Ukrainan konflikti/sota

Olisiko dronen lennäjän tehtänä tutkia lähialuetta ennenkuin kärki saa kosketuksen viholliseen? Näin itse luen tilanteen ja toivoisin samaa tiedustelukykyä suomalaisille taistelutilanteessa.
Siksihän nuo paskahousut on niin kauan hengissä pysyneetkin. Vituttaa katsoa noita ylimielisiä videoita ja kuvottaa lukea videoiden kommenttikenttiä, kun ryssää pidetään jotenkin sankarina 😡🤬
 
Monet vertaavat Ukrainan sotaa talvisotaan, mutta vertaus ontuu. Suomen armeija aloitti talvisodan täysin mobolisoituna ja heikkeni sodan kuluessa sitä mukaan kuin ammukset ja miehet loppuivat. Ulkomainen apu saapui perille vasta soda loputtua pl. Ruotsi.

Ukrainan asevoimat vahvistuu konfliktin kuluessa sitä mukaan kuin liikekannallepano etenee ja materiaalinen apu saapui maahan.
Yhteistä on talvisodan henki ja nyt vastaava henki Ukrainassa.
 
Onko olemassa yhteistä käsitystä:
1. Mitä joukkoja Ukrainalla on näennäisesti rauhallisessa läntisessä osassa?
2. Onko joukkoja lähettää piirittäjän selustaan?
3. Onko rannikko millään tavoin pelastettavissa?

Paljon kysymyksiä, mutta jos Ukrainalla oli alussa +2000 tankkia ja nyt saaliiksi saadut, ja vielä sen 60-100(?) hävittäjää ja jonkin verran tykistöä, niin ei kai tätä sotaa ratkota pelkästään olalta ammuttavilla? Miehiä pitäisi UA::lla olla enemmän ja lisää tulla koko ajan, milloin niitä reservejä alkaa aikaisintaan tulla tositoimiin isossa mittakaavassa?
 
Lue nyt sinä mitä Putin on sanonut tilanteesta omasta näkökulmastaan viimeisen 18 vuoden aikana ja opettele asioita alkaen vaikka vuodesta 1996. Ja sitten kuuntele se puhe ennen hyökkäystä. Tule sitten puhumaan minulle jostain Falklandeista, laivojen upottamisista ja ballistisista kun edes ymmärtäisit alkeet mistä puhut.

Suoraan sanottuna, olen hiukan liian masentunut ja väsynyt tähän tilanteeseen viitsiäkseni leikkiä sinun trollipelejäsi.

Sinulla on on henkilökohtaistakin syytä olla masentunut. Haluaisitko vielä kerran muistuttaa alleviivaten kuinka "2014 Ukrainan valta vaihtui epädemokraattisesti"? Peräänkuulutatko vielä "Ukrainan laillista hallitsijaa"? Tässä ei ole mitään vääristelyä. Olet sanonut näin useita kertoja.

Kaikki me olemme joskus väärässä. Mutta minä olen esittänyt konditionaalissa, että jos Kurskiin on ammuttu ballistinen, niin se on Putinin silmissä eskalaatio, joka voisi johtaa eskaloivaan kehitykseen. Kirjoittaessani tämän tiesin jo etukäteen, että ydinaseen mainitseminen aiheuttaa tässä ketjussa paskamyrskyn. Pohdintaani ei ole edes osoitettu epävalidiksi. Mitään vahvistusta Kurskin iskulle ei ole käsittääkseni tullut.

Lyhyen keskusteluhistoriani aikana olen useissa kannanotoissani onnistunut ennustamaan tulevan kehityksen olennaisesti oikein. Tässä asiassa en edes halua olla ennustaja. Se oli pohdiskelua, jonka näkökulman kyllä pystyy näkemään tekstin sisällöstä.

Mainitsen vielä, että minusta tämän vietiketjun sodan ajan tärkein yksittäinen viesti löytyy viestiketjun sivulta 3043, viesti nro 60853, kirjoittaja @Klasu :n kääntämä väitetyn FSB:n työntekijän kirjoitus. Kiitos käännöksestä ja kiitos @fade : lle tästä tekstistä. Uskon naivisti tämän tekstin autenttisuuteen ja siihen että tästä kirjoituksesta löytyy mahdollisia viitteitä siitä mitä voi olla vielä edessä.

