Ukrainan konflikti/sota

Onko Kiina luotettava kumppani diktatuurille? Sortovaltiot katselee tarkaan, että mitä Kiina tekee. Jos ei uskalla tukea mahtavaa Venäjää, niin miten sitten muualla? Xillä on muitakin näkökulmia kuin pelkkä kaupallinen.
Kun Venäjä miehitti Krimin 2014, Kiinalla ja Venäjällä oli menossa isot kaasu/öljy-kauppaneuvottelut. Huhut väittävät, että Kaikki oli sovittu ja enää allekirjoitusta Vaille. Kiina lykkäsi allekirjoitustajohonkin tekniseen seikkaan vedoten. Kohta aloitettiinkin uusi neuvottelukierros, jossa Kiina tinkasi paremman hinnan. Nyt käy varmasti samalla tavalla
Kiina EI halua:
- sodan jatkuvan pitkään
- lisää häiriöitä maailmankaupalle
-lamaa tai taantumaa länsimaihin
- demokratiaa Venäjälle
- huonontaa suhteitaan entisestään USA:n ja EU:n kanssa
- Venäjän nöyryyttävää häviötä Ukrainassa

Kiina haluaa:
- hyötyä tilanteesta Venäjän kustannuksella
- lisätä vaikutusvaltaansa huomattavasti Venäjän taloudessa
- saada energiaa Venäjältä alehintaan
- kompromissiratkaisun Ukrainan sotaan
- jatkaa kauppaa länsimaiden kanssa
- Putinin tai vastaavan jatkavan Venäjän diktaattorina

Monet näistä ovat toisensa poissulkevia asioita eli kyllä Peking miettii tarkasti omia siirtoja.
 
Kyllä, mutta ehdonalaiseen on pitkään päässyt noin 13-14 vuoden jälkeen. Viime vuosina se on kuitenkin alkanut kiristymään ja taitaa 16 vuotta olla aika normaali aika.
Juu, ehdonalaiskäytäntö on sitten eri asia, mutta se ei poista itse rangaistusta. Suomessakaan ei mikään estä sitä etteikö oikeasti istuisi lopun ikäänsä. Pisimmät istutut elinkautiset ovat yli 20 vuotta. Moni sekoittaa tämän pisimpään *määräaikaiseen*, joka on 12 vuotta 😊
 
Kiinalaisilla on pitkälti valtaa tässä tilanteessa. Joko se valjastetaan kriisin pitkittämiseen tai Venäjän totaaliseen nöyryytykseen. Suurimman hyödyn pitkällä tähtäimellä saisivat, jos ottaisivat aktiivista roolia humanitaarisen avun toimituksissa ja rauhanneuvotteluissa. Tämä toki länkkärin näkökulmasta, kuka tietää mitä Kiina suunnittelee
 
Varsinkin Kiinan krääsän korjaaminen on kaikkea muuta kuin helppoa. Toivon, että olen väärässä, mutta olen nähnyt miten teollisuus lähtee. En ole nähnyt miten se palaa.
Krääsän voi tulkita tavaraksi jota ei tarvita. Lelut, härpättimet, halpakopiot. Elektroniikan ja koneiden hinta pomppaa sinne missä se oli ennen kiinailmiötä, halpatavara ostetaan muista Aasian köyhälöistä. Ja sitten pärjätään vähemmällä, kalliimmalla ja laadukkaammalla. Ehkä Japani, Hong Kong, Taiwan, Singapore, Malesia, Vietnam, Bangladesh, Intia, Pakistan jne ottavat riemuiten vastaan länsimaiden rahat. Kaikki strateginen tavara pitää tietysti tuottaa itse omassa maassa. Tiesittekö että ennen elektroniikkaa tehtiin sellaisissa eksoottisissa paikoissa kuin Saksa, Usa ja Suomi!

Alibabojen, Wishien ja muiden paskatuuttien nyssäkkävirran katkaiseminen länteen olisi parasta mitä voisi tapahtua. Maailma voi paremmin ilman selfiekeppejä, kännynkuoria ja patterikäyttöisiä samppanjavispilöitä.
 
