Hyvin vaikea tästä on ottaa ulkopuolisen selvää. Jos ajatellaan puhtaasti sotilasteknisessä mielessä, onko Venäjän 20 000 miestä nyt niin hirveä huoli Ukrainalle? Luulisi että Ukraina saa sen verran ukkoja liikkeelle, että eivät varmasti tule läpi? Vai onko kyse siitä, että Venäjä osoittaa commitmenttia, eli sitoumusta, ja se on se, mikä pelottaa?
Itä-Ukrainan maasto vaikuttaa avoimelta, eli siellä varmaan jouduttaisiin massataisteluihin. Tämä Krimi sitten. Luulisi että hyökkäyskaluston viemisessä sinne ei ole paljonkaan järkeä? Asovan saaren kautta näyttää johtavan yksi silta Ukrainan mannermaalle, ja sen varmasti voivat pioneerit hoitaa. Lännempänä on 5-10 km leveä kannas, mutta luulisi, että tässäkin tulee hyökkäjälle pahat paikat, jos tykistö hoitaa hommansa. Ja jos kaikki pettää, puolustaja voisi vetäytyä Dnjeprin taakse ja aloittaa samat hommat uudestaan?
Korostan että en halua enkä toivo sotaa, vaan olen kiinnostunut tästä lähinnä samassa mielessä, kuin ukkojen liikkeistä RISK-pelissä.
Tietysti Krimillä on se vaikutus laajemmassa kuvassa, että se estää tehokkaasti Ukrainan auttamisen etelästä, eli oikein aseistettuna it- ja meritorjuntaohjuksilla ja hävittäjillä se hallitsee Mustaamerta aika suvereenisti?
Sitten tämä Ukrainan auttaminen... Ei sinne kukaan EU:n rauhanturvapataljoonia odota tai toivo. Minun käsittääkseni tämä homma toimii näin: Jos länsi on siellä länsä, venäläiset joutuvat taistelemaan länkkäreitä vastaan, jos haluavat kaataa Ukrainan - ja silloin he ottavat riskin, että länkkäreille tulee niin paljon tappioita, että siihen vastataan taktisella ydinaseella - eli he joutuvat kysymään kaksi kertaa, onko se sen arvoinen asia. Länkkärit tässä tarkoittaa lähinnä jenkkejä. Eikä puhuta siitä, että pitäisi olla mikään voimien "korrelaatio", vaan uskon, että muutama joukko-osasto riittäisi. Ja siksi minä siirtäisin ne nyt, ennalta ehkäisevästi - jos olisin jenkkien presidentti, ja minulla olisi munaa.
Tosin on vaikea kuvitella, mitä ryssät odottaisivat saavuttavansa miehittämällä Ukrainan. Voiko se olla edes heidän tavoitteenaan? Heidän pitäisi olla siellä läsnä yli miljoonalla sotilaalla, ja Ukraina pystyisi aloittamaan pitkän partisaanisodan. Jotain ennen näkemätöntä toisen maailmansodan jälkeen. Länsimaiden reaktio olisi varmasti myös äärimmäisen voimakas. Jopa Saksa ja muut ns. rähmällään olevat Keski-Euroopan maat alkaisivat etsiä uusia kauppakumppaneita. Loppujen lopuksi Venäjä voisi unohtaa kokonaan kaupankäynnin Euroopan suuntaan, hyvin pitkäksi aikaa. Kuulostaa helvetin tyhmältä.