Alemman videon lopussa taistelijat naurahtavat videon lopuksi siihen tyyliin että eivät itsekään usko kuvaamaansa propagandaa.
Nykyisin ne tekee sen rahasta, (myös aikaisemmatkin kommarit teki, erityisesti ne jotka olivat korkeimissa asemissa kaikkissa viroissa, kaikialla, olisi se vihannesvaraston direhtööri tai ruokalan tai tehtaan, hyvin monille raha ja edut olivat motiivi valehdella uskovansa kommunismiin. Se oli tyhjä suunsoittoa. Mutta kun mentiin alemmaksi niin juuri pienemmissä viroissa niitä ideologisesti uskovia löytyi enemmään, aivopestyt, aina puutetta nähneet ihmiset uskoivat todella, moni tuskin ymärsi edes mitä tapahtui.
Ja myöhemmin kummasti monissa koko usko karistui heti kun tutustuneet mitä kakkea siellä oli taustalla. Ja yhtäkkiä ne olivatkin kaikki viattomia. Ja koko bolshevismi/kommunismiruttoa ei tuomittu maailmassakaan. Idea pohjassa oli kuulemmma ihan jes. Idea. Ja mitä sitä tuli kun ruvettiin toteuttamaan..
Minun kaverini sanoi ettei usko yhdellekään, joka sanonut että "emme tienneet mitä tapahtui" esim. Boltsujen ja kommareiden aikana tehtyihin julmuuksiin. Valhe. Kaikkialla oli kuoleman haju. Ihmisiä teloitettiin joka ikinen minuutti. Kaikialla olivat leirit.
Nyt on helppo valehdella "minä en tiennyt". Olen nähnyt näitä 90 luvulla ennen putinin valtaan tuloa tehtyjä videoita, jossa joku kommari selitteli "minä en tiennyt", "me emme tienneet". Rehellisemmin olisi sanoa "me ummistettiin silmät". Niinkun Hitlerin Saksassa moni saksalainen ummisti silmät. Vaikka asutuslaidalla oli keskitysleiri, ja kaikki sen tiesi, mutta ihmiset teeskenteli elävänsä normaalia elämää. Ihan kun sitä ei ollut. "Parempina" ihmisinä. Kun juutalaisia poltettiin, kidutettiin, tehttiin epäinhimmillisiä kokeita, jotkun jopa uskoi että ne ansaineet sen. Ihmiset meni tällaiseen psykoosiin. Mutta jotkut, ihmiskunnan parhaat, eivät menneet.
Venäjällä on sama tilanne nytkin. Kenties aina ollut. Nyt jos koskaan vain rahalla on merkitystä, sen nimissä ollan ihan mitä vaan ja sanotaan ihan mitä vaan, eikä siellä koskaan ollut kansa sanan täydessä merkityksessa, siksi sanonta "moja hata s kraju" . Tarkoittaa "minun talo on reunassa/kauempana muista" eli: en tiedä mitäään ja mitä se minulle kuuluu. Tosi sielukas säkki, mitä ne itseään mainostaa.
Suomalaiset kun puhuu sisusta, niin sitä on olemassa ihan oikeasti.
Venäläiset keksinet itselleen ominaisuus "ahh, me ollaan niin sielukkaita, niin hengellisiä, ahh, ahh". Ei nimittäin pitää paikkansa. Sitä puhe mistä puute.