Venäjä yrittää saada Natoa mukaan. Olen samaa mieltä. Se tehdään kuitenkin ovelasti, siten että yhteyttä Venäjään on vaikea todistaa, mutta helppo päätellä. Valtioterrorismia pahimmillaan tai parhaimmillaan.
Vahvasti samaa mieltä. Koko "operaatio" siihen liittyvine viestityksineen/mielipidevaikuttamisineen on alkanut mun silmään haiskahtaa aina vain enemmän ja molemmilta puolilta. Juttuja tulee siviilien pommituksista, mummojen ja lasten vangitsemisista ym. (kaikki hiukan poseeratun oloisilla kuvamateriaaleilla, jotka "antavat näyttää mutta eivät ihan annakaan") molemmilta osapuolilta siihen malliin, että lännen suunnasta yritetään heruttaa jonkinlaista harkitsematonta aktiivista toimintaa. Ukrainan osalta se olisi ymmärrettävää, venäläisten suunnalta ei niinkään. Olen alkanut suhtautua noihin Visegradinkin raportteihin hyvin varauksellisesti, niistä alkoi jossain vaiheessa välittyä sellaisten ihmetekojen maku että aloin miettiä, että toivottavasti joku taho meilläkin laskee noita eri puolilla maata kiinni otettuja, aina sopivasti hylättyjä kalustoja - paljonko noista kuvista voi tunnistaa samaa kalustoa ja henkilöitä? Twitteriä seuratessa tulee ihmeellinen lentävä hollantilais-fiilis, ympäri Ukrainan maaseutua pitäisi vaellella nyt suuri määrä eksyneitä venäläisvarusmiehiä, mutta poseerauskuvien mukaan paikalta löytyy aina vain muutama sopivasti teenjuontikaveriksi ja äidille soitettavaksi.
Enkä sano tätä pahalla, ymmärrän propagandatarpeen ja miten se pitää tehdä, mutta tämän sodan someviestintä on ihan omaa luokkaansa. Räjähtäviä laivoja, ikuisesti matkalla olevia saattueita, kymmeniä luvattuja hävittäjiä, antautuvia joukko-osastoja, kiovan haamuja, Putinin hermoromahduksia...
Venäjän puolen viestinnästäkin on täälläkin muutamassa yhteydessä kommentoijat maininneet termejä "yllättävän avoimesti kerrottu" tms. Ei sieltäkään varmaan vahingossa mitään lipsahda. Mulla on ikävä kaiherrus, että venäläisten "totaalisesti ryssitty" operaatio ei ole ihan niinkuin miltä sen halutaan näyttävän. Jos Ukrainassa nyt oikeasti on mukamas se raportoitu about 80% venäjän kalustosta, niin ostan hatun ja syön. Me emme täällä (foorumilla siis) tiedä oikeasti juuri mitään.
Tässä vaiheessa en luottaisi mihinkään muuhun kuin ajantasaisten, koko Venäjän alueen kattavien satelliittikuvien lisäksi paikan päällä olevan puolueettoman ja tunnetun länsimaalaisen raportoijan juttuihin. Onko niitä siellä ja miten paljon?
Ja jäitä hattuun nettipalstoilla... eilenkin juuri lueskelin erään sopivasti ylilaudalle ilmestyneen (hyvin aidon tuntuisen ja todisteitakin esitelleen , ei sillä) ukrainaistaistelijanuorukaisen juttuja siitä, miten aikovat palauttaa vuoden 1918 rajat ja kertoi venäläisten olevan nyt niin heikossa hapessa, että suomalaisten ei kannata nyt ollenkaan jäädä odottelemaan vuoroaan vaan ottaa aloite omiin käsiinsä
EDIT: ja ettei jää väärää käsitystä, niin hymiö ei tarkoita sitten iloa siitä että päästään tekemään pre-emptiivinen ensi-isku Venäjälle, vaan sitä että koko kaverin postaus innokkaine lentokieltoaluevaatimuksineen sun muineen pakkasi hymyilyttämään
Viimeksi muokattu: