Minä vastasin lainaamaani viestiin päätöksenteon nopeudesta - en ottanut kantaa siihen, millaisiin operaatioihin Puola pystyy omien rajojensa ulkopuolella. Se käy omasta vastauksestani varsin hyvin selville.
Se mitä @baikal 'in kanssa keskustelit 5. artiklasta ei kiinnostanut tässä kontekstissa minua, minua kiinnosti päätöksenteon nopeus ja tässä asiayhteydessä ja siinä asiassa Puolan ohittaminen on mielestäni virhearvio.
Toisaalta Puola tekee jo nyt Baltian kanssa kohtuullisen tiivista yhteistyötä, Puolan-Liettuan-Ukrainan yhteistyötä tiivistetään tms. joten voisin olettaa, että Puolan intresseissä on tarvittaessa osallistua maansa rajojen ulkopuolella eli lähinnä Baltiassa sotilasoperaatioihin ja tässä suhteessa uskoisin, että maan kyky reagoida on merkittävästi nopeampi mitä Saksan. On myös syytä huomioida, että Puola on Venäjän offensiivin eturintamassa, joten tämä asettaa maan päätöksenteon hiukan toiseen asemaan mitä useammalla muulla NATO-maalla ja sekin lisäännee puolalaisten halua tukea esim. Baltian maita sotilaallisesti jos alueella alkaa konflikti Venäjän kanssa.
vlad
Puola tosiaan tuskin jää sormi suussa vatveloimaan, jos Baltiaa kohtaa selkeä venäläinen sotilaallinen interventio. Mutta vielä on pojat matkaa siihen, mielestäni Usa paalutti niin selvästi Baltian kin aseman Naton jäseninä. Noilla aukeilla Venäjä ottaa huolella selkäänsä, jos lähtee rynnimään. Mutta vain silloin, jos tai kun Usa on mukana karkeloissa.