Ukrainan konflikti/sota

Lattakierre, siivet eivät tuota nostovoimaa ja kone pyörii painopisteensä ympäri. Uudemmissa hävittäjissä on painopisteasema nostovoimakeskiön takapuolella, joten FBW -ohjausjärjestelmän vikaantuessa (tai jos koneessa on mekaaninen varajärjestelmä, eikä kukaan ei ole pitämässä kiinni sauvasta/vastaohjaamassa), niin kone menee lattakierteeseen.
Hiukkasen vedät mutkia suoriksi. Lattakierteeseen voi mennä kone ihan normaaleilla painopisteasemilla (voi riippua hyvin pienestä asiasta). Ja tuo painopistejuttu vaikuttaa eniten pituusohjaukseen, ei suuntaohjaukseen.
 
Natoon kuulumaton Ukraina haluaisi monenlaista kalustoapua, mutta kaikkea ei ole annettu jotta sota ei eskaloituisi Nato vs Venäjä tasolle = WW3. Esim. ei hävittäjäkoneita, ei ilmatilan sulkemista, ei parasta IT-kalustoa jne. Pääasiassa annettu vanhempaa kalustoa jota ei tulkittaisi hyökkäysaseiksi. Tietenkään ei haluta oman kaluston joutuvan vastustajan käsiin. Myös itse sotimisen joutuu Ukraina hoitamaan itse.
Nato-maan kohdalla tukea tulisi enemmän, mutta sielläkin Suomella olisi varmaan suuri vastuu oman alueensa osalta.
Eli ei ole selvinnyt mitään :facepalm:
 
No juuri näin. Tuossa oli viestissä oli yleisesti Talvisodan hengestä kyse jota silloin aikoinaan näkyi kun valloittajia vastaan taisteltiin kovasti (otin tuon kuvan nyt mikä ensimmäisenä tuli vastaan; ei siihen pidä takertua, vastaavaa henkeä nähtiin ympäri-ämpäri rintamalohkoja). Joo, oli siellä ukrainalaisiakin - he olivat silloin orjakansaa joka oli Venäjän alaisuudessa Holodomorit sun muut kokeneena: nyt he eivät ole ja taistelevat kovasti että eivät joudu enää Venäjän alaiseksi. Siitä tässä oli kyse. :salut:
Ymmärrän mitä tarkoitit ja olen samaa mieltä kanssasi. Ukrainan kansa näyttää samanlaista henkeä kuin suomalaiset aikanaan.
 
En ota kantaa itse romutukseen, mutta nuo ovat 2S3-kalustoa. Eivät siis 122PSH74:ia, joiden GRAU-luokitus on 2S1.

Sen lisäksi video haisee useasta toisiinsa liittymättömästä kootuksi. Tästä huolimatta, Слава Україні!
Katsoin videon uudestaan. Minun silmääni tuo on 2S1 ihan tornin muodon perusteella. Kuvanlaatu on huono enkä tunne yksityiskohtia riittävän hyvin tunnistusta varten joten en ala vänkäämään.
 
Ok. Sanoisin että ilmailupiireissä puhttaisiin lattakierteestä, vaikka se samalla jotenkin muljahtelisi. On vähän kuin synonyymi lentotilalle josta ei ole mahdollista oikaista.
Lentokoneen sakkaus voi tapahtua epäsymmetrisesti eli jos ilmanopeutta on liian vähän ja koneen vasen siipi sakkaa ensin, kone kallistuu vasemmalle ja mahdollisesti joutuu syöksykierteeseen. Jos kone on liian matalalla, pilotti ei ehdi saada konetta hallintaa ja kone syöksyy maahan vaikka tekisikin korjausliikkeet oikein.
 
Hmm?
(The situation in #Ukraine has reached a point that #China did not want to see, the #Chinese foreign minister said in a conversation with Anthony Blinken.)

Putin kusettanut Kiinaa ja väittänyt että heidän sotavoimansa jyrää Ukrainan parissa päivässä ja nyt kun kusetus paljastuu niin Kiina hieman hermostuu. Hyvä asia, mutta tästä voi tulla yllättävä kiertopallo.

Iso osa idässä olevista Venäjän joukoista on Ukrainassa.

Toivottavasti Kiina ei saa mitään ajatuksia... Tulee mieleen Tom Clancyn kirja: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Bear_and_the_Dragon
 
Viimeksi muokattu:
Natoon kuulumaton Ukraina haluaisi monenlaista kalustoapua, mutta kaikkea ei ole annettu jotta sota ei eskaloituisi Nato vs Venäjä tasolle = WW3. Esim. ei hävittäjäkoneita, ei ilmatilan sulkemista, ei parasta IT-kalustoa jne. Pääasiassa annettu vanhempaa kalustoa jota ei tulkittaisi hyökkäysaseiksi. Tietenkään ei haluta oman kaluston joutuvan vastustajan käsiin. Myös itse sotimisen joutuu Ukraina hoitamaan itse.
Nato-maan kohdalla tukea tulisi enemmän, mutta sielläkin Suomella olisi varmaan suuri vastuu oman alueensa osalta.
Ei voida antaa sellaista kalustoa, jota paikallinen ei opi pikakoulutuksella käyttämään. Sinusta ei tule kahdessa päivässä hävittäjä-ässää, vaikka tänään saisit länsikoneen.
 
Jos tästä "rauhanturvaoperaatiosta" nyt haluaa jotain positiivista hakea, niin Krimi ainakin näyttäisi hyötyneen kun siellä kansalaiset saavat taas makeaa vettä jo pahasti kuivahtaneelle niemimaalleen. Venäjä jo siis heti operaation alkuun eteni krimiltä Dnerpin joen varteen josta lähtee kanava Krimille (Ukraina kostoksi patosi kyseisen Dneprin vesikanavan vuonna 2014). Kyseinen kanava kattaa 85% Krimin niemimaan makeanveden tarpeesta ja koko niemimaa ollut vaarassa muuttua lähinnä suola-aavikoksi.

Tulevaisuudessa mielenkiintoista nähdä mitä Krimille käy, saavatko kauan hamuansa itsenäisyyden, vai joutuvatko osaksi Venäjää ja Ukrainaa. Venäjään päin ovat aina olleet kallellaan, mutta miten lienee tämän konfliktin jälkeen..

Itseä kiinnostaa kovasti tuon Krimin tilanne koska siellä tullut käytyä useaan otteeseen töiden merkeissä, ensimmäisen kerran jo 90-luvun lopulla. Kiinnostaisi kovasti käydä vielä uudemmankin kerran, mutta en ehkä ensi kesäksi ole lomamatkaa sinne varailemassa ;)

Muutama lähde aiheeseen liittyen:

 
Katselin ihmeissäni kun 5-6 tiivistysvanaa oli noihin aikoihin Helsingin päällä kohti länttä, leveänä rintamana...miettien mitä kaupallisia lentoja idästä pitäisi enää tulla?!?
Venäläisten kotimaan lennot Kaliningradiin menevät Itämerellä ja tällä säällä näkyvät hyvin.
 
Back
Top