Ukrainan konflikti/sota

Mikä tukee sitä näkemystä, jotta kapinallisten joukoissa ei olisi BUK-osaamista ja että heillä ei kyseistä järjestelmää ollut käytössä tämän kantaman vaikutusalueella?

Varmaan ei juuri mikään - kone putosi keskelle separatistien aluetta, on päivänselvää että he ovat todennäköisin syyllinen. Tutkitaan kuitenkin ennenkuin hutkitaan.
 
Kyllä, juuri tämä mahdollisuus kävi mielessä...TELARista voidaan ohjus ampua käsittääkseni paitsi tutkalla, myös optisesti ilman tutkaa, jos se on häiritty tai tutka on rikki. Optinen ohjaus on hankalaa, mutta matkustajakone on helppo maali. Tulenjohtotutkassa ei ehkä ole IFF:ää, tai sitten vajaamiehinen tai -koulutettu miehistö ei ole osannut sitä käyttää.

Ei vaikuta myöskään todennäköiseltä että ohjus olisi suunnattu johonkin toiseen koneeseen, mutta lukittunut vahingossa matkustajakoneeseen...ei tuolla niin paljon koneita lentele ja Ukraina on varmasti varovainen sen jälkeen kun Antonov ammuttiin alas. Elektronisen tunnistuksen epäonnistuminen on todennäköisin selitys, sillä kellään alueella tuskin on intressejä ruveta ampumaan alas viattomia matkustajakoneita: PR-vahinko on niin valtava.

Ihmettelen miten separatistit kuvittelevat voivansa painaa tämän sillä että "kaikki kuoli mutta nou problem, me toimitetaan mustat laatikot Moskovaan". Merkittävän lento-onnettomuuden tapahtumapaikalle on lähetettävä paitsi pelastushenkilöstö (vaikkei ketään pelastettavaa olisikaan) niin myös TÄYSI tutkimuskomitea joka kerää ja syynää joka ainoan löytyvän koneen osan, kerää silminnäkijäraportteja jne. Jos separatistit yrittävät estää tämän, niin vastalausemyrsky tulee olemaan aivan valtava. Kv. yhteisö ei voisi mitenkään hyväksyä sellaista.
Näyttää siltä että sepot hyväksyvät vain venäläiset tutkimukseen.
 
Kyllä, juuri tämä mahdollisuus kävi mielessä...TELARista voidaan ohjus ampua käsittääkseni paitsi tutkalla, myös optisesti ilman tutkaa, jos se on häiritty tai tutka on rikki. Optinen ohjaus on hankalaa, mutta matkustajakone on helppo maali. Tulenjohtotutkassa ei ehkä ole IFF:ää, tai sitten vajaamiehinen tai -koulutettu miehistö ei ole osannut sitä käyttää.

Ei vaikuta myöskään todennäköiseltä että ohjus olisi suunnattu johonkin toiseen koneeseen, mutta lukittunut vahingossa matkustajakoneeseen...ei tuolla niin paljon koneita lentele ja Ukraina on varmasti varovainen sen jälkeen kun Antonov ammuttiin alas. Elektronisen tunnistuksen epäonnistuminen on todennäköisin selitys, sillä kellään alueella tuskin on intressejä ruveta ampumaan alas viattomia matkustajakoneita: PR-vahinko on niin valtava.

Ihmettelen miten separatistit kuvittelevat voivansa painaa tämän sillä että "kaikki kuoli mutta nou problem, me toimitetaan mustat laatikot Moskovaan". Merkittävän lento-onnettomuuden tapahtumapaikalle on lähetettävä paitsi pelastushenkilöstö (vaikkei ketään pelastettavaa olisikaan) niin myös TÄYSI tutkimuskomitea joka kerää ja syynää joka ainoan löytyvän koneen osan, kerää silminnäkijäraportteja jne. Jos separatistit yrittävät estää tämän, niin vastalausemyrsky tulee olemaan aivan valtava. Kv. yhteisö ei voisi mitenkään hyväksyä sellaista.

AFP:n mukaan separatistit olisivat nyt kovasti halukkaita "väliaikaiseen tulitaukoon". Lähde:

http://liveuamap.com/e/2014/17-of-j...l=48.01013769851902;37.787475585937976&zoom=8
 
Case closed?