En ole. Olen sen verran amatööri, että en ymmärrä mihin Kiina tarvitsee sitä valtavaa vientiään. Kun Kiinassa tehdään jääkaappi, ne nykyään lähettävät sen minulle euroja vastaan eivätkä omalle maaseudulleen. Ja niillä euroilla ne eivät tee oikein mitään, vaan hilloavat niitä kuni Roope Ankka. Miksi on näin? Aito kysymys.
Niillä euroilla ne rakentavat esim. Afrikkaan teitä ja patoja. Saattaen siten afrikkalaiset oman saappaansa alle.
 
Niillä euroilla ne rakentavat esim. Afrikkaan teitä ja patoja. Saattaen siten afrikkalaiset oman saappaansa alle.
Tämä on ymmärtääkseni kokonaan väärin. Ensiksi ei kiinalaisille rakennusprojekteille makseta euroissa, vaan Kiinan omissa ränkylöissä. Toiseksi todistamme paraikaa ulkomaisten investointien tosiolevuutta. Länsimaiset alaskirjaavat omistuksiaan Venäjällä ja venäläisten omistuksia lännessä jahdataan kissojen ja twitterien kanssa.

Perinteisen sodan tulo on sillä tapaa silmiä aukaisevaa, että näemme, miten lopulta heikoissa kantimissa esimerkiksi omistaminen on. Sekä idässä että lännessä menee ihan vasaran alle sellainen, joka kelpasi vaikka ison lainan vakuudeksi vielä tammikuussa.
 
Koskas Suomessa olisi kukaan lusinut koko elinkautista? Pisin oli 22v ja lyhin 11v. Elinkautisen keskimääräinen pituus Suomessa on noin 14v 4kk.
Ja ei, nämä eivät kuolleet vanheuteen vankilassa, vaan päästettiin vapaaksi.
En jaksa väitellä enempää OT semantiikasta. Pointti oli se, että ei ole mitään lakisääteistä ylärajaa istumiselle Suomessakaan.
 
Tiukka on sensuuri. Ja hyvin vähän tietävät virallisten medioiden kautta asioiden kehittymisestä länteen verrattuna. Tietysti meidänkin käsitykset ovat osaksi propagandaa, mutta silti.
No virallisen median sensuuri kyllä on tiukka, mutta justiinsa männä viikolla kuuntelin radiosta, miten esimerkiksi venäläistä Telegram-palvelua ei voida eikä onnistuta sensuroimaan, lisäksi Venäjän taistelu VPN-palveluita vastaan on lievästi sanottuna hankalaa:

Venäjälle jää vain se yksi ja ainoa vaihtoehto: irrottaa maa internetistä, mutta siihen loppuu heidän mahdollisuutensa kiusata länsimaita palvelunestohyökkäyksillä ja Ano Turtiaisen tukemisella.

Toisaalta jos tavan venäläistä kiinnostaa, mutta ei ymmärrä mitään tekniikan päälle, niin Venäjällä on pitkälle kehittynyt sisäisen kremnologian perinne, minkä lahjan ukrainalaiset taisivat Venäjän hyökkäyksen alla unohtaa; ensin luotiin ukrainasta demoni, sitten varustauduttiin sotaan massiivisilla harjoituksilla ja joukkojensiirroilla, sitten luotiin konfliktinuhka ja lopulta itse konflikti.

En jaksa uskoa, että typerinkään venäläinen tosissaan uskoo Ukrainasta tai NATOsta olisi sille uhkaa. Sen sijaan osa venäläisistä on isovenäläistä paskasakkia, joilla on suurvaltakomplekti ja post-sovjeettinen trauma sen oman superihmisyyden rapistumisesta tavallisen kuolevaisen tasolle. Isovenäläisyys on ehtaa kusta päässä, samanlaista kuin tämä trumpilainen öykkäriamerikkalaisuus.

Ehkä on niin kuin Erno Paasilinna aikanaan sanoi: Kansa on tyhmää ja julmaa kaikkialla.
Se tyhmyys ja julmuus tarvitsee tilan ja ajan pulpahtaakseen pintaan.
 
Masentava ja vastenmielinen esimerkki siitä miten helposti monet ovat vedätettävissä pienellä imartelulla. Jännittävät selitykset, "paljastetut salaisuudet" ja mikä tahansa joka saa kuulijan tuntemaan itsensä älykkäämmäksi kuin valtavirta vetoaa moniin tehokkaasti, ja varsinainen viesti pääsee juurtumaan syvälle ilman kyseenalaistusta.

