Ukrainan konflikti/sota

Varusteita ja materiaalia saa rahalla jo nyt. Ei siihen Natoa tarvita, eikä NATO ilmaiseksi kalustoa jäsenilleen anna. Tiedustelukyvyn puutteita onkin sitten vaikeampi paikata kustannustehokkaasti ilman Natoa, joten siinä olisi merkittävä parannus meille
Eipä nuo poliitikot tunnu sitä rahaa erityisemmin tuonne PV:n suuntaan antavan pl hornettien korvaus. Kaikki muut isot hankkeet maksetaan normaalista budjetista.
Sitten kun paska alkaa osumaan tuulettimeen ja niitä kypäriä, suojaliivejä, taskuja ja pimeätoimintavälineitä pitäisi hankkia ovat jo myymälät kiinni.
NATO ei anna materiaalia ilmaiseksi jäsenille, mutta NSPA tukee ensin jäsenmaita ja sen jälkeen, jos jotain jää niin voidaan myydä myös muille.
 
Venäjän näkökulmasta suomalaiset kannattaa yrittää pitää YYA-kuplassa uskomassa siihen, että Venäjä ei hyökkää sellaisten maiden kimppuun jotka eivät ole sille "uhka". Juuri tästä syystä Putin esimerkiksi valehtelee tiedotustilaisuudessa päin naamaa, että Venäjä on vetänyt asevoimansa pois 1500 kilometrin etäisyydeltä Suomen rajasta.
Pietari ja Murmansk ovat paljon lähempänä kuin 1500 km Suomen rajasta ja niiden suojana varmasti on asevoimia joten eihän tuollainen voi olla totta jos vähänkään ajattelee.
 
Virolaiset pitävät suomea ja suomalaisia edelleen erittäin pahasti suomettuneena. Ja syystäkin. Minua hävettää olla suomalainen aina kun on virolaisten kanssa keskustelua puolustus- ja ulkopolitiikasta.

Sinun ja peukuttajiesi kannattaisi käydä terapiassa hakemassa apua suomettumisesta irtautumiseen.
Suomettuminen tai sen ihannoiti ei liity kommenttiini mitenkään. ”Erityissuhteella” tarkotin Viron ja Suomen suhdetta. Juuri eilen katsoin kylmänsodan aikainen suomi ja ensimmäisen 5minuutin aikana jo huomasi että kyllä nykyään on asiat hyvin huolimatta elokapinasta ja woke tai cancel kulttuurista. Ne ovat harrastelijoita verrattuna kylmänsodan aikaan. Meillä ei enää massamurhaajan syntympäpäiviä juhlita koko iltaa televisiossa kuten 70-luvulla.

Mitä Viroon tulee se on Naton jäsen. Ja kuten kirjoitin ennustan Viron muuttuvan rohkeammaksi. Mikäs siinä Naton suojissa ollessa.
 
Kyllä, mutta toinen on meitä vastaan ja toinen on meidän puolellamme. Virolaiset ovat olleet ulko- ja turvallisuuspoliittisesti suomea paremmin "kartalla" jo n. vuodesta 1945. Virossa on nähty sekin, että suurin este suomalaisten sotilaallisen turvallisuuden kehittymiselle on suomalaiset itse. Yrittävät auttaa suomea oikeaan suuntaan, mutta me ollaan niin tyhmiä, ettei tajuta (liittyä Natoon).
Oishan se hyvä jos Suomi olisi natossa mutta kun ei ole. En ymärrä tätä virolaisten halua vetää suomea nyt tässä vaiheessa mukaan tähän kun tietävät ettei meillä ole mitään turvatakuita mistään suunnasata eikä ainakaa mitään julkista tietoa että suomi pääsisi natoon yksintein.
Jo on niin kuin nyt on väitetty Puttinin uhkailleen Suomen natoon liitymisen seurauksita on tämä virolaisten harrastama tökkiminen aivan typerää se ei auta tässä Suomea mitenkään.
Miksi virossa ollaan huolissaan suomen kuulumattomuudesta natoon, niillähän on itsellä kuitenkin ehdoton turva kun ovat nyt isojen kavereita vai eivätkö luota näihin kuitenkaan.
 
Suomi olisi miehitetty jos olisi toimittu tavallasi, jos se olisi ollut mielestäsi parempi ratkaisu kuin suomettuminen niin ihmettelen.
Rakensit olkiukon.

Sinä et tiedä mikä olisi minun tapani ollut. Etkä tiedä mitä mistäkin olisi seurannut.

Tavastani voin kertoa sen, että vuodesta 1991-92 alkaen olen puhunut Natoon liittymisen puolesta ja EU:hun liittymistä vastaan. Ja äänestin Ey -kansanäänestyksessä liittymistä vastaan sillä pidin parempana, että suomi liittyisi puolustusliitto Natoon eikä eurooppan talousyhteisöön.

