boosting popular support for the Putin regime within Russia, Moscow has failed in achieving its offensive strategic goals toward Ukraine. Facing Ukrainian resistance and economic crisis, Moscow has decided to de-escalate the war in Donbas with the goal of convincing the West to relax sanctions. However, Russia hasn’t changed its goal of ultimately bringing Ukraine under its control, but rather only changed tactics and the use of individual instruments. The objective is to derail the process of Ukraine’s integration into Europe and reform based on European standards. Russia wants Ukraine to fail as a successful transformation would pose a challenge for Moscow by providing an alternative model of development and integration in Eastern Europe, ultimately undermining the legitimacy of the Putin regime. That means a long strategic game in and over Ukraine is to be expected. The United States and European Union, rather than accommodating Russia, should pursue a three-fold strategy of “smart containment”: continuing to pressure Russia, including by sanctions, while engaging Russians; offering targeted support for Ukraine and other Eastern neighbors; and increasing Europe’s resilience against negative Russian influence.


Tämän kun luki ja samaan aikaan vertaa mitä Ukrainan suurlähetystömme tilannetta kommunikoitiin, niin kyllä tää vahvistaa uskoa että virkamiehemme ovat ajan tasalla. Poliitikkomme ovat se suuri kysymysmerkki. NATO:n ulkopuolella olevaa lämmittää hieman raportin kehoitus tiivistää suhteita entisestään EU:n 'non-aligned' jäsenten kanssa. Toisaalla olikin artikkeli, miten USA nelinkertaistaa sotilasbudjettinsa Itä-Euroopassa. Mutta miten vastaavat Suomi ja Ruotsi? Uhkaavasti ollaan edelleen helppoja koelaboratorioita, jos Putinin klikki päättää vähän testailla EU:n turvatakuulausetta ja solidaarisuutta...

edit lisätty lihavointi
 
Viimeksi muokattu:
Hiukan OT, mutta Puola on aika outo tapaus. Taisi olla vielä 90-luvun alussa, kun Puolassa hävisi esimerkiksi telakalta suurinpiirtein kaikki, mitä ei oltu hitsattu kiinni (pulttaus ei riitä, pultit kun sai kierrettyä auki tavaraa rikkomatta).
Viime vuonna kävin lyhyillä matkoilla sekä Puolassa että Tsekeissä, Prahassa, ja nyt ei Puolassa tullut missään sellaista "lue kaikki ravintolalaskut tarkkaan" -fiilistä kuin Prahassa. Taksissakin jäi olo, että turisti voi luottaa taksamittariin, eikä mitään mittari kiinni -ajelujen ehdotuksia tehty.
Edellisen kerran olin käynyt Puolassa reilu viisi vuotta sitten, eikä näin jälkeenpäin ajatellen silloinkaan mitään ongelmaa laskujen yms kanssa. Tuolloin tosin ajoin vain maan läpi ja sen voi kyllä sanoa, että ovat teitänsä parantaneet tosissaan tuona aikana.
Gdanskissa kusettavat kyllä taksimatkustajia oikein olan takaa. Hotellille ajetaan milloin mitäkin kiertotietä.
 
Taksihuijausta tapahtuu suunnilleen kaikkialla läntisessä Euroopassakin, esimerkiksi Tukholmassa. Tukholmassa on kiskottu satoja euroja lyhyistä matkoista, eivät edes vaivaudu kiertoreitteihin.
 
Hiukan OT, mutta Puola on aika outo tapaus. Taisi olla vielä 90-luvun alussa, kun Puolassa hävisi esimerkiksi telakalta suurinpiirtein kaikki, mitä ei oltu hitsattu kiinni (pulttaus ei riitä, pultit kun sai kierrettyä auki tavaraa rikkomatta).
Viime vuonna kävin lyhyillä matkoilla sekä Puolassa että Tsekeissä, Prahassa, ja nyt ei Puolassa tullut missään sellaista "lue kaikki ravintolalaskut tarkkaan" -fiilistä kuin Prahassa. Taksissakin jäi olo, että turisti voi luottaa taksamittariin, eikä mitään mittari kiinni -ajelujen ehdotuksia tehty.
Edellisen kerran olin käynyt Puolassa reilu viisi vuotta sitten, eikä näin jälkeenpäin ajatellen silloinkaan mitään ongelmaa laskujen yms kanssa. Tuolloin tosin ajoin vain maan läpi ja sen voi kyllä sanoa, että ovat teitänsä parantaneet tosissaan tuona aikana.

Aika lailla sama Baltian maissa ja Romaniassa. Meidän porukka on ajanut useita kertoja väliä Suomi - Romanian Tulcea pääasiassa reittiä Via Baltica - Puola - Slovakia - Unkari - Romania. Eka reissu taisi olla kesällä 2001. 15 vuoden aikana tiet ovat kyllä parantuneet kaikissa noista paljon, paitsi ehkä Unkarissa ja Slovakiassa infra taisi olla lähtökohtaisesti huomattavasti parempaa.

