Ukrainan konflikti/sota

Äh, en tiedä. Koko ketju etoo kyllä oikein kunnolla. Nettisotamiehet tietää näköjään kaiken.

Henkilökohtaisesti tämä ja Syyrian ketju etovat minua maanpuolustus.netissä eniten. Sodalla ja inhimillisellä kärsimyksellä mässäilevää besserwisseriyttä, jossa tilanteiden todellinen vakavuus ja seuraukset paikalla oleville ihmisille lähes poikkeuksetta unohtuvat...

Sota ei ole mikään leikin tai pätemisen asia, vaan siellä kuolee ihan oikeita ihmisiä! Tottakai siellä tehdään pahoja virheitäkin, mutta kannattaa muistaa, että täältä kuvaruudun takaa on helppo huudella. Asetelma on kokonaan toisenlainen kun on ns. "tilanne päällä"...

Sitä paitsi ammattisotilaiden ja maanpuolustusaktiivien on vähän kornia lähteä kovin hanakasti kritisoimaan ilman minkäänlaista kunnollista koulutusta saaneiden toimia tilanteessa, jossa edes komentosuhteet eivät ole mitenkään selviä. Tietenkin ammattimaisesti johdettu ja motivoitunut armeija selviytyy tilanteista paremmin kuin kadulta repäistyistä miehistä kootut
joukot, joille on annettu rynnäkkökiväärit ja sanottu: "koittakaa tehdä edes jotain"...

Virheistä voi, ja pitääkin, toki ottaa oppia, mutta ylimääräinen hekottelu
kehitysmaiden ihmisten toimille tilanteessa, jollaisesta meillä ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta, on lievästi sanottuna asiatonta...

Minusta tämä ketju nimenomaan välttää sodalla ja inhimillisellä kärsimyksellä mässäilyä ja keskittyy hyvin itse asiaa eli operaatiiviseen analyysiin. Netti on ihan täynnä moralisoivia ja politisoituneita sohvaperuna-foorumeita jotka postaavat jokaisen propanda ruumis ja verenvuodatuskuvan ja laskevat kilpaa ruumiita. Sota on kamalaa. Eiköhän sen tiedä kaikki. Myös sen päivittely on turhaa besserwisseriyttä jolla kiillotetaan omaa moraalista kilpeä - muttei oikeastaan saavuteta mitään.

Jos tällä foorumilla on jotain merkitystä niin se on juurikin analysoida sitä kapeaa ja epätäydellistä kuvaa oikeista sotatoimista mitä OS-lähteistä voi koota - ja yrittää oppia niissä näkyvistä virheistä ja onnistumisista. On itsestäänselvyys ettemme ole itse paikalla joten emme voi kokea samaa tilannetta ja fog-of-waria ja meilla on useissa tilanteissa jälkiviisaus-etu. Jos tämä 'etoo' jotain niin kannattaa hankkia elämä.

Hekottelu on ihmisen luontainen reaktio reagoida vakaviin ja kamaliin asioihin. Kuolleille nauraminen voi tuntua ilkeältä - mutta toisaalta eivät ne kuolleet siitä enää kärsi. Enemmän kärsimme me jos emme osaa pitää päätä kylmänä ja keskittyä olennaiseen.

Tämä ketju on pysynyt kovin puhtaana ns. meta-keskustelusta - ja keskittynyt kiitettävän hyvin tilanneraportointiin sekä analyysiin. Eiköhän pidetä se sellaisena ja jatketa sodan moralisoinnista jossain sille tarkoitetussa ketjussa ;)

Itse asiassa suurimmaksi osaksi ei ole sen kummempaa analyysia, vaan uutisointia. Ohuet "analyysit" ovat lieviä huomautuksia, itsestäänselvyyksiä, koska emme tiedä tarpeeksi. Mutta aina me virallisen median edellä olemme.

Eilen arvioin Luhanskin raja-asemien tärkeyttä, koska Luhanskin kautta Venäjä kasvattaa näillä Kadyrovin bulvaaneillaan lisävoimaa tilaan enkä siksi ollut innoissani toisen raja-aseman luovutuksesta. Minusta se oli tyhmä teko, ja saan sanoa sen.