Ulkomaat 17.7.2014 klo 23:44 | päivitetty 17.7.2014 klo 23:44
Yhdysvallat vahvistaa: Malesialaiskone pudotettiin ohjuksella
Yhdysvaltojen viranomaisten mukaan tutkakuvat paljastavat, että ohjus seurasi Malaysia Airlinesin konetta ennen maahansyöksyä.
17_7_MH17+malaysia+airlines+ukraina+sotilas.jpg

00:50
Yhdysvaltojen tiedusteluviranomaiset vahvistavat, että Ukrainassa maahan syöksynyt Malaysia Airlinesin matkustajakone ammuttiin alas ohjuksella, kertoo yhdysvaltalainen uutiskanava CNN ja talouslehti Wall Street Journal.

Yhdysvaltalaistietojen mukaan tutkassa näkyi, että maasta ilmaan ammuttava ohjus seurasi konetta juuri ennen koneen maahansyöksyä.

Myös Yhdysvaltojen varapresidentti Joe Biden sanoi hetki sitten, että lentokone ammuttiin alas.

Lähteet:
Reuters
  • Jessikka Aro Yle Uutiset
 
miten joku BUK edes toimii, miten ohjus etsii kohteensa?
Käsittääkseni BUK on puoliaktiivinen tutkaohjattava ohjus, eli maalia valaistaan tutkalla, jonka heijasteeseen ohjus hakeutuu. Maali on pidettävä tutkalukinnassa koko ohjuksen lennon ajan.

Se, miten järjestelmä pystyisi ohjaamaan useampaa ohjusta eri maaleihin samaan aikaan, kuten tässä viestiketjussa mainittiin, menee yli minun ymmärryksen, ellei sitten toinen ohjus olisi toisen lavetin ohjaama.
 
Käsittääkseni BUK on puoliaktiivinen tutkaohjattava ohjus, eli maalia valaistaan tutkalla, jonka heijasteeseen ohjus hakeutuu. Maali on pidettävä tutkalukinnassa koko ohjuksen lennon ajan.

Se, miten järjestelmä pystyisi ohjaamaan useampaa ohjusta eri maaleihin samaan aikaan, kuten tässä viestiketjussa mainittiin, menee yli minun ymmärryksen, ellei sitten toinen ohjus olisi toisen lavetin ohjaama.

Jos kyseessä on "semi-active radar homing" ohjus, niin se tarvitsee vain ulkopuolisen valaisun. Ohjuksessa itsessään on tutkan vastaanotin-osa, ja ohjus pystyy siten hakeutumaan itsestään maaliin, kunhan ulkopuolelta joku valaisee maalin.

Edit: Vaikka tutka ei periaatteessa kykenisi kuin yhden kohteen yhtäaikaiseen seurantaan, niin käytännössä usean kohteen seuraaminen on silti mahdollista, koska sähkömagneettisen säteilyn eteneminen on todella nopeaa (valon nopeus?).
 
Viimeksi muokattu:
Tärkeää on nyt että mustat laatikot tutkitaan usean eri maiden puoluettomien tutkijoiden toimesta. Tutkintaraportti valmistuu aikanaan, no kenen toimesta se jää nähtäväksi.
 
Jos kyseessä on "semi-active radar homing" ohjus, niin se tarvitsee vain ulkopuolisen valaisun. Ohjuksessa itsessään on tutkan vastaanotin-osa, ja ohjus pystyy siten hakeutumaan itsestään maaliin, kunhan ulkopuolelta joku valaisee maalin.
Joo, mutta sitä en ymmärrä, miten yksi maalinosoitustutka, varsinkaan mekaanisesti skannaava, voisi yhtä aikaa ohjata useampaa ohjusta eri maaleihin, paitsi jos siitä ei edes kysymys ollutkaan. Bukin jokaisessa laukaisualustassa on oma maalinosoitustutka.
 
Uskotko tosiaan että Putin syvemmälle läntee uskaltaisi yrittää vaikka kuinka pahasti tärähtäis tai vanhuudenhöperöys iskisi pahasti? Nyt puhutaan Ukrainasta ja Euraasian unionista. Eiköhän herralla sen verran älliä vielä löydy ettei natomaata vastaan hyökkää.
En edelleenkään symppaa Venäjän toimia, mutta pystyn pääni sisällä jotenkuten asettumaan Putinin asemaan.. Eli; "Ukraina tosiaankin on minun, ei lännen. Jos tästä joudun tinkimään niin aloitan harjoittelemaan solmua siihen köyteen."