Noissa uusissa/kunnostetuissa teissä on tosin hyvin usein ollut se ongelma, että ne on tehty varsin kiireellä. Käsittääkseni siis välillä on jouduttu korjaamaan melko uusiakin teitä.

Muistoja alkuvaiheesta on lähinnä Romaniasta, sillä muiden maiden kohdalla lähinnä vain ajettiin läpi. Silloin alussa korruptiota oli ihan eri tavalla kuin nykyään ja sotilaat/santarmit/poliisit kaduilla Kalashnikovit olalla eivät olleet harvinainen näky. Tsekkareita, semmoisia poliisin koppeja, oli vähän joka tien varrella, mutta ne olivat jo silloin enimmäkseen tyhjinä. Myöhemmin ne kopit taisivat hävitä ajan mittaan.

Kertaakaan ei olla jouduttu lahjomaan ketään, eikä olla jouduttu huijatuksi (ainakaan kovin pahasti ;)). Korruptiota ja sen hedelmiä on nähnyt kyllä joka reissulla, mutta yleensä ainakin vähän vähemmän kuin aiemmilla kerroilla.
 
Onko Kiova turvallinen kaupunki iltaisin, entä kuinka rehellisiä yrittäjät ovat suomalaisille asiakkaille :)

Ajattellut että jos jossain välissä menisi käymään tuolla.
 
Taksihuijausta tapahtuu suunnilleen kaikkialla läntisessä Euroopassakin, esimerkiksi Tukholmassa. Tukholmassa on kiskottu satoja euroja lyhyistä matkoista, eivät edes vaivaudu kiertoreitteihin.
Tukholmassa takseilla on vapaa hinnoittelu. Saavat siis itse määrittää taksansa. 98% Tukholman alueen suhareista on kehitysmaalaisia. Joten tunnelma taksissa voi olla lähempänä lähi-itää kuin Pohjolan pääkaupunkia.
Suomessa on alkanut olemaan somaleja kuskeina, koska valtio maksaa puolet palkasta. Kaikki joihin olen törmännyt vaihtaa suurin piirtein Suomi Popin päälle asiakkaan astuessa autoon. Ovat olleet muutenkin äärimmäisen mukavia.
 

Muistaakseni ainakin yksi yksikkö on havaittu Krimillä. Lähdettä ei heti löydy.

En muista nähneeni Itä-Ukrainassa Murmansk-BM elsoa, Krimillä mahdollisesti on ollut sijoitettuna. Mutta kuten sota on osoittanut, tarvittaessa Venäjä siirtää nopeallakin aikataululla Donbassiin erikoiskalustoa eteläisen sotilaspiirin alueelta tai muualta maasta, eli käytännössä tilanne on ollut se, että halutessaan Venäjä on saanut alueelle hyvin lyhyellä varoitusajalla hyvinkin modernia elsokalustoa - kuten on nähty.

vlad
 
En muista nähneeni Itä-Ukrainassa Murmansk-BM elsoa, Krimillä mahdollisesti on ollut sijoitettuna. Mutta kuten sota on osoittanut, tarvittaessa Venäjä siirtää nopeallakin aikataululla Donbassiin erikoiskalustoa eteläisen sotilaspiirin alueelta tai muualta maasta, eli käytännössä tilanne on ollut se, että halutessaan Venäjä on saanut alueelle hyvin lyhyellä varoitusajalla hyvinkin modernia elsokalustoa - kuten on nähty.

vlad
En kyllä muista törmänneeni näihin Krimillä. Mutta varmasti kohta nähdään mustalla merellä, välimerellä ja itämerellä.
 
Onko Kiova turvallinen kaupunki iltaisin, entä kuinka rehellisiä yrittäjät ovat suomalaisille asiakkaille :)

Ajattellut että jos jossain välissä menisi käymään tuolla.

Ukraina yleensäkin on käsittääkseni melko turvallinen maa turisteille, pl. Krim ja ATO-alue. Ukrainaa koskeva matkustustiedote: http://www.finland.org.ua/Public/default.aspx?contentid=68504&culture=fi-FI

Kiova on käsittääkseni hyvin keskieurooppalainen miljoonakaupunki, jolla on tavalliset miljoonakaupungin riskit. Huijareita varmasti löytyy sieltäkin.

Me olemme luultavasti menossa tämän vuoden kesällä taas Mustanmeren rannalle. Pyöritellään reittiä, joka kulkisi Lvivin, Ivano-Frankivskin ja Tsernivtsin kautta Romaniaan. Vähän erilainen reitti vaihteeksi ja yksi ajopäiväkin säästyisi verrattuna Slovakian ja Unkarin kautta kiertämiseen. Karpaatitkin tulisi ohitettua läpiajon sijaan.
 
