Aluksessa on vesitiiviit osastoinnit. Ratkaisevaa on kuinka monta osastoa kestää täyttyä, ettei alus uppoa. Toinen tekijä on aluksen asento osastojen täyttyessä ja riski aluksen kaatumisesta. Painolasteilla voidaan oikaista alusta tai viippausta muuttaa, jos esim. vaara, että peräkansi menee osittain veden alle. Hätätapauksessa muita osastojakin voidaan täyttää. Monesti näin ei voida tehdä, joska syväys kasvaa liikaa ja alus uppoaa.
Tyhjentämällä pyritään hallita vuotoa, jos osasto ei saa täyttyä vedellä. Hinastessa huonontunut vakavuus ongelma, koska alus kaatuu helposti ta kannelle tuleva vesi kasvaneen syväyksen takia voi upottaa aluksen.
Veikkaan, että ohjukset osuneet aluksen ammusvarastoon tai ohjuksiin/vast. Jolloin räjähdyksen seurauksena syntynyt hallitsematon vuoto ja tulipalo josta seuraa ketjureaktio (blackout, kallistuma, ohjailukyvyn menetys, loukkaantuneita jne). Aluksen pelastamiseksi tarvittaisiin nopeasti ulkopuolista tyhjennys ja palonsammutus kapasiteettia, sekä loukkaantuneiden evakuointia.