Suomi joutui toki myötäilemään Neuvostoliitolle, mutta myötäilyyn liittyvä valhe meni meillä niin pitkälle, että 1,5 sukupolvea uskoi siihen enemmän kuin totuuteen. Ja varmaan edelleen enemmistö noista sukupolvista on aivopestyjä. Virossa neovostoliiton kokonaan miehittämänä maana totuus ei päässyt unohtumaan, kuten meillä.
 
Rakensit olkiukon.

Sinä et tiedä mikä olisi minun tapani ollut. Etkä tiedä mitä mistäkin olisi seurannut.

Tavastani voin kertoa sen, että vuodesta 1991-92 alkaen olen puhunut Natoon liittymisen puolesta ja EU:hun liittymistä vastaan. Ja äänestin Ey -kansanäänestyksessä liittymistä vastaan sillä pidin parempana, että suomi liittyisi puolustusliitto Natoon eikä eurooppan talousyhteisöön.

Suomi joutui toki myötäilemään Neuvostoliitolle, mutta myötäilyyn liittyvä valhe meni meillä niin pitkälle, että 1,5 sukupolvea uskoi siihen enemmän kuin totuuteen. Ja varmaan edelleen enemmistö noista sukupolvista on aivopestyjä. Virossa neovostoliiton kokonaan miehittämänä maana totuus ei päässyt unohtumaan, kuten meillä.
Taidamme puhua vähän eri asiasta, minä tarkoitan NL aikaa eli 1945-1991.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
En ymärrä tätä virolaisten halua vetää suomea nyt tässä vaiheessa mukaan tähän kun tietävät ettei meillä ole mitään turvatakuita mistään suunnasata eikä ainakaa mitään julkista tietoa että suomi pääsisi natoon yksintein.
Mistä tiedät, että tämä halu on alunperin lähtöisin Virosta ? Onko pois suljettu sellainen vaihtoehto, että Viro toimii jonkun muun puolesta kysyessään vientilupaa Ukrainaan ?
 
Mistä tiedät, että tämä halu on alunperin lähtöisin Virosta ? Onko pois suljettu sellainen vaihtoehto, että Viro toimii jonkun muun puolesta kysyessään vientilupaa Ukrainaan ?
Ainahan tuokin on mahdollista mutta meille se on sama asia. Luulis nyt tykkejä löytyvän noilta takalinjojen valtioilta lahjoteltavaksi. Autettavanhan Ukrainaa olisi mutta toivoisin että sen tekisivät nämä suuret mahtavat.
 
Viron entinen puolutusvoimin komentaja Laaneotskin ihmettelee mikä hinku Virolla on lahjoittaa pois aseistusta. Viro tarvitsee itsekin niitä eikä Ukrainalla ole puutetta tykistöstä eikä ammuksista. Sen armeijakin on nykyään 250 000 miestä ja itä-Ukrainassa sotakokemusta saanut reservi mukaanluettuna 420 000 miestä.. Ihan eri armeija kuin vuonna 2014.

Ukraina armee on kõvasti uut varustust saanud. Praegune Ukraina sõjavägi on hoopis midagi muud kui 2014. aastal. Ukrainlastel on 250 000 meest püssi all, Ida-Ukrainas sõjalise kogemuse saanud reserviga koos saavad nad välja panna 420 000 meest.
 
Viimeksi muokattu:
Kukakohan tässä on typerä ja kuka ei?

A)On aivan varma, että jos Viroon hyökätään, niin Ukrainaan on hyökätty ja vallattu vähintään puolet maasta ennen sitä. Tällöin on todellakin Viron eduksi jokainen Ukrainan tuhoama ryssien sotavehje ja sotilas. Lahjoittamalla Javelineja Ukrainaan yhteisen vastustajansa tuhoamiseksi hyötyy Viro siitä itse.

Tuon sotilaallisen voimasuhteen parenemisen lisäksi Virolla on muitakin erittäin isoja etuja saavutettavana maltillisella kalustolahjoituksella.
B)Viro osoittaa kuuluvansa länteen. Saattaa saada kokoaan suuremman vallan Naton pöydissä rohkeudellaan ja solidaarisuudellaan.
C)Viron lahjoitus avun antaminen Ukrainalle saatetaan muistaa lännessä positiivisessa valossa siinä vaiheessa kun Viro on seuraavan kerran uhattuna Venäjän toimesta. Siitä taas saattaa seurata se, että Virolle annetaan sotilaallista apua sen sitä tarvitessa.
D)Toimii esimerkkinä muille länsimaille konkreettisen tuen antamisessa. Ja saattaa rohkaista muitakin maita vahvistamaan Ukrainan puolustusta. Ukrainan pysyminen itsenäisenä heikentää Viron ainoaa vihollista verrattuna siihen, että Venäjä valloittaisi Ukrainan.
E)Viron aselahjoitus ja luvan pyytäminen suomesta saattaa ravistella joitakin suomalaisia hereille ja lisätä meidän halukkuutta osallistua Ukrainan tukemiseen ja jopa Naton jäsenyyteen. Viron sotilaalliselle turvalisuudelle olisi iso heikennys mikäli Venäjä valtaisi Suomen.
F)Viro saattaa saada yli 100% korvaavat aselahjoitukset lahjoittamiensa tilalle sellaisista länsimaista, jotka eivät kykene lahjoittamaan kalustoa suoraan Ukrainaan, mutta haluavat kuitenkin osallistua talkoisiin.
Virolla on lahjoituksen suhteen kyllä hyvä pelisilmä; vanhaksi käyvä a-tarvike ja käyttämättömäksi jäävät neukkuhaupitsit näyttävästi lahjoitukseen. Eipä tuo Suomea pitäisi hetkauttaa, sinänsä hyvä nähdä kuka poliitikoista pahiten kiemurtelee. Näkyy tuossa olevan jo Saksa otetun kuvioihin eli muodollisesti sysätään muiden vastuulle... eli jos sieltä tulee peukkua, eiköhän tämä lahjoitus ole sillä selvä.

VIRON yleisradio ERR kertoi torstaina, että Viro haluaisi lisätä aseapua Ukrainaan lahjoittamalla sille muun muassa kenttätykkejä, jotka se on ostanut Suomelta. Tähän se tarvitsisi Suomen luvan lisäksi luvan myös Saksalta, koska Suomi hankki 122-milliset haupitsit Saksasta 90-luvulla.

Niinistö ei pitänyt tykkien siirtämistä eteenpäin mahdottomana.

"En näkisi, että se mitenkään ylivoimaisen hankalaa on. Tässä tulee tuo asekauppoihin kuuluva traditio, myyjä aina pidättää tällaisen jatkoluovutusehdon, ja niinpä me palaamme tässä nyt 1990-luvun alkuun, jolloin Suomi hankki nuo haupitsit. Tämän vuoksi tässä nyt keskustellaan ensin Saksan kanssa.”

"Totta kai tilanne on herkkä Ukrainassa, ja meillä on kait vanhastaan ollut kirjoitettunakin sellainen periaate, että sotaa käyville alueille ei aseita luovuteta. Sitä tuossa nyt varmasti pohditaan, mutta en nyt näkisi siinä niin kovin paljon dramatiikkaa kuitenkaan.”
 
^ Mielenkiintoista kyllä nähdä, kun jokunen päivä sitten julistettiin, miten

Presidentti Sauli Niinistö vahvisti Suomen tuen Ukrainan suvereniteetille ja alueelliselle koskemattomuudelle sen kansainvälisesti tunnustettujen rajojen sisällä.

..että jääkö tämä tuki moraaliposeeraukseksi, vai annetaanko tukea ihan konkreettisesti myöntämällä lupa. Itse olen taipuvainen uskomaan moraalipose-tukeen, koska Suomi on edelleen jollain lailla suomettunut, niin itään kuin EU:hun päin.
 
^ Mielenkiintoista kyllä nähdä, kun jokunen päivä sitten julistettiin, miten



..että jääkö tämä tuki moraaliposeeraukseksi, vai annetaanko tukea ihan konkreettisesti myöntämällä lupa. Itse olen taipuvainen uskomaan moraalipose-tukeen, koska Suomi on edelleen jollain lailla suomettunut, niin itään kuin EU:hun päin.

Onkos meillä joku laki joka kieltää moisen luvan?
 
Kyllä kai se kumminkin on niin että jos joku poliitikko alkaisi lännessä puhua vakavissaan että käynnistetäänkö vaikka keväällä 2022 operaatio Barbarossa 2.0, niin poliittinen ura olisi varmaan aika lailla taputeltu. Vietäisiinkö peräti nippusiteissä hoitolaitokseen?
Toisella puolella rajaa tämmöisiä pidäkkeitä ei näyttäisi olevan?
Suomi on pähkäillyt NL: n hajottua kohta 30 v oman erityissuhteensa ( siis nimenomaan Venäjään) kanssa pitäen samalla takataskussa tuota niin sanottua NATO korttia| optiotaan. Molemmat asiat, siis erityissuhde sekä erityissuhteen kariutumiseen vaihtoehtona oleva NATO-optio perustuvat minusta toiveajatteluun.