Onko Kiova turvallinen kaupunki iltaisin, entä kuinka rehellisiä yrittäjät ovat suomalaisille asiakkaille :)

Ajattellut että jos jossain välissä menisi käymään tuolla.

Kävin Kiovassa kesällä 2014, seurassani tosin oli ukrainalainen ystäväni (hän ei ole kotoisin Kiovasta) mutta sen parin viikon aikana mitään sen suurempia ongelmia ei kohdalle osunut - ei mitään turvattomuuden tunnetta tai sellaista oloa, että olisin kokenut tilanteen millään muotoa uhkaavaksi ja silloin liikuttiin ulkona myös ilta- ja yöaikaan ympäri Kiovaa - myös Maidanilla, jossa tuolloin vietti aikaa vielä runsaasti sekavaa seurakuntaa, osa Maidanilla talvella olleita - osa sinne keväällä asettautuneita nauttien kunniasta vaikka eivät välttämättä itse olleet pistäneet tikkuakaan ristiin talvella. Ajeltiin paljon metrolla esikaupunkialueelle ja koluttiin mitä erilaisimpia paikkoja. Ehdottomasti eräs elämäni ikimuistoisimmista reissuista!

Tietty on muistettava, että kyseessä on noin 2,5 miljoonan asukkaan kaupunki eli suurkaupungin riskit on huomioitava. Tuolloin poliisi oli vielä korruptoitunut, nyt tilanteen pitäisi olla Kiovassa näiltä osin parempi, mutta mistä sitä tietää mikä tilanne on vuoden kuluttua.

Yövyimme paikallisen vuokraamassa yksiössä, olennaisesti halvempaa kuin hotelliyöpyminen ja kaikella tapaa mukavampaa kun oli oma keittiö käytössä (eikä keskustaan ollut kuin reilut kilometri). Mutta tämä oli toki helpommin järjestettävissä, koska ystäväni hoiti homman - en tiedä kuinka mahtaisi onnistua oman asunnun vuokraaminen Suomesta käsin mikäli ei osaa ukrainaa (tai venäjää - ja venäjän suhteen voi joillain nousta nyt karvat pystyyn). On muistettava, että etenkin neuvostoaikojen kasvatit eivät välttämättä osaa englantia - nuoremmista osa puhui sitä suht' hyvin.

Tänä keväänä olisi tarkoitus lähteä Länsi-Ukrainan kiertueelle, alussa vietämme Kiovassa pari päivää. Sieltä sitten junalla Chernivtsiin Romanian rajan lähelle, siellä olisi tarkoitus olla viitisen päivää. Chernivtsistä junalla Ivano-Frankivskiin, jossa nelisen päivää ja sieltä sitten Lviviin junalla. Lvivissä on aikomus olla kuutisen päivää ennen paluuta Kiovan kautta Suomeen. Tämä olisi ensimmäinen reissu Ukrainan länsiosiin, tätä ennen olen ollut kerran Kiovassa ja kolmesti Donetskissa.

vlad
 
Onko Kiova turvallinen kaupunki iltaisin, entä kuinka rehellisiä yrittäjät ovat suomalaisille asiakkaille :)

Ajattellut että jos jossain välissä menisi käymään tuolla.
Itsellä ei ollut minkäänmaailman ropleemaa. Palvelu oli aina hyvää ja asiallista. Ruoka ja juoma halpaa (ja hyvää) valuuttakurssin laskun vuoksi joten kyllä heille raha kelpaa. Iltaisinkin oli ihan hauskaa vaikka yömyöhään saattoi mennäkin. Sama homma kuin missä tahansa päin maailmaa että kunhan pitää pään harteiden välissä, ei lähde kännissä törttöilemään ja pitää positiivisen asenteen tilanteessa kuin tilanteessa. Suomalaisiin suhtaudutaan hyvin. Pari kertaa tosin saarnattiin miten Eurooppa olisi voinut tehdä enemmän auttaakseen Ukrainaa sen heikolla hetkellä mutta ilman sen suurempaa draamaa. Skoijareihin ei tullut törmättyä muistaakseni missään vaiheessa. Kerjäläisiin kyllä. Alussa tuli mietittyä onkohan varmasti nämä jokainen vapaaehtoispataljoonille, sairaaloille tai haavoittuneille tovereille rahaa keräävät oikealla asialla mutta sitten kun parin kanssa jutteli ja mietiskeli että eiköhän skoijarit saisi nopean lähdön. Myöskin turisteja ryöstelevä vanha poliisi on lakkautettu ja uusi uljaampi poliisi vaikutti hyvältä.
 
Back
Top