Pihatonttu
Respected Leader
Venäjällä ei ole mitään todellista syytä pitää NATO:a uhkana (sotilaallinen uhka = kyky + halu, on kyky muttei halua) itselleen kuin omalle kansalleen ulkoisen viholliskuvan ylläpito jotta järjetön perseily oman maan rajojen sisällä jää edes auttavasti piiloon neljännesvuosisadan kestäneen kleptokratian jälkeen.
Venäjän johto näyttäisi ajattelevan projektiivisesti. Kun sen ajattelussa, moraalissa, osaamisessa jne. on puutteita eikä se voi toimia kuin maailmassa ei olisi sen tyyppistä ongelmallisuutta, niin se projisoi omat heikkoutensa ja puutteensa muihin.
Tavallisen projektiivisuuden lisäksi se harjoittaa varsin paljon projektiivisen identifikaation kanssa yhdenmukaista toimintaa, jossa toinen osapuoli provosoidaan toiminaan tavalla joka oikeuttaa väittämään projektioita totuutta kuvaaviksi.
(- Miksi sun pitää aina riidellä joka asiasta.
- Enhän mä riitele. Mulla on oma mielipide. Se ei ole riitelyä.
- No nytkin on pakko ruveta heti väittämään vastaan. Aina tollaista riidanhalua.
- No kai mä väitän vastaan jos sä syytät mua jostain aiheetta.
- No niin, siinä se tuli. Nyt sä väität mua jo valehtelijaksi. Ja tuo ei muka ole riidan hakemista. Kohta sä...)
Muille maille on hyödyllisintä olla provosoitumatta, olla menemättä mukaan projektioiden harhoihin, antaa tarvittaessa projisoijalle arvovaltavoittoja ja pieniä muita voittoja, mutta pitää ehdottoman ja absoluuttisen tiukka linja isoissa kysymyksissä.
Muutenkin ihmettelen joidenkin nimimerkkien jatkuvaa tarvetta toistaa Venäjän propagandan haluamaa narratiivia täällä. Toisin kuin monesti luullaan, valheen riittävä toistaminen ei tee siitä faktisesti totta vaikka tyhmemmät voi niin luulla.
Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, miten Venäjän narratiivien toistaminen ja Venäjän agendan ajaminen ajoittuvat.
Jos Venäjän etu nousee oman maan edun edelle silloin kun Venäjä on korottamassa panoksia, voi haistella ilmaa tarkemmin.
Ja kannattaa erottaa toisistaan ne, jotka yrittävät avata asioiden ja tilanteiden logiikkaa sekä ne, jotka ajavat jotain agendaa.