Toinen epäily koski piiritetyn raja-aseman tilannetta ilman maatukea, ja sitä aprikoin, mutta en varmasti "hekotellut". Enkä milloinkaan naura kärsimykselle. Ette te minua tunne, mutta olen siitä kokemuksesta saanut enemmän kuin osani.

En ole laittanut yhtään linkkiä tai kuvaa ruumiskasoista, Mariupolin sairaalan sisältä tms. Itse ihmettelen sitä, miten terroristit vain juoksevat kuvaamassa kuolevia siviilejä jossain Luhanskin nurkalla eivätkä ota paitaa päältä ja sitaise koivesta isoa suonta tukkoon. Siinä teille moraalia.

Minun ainoa motiivini on säästää kotimaani mahdolliselta pahalta. Sen vuoksi olen valmis tarkkailemaan näitä liikkeitä opiksi. Olen rauhan mies. Sota on suuri onnettomuus ja erityisen suuri se on pienelle eristetylle maalle.

Saa kai tällä tasolla puhua: vaikuttaa siltä, että ilmatuki oli riittävää estämään toisen hyökkäyksen raja-asemalle ainakin tälle päivälle. Toinen raja-asema jätti käytännössä positionsa turhaan.

Viimeksi muokattu:
Raja-asema yöllä:

puke.gif
poke.gif

Viimeksi muokattu:
20 vuoden aivopesu on tuottanut tulosta: ihmetellään ja arvioidaan. Yksi asia on varma: Ukrainalla on LIIAN VÄHÄN JOUKKOJA tuolla. Mitä helvettiä, siis mieslukua! Hyvin näkyy toimivan ajattelu, jossa "kootaan nyrkkejä" paikalla olevista joukoista....ja menetetään saman tien joku mesta, josta joukkoja on siirretty.

Ohhoijjaa. Näiden tapahtumien perusteella pienellä vastaanottajapuolella ei olekaan varaa lähteä leikkimään "laihempi on kovempi" ja "vähemmän on enemmän" - leikkejä. Näiden tapahtumien valossa tästä teemoituksesta on tehty.....välttämättömyydestä hyve. Siinä olemme mekin taitavia. Ml. PV.

Että alkaa ottamaan hilseiseen päähän. Panssarilauttoja odotellessa jää huomaamatta paljon. Varustetietouden kasvaessa menetetään jotain oleellista. Yritetään hoitaa potilasta täysillä, vaikka buranakuuri olisi kova juttu. Tarkoittaa: sotilaan pitää olla huipusti varustettu tai sitten pitää olla kokonaan ilman sotilasta.

Kyllä näitä juttuja kartalle vietynä katsellessa löytää etsimättä monia ajattelun arvoisia asioita. Ja niistä päällimäinen on se, että monessa mielessä miesluku on edelleen jautaa. Vastakkaisia argumentteja voidaan kiidättää thråådille vaikka tavarajunallinen, mutta ei se siitä miksikään muutu.

Henkilökohtaisesti tämä ja Syyrian ketju etovat minua maanpuolustus.netissä eniten. Sodalla ja inhimillisellä kärsimyksellä mässäilevää besserwisseriyttä, jossa tilanteiden todellinen vakavuus ja seuraukset paikalla oleville ihmisille lähes poikkeuksetta unohtuvat...

Sota ei ole mikään leikin tai pätemisen asia, vaan siellä kuolee ihan oikeita ihmisiä! Tottakai siellä tehdään pahoja virheitäkin, mutta kannattaa muistaa, että täältä kuvaruudun takaa on helppo huudella. Asetelma on kokonaan toisenlainen kun on ns. "tilanne päällä"...

