Kyllä, juuri tämä mahdollisuus kävi mielessä...TELARista voidaan ohjus ampua käsittääkseni paitsi tutkalla, myös optisesti ilman tutkaa, jos se on häiritty tai tutka on rikki. Optinen ohjaus on hankalaa, mutta matkustajakone on helppo maali. Tulenjohtotutkassa ei ehkä ole IFF:ää, tai sitten vajaamiehinen tai -koulutettu miehistö ei ole osannut sitä käyttää.
Ei vaikuta myöskään todennäköiseltä että ohjus olisi suunnattu johonkin toiseen koneeseen, mutta lukittunut vahingossa matkustajakoneeseen...ei tuolla niin paljon koneita lentele ja Ukraina on varmasti varovainen sen jälkeen kun Antonov ammuttiin alas. Elektronisen tunnistuksen epäonnistuminen on todennäköisin selitys, sillä kellään alueella tuskin on intressejä ruveta ampumaan alas viattomia matkustajakoneita: PR-vahinko on niin valtava.
Ihmettelen miten separatistit kuvittelevat voivansa painaa tämän sillä että "kaikki kuoli mutta nou problem, me toimitetaan mustat laatikot Moskovaan". Merkittävän lento-onnettomuuden tapahtumapaikalle on lähetettävä paitsi pelastushenkilöstö (vaikkei ketään pelastettavaa olisikaan) niin myös TÄYSI tutkimuskomitea joka kerää ja syynää joka ainoan löytyvän koneen osan, kerää silminnäkijäraportteja jne. Jos separatistit yrittävät estää tämän, niin vastalausemyrsky tulee olemaan aivan valtava. Kv. yhteisö ei voisi mitenkään hyväksyä sellaista.