Samaan aikaan koko muu itäinen eurooppa liittyi kiireenvilkkaa Natoon, ehkä niille riitti reipas 50 v kansandemokratioina tai Venäjän
( NL)sateliitteina. Ehkei meidän pitäisi arvostella Viroa.

Suomen politiikka on minusta ollut viimeiset 30 vuotta hyvän ilman politiikkaa ja varmaan ollutkin silloin myös menestystarina…kunnes kelit yhtäkkiä muuttuu ja politiikasta tuleekin varsinaista tasapainottelua, jossa koko ajan sitten kävellään ja tasapainoillaan koko ajan ohuemmaksi käyvällä langalla ja turvaverkkoja vasta viritellään kiireen vilkkaa kylmä hiki otsalla.

Nyt kun myrskytuulet Ukrainassa ehkä alkaa puhaltamaan ja sodankin sytytyslanka ehkä palaa, nähdään kyllä oliko kaikki Suomen toimet vain toiveajattelua, totaalista epäonnistumista vai hienoa diplomatiaa.
 
Minä olen tätä Suomen yhä NATO:n ulkopuolella oloa selittänyt virolaisille tutuilleni suunnilleen näin

Minä en ole selitellyt koskaan mitään virolaisille. En sen koommin norjalaisillekaan, joiden kanssa aiemmin olin tekemisissä. Eikä asia norjalaisia kyllä kiinnostanutkaan. Vaikka kupla oli sellainen, että olisi luullut kiinnostavan.

. Minua hävettää olla suomalainen aina kun on virolaisten kanssa keskustelua puolustus- ja ulkopolitiikasta.

????? Mistä häpeä? Olemmeko jotenkin tilivelvollisia virolaisille? Kyllä kyllä, olemme velkaa kaikille maailman kansoille, se on tullut selväksi. :cool: Kannattaa muistaa yksi asia: ei ole montaa vuotta, kun Usa ja Saksa paimensivat virolaisia hoitamaan ns. idänsuhteensa parempaan kuntoon. Tämä sanottiin julkisesti ja sanomaa ei edes kääritty sifonkiin eikä sitä kuorrutettu diplomatiamarmelaatilla.

Ja milläs poliitikot sitten meitä pelottelisivat, jos se r-npelko neutralisoitaisiin liittoutumalla? Ilmastonmuutoksella ja koronalla? Äääh, ne ovat liian laimeita, eikä niissä ole läheskään samaa pohjaitua tai lammen mustaa muraa kuin vanhassa kunnon r-n-peljossa.....:)

Suomelle ei ole koskaan oikein sopinut lähteminen reunavaltiopolitiikkaan. Jota tässä on herätelty henkiin kaikkine tykkipyyntöineen ja muine sitoumuksillaan. Jos Usa ja Venäjä eivät pääse Ukraina-asiassa soppariin, niin lieneekö sen väärti alkaa joksikin Ukrainan takuumieheksi....onnea vaan. Kokoaan suurempi Suomi voi tietysti lähettää vaikka iskuarmeijan Donetskille....kun kerran jenkit eivät saa asioita rotiin. :)
 
Joe Bidenin mainitsemaan mahdollisuuteen ottaa käyttöön ”laajamittaiset” pakotteet Venäjää vastaan siinä tapauksessa, jos Ukrainan tilanne eskaloituu

Jos Usan pahin vastine on -laajamittaiset pakotteet-, joka tarkoittaa ööööö mitä, niin Viron, Latvian ja Suomenko sitten pitää huolehtia Ukrainan aseistamisesta? Ottakaa vähän happea sentään. Eikä se Ukrainan sotilaallinen kyky tai kyvyttömyys liikahda mihinkään suuntaan siitä että saako se rekallisen Javeliineja tai junallisen 122-millisiä. Okei, onhan se tietysti painava viesti ja Venäjä asettuu lähtökuoppiin ilman muuta, kun saa tietää tuosta hankkeesta.

Usa tässä on SE, jota Putin kuuntelee, jos kuuntelee. Muiden vösyäminen on kuin hitu marjaämpärissä.
 
Virolaiset pitävät suomea ja suomalaisia edelleen erittäin pahasti suomettuneena. Ja syystäkin. Minua hävettää olla suomalainen aina kun on virolaisten kanssa keskustelua puolustus- ja ulkopolitiikasta.

Sinun ja peukuttajiesi kannattaisi käydä terapiassa hakemassa apua suomettumisesta irtautumiseen.

Viron ulko- ja turvallisuuspoliittiset näytöt v 1940 tiedetään. Kiitos vaan että päästivät ryssät pommittamaan Suomea sieltä käsin...
 
Back
Top