Sitä paitsi ammattisotilaiden ja maanpuolustusaktiivien on vähän kornia lähteä kovin hanakasti kritisoimaan ilman minkäänlaista kunnollista koulutusta saaneiden toimia tilanteessa, jossa edes komentosuhteet eivät ole mitenkään selviä. Tietenkin ammattimaisesti johdettu ja motivoitunut armeija selviytyy tilanteista paremmin kuin kadulta repäistyistä miehistä kootut
joukot, joille on annettu rynnäkkökiväärit ja sanottu: "koittakaa tehdä edes jotain"...

Virheistä voi, ja pitääkin, toki ottaa oppia, mutta ylimääräinen hekottelu
kehitysmaiden ihmisten toimille tilanteessa, jollaisesta meillä ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta, on lievästi sanottuna asiatonta...

En minäkään saa mitään kiksejä kun katselen Syyrian teloitusvideoita. Vähän aika sitten aamiaista syödessäni katselin tuoreimmat uutiset Syyriasta ulkomaan sivuilta ja siinä leikattiin päätä irti. Ei siittä mitään iloa saanut.Päinvastoin.
Olen kuitenkin eri mieltä tuosta moralisesta puolesta.. Adolf Hitler kiittää,kun kansa ei katso,puhu,eikä puutu.
Asioista pitää ja kuuluu puhua ja ottaa kantaa. Ei voi lähteä yksilön motiiveja siinä ruotimaan. Se että onko massasta 80prosenttia jollain foorumilla sotakiihkoilijoita ei vaikuta mihinkään.80-prosenttia suomen maaperästä ei sisällä kultaa. Silti sitä etsitään.
Syyrian tapahtumat, erityisesti viimetalvi oli todella paha siviileille. Toivottavasti toista talvea eivät enään joudu kokemaan. Se oli stalingradiin verrattavaa helvettiä Homssissa missä kapinalliset perheineen yritti selviytyä ilman huoltoa kylmässä. Keskutellessa oppii paljon ja maailmankuva avartuu.
Syyriasssakin kun homma alkoi kuuluin kaikenmaailman syyrian ystävien seuraajiin ja nyt kun asian laita on selvillä en voisi ottaa kantaa kumpaakaan puoleen koska silloin kannatan sotaa.Ainoastaan neuvotteluihin ja kompromisseihin vaikka Assad pysyisi vallassa.

Ukrainassa tilanne on mennyt siihen että tuo ei tuosta voi enään rauhoittua muuta kuin suuremman voiman väliintulolla tai itäukrainan menettämisellä.Mitään muuta ei enään ole.. Ukrainasta tulee euroopan oma Syyria. Veri vuotaa nyt siihen malliin ettei aseita tuosta noin vain lasketa enään..

Mitä tulee tuohon edellisen sivun Vonkan ja Kimin motissa olevan aseman kohtalon arvuutteluun olen sitä mieltä ollut jo pari viikkoa että täällä on aliarvioitu separatistien määrä aika rankasti. Aliarvioitiin jo silloin kun muutaman ukon pyssyporukoita näytettiin vain uutisissa. Niitä on oltava enemmän ja paljon. Toki viimepäivinä on nähty jo isompia osastojakin.
Ukrainan armeija ei ole iskussa,mutta ei se nyt niin huono ole etteikö muutaman ukon pyssyporukat hoitaisi. Tosiasiassa jo aika alussa tulta tuli vastaan niin paljon,ettei hommasta meinannut tulla mitään.

20 vuoden aivopesu on tuottanut tulosta: ihmetellään ja arvioidaan. Yksi asia on varma: Ukrainalla on LIIAN VÄHÄN JOUKKOJA tuolla. Mitä helvettiä, siis mieslukua! Hyvin näkyy toimivan ajattelu, jossa "kootaan nyrkkejä" paikalla olevista joukoista....ja menetetään saman tien joku mesta, josta joukkoja on siirretty.

Ohhoijjaa. Näiden tapahtumien perusteella pienellä vastaanottajapuolella ei olekaan varaa lähteä leikkimään "laihempi on kovempi" ja "vähemmän on enemmän" - leikkejä. Näiden tapahtumien valossa tästä teemoituksesta on tehty.....välttämättömyydestä hyve. Siinä olemme mekin taitavia. Ml. PV.

