Oma vaatimaton näkemykseni on, että tämä show ovat viesti. Mutta ei Bidenille tai Euroopalle. Vaan Zelenskylle. Ja se viesti kuuluu jotakuinkin näin:
"Terve Zele. Putin tässä soittelee. Kuule minulla olisi yksi pieni asia sinulle.
Minä tiedän, että USA:ssa on uusi presidentti. Minä tiedän myös, että hän on jo jonkin aikaa uhonnut kovasti Ukrainasta. Ja minä tiedän, että hän oikein soitti sinulle. Ehkäpä hän lupaili sinulle kaikenlaista. Ehkä jopa olevansa tukenasi.
Mutta nyt sinä ehkä ajattelet, että kun sinulla on tukea, sinulle saattaa tulla ajatus katsella Krimin tai itäisten alueiden suuntaan. Ehkäpä sinulle tai joillekkin siellä teillä saattaa tulla ajatus, että nyt olisi hyvä aika olla kovana ja palauttaa tilanne menneisiin aikoihin.
Älä unelmoi sellaisesta. Jos yrität, me potkaisemme sinulta hampaat kurkkuun. Ja jotta asia tulee sinulle selväksi, me tuomme hiukan näytille rautaa. Jos haluat, saat tutustua lähemminkin...
Ja jos kuvittelet saavasi apua, unohda sellaiset. Saakashvili Georgiassa aikanaan kuvitteli samaa. Hän lähetti oikein panttipataljoonankin jenkeille Irakiin. Miten kävi? Me potkimme häntä persuksille niin, että hän taitaa vieläkin olla ruinaamassa passia teiltä. Mutta jenkit eivät häntä auttaneet. Tai miten kävi 2014? Silloinkin jenkit lupasivat teille olevansa teidän kanssanne. Oikein Maidanille tulivat senaattorit henkilökohtaisesti kertomaan sen teille kun teitte vallankaappaustanne. No miten kävi? Me otimme mitä halusimme, eikä jenkki tehnyt mitään. Eikä tee nytkään, jos siihen mennään.
Joten istu nyt vain kiltisti paikallasi äläkä ala kuvittelemaan, että teillä olisi jotain sanomista siihen, miten me asioita hoidamme ja mikä on meidän.
Pitkää Ikää Toivottaen: Vladimir I"
Jotakuinkin tuollainen viesti nähdäkseni on kyseessä.
MItä tulee lännen apuun
. Ei ketään merkittävää päättäjää kiinnosta todellisuudessa hituakaan, potkiiko Putte ilmat pihalle Ukrainasta. Miksi kiinnostaisi?
Euroopalla on ihan omat ongelmansa. Kunhan koronakauhu alkaa helpottaa, siellä on Draghi ja Sarkozy käsi ojossa. Ja saksan on maksettava. Ei paljon kiinnosta satsata johonkin Untermenschien maahan, joka muutenkaan ei ole aiheuttanut kuin ongelmia jo vuosia. Vai miksi luulette, että myös saksa halusi ohittaa ukrainan kaasuputket? Huvikseenko? Ei. Ukrainan arvo saksalle on sen halvassa orjatyövoimassa. Ja halpa/luotettava energia voittaa sen aina. Orjia on muutenkin nyt vähän liikaa.
Ja muut euroopan maat? Hah! Hyvä kun tietävät missä Ukraina on. Ja sitten pitäisi alkaa lähettämään joukkoja tuonne sillä riskillä että jouduttaisiin tappelemaan venäläisten kanssa? Kuolevat nauruun pelkästä ajatuksesta heti kun kokoussalin ovet suljetaan ja kamerat eivät ole kuvaamassa.
Toki Euroopan parlamentti vaatisi kovia toimia ja julkilausumia? Ei kukaan tosipaikassa. Jos Putte hyökkäisi, talouspakotteita tulisi. That's it.
Jenkit ja Britit toivovat konfliktia. Siihen heillä on omat valtapoliittiset syynsä. Mutta eivät auta joukoilla hekään. Aseita kyllä varmasti voisivat toimittaa ja pakotteita tulisi. Mutta eivät joukkoja.
Voin toki olla väärässä, mutta en nyt ainakaan vielä näe innokkaiden Ukrainan itsenäisyydestä huolestuneiden armeijoiden nousevan laivoihin ja koneisiin liput liehuen ja ääni väristen palavasta halusta taistella ja tarvittaessa kaatua vapauden ja kansainvälisen valtioidenvälisen solidaarisuuden nimissä. Ehkä sekin hetki vielä tulee.
Taas sitten, miksi Putte hyökkäisi nyt? Mitään järkevää syytä siihen ei ole. Totta kai he voisivat ottaa Ukrainan mutta sen he olisivat voineet tehdä jo 2014. Nyt se olisi paljon kalliimpaa kuin silloin eikä hyötyä olisi senkään vertaa. Krimin vesiongelman ratkaisu on hinnaltaan taskukolikoita koko Ukrainan valtaamiseen verrattuna eikä maayhteydellä Krimille ole mitään arvoa kun juuri on isolla rahalla pykätty silta joka ratkaisee sen asian. Sisäpoliittisesti teko olisi vielä järjettömämpi.
No. Enhän minä tiedä mitä kaikkea tuolla toimijoiden päässä liikkuu ja voi olla paljonkin asioita, joista minulla ei ole hajuakaan. Mutta kyllä ihmettelisin, jos tästä rähinä syntyy. Toisaalta en minä olisi ikinä uskonut, että koronastakaan tällainen älämölö syntyisi, joten pitäisiköhän lyödä pennoset kiinni vetoon hyökkäyksen puolesta
.