"Tämä sota on mutkikas [valhe], ja olet varmasti älykäs kriittinen ajattelija [imartelua], joten eikös mielestäsi ole outoa että meille ei kerrota mitään Ukrainan natsien salaisista bioaseista? [viesti] Minä pyrin olemaan kriittinen ja neutraali, ja minulla ei ole mitään kantaa, [valhe] ja haluan vain lisää läpinäkyvyyttä asiaan! [valhe]"

Jos Suomen taajamiin sataisi pommeja, valitettavan moni ulkomaalainen olisi myös valmis uskomaan, että 1) sota on jotenkin kieron, ahneen, sotaisan Lännen (tai vaikka juutalaisen salaliiton) masinoima, 2) sota on Suomen syytä ja me ansaitsemme sen, tai 3) koko sotaa ei ole olemassakaan ja kaikki uutisointi on tekaistua.

Ehkä nykyajan suurin aivomätä on mielikuva siitä, että totuus on väistämättä piilossa (tai piilotettu, mieluiten pahojen ihmisten piilottama!) ja jollain tavalla jännittävä ja valaiseva kun se vihdoin paljastuu. Tästä voimme syyttää ainakin Hollywoodin tyypillistä tarinankerrontaa, jossa yksinäinen ja väärinymmärretty sankari paljastaa totuuden ja torppaa suuren salaliiton, pelastaa maailman jne... Kukapa ei haluaisi olla itse totuuden ritari ja ihmiskunnan pelastaja, ja hyödyllisten idioottien ja tosiuskovaisten hörhöily jatkuu.

Hyvänä kakkosena käsitys siitä, että se oikea totuus on aina jossain ilmaistujen näkemyksien välimaastossa, siis aivan kuten 1+1=2,5 ja että nainen voi olla puoliksi raskaana.

Tylsä totuus on, että se oleellinen totuus on yleensä yksinkertainen ja tylsä.

Ukrainassa on sota jossa kuolee ja kärsii ihmisiä koska putikka teki vapaan päätöksen käskeä hyökkäyksen Ukrainaan. Sen mystisempää totuutta emme nykytilanteessa tarvitse.

Слава Україні!
Tämä.
En tunne Nakkivenettä eikä tarkoitukseni ole sen kummemmin nuoleskella, mutta tuo oli ihan sanasta sanaan se mitä itsekin olen tässä parin vuoden aikana (sattuneista syistä) joutunut aika lailla pohtimaan. Mutta joo, ei mennä enempään aiheesta sivuun.
 
Krääsän voi tulkita tavaraksi jota ei tarvita. Lelut, härpättimet, halpakopiot. Elektroniikan ja koneiden hinta pomppaa sinne missä se oli ennen kiinailmiötä, halpatavara ostetaan muista Aasian köyhälöistä. Ja sitten pärjätään vähemmällä, kalliimmalla ja laadukkaammalla. Ehkä Japani, Hong Kong, Taiwan, Singapore, Malesia, Vietnam, Bangladesh, Intia, Pakistan jne ottavat riemuiten vastaan länsimaiden rahat. Kaikki strateginen tavara pitää tietysti tuottaa itse omassa maassa. Tiesittekö että ennen elektroniikkaa tehtiin sellaisissa eksoottisissa paikoissa kuin Saksa, Usa ja Suomi!

Alibabojen, Wishien ja muiden paskatuuttien nyssäkkävirran katkaiseminen länteen olisi parasta mitä voisi tapahtua. Maailma voi paremmin ilman selfiekeppejä, kännynkuoria ja patterikäyttöisiä samppanjavispilöitä.
Olitko aivan unessa viime vuonna? Yksi laiva meni poikittain ja sen seurauksena vieläkään ei saa marmoritiskiltä Volkswagenia. "Ei ole komponentteja". Kiinasta kaikki tulee ja länsi on hinkannut tuotantokykynsä olemattomiin.

Muutama vuosi sitten presidenttiä myöten hämmästeltiin "hyppykaveria", jonka piti korvata jalkaväkimiinoja. "Kotimainen". Mutta ei tule valmista. Arvaa mistä johtuu!
 
Back
Top