Onhan nykyistä suuntausta arvosteltu ankarasti tällä foorumilla. Sen puutteet on helposti nähtävissä ja juuri nyt ne nähdään Ukrainassa. Vähästä ei riitä jaettavaksi, joten keskittää olisi pakko. Katotaan nyt mihin pelkkä terävä kärki kykenee ilman lippismiehistä muodostetun massa-armeijan tukea. Vähien joukkojen hajauttaminen pitkin pitäjiä ei varmasti toimi.

Onhan nykyistä suuntausta arvosteltu ankarasti tällä foorumilla. Sen puutteet on helposti nähtävissä ja juuri nyt ne nähdään Ukrainassa. Vähästä ei riitä jaettavaksi, joten keskittää olisi pakko. Katotaan nyt mihin pelkkä terävä kärki kykenee ilman lippismiehistä muodostetun massa-armeijan tukea. Vähien joukkojen hajauttaminen pitkin pitäjiä ei varmasti toimi.

En sitten tiedä kuinka antoisaa on pohtia jokaista pienempää tai suurempaa yksittäistä kahakkaa tai etsi syyllisiä. Mitä pitempään aika kuluu, sen useammin molemmat osapuolet syyllistyvät myös siviilien surmaamiseen, joko vahingossa tai tahallaan, vaikea sitä on täältä käsin arvioida. Olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että kahakat loppuisivat parissa päivässä jos Venäjä niin haluaisi ja vetäisi tukensa separatisteilta.

Minusta tämä ketju nimenomaan välttää sodalla ja inhimillisellä kärsimyksellä mässäilyä ja keskittyy hyvin itse asiaa eli operaatiiviseen analyysiin.

Edellinen sivu ja sitä edeltävä mm oli aika puhtaasti ukrainalaisten epäpätevyydellä herkuttelua. Jos tältä foorumilta kysytään niin ukrainalaiset ei osaa nähtävästi mitään. Vastaukset on kuin pahamaineisesti (reservi)upseerikoulun oppikirjasta, joten perusmenettelyiden pitäisi olla 1. Jos ei tiedä mitä tehdä niin hyökkää 2. Jos ei tiedä miten hyökätä niin koukkaa oikealta... Tai miten sen nyt meni.

En minä tiedä mitä ne tekee päin vittua ja mitä ei, päin vittua tekemistä esiintyy varmasti, mutta aika etovaa on että täällä kaverit tietää mitä pitäisi tehdä uutisten perusteella. Siis jonkin uutisten! Kuvitteelliset skenaariot kuten Tallinnan taistelu tai 666. vartiokomppania on vielä ihan jees, mutta tuolla on fiksut ihmiset keskellä oikeaa tilannetta tilanteessa jota he ovat eläneet jo pidemmän aikaa. Ja jossa virheitä rangaistaan muutenkin kuin netti-egon kärsimisellä. Voi tulla ruumiita ihan oikeasti...

Jälleen kerran keskustelu ja herkuttelu on minusta kaksi erillistä asiaa. Mitä ukrainailaiset tekee väärin ja mitä ne tekee oikein, tämä on mielestäni rakentavaa. Mutta kun foorumillä asiat on lähtökohtaisesti niin että ne tekee kaiken päin helvettiä, separatistit sen sijaan on aina oikeassa. Kovin syvällistä keskustelua kun täällä ei käydä oikein mistään, uutisvirran mukana mennään ja annetaan pintapuolisia "analyysejä" aiheesta muutaman minuutin "pohdinnan" jälkeen.

Edellinen sivu ja sitä edeltävä mm oli aika puhtaasti ukrainalaisten epäpätevyydellä herkuttelua. Jos tältä foorumilta kysytään niin ukrainalaiset ei osaa nähtävästi mitään. Vastaukset on kuin pahamaineisesti (reservi)upseerikoulun oppikirjasta, joten perusmenettelyiden pitäisi olla 1. Jos ei tiedä mitä tehdä niin hyökkää 2. Jos ei tiedä miten hyökätä niin koukkaa oikealta... Tai miten sen nyt meni.