Pyydän vielä anteeksi @Nikhris :ltä puusilmäheittoa, jonka mielsit loukkaukseksi. @KariKolti :lle sanon vaan, että triviaalien kommenttien komppaaminen on pelkkää tilantäytettä.

Lopetan kirjoittamisen nyt kokonaan tähän, kun oma anti ei muutenkaan suuri ole ollut ja sekin vähä poiki ihan liian paljon offtopiccia ja trollisyytöksiä. Jaksamista kaikille!
 
Siviilit poistuvat ja venäläisten tulkinnan mukaan jäljelle jää pelkästään taistelijoita. Tämän jälkeen tykistö jauhaa kaupungit maan tasalle.
Tuohan on itseasiassa hyvä taktiikka. Ilmoitetaan tulitauosta jonka aikana siviilit saavat poistua ennalta ilmoitettuja reittejä pitkin jossa varmasti tsekataan, että ketä sieltä poistuu. Näin haetaan kuvaa siitä, että ollaan niin humaania. Sen jälkeen kun kaupungissa ei ole siviilejä niin se voidaan huolella toimittaa kivikaudelle. Jos sinne joku siviili onkin jäänyt niin se on oma vika.
 
Useampi päivä sitten oli tietoja liikkeellä, että reserviläisiä keräillään keski-Venäjällä ja Uralin takana. Mitä sitten jää verkkoon, on toinen asia.
Mitenhän tuo Ukrainan liikekannallepano on edennyt? Onkohan lännessä vielä minkälainen reservi miehiä varustettavana/koulutettavana uusiin aseisiin odottaen "rintamavastuuseen" pääsyä. Voisin olettaa että tuolla olisi vielä merkittävä määrä miehiä tuleen heitettäväksi jo ihan tuon Brestin kolonnan takia.
 

Venäläisillä on ollut vastassa amerikkalaisten kouluttamia (ukranalaisia) erikoisjoukkoja. Erikoisjoukot ovat olleet ihmeissään venäläisten käytöksestä/toiminnasta, kun ovat seuranneet sitä joka yö etulinjassa. Erikoisjoukot ovat itse päässeet itse hyökkäämään tiellä liikkuvien joukkojen taakse ja tukijoukkoihin.

Erittäin mielenkiintoista luettavaa. :solthum: Tulee väkisinkin mieleen, että mitenkä vastaavassa tilanteessa erikoisjääkärit & erikoisrajajääkärit.
 
harkova 5.3. aamulla
Lunta satanut -2c
Sähköt pois jo toista päivää
Kaasua saa, mutta kuvaajalla sähköhella, joten ruoka pitää tehdä kaverin luona
Jätehuolto yllättäen toimii
Kuvaaja yrittää etsiä ruokaa perheelleen
Venäjä ilmoittanut tulitauosta, mutta harva kaupunkilainen luottaa siihen
Kuvaajakin Ukrainan venäläinen, niinkuin iso osa Harkovasssa, mutta ymmärrystä Venäjälle ei ole
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän tuo Ukrainan liikekannallepano on edennyt? Onkohan lännessä vielä minkälainen reservi miehiä varustettavana/koulutettavana uusiin aseisiin odottaen "rintamavastuuseen" pääsyä. Voisin olettaa että tuolla olisi vielä merkittävä määrä miehiä tuleen heitettäväksi jo ihan tuon Brestin kolonnan takia.
Brestin kolonnan taistelutahto ja sitä kautta kyky on ilmeisesti lähellä nollaa. Sen silmälläpitoon tarvitaan x määrä väkeä ja kalustoa. Yställismieliset tahot pitävät V-V suuntaa tiukasti silmällä ja jakavat tilannetietoa. Ukrainan strategia on tähän asti ollut ilmeisen tomiva. Reservejä ja iskujoukkoja on. Niitä on käytetty harkiten "oikeisiin" kohteisiin.
 
Back
Top