Niin, ja Hitlerin piti tyytyä sudeettialueisiin... Kuinkas kävikään? Eurooppa soti viisi vuotta! Ei ole kirkossa kuulutettu, että sen annetaan toistua. Miksi kukaan päästäisi Putinin tekemään mitä hyvänsä maksutta? Olkoon, että se on ehkä Venäjän etupiha, ei Venäjä silti omista siihen yksinoikeutta.

Tärkeää on nyt että mustat laatikot tutkitaan usean eri maiden puoluettomien tutkijoiden toimesta. Tutkintaraportti valmistuu aikanaan, no kenen toimesta se jää nähtäväksi.

Vaan kun ne laatikot tuskin ovat koko aikaa kaikkien maiden valvonnassa. Venäjä voi laittaa "oikeat" laatikot länsimaille.
 
Ukraine@war-blogissa videoita jotka (ilmeisesti) näyttävät: 1) alasammutun matkustajakoneen maahaniskeytymisen 2) BUK:in siirtymisen maantiellä kohti tuliasemaansa, paikallistettu kuten tuossa blogissa on tapana. Lisäksi vähemmän nättiä videota maahansyöksypaikalta.

http://ukraineatwar.blogspot.nl/



 
Meidän pössyttelijä on herännyt...

Tuomioja: Riippumaton tutkimus malesialaiskoneesta saatava pian

Torstai 17.7.2014 klo 21.26

Ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd) ei ole saanut vahvistusta siitä, onko Ukrainassa maahan syöksynyt malesialaiskone ammuttu alas.


Tuomiojan tiedossa ei toistaiseksi ole yhtäkään suomalaisuhria. (TOMMI PARKKONEN)

Tuomioja toteaa, että jos kysymys on ohjusiskusta, se on todella vakava rikos. Tuomiojan mukaan tapahtumista tulisi saada riippumaton tutkimus mahdollisimman nopeasti.

Tuomiojan tämänhetkisten tietojen mukaan koneessa ei ole ollut suomalaismatkustajia.

STT
 

Shane Harris

Malaysian PM says he spoke to Obama, and both agree no one must remove the black box. Let investigators recover it.

Malaysian PM: Ukraine president will work w/ rebels in east to establish a "humanitarian corridor" to access crash site.

Edit:

Michael Weiss
Poroshenko accepts US help to investigate.
 
Viimeksi muokattu:
Osittainen uhrien kansallisuuksien lista on julkaistu

A senior vice-president of Malaysia Airlines has released a partial list of the nationalities of the plane’s passengers. This list is incomplete, accounting for 233 of the 280 passengers the airline said were on-board, because Malaysia Air says it did not know the nationalities of the remaining passengers yet.

http://www.washingtonpost.com/blogs...pace/?id=8b2bced4-4a27-4c25-937a-18c6afd669f3

  • 154 Dutch
  • 27 Australian
  • 23 Malaysian
  • 11 Indonesian
  • 6 UK
  • 4 German
  • 4 Belgian
  • 3 Philippines
  • One Canadian
Every member of the 15-person crew was Malaysian, the airline said.
 
Joo, mutta sitä en ymmärrä, miten yksi maalinosoitustutka, varsinkaan mekaanisesti skannaava, voisi yhtä aikaa ohjata useampaa ohjusta eri maaleihin, paitsi jos siitä ei edes kysymys ollutkaan.

Kyllä se on joissain järjestelmissä mahdollista: tulenjohtotutkanhan ei tarvitse välttämättä valaista maali kuin lennon loppuvaiheen. Jos lentoaika kohteisiin on eri niin periaatteessa voi ampua useampiin kohteisiin kerralla, ohjukset lentävät valvontatutkan komentolinkillä ja loppuvaiheessa tulenjohtotutka vuorollaan ohjaa ohjukset kohteeseen.
 
Osittainen uhrien kansallisuuksien lista on julkaistu

A senior vice-president of Malaysia Airlines has released a partial list of the nationalities of the plane’s passengers. This list is incomplete, accounting for 233 of the 280 passengers the airline said were on-board, because Malaysia Air says it did not know the nationalities of the remaining passengers yet.

http://www.washingtonpost.com/blogs...pace/?id=8b2bced4-4a27-4c25-937a-18c6afd669f3

  • 154 Dutch
  • 27 Australian
  • 23 Malaysian
  • 11 Indonesian
  • 6 UK
  • 4 German
  • 4 Belgian
  • 3 Philippines
  • One Canadian
Every member of the 15-person crew was Malaysian, the airline said.

Peruukohan hollantilaiset ne panssarikaupat? Jos vaikka katsovatkin ne taas tarpeellisiksi.
 
Back
Top