En minä tiedä mitä ne tekee päin vittua ja mitä ei, päin vittua tekemistä esiintyy varmasti, mutta aika etovaa on että täällä kaverit tietää mitä pitäisi tehdä uutisten perusteella. Siis jonkin uutisten! Kuvitteelliset skenaariot kuten Tallinnan taistelu tai 666. vartiokomppania on vielä ihan jees, mutta tuolla on fiksut ihmiset keskellä oikeaa tilannetta tilanteessa jota he ovat eläneet jo pidemmän aikaa. Ja jossa virheitä rangaistaan muutenkin kuin netti-egon kärsimisellä. Voi tulla ruumiita ihan oikeasti...

Jälleen kerran keskustelu ja herkuttelu on minusta kaksi erillistä asiaa. Mitä ukrainailaiset tekee väärin ja mitä ne tekee oikein, tämä on mielestäni rakentavaa. Mutta kun foorumillä asiat on lähtökohtaisesti niin että ne tekee kaiken päin helvettiä, separatistit sen sijaan on aina oikeassa. Kovin syvällistä keskustelua kun täällä ei käydä oikein mistään, uutisvirran mukana mennään ja annetaan pintapuolisia "analyysejä" aiheesta muutaman minuutin "pohdinnan" jälkeen.

Minusta kritisoimme oikeutetusti Ukrainan armeijaa ja sen toimia juuri siksi että vertaamme täälä tietyllä tasolla omaa puolustuskykyämme ja järjestelyjämme siihen. Oletamme että millä tahansa ammattiarmeijalla pitäisi olla perus-taktiikat ja toimintamallit hallussa ja sen lisäksi kyky tehdä joustavia operaatiosuunnitelmia jotka ottavat monipuoliset tilanteet huomioon. Vertaaminen omiin toimintamalleihimme on ainoa järkevä lähtökohta. Sen päivitteleminen että tämä ei ole 'reilua' ei auta ketään. Edelleen jos tämä 'etoo' jotain niin se on heidän henk.koht. ongelmansa...

Se että jos median epätäydellisen kuvan mukaisesti näyttää siltä että joku tekee 'päinvittua' niin voimme toki päivitellä sitä kuinka epävarma kuva meillä on ja kuinka emme oikeasti tiedä mitään... tai voimme todeta että tuo nyt näyttää meistä 'päinvittua' menneeltä tavalta operoida. Minusta tämä jälkimmäinen lähestymistapa on hyödyllisempi.

Separatisteille taas sallimme kaikenlaisen sekoilun tai ainakin heitä ymmärretään koska ovat ns. irregulaareja: sekoitus siviilejä, puolisotilaallisia ja eri tasoisia palkkasotureita. Heidän johtamisjärjestelmän ovat hyvin puutteellisia tai lähes olemattomia eikä heiltä siksi voi odottaa mitään yhteinäistä taktiikkaa - toimivat hihasta vetämällä aina tilanteen mukaan - joskus eläimen vaistoin.

Toistan edelleen: päivittelyllä ja moraalisella aidalla-istumisella voi toki välttyä altistamasta omaa netti-egoaan syntiselle spekulaatioille ja joku saa tästäkin kiksit. Itse taas saan siitä että luen muiden joskus villejäkin tilannearvioita ja mielipiteitä siitä mitä tiedämme tai luulemme tietävän. Se onko tämä 'pahaa' nähdään sitten sielä taivaanporteilla? Sitä ennen tästä jauhaminen on minusta turhaa metaa ja bittien tuhlausta.

Toistan edelleen: päivittelyllä ja moraalisella aidalla-istumisella voi toki välttyä altistamasta omaa netti-egoaan syntiselle spekulaatioille ja joku saa tästäkin kiksit. Itse taas saan siitä että luen muiden joskus villejäkin tilannearvioita ja mielipiteitä siitä mitä tiedämme tai luulemme tietävän. Se onko tämä 'pahaa' nähdään sitten sielä taivaanporteilla? Sitä ennen tästä jauhaminen on minusta turhaa metaa ja bittien tuhlausta.

Minä olen käyttänyt enemmän aikaa yksittäisen digitaalisen jv-joukkueen taistelusuunnitelman kehittelyyn/purkuun kuin mitä täällä käytetään yhdenkään tilanteen analysointiin. Aika villi väite myönnän mutta luulenpa että kovin kauaksi ei mene, ja minä sentään tiedostan että digitaalinen pixeltruppenjoukkue on vain bittiavaruutta, tuolla kuitenkin oikeat fiksut ihmiset elävät tuota tilannetta... Täällä mennään lähinnä uutisvirran mukana lähestulkoon paniikkitilassa reagoiden uutistulvaan, joka on tietysti itsessään ihan mielenkiintoinen piirre tässä informaatiotulvassa joka tämänkin asian tiimoilta on käynnissä.

Vielä kerran siis: Se että asioita pyritään ymmärtään on kovasti toisenlaista kuin reagointi tuoreimpiin uutisiin. Kaikki tähän eivät syyllisty eikä kukaan koko aikaa, mutta kieltämättä kyllä tuntuu sille jotta vallitseva teema on oman mielipiteensä laukaiseminen ilmoille mahdollisimman nopeasti ja toisaalta joukkopaineen mukana meneminen (eli että ukrainalaiset ei osaa mitään).

Viimeksi muokattu:
Minä olen käyttänyt enemmän aikaa yksittäisen digitaalisen jv-joukkueen taistelusuunnitelman kehittelyyn/purkuun kuin mitä täällä käytetään yhdenkään tilanteen analysointiin. Aika villi väite myönnän mutta luulenpa että kovin kauaksi ei mene, ja minä sentään tiedostan että digitaalinen pixeltruppenjoukkue on vain bittiavaruutta, tuolla kuitenkin oikeat fiksut ihmiset elävät tuota tilannetta... Täällä mennään lähinnä uutisvirran mukana lähestulkoon paniikkitilassa reagoiden uutistulvaan, joka on tietysti itsessään ihan mielenkiintoinen piirre tässä informaatiotulvassa joka tämänkin asian tiimoilta on käynnissä.

Vielä kerran siis: Se että asioita pyritään ymmärtään on kovasti toisenlaista kuin reagointi tuoreimpiin uutisiin. Kaikki tähän eivät syyllisty eikä kukaan koko aikaa, mutta kieltämättä kyllä tuntuu sille jotta vallitseva teema on oman mielipiteensä laukaiseminen ilmoille mahdollisimman nopeasti ja toisaalta joukkopaineen mukana meneminen (eli että ukrainalaiset ei osaa mitään).

Myönnän, että helposti tulee lähdettyä ottamaan kantaa asioihin "uutistulvassa". Mutta toisaalta mitä muutakaan tällaisella foorumilla voi tehdä?

Itseäni ei Syyrian tilanne kiinnosta oikeastaan yhtään. En ole tainnut kertaakaan kurkata foorumin Syyria ketjua. Ukraina kiinnostaa sen vuoksi paljon paljon enemmän, kun siellä hyökkäävänä osapuolena on meidän vihamielinen rajanaapuri jonka kanssa me yleensä soditaan.

On tietysti selvää ettei me voida ottaa täysin pätevästi kantaa siihen, että miksi joku isompi operaatio Ukrainassa menee niin kuin se menee. Meillä ei ole tietoa edes "omista joukoista" saati sitten vihollisesta. Se nyt on kuitenkin selvää, että Ukrainan armeija on tässä tilanteessa todistanut olevansa ihan paska. Yksittäisten sotilaiden osaaminen ja kyvykkyys ei välttämättä ole sen huonompi kuin muillakaan armeijoilla. Sen sijaan johtaminen tai sen puute näkyy tänne tuhansien kilometrienkin päähän. Johtamisen puuttumisen syitä on myös mahdotonta tietää kovin hyvin. Tähän sotaan lähdettiin todella pahasta lähtöasetelmasta. Maassa oli ollut digtaattori. Vallan kansalle palauttamisen yhteydessä maa joutui sekasortoon jota vihamielinen Venäjä käytti heti hyväkseen ja valloitti osan maata ja syöttää terroristeja.

Sen lisäksi, ettei minulla ole tietoa "omien" eli Ukrainan armeijan joukkojen määrästä, sijainnista, kalustosta, osaamisesta yms. niin minulla ei ole karttoja alueista eikä myöskään tietoa kansan mielipiteistä. Esim. tuossa pari sivua sitten puidussa raja-aseman kahakassa näytti olevan niin, että terroristit ja talojen asukkaat ovat hyvää pataa keskenään. Se vaikeuttaa todella pahasti Ukrainan joukkojen tilannetta.

Siltikään en ymmärrä miten Secondilla voi mennä noin kauan jonkun digitaalisen joukkueen kanssa puljaamiseen. Enkä edes halua tietää mikä puxelpippenjoukkue...

....
Mitä tulee tuohon edellisen sivun Vonkan ja Kimin motissa olevan aseman kohtalon arvuutteluun olen sitä mieltä ollut jo pari viikkoa että täällä on aliarvioitu separatistien määrä aika rankasti. Aliarvioitiin jo silloin kun muutaman ukon pyssyporukoita näytettiin vain uutisissa. Niitä on oltava enemmän ja paljon. Toki viimepäivinä on nähty jo isompia osastojakin.
Ukrainan armeija ei ole iskussa,mutta ei se nyt niin huono ole etteikö muutaman ukon pyssyporukat hoitaisi. Tosiasiassa jo aika alussa tulta tuli vastaan niin paljon,ettei hommasta meinannut tulla mitään.
Joo.. ei ne kesken lopu
ns "separatistit" ovat sikiäväistä sorttia, idässä rajan takana on niiden pesä ja kuormukoilla kuskataan koulutuksen, harjoittelun ja tiukan käskytyksen jälkeen itsenäisen naapurivaltion alueelle tuhojan tekemään
:cool:

Ukrainan kansalliskaarti joutui jättämään tukikohdan Luhanskissa 10-tuntisen taistelun jälkeen kun ammukset loppuivat oheisen uutisen mukaan:

Ukraine troops flee post in Luhansk after running out of ammunition
http://www.theguardian.com/world/2014/jun/04/ukraine-troops-flee-luhansk-pro-russia-forces

Luhansk-Ukraine-011.jpg

Olisi pirun mielenkiintoista tietää onko tuolla ollut hyökkäysyrityksiä vain onko tukikohtaa vain ammuttu ja saatu se ampumaan takaisin. Yllättävän pitkään ovat kuitenkin pitäneet puoliaan vaikkei hyökkäysyrityksiä olisi ollutkaan.

Mieleen tulee Wanatin taistelu Afganistanissa jossa ameriikkalaiset tyhjesivät a-tarvikkeensa tunnissa parissa. Toki tilanne on siellä ehkä ollut erilainen, vihollinen pyrki aktiivisesti päälle, onnistui tuhoamaan tärkeimmät aseet/varusteet (raskaat korohorot ja lämpötähystimen jos muisti pelaa oikein) ja joitakin vihollisia pääsi tukikohtaan sisälle, eli siellä ei ammuttu pelkkää häirintää. Toisaalta myöskin vihollinen on toiminut eri tavalla eli Wanatissa ei pyritty ottamaan tukikohtaa haltuun vaan aiheuttamaan sille "vain" tappioita. Luhanskissa lähtökohta on varmaan ollut juuri päinvastainen.

Toki kun ei separatistien varustuksesta tiedä oikein mitään (sinkoja, ohjuksia, korohoroja?), mutta aika sitkeälle tuo ukrainalaisten vastarinta vaikuttaa.

Miksi enää kirjoittaa separatisteista? Suurin osa alkaa olla venäläisiä ammattilaisia!
Juuri siksi etteivät kaikki ole venäläisiä saatika 'ammattilaisia' vaan sekoitus eri motiiveista ja eri puolilta tuota seutua tulevia aktivisteja, opportunisteja, rikollisia, palkkasotilaita... 'Separatisti' kuvaa heitä kollektiivisesti hyvin koska ainoa asia joka heitä jotenkin yhdistää on halu irti Kievin hallinnosta.

Toki houkutus käyttää muitakin termejä heitä kuvatessa on. Eräillä foorumeilla Ukrainan hallituksen joukkoja kuvataan kiekkohallinto-eurostoliitto-CIA-NWO-Natzi-fasisteiksi joka sekin kai kuvaa jotain. IMHO täälä ei kannattaisi lähteä tuohon leikkiin ;)

Sen sijaan johtaminen tai sen puute näkyy tänne tuhansien kilometrienkin päähän. Johtamisen puuttumisen syitä on myös mahdotonta tietää kovin hyvin. Tähän sotaan lähdettiin todella pahasta lähtöasetelmasta. Maassa oli ollut digtaattori. Vallan kansalle palauttamisen yhteydessä maa joutui sekasortoon jota vihamielinen Venäjä käytti heti hyväkseen ja valloitti osan maata ja syöttää terroristeja.

Nuo johtamisongelmat juuri yliportaassa on varmaan aika keskeinen juttu. Varman aikamoinen soppa pettureita (eli myyriä), ELSOa ja suoranaista epäpätevyyttä sekä jäykkää johtamismallia. Nämä neukkulan ajan sotajärjestelmät, joita NL/Venäjä avuliaasti innokkaille opasti, eivät ole vakuuttaneet vielä yksikään. Tähän mennessä on voitu syyttää lähi-idässä asuvien taitamattomuutta sekä venäjän 90-luvun heikkoutta ja tuudittautua ajatukseen että euroopassa nämä systeemit hallitaan paremmin, mutta Ukrainan myötä vähän näyttää sille että se systeemi on ollut perin huono jo lähtökohtaisesti. Siis ok, maa on siirtynyt ammattiarmeijaan ja koittanut ilmisesti länsimaistaa sotavoimiaan, mutta kun tuollaiset muutosprosessit vie vuosikymmeniä. Joku voisi väittää että muutosprosessi kestää niin kauan kunnes nuori upseeristo korvaa vanhan upseeriston. Tässä suhteessa Ukrainan asevoimien modernisoisti ja länsimaistaminen (jos sitä sellaiseksi haluaa kutsua) ovat vielä pahasti kesken.

Esim ameriikkalaisten johtamisjärjestelmiä ja -malleja on haukuttu jäykiksi epäsymmetristä uhkaa vastaan ja niitä on sentään kehitetty jatkuvasti 80-luvulta lähtien ja sillä on ollut systeemit koetuksella vähän kokoajan jossakin päin maailmaa, muistelen lukeneeni että informaatiojärjestelmien kehitettelyyn USA on käyttänyt yhtä paljon rahaa kuin muu maailma... Mitkähän sitten tämmöiset neukkulan teolliseen sodan käyntiin pohjautuvat järjestelmät oikein on joita ei juurikaan ole kehitetty sitten 50-60-luvun eikä siihen ole kohdistunut kummoisia muutospaineita :confused: (Tässä suhteessa rauhanturvatehtävien kokemuskin varmaan piirtyy uudessa valossa)

Ei sillä että minä tajuaisin yhtään mitään jostakin esikuntajohtamisesta, kunhan toistelen itseäni viisaampien mielipiteitä.

Toki vastassa on itse Venäjä joka näkyy pärjäävän hyvin, mutta sillä on kaksi tsteseeniaa ollut aikaa päivittää osaamistaan ja luopua jäykkyydestä. Luulen että kokonaisuutena se sotavoima kuitenkin edelleen kärsisi aika pitkälle samoista ongelmista kuin Ukraina.

Siltikään en ymmärrä miten Secondilla voi mennä noin kauan jonkun digitaalisen joukkueen kanssa puljaamiseen.

Koska olen sen verran tyhmä. :cool:

Viimeksi muokattu:
Back